בתשובה לאישקש, 06/10/14 10:30
טעית בפניה. שוב. 643724
מוויקיפדיה (הדגשים שלי):
"אמפתיה היא היכולת לזהות את מצבו הנפשי של האחר ולהזדהות איתו. זהו תהליך רגשי, שבו משולבים גם מרכיבים קוגניטיביים. בתהליך זה מתפתחת רגישות, דאגה ואכפתיות כלפי האחר. התנהגות אמפתית מופיעה בדרך כלל כתגובה למצוקה אצל הזולת."

"פסיכופתיה היא מונח בפסיכיאטריה ובפסיכולוגיה, שנועד לתאר התנהגות המאופיינת בחוסר אמפתיה או מצפון קיצוניים, והתנהגות מניפולטיבית. בפסיכיאטריה המודרנית האבחנה מייצגת תת-קבוצה של הפרעת אישיות אנטיסוציאלית".

----
שאלה מעניינת היא מי זה "האחר". זה יכול להיות חידקים או מקקים, פרות, כלבים, חתולים, כושים, ערבושים, גויים/יהודים, חילוניים/דתיים, סמולנים/ימנים, אשכנזים/ספרדים... כוווולם "אחרים" מנקודת המבט של מישהו. אבל שים לב שבהתעללות המדוברת בחתול הופגנה אי-יכולת לזהות ולהזדהות עם המצב שנפשי של שני "אחרים": ראשית, החתול עצמו בשעה שהתעללו בו. אבל שנית - ולא פחות חשוב - חוסר היכולת להזדהות עם רגשות הסלידה של החברה האנושית הסובבת את המתעלל.

תראה כמה אנשים בחברה הישראלית הביעו סלידה וזעזוע מההתעללות בחתול. ותראה כמה המתעלל חסר את היכולת לזהות את ולהזדהות עם מצבם הנפשי - הסלידה והזעזוע - של האחרים בחברה הישראלית. אז נגיד שאדם מסוים לא מבחין - בבחינה אינטלקטואלית - בין חיידק למקק או בין מקק לחתול, או בין חתול לכושי ובין כושי לגוי לבן (למרות שהוא כן מבחין בהבדל העצום שבין גוי ליהודי). גם אז אפשר היה לצפות מאדם (שאיננו לוקה בפסיכופתיה) שיזהה ויזדה עם רגשותיהם של האחרים בחברה שמסביבו. אפשר היה לצפות שיגיד משהו כמו "באמת אינני מבחין בין חתול לחיידק, אבל אני רואה שהרג חתולים מזעזע אתכם, ולכן עלי להמנע מזה בעתיד". או משהו כזה...

אבל הוא לא יכול להגיד את זה כי הוא לוקה בחוסר קיצוני של אמפתיה או מצפון. מה שיש לו במקום אמפתיה (ראה בהגדרה) זה התנהגות מניפולטיבית. כי הוא רוצה להשתייך לחברה ולזכות באמפתיה מחבריה - אבל מבלי להזדהות עם רגשותיהם. אז הוא מנסה להציג את הדברים כאילו הם שכלתניים גריידא על ידי רדוקציות מניפולטיביות כמו "הי אחי, אני בדיוק כמוך. אתה הרי הורג מליוני חידקים כל פעם שאתה פולט אותם בנשימתך... אז מה כבר ההבדל אם אני הורג חתולים (או כושים או יהודים...) לתועלתי או להנאתי? בך, אחי, אני לא פוגע - רק 'באחרים'. אז הכל בסדר, אחי".
טעית בפניה. שוב. 643735
מסכים עם כל מילה,כשמך כן אתה
טעית בפניה. שוב. 643816
אתה משית את המוסר שלך על רגשי הזדהות, או רגשות בכלל. ויש בזה טעם לפגם. הרי כל מי שלא תזדהה איתו מכל סיבה שהיא - המוסר שלך לא יחול עליו.
הבאת את עמירה הס כדוגמה לחוסר הזדהות שלה עם בני עמה, ולפיכך אתה לא מזדהה איתה. אבל יש לה הזדהות. רק לא כלפיך. אז היא מזדהה עם הערבים, אתה מזדהה עם היהודים, באיזה כלי בדיוק תבחן מי צודק?

המוסר צריך להיות מעל לרגשות והזדהות. המוסר צריך להיות צלול וזך, וללא משוא פנים.
נוח לאדם להתעלם משאלות קשות, ולהמשיך לחשוב על עצמו טובות ובכך להציב עצמו במקום טוב יותר בהשוואה לאחרים. אם יצטרך להתמודד עם השאלות, או שיצטרך לעבוד הרבה יותר קשה כדי להיות במקום טוב יותר, או שיתברר לו שהוא לא יותר טוב מאף אחד אחר.

ולכן אתה צריך לענות לשאלות הללו:
1. במה אתה יותר טוב כשאתה נהנה משניצל או מעיל/חגורה/נעלי/ריפוד עור?
2. במה אתה יותר טוב כשאתה נהנה מסבלם של בני אדם אחרים בשלל מצבים - אם זה עימות עם מישהו שאתה לא אוהב, אם זה צפיה במופע שבו אנשים סובלים, או אפילו צפיה בערוצי טלוויזיה, שבהם רואים כל יום סצינות רבות מאוד כמו בסרטון המדובר, ואיש אינו מזדעזע.

איכשהו, עקפת את השאלות האלו והתייחסת רק להשוואה בין חתול למקק. את אותה השוואה ניתן לערוך בין חתול לאדם, ובין אדם חכם ומפותח לבין מפגר-מטומטם.

בשורה התחתונה, אתה לא מזדהה עם סבלם של רבים, ועדיין יש לך את החוצפה והצביעות לגלגל עיניים צדקניות ולדבר על אמפתיה?
טעית בפניה. שוב. 643818
מי שטען טענה לגבי עמירה הס היה אישקש (תגובה 643685).
טעית בפניה. שוב. 643828
יסלחו לי הממוענים.
לעיתים אני נוהג להגיב לשנים ביחד באותה תגובה, בעיקר כששניהם נוקטים באותה עמדה ומביעים הסכמה האחד עם השני.
ולכן גם ההודעה המפורטת שכתבתי לאישקש על נשיונל ג'אוגרפיק, טבח בעלי חיים לצרכי האדם וכו'. מתוך התגובה ציינתי שאישקש בחר להתייחס רק להבדל שבין החתול והג'וק, ולא לכל השאר.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים