בתשובה לשוקי שמאל, 13/11/16 16:00
תודה! 686605
בעניין הביוגרפיה, הנטייה שלי היא שאמנם המחבר ואריאל הם אחד, אבל ארול הוא אחר - הוא מתנדב סטלן ושרמנטי, והרי קנאת הקיבוצניקים במתנדבים שחטפו להן את הבנות מן הידועות היא.
תודה! 686607
אני לא בטוח מאין מגיע ה''מן הידועות היא'', אבל לי לא זכורה קנאה קולקטיבית במתנדבים על הנושא הזה. אם היו אירועים פרטנים (וכמובן שהיו), אזי הפיצוי הרגשי לבני הקיבוץ מהמתנדבות כיסה עליו מעל ומעבר.

ובנוגע לארול, שירים מסוג זה - עד כמה שאני מבין - עוברים תהליך אבולוציוני מרובה גרסאות בראש המשורר. יש סיכוי סביר שהכוונה המקורית של מאיר אריאל הוחלפה כמה וכמה פעמים במשהו שפשוט נשמע ומסתדר עם המשקל יותר טוב. להתייחס לשיר כאל חידת חמיצר שדורשת פיתרון מדויק זה שעשוע נחמד, אבל לא יותר מזה.
תודה! 686608
פיצוי רגשי, מן הידועות הוא (הה!), לא מעלים את הפצע המקורי.
אבל אני מסכים עם הפסקה השנייה שלך, זאת האסוציאציה המיידית שעלתה לי בראש, היא כמובן לא מחייבת את המשורר או את קוראיו.
תודה! 686614
אני לא יודע אם קישרו לזה כבר, אבל זה מה שיש למאיר אריאל עצמו לספר על "מיהו ארול":
תודה! 686669
נראה לי שאתה ממש לא בכיוון. קטע היוטיוב שמביא יוסי בתגובתו, אומר את הכל (אל תפספס את המילים האחרונות).
ולא נותר לי אלא לצטט את ניסים קלדרון מן הביוגרפיה: מלאכת השיר בעיני אריאל (הוא לקח את זה מאלתרמן) היא לספר על עצמך ואז לטוות סיפור שירחיק את השיר מן המספר.
אריאל עצמו היה "אהוב הבנות" אם להתבטא בלשון יפה ובודאי לא היה לו טענות למתנדבים משני המינים. השיר ארול לא בהכרח מתיחס לארועים ספציפיים בחיי הקיבוץ ואהבותיו של אריאל, אבל העיקר הוא רוח הדברים. כפי שכתבתי, ארול, מחבר השיר (שאהב את רוחיק) ומאיר אריאל הם 3 דמויות נפרדות, אבל גם כנראה השתקפויות שונות של אותו אדם.
בלי קשר, הביוגרפיה הזכירה לי עד כמה אריאל הוא מעיין עשיר של ארכאיזמים העומדים לרשות המשתמש המשכיל, למשל: "אראל סגל הוא אינטלקטואל דמיקולו".
תודה! 687173
אני עם הפונז, חרף דבריו של אריאל עצמו (תודה יוסי על הקישור!). אולי אריאל היה רוצה שארול יהיה גלגול שלו, אבל כמו כשכתבתי במאמר, אני לא חושב שהוא מבין בצורה משכנעת את ארול, בין אם הוא המציא אותו או תיאר מישהו שהיה באמת. באמצע הסרטון אריאל אומר שארול הוא גלגולו של מוטיב החבר'ה; זווית הראיה של החבר'ה בשיר יותר אמינה.
תודה! 687676
לא שכנעתי אותך. בכל מקרה ממליץ על הביוגרפיה של אריאל שכתב ניסים קלדרון. לספר בעיות רבות וקשות, אבל חובה למעריצי הזמר והמשורר. מלמד המון על ההתפתחות ההשפעות וטכניקות הכתיבה של אריאל.
תודה! 687684
מה הבעיות בספר?
תודה! 687756
זה ספר שנכתב ע"י מעריץ.
אני מניח שאם רצית לקבל שת"פ של בני המשפחה (שהחומר הכתוב ברשותם), לא היו הרבה ברירות בעניין זה.
חלק גדול מדי לטעמי בספר מוקדש לניתוח יצירותיו של אריאל ע"ח תיאור קורות חייו ווהשפעות עליו.
כדי לתמצת אעלה 2 נקודות.
א. נקודה אחת ראית כאן בפתיל למעלה. קלדרון מתאר את היסוד המקצועי של שירת אריאל כפי שהוא למד אותו מאלתרמן: המשורר לוקח משהו אישי שלו ואח"כ בכתיבתו מרחיק אותו ממנו כדי לגעת במשהו כללי יותר. אני דוקא מקבל את התיאור הזה (ירדן פחות), אבל גם אני חושב שאריאל כתב שירים במשך הרבה שנים ומן הסתם היו עוד כמה דרכי עבודה שלו.
ב. נדמה לי שהשנים האחרונות של אריאל ניתנות לסיכום עצוב במילים שהמדובר בהדרדרות כתוצאה מצטברת של שימוש קבוע בסמים לאורך שנים רבות מדי. (ההתנהגות והדברים שלו בעניין ההומוסקסואלים היו יותר אידיוטיים מאשר מחפירים). הדבר מן הסתם עולה מן הכתוב בספר אבל לא נכתב. ע"פ פשטו של הספר, שנותיו האחרונות של אריאל ואיכות עבודתו, לא נפלו מכל תקופה אחרת. קלדרון מדבר על אילוצים של קשיי פרנסה, אבל הללו אינם מיוחדים לשנותיו האחרונות.
לסיכום, אני חושב שאריאל משורר גדול מדי מכדי להסתפק בביוגרפיה חד-צדדית של מעריצים.
תודה! 687758
קלדרון דווקא מנתח יפה את שנותיו האחרונות של מאיר אריאל (כפי שהוא עושה לכל שנותיו) ולא מסתפק בסיבה פשטנית של שימוש בסמים. איכות הכתיבה של אריאל באמת לא הדרדרה וכל האלבומים שלו, כולל האחרון שיצא ע"י חבריו, יוכיחו את זה.
(אני מצאתי טעות עובדתית בספר שהערתי עליה לנסים קלדרון והוא אמר לי שהיא תתוקן במהדורה הבאה.)
וטוב שאתה מגדיר אותו כמשורר גדול. לאור העליהום על הזכייה המוצדקת בפרס נובל של בוב דילן ראוי להזכיר שגם זמרים יכולים להיות כאלה.
תודה! 687492
"2 אלה" ילכו ויתעסקו עם מתנדב סטלן? את המתנדב הסטלן אפשר להעיף מהקיבוץ וחסל סדר, לא?
תודה! 687498
הלכתי לקרוא את השיר כדי לברר מי הם שני אלה, והם לא מתעסקים איתו, פשוט מביאים אותו מהשדה בסוף היום. דבר די סביר, מתנדב או לא. וזה שמישהו קצת מרחף בפרדסים זו לא סיבה להעיף אותו וחסל, אז מה אם הוא קצת היפי. אנחנו בסבנטיז, כן?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים