בתשובה לשוטה הכפר הגלובלי, 03/01/13 12:11
משהו על אומץ ויושר 610445
ובכל זאת יש אולי פרמטרים מסוימים (שמא נאמר מטא-פרמטרים) לפיהם ניתן להבדיל בין עמדה חופשית (חילונית/אתאיסטית הן הגדרות דתיות בעצם, ולכן שגויות בעיני) לבין עמדה שמחויבת לאמונה כלשהיא. למשל, העמדה החופשית יכולה לעבור בין מערכות אמונה אם וכאשר ראיית העולם/נסיון החיים/התבוננות פנימית/אחר משתנות או משכנעות אותה. אמונה דתית מסוימת, מעצם הגדרתה, מקטינה אם מרחב האפשרויות וההתבוננות שלך.
ניתן גם לחשוב על עמדה‏1 שמקבלת את האמונה ביסוד 'דתי' או בורא או אחר, ווטאבר, אבל מוכנה לבחון מערכות אמונה שונות ולבחור באחת או בשילוב שלהן כמה שמתאים לה. ברמה מסוימת זאת נראית לי כמשהו שנמצא באמצע בין דתי ל'חילוני', וכמובן ש-abuse של הגישה הזאת יביא לערימת הבלים ניו-אייג'ית בצורתה הרעה.

1 אולי נקרא לה רוחניות, אבל בשקט, בכדי למנוע פרובוקציות
משהו על אומץ ויושר 610447
אתה מטיף למשוכנע, אבל מה בכך? "העמדה החופשית יכולה לעבור בין מערכות אמונה" הוא משפט שבעיניך ובעיני מדבר בזכות אותה עמדה, ובעיני המאמין - או חלק מהמאמינים - הוא בדיוק ההיפך. מנקודת מבטם האמונה שלהם אינה נתונה לאותם שינויים אפשריים ולכן יש לה דוקא יתרון גדול. אתה טוען שהיכולת לשנות את העמדה שלך מאפשר לך לתקן אותה אם מצאת שהיא שגויה, והם מגחכים ועונים שעצם האפשרות שאמונתם שגויה היא מופרכת בעליל (שמע, הם יודעים את זה מעבר לכל ספק!) כך שלא צריך שום אלגוריתם לתיקון או שינוי. "ואם אתה בכל זאת טועה?" אתה שואל אותו, והוא צוחק ומזכיר לך מה המחיר אם דוקא אתה הוא הטועה. למי שלא מכיר, הדקה וחצי האלה מדגימות איך אותה שאלה נתפסת מתוך שתי המערכות.
משהו על אומץ ויושר 610449
אין לנו ויכוח.
אני כן רוצה להעיר שגם בין הדתיים - מדתות שונות - יש אנשים חושבים שמהרהרים והוגים באמונתם, עיקריה ובעיותיה, ואינם מקובעים באופן כה הרמטי כפי שאתה מציג זאת. ולכן אלגוריתמי תיקון או שינוי אינם זרים להם, גם אם לעיתים כל השינויים האלה תחומים במרחב שונה משל חילוניים.

והערה נוספת - מלבד הגיהנום האינסופי של הנצרות, אני בכלל לא בטוח שמחיר הטעות בדתות אחרות הוא כל כך גבוה (ובכך מוציא את העוקץ מהפרדוקס של פסקל, שנדמה לי שאליו כיוונת).

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים