בתשובה לירדן ניר-בוכבינדר, 27/08/13 20:43
דרוש הסבר 620476
אה, אם הילד שורף מדוזה, לצורך העניין, ואתה בא להתעניין והוא אומר לך: זה בסדר, הן לא סובלות, אפילו מערכת עצבים מרכזית אין להן. אז אתה טופח בחיבה על ראשו ואומר לו יופי, תמשיך?
אחר כך הוא קולע עם רוגטקה על ציפורים ואומר "לא כואב להן כי אין להן תודעה. זה הכל אינסטינקטים" מה אתה אומר לילד?
דרוש הסבר 620490
מצטער, זה לא נשמע לי תסריט סביר, ולכן אני מתקשה לדמיין מה הייתי עונה.

אבל, חצי-תיקון לתגובה הקודמת, שאולי יענה גם לשאלה שלך: יש לי בעיה עם מי ששורף נמלים או מדוזות. מצד שני, זה לא מעשה רע כשלעצמו. הבעיה היא שזה מחשיד אותו בסדיזם, כלומר בנטייה לעשות מעשים אחרים שהם כן רעים כשלעצמם.
דרוש הסבר 620531
ואני מוסיף רבע-חיזוק לחצי-תיקון: בדרך כלל מי ששורף נמלים או מדוזות, לא רק שלא בדק את טיבה של מערכת העצבים שלהם, אלא שעצם המחשבה על סבלה של החיה שמולו, קל וחומר המורכבות העצבית שלה, לא חלפה אפילו במערכת העצבית הסופר-מורכבת שלו עצמו.
לפעמים זה אולי כי הוא ילד מאד צעיר ומישהו צריך ללמד אותו בינה.
דרוש הסבר 620533
מה זה? רעמים ?

זה כן מעשה רע לכשעצמו בדיוק משום שהוא (לא מחשיד אלא) עומד על המשבצת של סדיזם (ומתוך שלא לשמה בא לשמה).
דרוש הסבר 620534
סליחה על הניטפוק, אבל דומני שסדיזם מוגדר כהנאה מסבלו של הזולת, וכאן יכול להיות שאין כזו מאחר שילד אפילו לא מניח שהנמלה סובלת (מה שאולי נכון). אנחנו עדיין יכולים לחשוב שזה מעשה נואל ובלתי ראוי (לכשעצמו), אבל לא בהכרח סדיזם.
כדי להביא דוגמה מוקצנת כמעט עד אבסורד, אדם יכול לרצוח אדם אחר, אבל לא מתוך סדיזם.
דרוש הסבר 620538
ולכן סיימתי ב"מתוך שלא לשמה בא לשמה".

יש התנהגויות שאנחנו רוצים לבער ביהביוריסטית, בלי לבדוק בכלל אם הילד נהנה מהסבל של הנמלים או לא. It's not done.
דרוש הסבר 620539
אני מסכים.
נראה לי רק, כמי שעסוק בגידול ילדים, שביעור ביהביוריסטי‏1 שהסבר קוגניטיבי ורציונלי בצידו נטמע טוב יותר ומשתמר טוב יותר עם הזמן.

או במילים יותר יומיומיות: במקום 'את זה לא עושים - למה? - ככה', עדיף 'את זה לא עושים - למה? כי א' מוביל ל-ב', כי ג' סובל, כי אש מכאיבה' וגו'

1 לא ידעתי שאני עושה כזה לעיתים עד שלא הומשג כאן הענין
דרוש הסבר 620567
אני דווקא בדעה שאותו ביעור ביהביוריסטי טוב לו שיעמוד בפני עצמו.
כשמתחילים לקשט אותו ברציונלים נראה לי שדווקא מקצצים בכוחו הביהביוריסטי.
הילד, לכשיגדל, כבר יקשט את הההתנהגות ברציונלים משלו, בתפיסת עולם וכו'.
דרוש הסבר 620569
אני חושב שהקנית תפיסת עולם היא חלק מהחינוך. חוקים ללא הגיון/סיבה/סנטימנט מאחוריהם נראים לי לא רק פחות יעילים (בדרך כלל), אלא גם גורמים לילד לחוסר-אמון במערכת (ההורים בתחילה, ואחר כך אחרות), בדיוק כפי שהם גורמים לי ולך לחוסר אמון במערכת שכופה עלינו כאלה.
דרוש הסבר 620580
יש דברים שנלמדים ביהביוריסטית (הסיר חם), יש דברים שאינך צריך ללמד כלל כי הילדים לומדים על ידי חיקוי (תן זכות קדימה להולכי רגל במעבר חציה), וישנם דברים שנלמדים דרך הקניית תפיסת עולם (התכנית הזו לא לגילך, יש שם א' ב' וג' שלא מתאימים לך).
אני חושב שדווקא הדברים שנלמדים מתוך תפיסת עולם הם הנזילים יותר.
דרוש הסבר 620592
דוגמת הכאב (הסיר חם) איננה רלבנטית כאן, כי לילד לא כואב כשהוא שורף נמלה. לא הבנתי את דוגמת החיקוי שלך, נשמע שהיא רלבנטית למי שנוהג ברכב, ומי שלומד נהיגה לומד בצורה קוגניטיבית ולא על ידי חיקוי (לפחות היכן שאני למדתי).
דרוש הסבר 620602
דוגמה ביהביוריסטית פשוטה - [בצעקה, רצוי כשהוא לא רואה אותך מגיע] אוי ואבוי, מה אתה עושה? [וחוטף לו את הזכוכית מגדלת].

חיקוי- ידעתי לנהוג בשיעור הנהיגה הראשון שלי. המורה אמרה לי סע! ונסעתי, בכביש הראשי, עד הילוך רביעי בגיר ידני.
הכל משנים של הסתכלות בתשומת לב על אבא שלי נוהג, כבר מגיל 6 או 7.
חתולה שלי היתה נתלית על ידית הדלת, דוחפת עם הרגל את הקיר וכך פותחת את הדלת (פנימה) ויוצאת. הגורים שלה למדו את התרגיל מהסתכלות.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים