בתשובה לאריק, 04/10/16 18:45
ואל תבכי לי, ילדה 684779
אני מחוייב להודיע שאני מומחה קטן מאד בענייני כלכלה ומה שאכתוב בהמשך אינו אלא עדות של הדיוט כלכלי על מה שהוא עניין כלכלי מובהק.
בזמנו התעניינתי כיצד זה הציבורים החרדים הגיבו בשתיקה מחרישה על הרפורמות בביטוח הלאומי של טומי לפיד שהיו אמורות לקצץ ביותר מ-‏50% את קצבאות הילדים של משפחות מרובות ילדים, בזמן שהיו אמורים להרים צעקה עד לב השמיים (ע"ע ההתנגדות המופרכת של החרדים בעניין הגיוס לצה"ל).
מה שהבנתי הוא כך: לפיד מונה לשר המשפטים בממשלת שרון השנייה בסוף פברואר 2003. במהלך השנה הזאת שיתף לפיד פעולה עם שר האוצר נתניהו במהלך לקראת כלכלת שוק חופשי. כשר משפטים הוא העביר את החקיקה לצמצום קצבאות הילדים של הביטוח הלאומי ("השוואת קצבאות הילדים" וכו'). בהמשך פרס האוצר=נתניהו את הקיצוץ על פני 10 שנים או יותר (אני כבר לא זוכר). לפיד מצא עצמו מחוץ לממשלת שרון עוד לפני הפרוסה השנייה בסוף 2004, כאשר שרון היה צריך להעביר 290 מיליון שקלים לחרדים. עד כמה שאני זוכר הביטוי המעשי הדומיננטי לרפורמה של לפיד היה שמשפחות של עד 4 ילדים זכו לזיכוי של כמה עשרות שקלים בחישוב תשלומי הביטוח הלאומי שלהן. מן הסתם רובם אף לא הבחינו בכך.
תופעה "מופלאה" אחרת של הרפורמות של לפיד-נתניהו היו ירידה משמעותית בקצב הילודה של ערביי ישראל, בעוד אצל היהודים ובפרט אצל החרדים לא היה שינוי משמעותי. האם יתכן שממשלת שרון-נתניהו פשוט העבירה את קצבאות הילדים של החרדים מהסעיף של ביטוח לאומי לסעיפים של משרד הפנים או הדתות ורק הערבים זכו "ליהנות" מן הליברליזם של לפיד האב?
אם מישהו, מומחה ובקיא גדול ממני בנתונים, אשמח לשמוע ולעמוד על טעויותי אם צריך.
ואל תבכי לי, ילדה 684781
פחות ילדים כי ספרו בדיוק לפני פסח, ובכל זאת, לעם יש דרישות ומסורת מכובדת.
הממשלה הימנית הנוכחית למיטב ידיעתי העבירה סכום שיא למגזר הערבי.
ואל תבכי לי, ילדה 684784
הם צעקו עד לב השמיים וזה לא עזר להם. הקיצוץ היה חד וממשי.
ואל תבכי לי, ילדה 684787
וגם הירידה בילודה היתה משמעותית, במערך שבעה ילדים בממוצע לחמישה.
אולי פחות משמעותית מהמגזר הערבי, כי יש עוד צורות לתמיכה בחרדים מעבר לתמיכה בערבים, ראה תקציבים לישיבות והבטחת הכנסה לאברכים.
ואל תבכי לי, ילדה 684788
אל תשכח שערבים יכולים לעבוד מבלי להתגייס, חרדים מרותקים לישיבה.
ואל תבכי לי, ילדה 684793
אכן, גם את הריתוק הזה כדאי להפסיק, וישא''ק.
היה שר אוצר אחד שפעל בכיוון...
ואל תבכי לי, ילדה 684797
לעניין הירידה בילודה - שימוש באמצעי המניעה בתוך קבוצות בחברה החרדית חייבת מילה ויותר: האם הספרדים החרדים יותר משתמשים באמצעי מניעה מהחרדים האשכנזים? תשובה חיובית תסביר כי הירידה מ7 ל5 לא משקפת ממוצע כפי שניתן לחשוב. כמו שאני מבין אצל החרדים האשכנזים שימוש באמצעי מניעה ניתן רק במקרים של חשש לסיכון רפואי ‏1 בעוד שאצל הספרדים החרדים אמצעי מניעה נלקחים גם מטעמים של נוחות ותכנון המשפחה.

אפשר להבין מכך כי המנדטים באגודת ישראל במגמת עלייה וזינוק בבחירות הבאות או הבאות הבאות בעוד שש"ס במגמת ירידה באופן קבוע.

1 ובאותו יחס בעניין הפלות. ספרדיות יפילו עובר חולה יותר מהאשכנזיות. וכנ"ל בסוג אמצעי המניעה.
ואל תבכי לי, ילדה 684991
עד כמה שידוע לי, גם אצל האשכנזים משתמשים באמצעי מניעה (על פי שאלת רב) ולא רק במקרים של פיקוח נפש אלא בעוד מקרים שיפריעו לזוג בכל מיני מצבים.
אם הזוג או האישה מרגישים שהם לא יוכלו לטפל בעוד ילדים או שהדבר יקשה עליהם מאוד - מכל מיני סיבות, הם יוכלו לקבל היתר לדבר.
העניין הוא שקיום יחסים הוא אחד מחובות הנישואין של שני הצדדים. לכן קיום יחסים על מנת לקיים מצוות עונה, לא יהיה בגדר של הוצאת זרע לבטלה.

_________

אני חייב להדגיש שהנכתב לעיל איננו על סמך מחקר מעמיק בנושא ולא כאמת מוחלטת שניתן להסתמך עליה, אלא על סמך מקרים ששמעתי עליהם מקרוב ומרחוק ותשובות ופסיקות שקראתי בנושא.
ואל תבכי לי, ילדה 684994
מעניין יהיה לראות מחקר שעשו בעניין בהתפלגות שכזאת,התחושה שלי היא שאשכנזים חרדים יחמירו יותר מספרדים יחמירו בעניין הזה ‏1,פועל יוצא שאשכנזים חרדים מביאים יותר ילדים מספרדים חרדים ‏2 .(ואשכנזים חילונים ‏3 מביאים פחות ילדים מספרדים חילונים/מסורתיים)

1 אולי מטעמים של איזון תוצאות השואה או החמרות דתיות אחרות.
2 נדמה לי שקבוצה זאת הינה קבוצה קטנה ביותר במגזר החרדי.
3 בן גוריון המליץ לכל זוג בישראל להביא 4 ילדים .
ואל תבכי לי, ילדה 685000
לפי הפסיקה המקובלת היום, מותר להשתמש באמצעי מניעה (מבלי להיכנס כרגע לשאלה אילו סוגים מועדפים) ממגוון סיבות:
מצב בריאותי ונפשי של האם,
שלום בית,
לימוד תורה,
בעיות פרנסה,
שקט נפשי
קושי בטיפול בתינוק ו/או רצון לתת תשומת לב לילדים קטנים
וכן הלאה
הרבנים חלוקים בינהם בעיקר בשאלה אילו אמצעים מותרים ואילו לא.
ואל תבכי לי, ילדה 685002
חשבתי שזה חטא גמור לפי ההלכה היהודית ( או הקבלה) להשחית את הזרע. מה ההבדל אם הוא מאונן או חס וחלילה לשיזבן וליצלן גומר בחוץ ?
בכל מקרה- גבר שמקיים יחסי מין עם אשתו כשהיא בהריון גם משחית את זרעו לשווא.הרי היא כבר בהריון- מן הראוי היה לו להרביע אישה אחרת.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים