בתשובה לירדן ניר-בוכבינדר, 02/07/14 19:11
את עלבוני אני תובע‏1! 634626
לפי הבנתי זמרת טובה היא כזו שיש לה קול איכותי ויכולת אינטרפרטציה מוסיקלית טובה. לריקה זראי לא היה לא זה ולא זה.
היא שרה שירים של מלחינים (ומשוררים) טובים לכן מיגבלותיה לא היו בולטות. רייכשטט והנדל היו קצת יותר טובות ממנה מבחינת הקול והאינטרפרטציה אבל גם כן לא מדהימות. ירקוני הייתה בעלת קול חלש כמו זראי בערך אבל היה לה טעם מוסיקלי מעניין ומגוון, מה שמפצה. צפירה וגמליאלי כמעט לא הושמעו ולא הוקלטו לכן לא יכול לחוות דעה. כאשר אני חושב על זה, עד שנות ה 60 אני לא מכיר זמרת טובה ממש חוץ מדמארי. מאמצע שנות השישים ואילך היו כבר זמרות טובות . לעומת זאת באותן תקופות של ראשית המדינה עד שנות ה 60 היו זמרים טובים לא מעטים.

מצב מוזר. במוסיקה קלסית/ג'ז/פופ יש המון זמרות טובות והן אפילו טובות יותר בממוצע מהגברים, לפחות באיכות הקול, אז דווקא פה נפלנו. לנשים יש טווח קולי וניואנסים קוליים שאין לרוב הגברים, גם מעבירות טוב רגשות מה שתמיד עוזר בשירה. נושא לבדיקה סוציולוגית בישראל הישנה.
את עלבוני אני תובע! 634703
נו, אז אנחנו די מסכימים בנוגע לריקה זראי ולבנות תקופתה, עד כדי מילימטרים של הבדל בהערכה היחסית. אבל אם ביחס לבנות תקופתה היא לא גרועה יותר, אז אין הצדקה לטענה שלך על המרפקים והקשרים.

(חוץ מזה, "קשרים" זה קצת מטעה כאן, ו"מרפקים" מופרך. זה לא שהיתה איזו ועדה ממלכתית שהקצתה שירים לזמרים. הקשר היחיד שמן הסתם עשה לה את הקריירה הוא המלחין המחונן (מה זה מחונן, אלוהים חנן אותו!) שהיה נשוי לה. עכשיו מה, תאשים אותו ואותה שהוא העדיף אותה על פני זמרות אחרות, אפילו טובות יותר, לשיר את שיריו?)
את עלבוני אני תובע‏1! 634704
ולמה רק להשמיץ: כשחושבים על זה, השיקוף בין צבע הקול שלה לצליל של האקורדיון בקול אורולוגין יפהפה. אתה רוצה, תאשים את המעבד.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים