בתשובה לירון, 29/10/15 16:50
זיכרון וצער 666699
קראתי בקפידה את תגובתך (ואני מודה, לקח לי לא מעט זמן). אני לא מוצא שם שום טענה שמפריכה את טענתם של רובין ושוואניץ בדבר מרכזיותו של המופתי בקבלת ההחלטה על הפתרון הסופי (בין אם ישירות ע"י היטלר או ע"י סגניו ב"מנוד ראש" שלו)
ציטטת אפילו חוקרים שמחזקים את הטענה, כמו למשל גרלך שטוען שההחלטה הסופית נפלה באמצע דצמבר 1941 - כלומר ממש לאחר הפגישה עם המופתי.
זיכרון וצער 666702
רק שנה לפני כן, היטלר היה מוכן לאשר בדיקה רצינית של תוכנית מדגסקר. עד לקייץ 1941, התוכנית העיקרית הייתה לגרש את היהודים כמה שאפשר רחוק יותר לתוך שטח ברה"מ, רצוי לסיביר. אני מניח שאם המופתי היה מציע שלאחר כיבוש המזרח התיכון ע"י הגרמנים, היהודים ייושבו שם באחד המדבריות, תחת השגחת המוסלמים, היטלר היה קופץ על הצעה כזאת. באופן יחסי, תוכנית מדגסקר שהתבססה על גיוס הצי מסחרי הבריטי אחרי כיבוש בריטניה, ואמורה הייתה להיות ממומנת ע"י יהדות ארה"ב הייתה הזוייה בהרבה מהאלטרנטיבה המזרח תיכונית. עמדתו של המופתי הייתה כמובן הפוכה ונחרצת.

אם לא מקבלים את ההשערה הזו, אי אפשר לדעתי להוכיח שלעמדתו של המופתי הייה משקל מרכזי, אבל ללא ספק הוא היה אחד המסיתים לרצח יהדות אירופה.

צריך לומר, שאף חוקר לא מזכיר את המופתי (כפי שלא מזכירים מנהיגים סייענים לא גרמנים אחרים). החוקרים המשערים שההחלטה על הפתרון הסופי התקבלה בקייץ או סתיו 1941, קובעים תאריך לפני הגעת המופתי לברלין.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים