בתשובה לראובן, 02/03/04 22:59
ועוד פלא של מערכת החינוך- לשיפוטכם 672486
ב"בוחן במדעים" נשאלה הבת שלי (כיתה ה') את השאלה הבאה: "יוסי רוצה לבקר חבר חולה ולהביא לו מרק חם. הוא פתח את ארון הכלים של אמו ומצא בו שני כלים: אחד עשוי קלקר ואחד עשוי מתכת. יוסי אינו יודע באיזה כלי לבחור. מה הייתם מציעים לו? הסבירו ונמקו את תשובתכם."

הילדה כתבה שהיא מציעה קלקר כי כך החום של המרק יישמר, אבל התשובה שלה נפסלה ללא הסבר. אמא (דוקטור לכימיה) של ילד אחר בכיתה, שזכה לאותה התייחסות, לא התעצלה וביררה את העניין עם המורה למדעים. תשובת המורה: מתכת מוליכה חום, יוסי רצה להוליך את המרק לחבר, ולכן הוא היה צריך לבחור בכלי המתכת.

אני מתלבט מה לעשות.
ועוד פלא של מערכת החינוך- לשיפוטכם 672499
רבות חשבתי ופסלתי.
אולי למרוט את השערות?
ועוד פלא של מערכת החינוך- לשיפוטכם 672512
ממתי מרק הולך?
לדעתי הדילמה היחידה שנותרה היא האם לחבוט בראשה של המורה במחבת מתכת או במחבט עץ (של טניס למשל).

(ניטפוק: קלקר הוא כנראה חומר לא מומלץ לנוזלים רותחים, הוא מפריש חומרים לא בריאים בטמפרטורות כאלה - מה שגרם להחלפתן של כוסות הקלקר המיתולוגיות לקפה בכוסות נייר בשנים האחרונות.)
ועוד פלא של מערכת החינוך- לשיפוטכם 672528
אני הייתי מגיש תלונה חריפה למפקח ותובע את פיטורי המורה לאלתר‏1.
________________
1- על כך שהמורה כתבה "ארון הכלים של אמו" ובכך תרמה להנצחת סטריאוטיפים מגדריים. לעניין הולכת החום אני הייתי שואל את המורה איך התשובה משתנה אם יוסי לא הולך לחבר אלא נוסע אליו באופניים, כי מתכת אולי מוליכה חום אבל ידוע שהיא אינה מרכיבה חום (כידוע לכל, חום, שהוא אחד מארבעת היסודות, אינו מורכב משום דבר אחר) ובכלל אסור להרכיב על אופניים.
טול קורה מבין עינייך 672695
מדוע הנחת שהמורה למדעים היא אישה (ובכך תרמת להנצחת סטריאוטיפים מגדריים)?
טול קורה מבין עינייך 672719
חידת טריויה: מה משותף לדודו ולמורים גברים בבי"ס יסודי?

(אבל האמת היא שאכן תפסת אותי!)
טול קורה מבין עינייך 672724
שהם זן נכחד?‏1

1 לא באמת משהו שצריך להתגאות בפתרונו, אבל בכל זאת קצת הוקל לי אחרי שניות ארוכות של נסיון להבין אם טופז או דותן או אלהרר רלבנטיים כאן.
טול קורה מבין עינייך 672730
זאת היתה שאלה רטורית, אבל כידוע גם טופז ודותן כבר נכחדו.
טול קורה מבין עינייך 672748
וגבע גם.
טול קורה מבין עינייך 672763
וגם אין עוד פלמחניק כמו (מה שבקריאה ראשונה התאים לנוסח החידה).
ועוד פלא של מערכת החינוך- לשיפוטכם 672707
אם יוסי לא הולך לחבר אלא נוסע אליו באופניים, יכול להיות שהוא היה מציל בכך את כבוד המורה, כי יוסי העביר את חום המרק לחברו לא בהולכה ולא בהקרנה אלא בהסעה.
ועוד פלא של מערכת החינוך- לשיפוטכם 672714
דרך נוספת להציל את כבוד המורה, היא לו יוסי היה מעביר לחברו מרק אלומיניום, שאז סיר ברזל יכול היה להכיל אותו מבלי להינתך, בעוד סיר קלקר לא.
האמת, אולי אפשר אפילו לחשוב על נוזל יותר אכיל, אולי שמן רותח, שטמפרטורת הרתיחה שלו גבוהה מטמפרטורת ההתכה של קלקר, שדומני שאיננה גבוהה כל כך.
ועוד פלא של מערכת החינוך- לשיפוטכם 672633
אריק, תראה מי האנשים שאיתך במחנה המרק לחולים!
ועוד פלא של מערכת החינוך- לשיפוטכם 672651
הרסת לי את היום.
ועוד פלא של מערכת החינוך- לשיפוטכם 672720
מעבר לכל הצחוקים, אני באמת חושב שאסור לתת למורה כזה/כזאת ללמד וכדאי לערב את המפקח.
ועוד פלא של מערכת החינוך- לשיפוטכם 672725
אוי, זה בדיוק כמו בבדיחה ההיא (מה שמראה שהלצות בהומור ופקפוקים ברצינות באיכות המורים היו כבר כשהייתי בכיתה ד').
ועוד פלא של מערכת החינוך- לשיפוטכם 672735
אמנם המורים שלימדו אותי בבי"ס יסודי לא היו מתקבלים למנזה‏1 אבל אני מתקשה להאמין שהם הגיעו לשפל הזה.
_____________
1- המורה שלי ל"טבע" (אני חושב שזה פחות או יותר המקביל ל"מדעים") לא ידע להשיב על שאלות פשוטות למדי והיה מוצא לו מפלט ב"זה לא בחומר" כשמישהו - נחש מי - היה מטריד אותו בשאלות שאכן לא היו "בחומר", אבל אני בטוח שהוא היה קצת פחות מטומטם מאותו/ה מורה. מאחר וזה היה באמת מזמן ייתכן שאני צובע את העבר בצבעים קצת יותר מלבבים ממה שהיו בו. מכל מקום, באותם ימים עוד לא היה שימוש ביתי בקלקר כך שהבעיה הספציפית הזאת היתה "לא בחומר", כפשוטו.
ועוד פלא של מערכת החינוך- לשיפוטכם 672737
לי היה ויכוח בכיתה ה' או ו' עם המורה לאנגלית, שטענה שהאמפייר סטייט בילדינג הוא בניין האו"ם. מעבר לזה היא היתה מורה לא רעה לאנגלית.

_________
אז נחסכה ממך החוויה המלבבת של התכת קלקר על ידי זכוכית מגדלת (ושמש).
ועוד פלא של מערכת החינוך- לשיפוטכם 672742
נכון, אבל נמלים כבר היו בזמני...

(כן, אני קצת מתבייש)
ועוד פלא של מערכת החינוך- לשיפוטכם 672750
המורה שלי לכימיה התלונן ביום הורים בפני הורי שאני ''מפגין ידע מיותר''.
ועוד פלא של מערכת החינוך- לשיפוטכם 672781
בשנה שנטשתי את בית הספר, המורה שלי למתימטיקה, שהיה גם המחנך, לא הבין את החומר של כיתה י'. זה פשוט היה גדול עליו בכמה מספרים. הוא היה מקריא בכבדות את החומר מתוך הספר, וכשתלמידים ניסו לשאול אותו משהו התשובה הקבועה הייתה ''תשאלו את יוסי בהפסקה''.
זה לא הפריע לו להעניק לי ציון ארבעים בסוף השליש הבודד שהייתי שם.
ועוד פלא של מערכת החינוך- לשיפוטכם 672837
אולי להתרשמותו לא ענית מספיק טוב לתלמידים האחרים. אבל מה אתה רוצה, אילו היית נשאר שנה היית מגיע עד מאה ועשרים!
ועוד פלא של מערכת החינוך- לשיפוטכם 672839
אולי :)

בדיעבד, כך מסתבר, הרווח היה כולו שלי - אז בעצם אני חייב לו תודה. אבל זה כבר נושא לדיון אחר.
ועוד פלא של מערכת החינוך- לשיפוטכם 674848
היום יש יום מדעים בבית הספר של שניים מילדיי. בין נושאי היום: רפלקסולוגיה.
ועוד פלא של מערכת החינוך- לשיפוטכם 674852
מדעים ומאמם.
ועוד פלא של מערכת החינוך- לשיפוטכם 733299
בתעודת המחצית שהילד הקטן שלי הביא השבוע, בסעיף "כישורי שפה - כתיבה", הוא קיבל את המשוב הבא: "אתה כותב באופן מעניין ומקורי הקפד להשתמש בכללי הפיסוק".
ועוד פלא של מערכת החינוך- לשיפוטכם 733307
אומרים שלימוד דרך דוגמה אישית הוא מהיעילים ביותר.
ועוד פלא של מערכת החינוך- לשיפוטכם 745112
עוד מאותו בית ספר, הפעם דף לכיתה ה' על חנוכה (כל שגיאות ההקלדה במקור):

"כשמתתיהו הרגיש שהוא עומד למות, הוא אסף את ,כולם והעביר את השרביט לבנו, יהודה המכבי (מכבי היה הכינוי של יהודה), כמו בוב הבנאי למשל .וביקש שכולם ישמעו בקולו, ושהוא ינהיג אותם במלחמה נגד היוונים."
ועוד פלא של מערכת החינוך- לשיפוטכם 745113
מה שמעלה אצלי את השאלה אם עושים גם מבחני פיזה למ̲ו̲ר̲ו̲ת̲, ואם לא, למה; ייתכן שהרבה נסיונות פדגוגיים משונים, כמו למשל רעיון הבדידים זצ"ל‏1, היו נחסכים אם היה מתגלה מתאם טוב בין הישגי המורות לאלה של תלמידיהן, כפי שהאינטואיציה שלי אומרת, ואמור להיות קל יותר לטפל בציבור המורים הקטן יחסית מאשר בתלמידים כולם.

במחשבה שניה זאת אמירה מטומטמת. לתלמידים אין איגוד מקצועי.

ובכל זאת, אולי יתגלה שכדאי להפחית את מספר השעות בהן המורה מלמדת לטובת שעות בהן היא לומדת. לא שטויות כמו "העשרה" ושאר בלבולי המוח, אלא ממש לומדת את החומר אותו היא אמורה ללמד, בשתיים או שלוש רמות מעל מה שנדרש מתלמידיה, וגם נבחנת עליו, כך שמי שאינה שולטת בחומר תרד כיתה, ומי שאינה מתגברת גם על הנדרש מתלמידי כיתה א' תתכבד לעשות את מה שמצופה ממדריכי תיירים. אינני מתכוון לשום דבר שידרוש תוספת תקציב לגיוס עוד מורות בשל הקטנת היקף משרת הלימוד, הרעיון הוא שמורה טובה תוכל ללמד יותר חומר בפחות שעות, וכך כולם, כולל התלמידים, ייצאו מורווחים.

נראה לי שזה לכל הפחות שווה בדיקה.
_____________
1- צרה, לא צדיק.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים