בתשובה לארז לנדוור, 25/05/14 10:23
יש לי יש לי 633380
יש בדבריך גרעין אחד או שניים של אמת, אך למרבה הצער זה הולך לאיבוד בים הבולשיט.

1. ה=דת= העברית הקדומה של העם אכן ספגה המון אלמנטים זרים בגלות בבל, אבל ה=עם= עצמו התגבש כעם בארץ ישראל, במהלך הדרגתי של איחוד ועירוב של שבטים ישראליים ואחרים, הרבה לפני גלות בבל. וגם הדת המשיכה להתפתח בא"י במקביל לבבל, (זו הסיבה שיש שני תלמודים, למשל).
2. נסיונות ליצירת מלכות בתקופת בית שני כשלו? מה אתה מקשקש- על שושלת החשמונאים, שמלכה כ-‏130 שנה (לא כולל הורדוס) שמעת?
3. העם לא נטה לחיי רבונות לאומית? עוד קשקוש- על אינספור המרידות, ובמיוחד על 66-70 ועל 132-135, שמעת?
4. אכן, יהודי התפוצות ברובם לא נטו לחזור לארץ, בגלל שתמיד נוח להתגעגע תיאורטית, תוך הישארות במקום מושבך הנוכחי. ובעת עקירה הם עברו למקום שבו מותר היה ליהודים להשתקע, באותו זמן. א"י היתה יעד קשה, ואף בלתי אפשרי, ברוב הנקודות בזמן שבהן יהודים חיפשו ארץ לעבור אליה.
אבל להסיק מכך שהיהודים לא היו עם אלא רק עוד דת אחת בין דתות אחרות בארצות מושבם, זה שוב לטבוע בים הבולשיט. איך תסביר שהסביבה תמיד (באירופה בעיקר, אך גם בארצות ערב) התייחסה אליהם כאל בני =עם= זר, ולא רק כבני מיעוט דתי? עובדה שתמיד אמרו להם "תחזרו לפלסטינה". לא שמעתי שהקתולים בצרפת, למשל, אמרו להוגנוטים שביניהם "תחזרו להוגנוטיה". יש אלף דוגמאות מקבילות למקרה הקתולי-הוגנוטי, אך האם יש מקבילה אחת ליהודים, ש=האחרים= ראו בהם בני עם זר?

המלצה: תקרא שוב את הספרים שלך, תוסיף עליהם כמה ספרים מהכיוון האידאולוגי הלא-נכון מבחינתך, ותשים לב ל-ה-כ-ו-ל, ולא רק למה שמוצא חן בעיניך.
יש לי יש לי 633383
1. כפי שכבר ציינתי, העם לא היה שורד לאחר גלות בבל אילולא הפולחן הממלכתי היה מומר לדת שאינה תלויה במקום או בשלטון ריבוני מסוימים. כך קרה לגולי ממלכת ישראל מלבד השומרונים שדתם הושפעה מהיהדות (התורה שלהם כמעט זהה לתורה היהודית).
2. על זה בדיוק אני מדבר. העם לא אהב את המלוכה הזו ומרד בה. לאחר שנפלה הוא לא התגעגע אליה. נסיבות הקמתה הן פרי מקרה היסטורי מיוחד והיא הושפעה מהממלכות ההליניסטיות שכנותיה. שושלת הורדוס נחשבה בעיני העם כשלטון זר כפוי ע"י הרומאים.
3. המרידות היו מרידות של פנאטים דתיים שחתרו לאיזושהי מלכות אלוהית משיחית. הניסיון לייחס להם תפיסה לאומית מודרנית הוא אנכרוניסטי.
4. היהודים נחשבו לבעלי מוצא אתני זר בנוסף לדתם השונה. זה עדיין לא מצביע על היבדלות לאומית. גם לא כל האנטישמים דרשו את גירוש היהודים אלא את הצרת צעדיהם והטלת הגבלות עליהם.
יש לי יש לי 633384
כל אחד רואה מה שהוא רוצה לראות, אבל אצלך זה חריף במיוחד.
לא בא לי להיגרר לדו-שיח עקר ואינסופי, ולכן אפרוש עכשיו מהדיון.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים