בתשובה להמסביר לצרכן, 22/11/14 11:41
המשכילים* השבויים. (* יופמיזם לעשירים?) 646012
1. זה שפוליטיקאים לא רוצים להתחיל במשהו שמישהו אחר יגזור עליו קופון בסוף (כי אין מצב שפרוייקט כזה יסתיים בתוך 4 שנים).
2. איך שהמכרזים עובדים.
אם עושים את זה במיקור חוץ, ולוקחים חברה שתבצע את העבודה, היא נותנת הצעת מחיר נמוכה מדי, כמקובל במקומותינו. ואז לאחר כמה זמן אומרת - "ההצעה היתה לא ריאלית - אנחנו צריכים עוד X מליון". יבואו האחרים, אלה שלא נבחרו, ויגידו - "הי - X מליונים יותר היתה הצעת המחיר שלנו, ואנחנו לא נבחרנו בגלל זה!" וילכו עם העניין לבית משפט.
ואם עושים את זה בשיטת בנה-הפעל-החזר-למדינה, החברה הנבחרת דואגת להעיף כל תחרות אפשרית לרכבת, גם במחיר של חוסר יעילות משווע של התחבורה הציבורית בעיר. ע"ע מה שקורה בירושלים עם הרכבת הקלה.
המשכילים* השבויים. (* יופמיזם לעשירים?) 646023
נו, אז מה שאת מתארת כאן זה לא מאפייניו של המבנה הפוליטי בישראל?!
שימי את ליברמן בראשות הממשלה ותראי איך הוא סוגר את בתי המשפט ומקים לך מטרו לתפארת בלי מכרזים ובלי התנגדויות תוך 5 שנים.... כמו בסין.
אז מהדוגמאות שהביאו/ת כאן אנחנו לומדים שדמוקרטיה היא לא תנאי מספיק לכישלון פרויקטים כאלו - יש דמוקרטיות שהצליחו.
אבל מה שמעניין זה מה התנאים שמאפשרים פרויקטים כאלו בדמוקרטיות אחרות ולא מאפשרים את זה בישראל.
- למה באיטליה, למשל, הפוליטיקאים והחברות המבצעות הרבה פחות מושחתות משלנו?
אני לא יודע.
המשכילים* השבויים. (* יופמיזם לעשירים?) 646025
כדאי לזכור שיש גם דמוקרטיות שלא הצליחו (או לא ממש ניסו). בארה"ב כולם מכירים את הרכבת התחתית של ניו יורק, אבל כדאי להזכיר ש"אין" רכבת תחתית בלוס אנג'לס‏1, אין ביוסטון או בדאלאס, אין במיאמי, ואין באטלנטה. כולם איזורים מטרופוליטנים גדולים בהרבה מגוש דן. כדאי לזכור גם שבשביל שמערכת כזאת תצליח היא צריכה להיות בנויה על ההנחה שהצרכנים שלה יעדיפו להשתמש בה במקום ברכב פרטי. בישראל, שהתחבורה הציבורית סגורה בשבת, ויש כבישים מהירים מכמעט כל מקום לכל מקום, מעטים יוותרו על הרכב הפרטי ועל הנסיעה בו, גם אם תהיה מערכת הסעה המונית יעילה מאד.

1 16 תחנות שמשרתות 18 מליון בני אדם זה לא קיים יותר מהכרמלית.
המשכילים* השבויים. (* יופמיזם לעשירים?) 646031
אני חושב שזו פונקציה של צפיפות האוכלוסיה וצפיפות הבניה. אין טעם להקים רכבת תחתית (או מערכת אוטובוסים לצורך העניין) אם יש בקושי 10 אנשים ביום שרוצים להגיע לאזור התחנה, לא משנה היכן תמקם אותה.
המשכילים* השבויים. (* יופמיזם לעשירים?) 646033
אם תהיה מערכת הסעה המונית יעילה‏1 אנשים אולי לא יוותרו על רכב פרטי, אבל לא בטוח שהרבה מהם לא ישמחו לוותר על הנסיעה היומיומית בו, ולא בטוח שזה לא יתמרץ אנשים נטולי רכב להמשיך ולא-להחזיק אחד. מעניין לבחון בהקשר הזה את מערכת ההסעים של הנתיב המהיר/חניון שפירים - אין לי נתונים אבל נראה שהחניון מלא יפה. ולא רק בקו ירושלים-תל אביב - אני מכירה לא אדם אחד ולא שניים שמחזיקים רכב פרטי אבל לא נוסעים איתו לעבודה בשיגרה אלא רק לתחנה ומשם ממשיכים ברכבת. כמובן, בכל המקרים האלו האפשרות הזו התעוררה כי מקום העבודה נמצא מרחק הליכה קצר מהתחנה, אני מניחה שאם היה נדרש אוטובוס המשך רובם (אם לא כולם) היו ממשיכים לנסוע במכונית שלהם.

1 "יעילה" כלומר: עוקפת פקקים, במחיר סביר, בלי החלפות מיותרות, כשהנסיעה עצמה בתנאים נוחים.
המשכילים* השבויים. (* יופמיזם לעשירים?) 646040
מערכת הסעת המונים יעילה עשויה לגרום לאנשים להחזיק רכב אחד למשפחה במקום שניים, למשל. כבר צמצמנו את נפח התנועה.
SKYTRAN 646052
האם זו התשובה? - http://www.youtube.com/watch?v=qR2_3_kXyYI
בינתיים בונים כנראה מערכת קטנה נסיונית בתעשיה האווירית. -http://www.skytran.us/ceos-message/
המשכילים* השבויים. (* יופמיזם לעשירים?) 646057
לחיזוק - הרכבת מרחובות לתל אביב, עד כמה שידיעתי מגעת, עמוסה עד להתפקע (שזה חיובי) ומאפשרת להרבה אנשים לא להיכנס עם רכבם לתל אביב ולא לבלות שעה בפקקים לכל כיוון מדי יום.
המשכילים* השבויים. (* יופמיזם לעשירים?) 646109
לפי ההגדרה שלך, למערכת ההסעה ההמונית היעילה ביותר קוראים "רכב פרטי+וייז" - עוקפת פקקים, מחיר סביר (בהנחה שמסתפקים ברכב יד שניה), בלי החלפות מיותרות, והנסיעה בתנאים נוחים.
המשכילים* השבויים. (* יופמיזם לעשירים?) 646126
תוכנות ניווט לא תמיד יכולות להציע לך דרך עוקפת פקקים (להבדיל מנתיב לתחב"צ, בין אם מדובר במסלול מסומן לאוטובוס או מסילה) ולו בגלל שלא תמיד יש דרך רלוונטית. לגבי עלות - לרכב (גם כשהוא עומד בחניה ולא זז) יש עלות - על העלות החד פעמית של המכונית עצמה, צריך להוסיף ביטוחים, בלאי וכו'. בהנחה שאתה מזיז את הרכב, תוסיף לזה עלות של דלק ולפעמים - גם של חנייה ושל תיקונים. נוחות הנסיעה היא עניין אישי. אין ספק שהיתרון ברכב פרטי הוא שלא יכול להיות שפתאום מישהו ישב ברגליים מפושקות ויפלוש לכסא שלך, ושמהמושב ליד לא תשלוף מישהי פתאום לק ותמרח את ציפורניה ‏1, מצד שני - ברכב פרטי אתה גם לא יכול לצפות בזמן הנהיגה בסרט, לקרוא ספר, לסרוג או לנמנם‏2. אתה גם לא צריך להטריח את עצמך בנהגים מעצבנים לפנייך, בתכנון המסלול וכו'.

1אירוע מצער שזכיתי להריח בנסיעת הרכבת האחרונה שלי
2 אני מתעלמת, ר"ל, מהאפשרות לעבוד בזמן הנסיעה.
המשכילים* השבויים. (* יופמיזם לעשירים?) 647386
נתיב לתח''צ רק מגדיל את הפקקים כי הוא מקטין את מס' הנתיבים של נוסעי שאר הרכבים (אלו שמסבסדים את התח''צ במסיהם)
המשכילים* השבויים. (* יופמיזם לעשירים?) 647395
אני לא בטוח. תוריד מהנתיב הזה מוניות ואוטובוסים, ותוריד מהנתיב הזה את האוטובוסים והמוניות שעוצרים בכל מקום בלי להתחשב בשאר הנהגים. כבר שחררת פקק גדול.
המשכילים* השבויים. (* יופמיזם לעשירים?) 646039
ארה"ב בנויה על השענות על רכב פרטי. גם לתפרנים שעובדים ב-‏3 עבודות במקביל בשכר מינימום יש רכב, כי בלי זה אי אפשר.
ואני לא חושבת שזה נובע מהיותה דמוקרטיה.

ואגב - אכן יש רכבת תחתית בניו-יורק, אבל איכשהו, בעוד שבערים אחרות בעולם היה ברור לי שכו-לם נוסעים בתחתית, בניו-יורק היתה לי תחושה שהתחתית היא כמו אוטובוס. מיועדת לאנשים-הפחות-מבוססים. וככה גם נראות התחנות. זה הרושם שלי, לפחות.

__
העדר התחבורה בשבת, היא אחת הבעיות היותר גדולות שלנו בתכנון תחבורה ציבורית, וגורם מספר 1 להחזקת רכב, לדעתי.
המשכילים* השבויים. (* יופמיזם לעשירים?) 646042
מעטים מאד מאלה שגרים מחוץ למנהטן מגיעים אליה בקביעות ברכב פרטי, גם בגלל הפקקים, גם בגלל שכמעט בכל הכניסות למנהטן צריך לשלם אגרת גודש וגם בגלל מחירי חניה יקרים להחריד.
המשכילים* השבויים. (* יופמיזם לעשירים?) 646053
אבל בתוך מנהטן ''האליטה'' נוסעת במוניות.
המשכילים* השבויים. (* יופמיזם לעשירים?) 646113
במנהטן, כמו בכל מקום, האליטה נוסעת ברכב עם נהג פרטי.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים