בתשובה להאייל האלמוני, 02/04/16 0:39
הבנת הנקרא 675953
ברור שיש הבדל, אבל אתה מפספס את הנקודה שלי. הנקודה היא שכשמישהו משתמש בדימוי לתיאור מצב, הדימוי הזה לא (או לפחות לא בהכרח) אומר את דעתו הכללית על הקבוצה ה"מדומה", אלא יותר על הסיטואציה הספציפית.
בגלל זה הבאתי את דימוי החפרפרות העיוורות. הדימוי הזה בא לתאר סיטואציה של מישהו שנכלא בתור מנהרה חשוכה, ותו לא. היא לא אומרת ש"הפלסטינאים הם חפרפרות עיוורות". היא אומרת שפלסטינאי (או אירי, או הודי או אמריקאי) שנכלא בתור מנהרה תת קרקעית מצבו (ושים לב - *מצבו*, לא תכונותיו האינהרנטיות) דומה לזה של חפרפרת עיוורת.
ככה אני גם תופס את הדימוי של רפול. אולי לא הכי מוצלח בעולם - שכבר נאמר כאן שתחכום לא היה מיתרונותיו הבולטים של הנ"ל - אבל מתאר סיטואציה ספציפית על ידי דימוי ספציפי, ולא שום אמירה כללית על אופיים או תכונותיהם של "הערבים" באשר הם.
הבנת הנקרא 675957
את ה''מצב'' מדמה הבקבוק, כל חיה (מסוממת או לא) שתהיה כלואה בתוך בקבוק (בהנתן בקבוק גדול מספיק) תהיה באותו ''מצב'' שאותו הוא מנסה לתאר, ובכל זאת, הוא בחר בחיה מסויימת (ומסוממת). זה לא נכון לדימוי של החפרפרת, יש הבדל בין דימוי לחפרפרת שכלואה במנהרה לבין דימוי של יונה שכלואה במנהרה, חפרפרת הרי חיה במנהרות ואפשר להבין שהיא הגיעה לשם מיוזמתה. התוספת של ''עיוורת'' הוא טבעי בגלל שחפרפרות (כמעט) עיוורות. במילים אחרות, ''חפרפרת עיוורת'' הוא חלק מהדימוי של המצב. זה לא נכון לגבי ההוספה של מסוממים לג'וקים. הוא יכל באותה מידה להגיד שהם יהיו כלואים כמו ציפור שמחה בבקבוק, כמו צבי גאה בבקבוק, כמו אריה אמיץ בבקבוק, כמו צפרדע עקומה בבקבוק או כמו נחש ערמומי בבקבוק. בחירת החיה ומצב הסימום שלה לא מקדם את הבנת הדימוי, ולכן הוא לא הדימוי של המצב אלא הדימוי של הנמשל.

הבחירה דווקא בג'וקים, ודווקא בג'וקים מסוממים, צריכה לגרום לכל אדם סביר לתחושת אי נוחות מסויימת. אין לי ספק קל שלא היית שוקל לרגע לחפש תירוצים לאמירה דומה במדינה אחרת לגבי היהודים, הצוענים או השחורים.
הבנת הנקרא 675969
אין לך ספק ואתה טועה לחלוטין. כל שאר הדימויים שהבאת לא רלוונטיים וחסרי הגיון או הקשר. צבי, אריה או צפרדע לא נכנסים לבקבוק.
בקיצור, אתה מחפש בנרות צידוקים לנקודת המבט שלך, ומסרב לשמוע טיעונים ונקודות מבט אחרות.
הבנת הנקרא 675970
אני די בטוח שכתבתי "בהנתן בקבוק גדול מספיק" כאן למעלה.

אני לא "מחפש בנרות" שום דבר. אני חושב שהקשבתי לכל הטיעונים שהבאת, והתייחסתי אליהם באופן ענייני, אני בכלל לא בטוח שזה הדדי (עיין ערך המשפט שפותח את התגובה הזאת, ובכלל, הרי פתחת את הדיון באי הקשבה מובהקת שלא ממש השתנתה לאורכו).

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים