בתשובה לירדן ניר-בוכבינדר, 29/10/15 5:53
זיכרון וצער 666686
הבדל משפטי אני מבין אבל על איזה הבדל מוסרי יש בין שני המצבים שתיארת?
זיכרון וצער 666765
בוא נתחיל מהשאלה למה יש הבדל משפטי. ההבדל הוא שזה שהיה עושה אילו, אולי כשהיה הדבר בידיו והיה צריך ממש ללחוץ על ההדק, היה מתחרט. כך שיש מקום לתת לו להנות מהספק. אולי צריך לדייק יותר. אם אנחנו יודעים בודאות מושלמת שהיא עושה את הפשע אילו היה הדבר בידיו, אז אני מניח שזה שקול מוסרית לעשה את הפשע. אבל לעולם אין לנו ודאות מוחלטת מה יחליט אדם בנסיבות דמיוניות, אנחנו יודעים (לכל היותר) רק מה החליט בנסיבות שהיו בפועל. האי-ודאות הזו קשורה קשר הדוק להנחת הרצון החופשי, וקשורה בטבורה לכל מה שאנחנו חושבים על מוסר.
זיכרון וצער 666870
קל למצוא דוגמאות מעשיות. קח למשל את מקרה האחים איתן ויהוידע קהלני. לשב"כ נודע שהם מבקשים לרצוח ערבים. הוציאו להם את נוקר הנשק מבלי שידעו, וכשניסו לירות תפסו אותם "על חם".
(זהו כמובן אחד המקורות ל"תיאורית הפרובוקציה" בעניין עמיר: הוא רצה להרוג את רבין, החליפו את כדוריו לכדורי סרק, והוא החליף שוב).
זיכרון וצער 666906
האמת היא שמעולם לא הבנתי מה אמורים היו מפיציה של תאוריה כזו להרוויח. היא אמנם מוציאה את השב''כ כעוד יותר מטומטם ממה שהיה, אבל היא משאירה את העובדה בעינה - יגאל עמיר רצח את רבין בגלל האידאולוגיה הימנית שלו.
זיכרון וצער 666914
הכוונה כמובן היא לצייר את השב"כ, ואת ראש הממשלה הממונה עליו, כרשעים ולא כטיפשים. לאמור, הסיתו את עמיר.
אינני יודע אם הטענה בנוגע לכדורי הסרק נכונה, אבל בעניין עמיר כמעט אין לי ספק: הוא בנזונה קר רוח שלא הושפע מאחרים, לא רבנים ולא פרחי שב"כ.
זיכרון וצער 666921
יותר מזה,זה קשקוש אחד גדול שתועמלני השמאל ''הלבישו'' על הימין ע''מ לזכות בנקודות בבחירות.
אני מזמין את אחד מהכותבים הנכבדים פה לערוך מחקר מעמיק ולשלוף את ''הרבנים המסיתים'' ומה הם אמרו.
זיכרון וצער 666983
רגע, הרי יש כאן דברים שונים: האחד הוא שאלת הכדורים, השני הוא שאלת ההסתה. סיפור החלפת הכדורים יכול לעמוד (או ליפול, כמובן) בלי תלות בשאלת ההסתה - בדיוק כפי שהאחים קהלני פעלו בלי שהשב"כ יצטרך להסית אותם. אז שוב - מה יש להרוויח ממנו?

ולגבי מה שקרה במציאות - אני מסכים אתך לגבי אופיו של הטיפוס, ומעבר לכך הרי מה שמגוחך בכל תאוריות הקונספירציה הוא שעמיר עצמו לא טרח מעולם לתמוך בהן. הוא מעולם לא האשים את השב"כ או מישהו אחר בהסתתו.
זיכרון וצער 666991
סיפור החלפת הכדורים יכול לעמוד בלי תלות בהסתה, אבל סיפור ההסתה אינו יכול לעמוד בלי סיפור החלפת כדורים, אלא אם נגררים למחוזות המופלגים באמת של תיאורית הקונספירציה המורחבת.
זיכרון וצער 666908
יפה. אני רואה שהם הורשעו ב"כוונה לרצוח" (ועוד כמה סעיפים). עכשיו, אילו לא היו מוציאים את הנוקר, לא בטוח שהיה מתבצע רצח; יכול להיות שהקורבן היה רק נפצע. ועכשיו, שתי שאלות.

1."ניסיון לרצח" הוא עבירה ידועה ונפוצה למדי, "כוונה לרצוח" פחות מוכר. מה ההבחנה, ומה יותר חמור?

2. ושאלה נדושה, אבל אפשר להזכיר אותה כאן ומי שרוצה שידוש בה שוב: במקרה ירי שמעל לכל ספק סביר נועד להרוג, אבל הסתיים בפציעה, איך אפשר להצדיק ששופטים את היורה יותר לקולא מאשר אילו היה הורג?
זיכרון וצער 666909
שכ''ג חרררימפפף לי את השאלה השנייה.
זיכרון וצער 666917
1. אני חושב שהם הורשעו בניסיון לרצח, ו"כוונה לרצוח" מפנה לאחד מסוגי הרצח המוכרים בחוק. אחרים הם למשל הריגה בזמן פשע אחר, שנחשבת גם היא לרצח, או בזמן הימלטות מזירת הפשע.

2. כי נקמה, כמה שננסה להסתיר בליפסטיק.

דרך אגב, נדמה לי שקראתי פה שרצח היא כמעט העבירה היחידה שהעונש הקבוע עליה בחוק חמור מהעונש על ניסיון לעשות. לכל האחרות העונש זהה.
(חפש תגובה של פופק אודות שידול לניסיון העלבת עובד ציבור)
זיכרון וצער 667008
הם הואשמו ב''קשירת קשר לרצח, נשיאת נשק שלא כדין ונסיון לרצח''
זיכרון וצער 667005
זה לא מדוייק. הטענה לגבי האחים איתן ויהוידע קהלני אינה ש"לשב"כ נודע שהם מבקשים לרצוח ערבים והוציאו להם את נוקר הנשק מבלי שידעו", שזו מתודה לגיטימית, אלא שהם הוסתו לכך ע"י סוכן מדיח (=פרובוקטור) מטעם השב"כ - שזה כבר "מודוס אופרנדי" בעייתי. המשך הטענה הוא שאותו מודוס אופרנדי שימש גם ברצח רבין, והשאלה היא האם אבישי רביב שימש רק כמודיע או גם כסוכן מדיח.
זיכרון וצער 667018
העובדה היא ''לשב''כ נודע שהם מבקשים לרצוח ערבים וכו'''. הטענה היא ''הם הוסתו'', וזה חלק מתיאורית הפרובוקציה, שאינה בלתי אפשרית אך לא הוכחה.
זיכרון וצער 667020
זה שוב לא מדוייק. סוכן השב''כ הוא זה שסיפק לאחים קהלני את הנשק (שני רובים תקולים) ואת הרכב (עם אמצעי עיקוב) איתם ניסו לבצע את הרצח מלכתחילה. (בניגוד לאחים עמיר, לאחים קהלני לא היה רשיון לנשק). יתר על כן, הקורבן הערבי תבע את השב''כ (על הנזק הנפשי) וזכה.
זיכרון וצער 667110
יש לך הוכחה לזה? יחזק במידת מה את תיאורית הפרובוקציה
זיכרון וצער 666842
ב-‏1995, אחת הדודות של אמא שלי נהגה לומר "צריך להרוג את רבין. אני מוכנה לעשות את זה, מה הם כבר יעשו לזקנה בת שמונים?". אתה חושב שמישהו יכול לטעון ברצינות שאין הבדל מוסרי בין הדודה של אמא שלי לבין יגאל עמיר?
זיכרון וצער 666861
אבל אתה מצביע על הבדל אחר, בין מי שרק אומר שהוא יעשה משהו לבין מי שבאמת מתכוון לעשות זאת. לא הרבה אנשים חושבים שיש להתייחס לכל "אני אהרוג אותך" שנצרח על הכביש, למשל, כאל איום ברצח. גם במקרים רציניים יותר, לדעתי ההבדל המוסרי בין כוונה לבצע פשע לבין ביצוע פשע הוא רק זה: "כוונה" תמיד ניתנת לשינוי ברגע האחרון, כך שמידת מה של ספק עומדת לזכות הנאשם. לעומת זאת קשה יותר למצוא הבדל מוסרי (ועכשיו אני חושב שגם פרקטי) בין מי שניסה לרצוח ונכשל לבין מי שניסה והצליח. האם הנקמה היא האלמנט היחיד שמבדיל בין שני המקרים האלה?

(אגב, אני שמעתי איזו מטרוניתא אומרת "צריך לתקוע לו כדור בראש" כמה ימים לפני רצח רבין ועד היום אני כועס על עצמי שלא אמרתי לה מה אני חושב עליה באותו מעמד).
זיכרון וצער 666867
ואילו היית אומר לה, זה היה משנה משהו?
זיכרון וצער 666869
זה היה משנה במשהו את ההרגשה שלי, אבל ברור שזאת חוכמה בדיעבד.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים