בתשובה לגיל לדרמן, 02/06/02 0:12
דרך האמצע השפויה 72440
תהיה סמוך ובטוח שצער, כאב וסבל ישררו בעולמנו עוד זמן רב.
הגנטיקה מבטיחה לנו דברים רבים ומופלאים, אך היא לא מבטיחה וגם לעולם לא תבטיח את ביטולו של הסבל האנושי.
אף מדע לא יוכל לכך, וזהו אחד משקריה הגדולים ביותר של החברה המערבית לעצמה, שמהקידמה יבוא האושר.
מקסימום רווחה, וגם זה בספק.

בשורת הגנטיקה המודרנית, כמו גם המצאות אחרות של המאה ה-‏20, צופנת בחובה פוטנציאל אדיר של ישומים,
אלא שלא כל מה שיתן לעשותו - יש לעשותו, וכאן נכנס השיקול החברתי.
לבלם החברתי הזה ניתן לקרוא "צדק", "מוסר", "זהירות", או "טכנופוביה", אבל הוא חשוב - במידה.
זהו טיבו של הקטר המושך את האנושות, יש שדוחפים קדימה (מהר מדי, ובלי יותר מדי מחשבה), ויש שבולמים בשמרנות (יותר מדי, ובלי יותר מדי מחשבה) - ביחד, אנחנו איכשהו הולכים על הדרך השפויה.

לגבי מיגור של מחלות גנטיות מכאיבות, מעוותות ומקצרות חיים, אני לא חושב שלאיש תהיה בעיה (מלבד לטכנופובים קיצוניים) וזו תהה לדעתי אפילו אכזריות עבור חולי העתיד אם לא נמנע מהם את הסבל באמצעות כלים שיש בידינו.

ככול ששאלת הגנים לסבל האנושי פוחתת והסלקציה היא יותר לעבר ההעדפה לתכונות חיוביות, אנחנו עוברים לשאלות של אופנה, וזה כבר שדה מוקשים מוסרי.
ואפילו אם כבר החלטנו כחברה אנושית שאנשים טיפשים זה רע, כי הם תמיד אומרים את הדבר הלא נכון, עולים למשק מיליארדים, ובכלל מקלקלים הכל - המדד לקביעתה של תכונה כזו עשוי להיות לא מושלם. מי לא מכיר אנשים שקיבלו 700 בפסיכומטרי ולא היית נותן להם לשטוף כלים, ולהפך? אלא שכאן, בסלקציה גנטית, שלא כמו IQ או פסיכומטרי, הפרטים שלא עברו את המבחן לא יתקיימו! נוותר על אנשים כמו אדיסון שעף מבי"ס, וקייט מוס שהיתה נחשבת לשיא הכיעור לפני כמה מאות.

לכן, ההצעה המעשית שלי היא לעבוד בשלבים,
שלב ראשון: להבין את הגנום האנושי ולמצוא את הגנים לתופעות שונות (זה שריצפו אותו רק אומר שיש עכשו מסמך בן 3 מיליארד אותיות DNA, לא שאנו מבינים מה משמעותם)
שלב שני: שגוף אחראי וגדול, נגיד האו"ם ('שמום?) יחבר שתי רשימות של מוטציות גנטיות: כאלו שגורמות למוות, וכאלה שגורמות לסבל (וצריך יהיה להגדיר מהו סבל).
שלב שלישי: פיתוח ערכות בדיקה למוטציות אלו, וביצוע סלקציה גנטית כנגדם (=אאוגניקה שלילית) ע"י יעוץ גנטי, חקיקה והפלות.
במקביל: כינוס פורום של אנשים חכמים מסקטורים מדעיים והומניים שונים שיגדירו היכן התערבות גנטית היא מוסרית\חברתית.
הם יהיו סלקטורים מוסריים לגבי כל סינון-גנטי נוסף לסינון הראשוני.

היה ברחוב סומסום פעם קטע שבו כולם אותו הדבר, וכמה שזה משעמם. מישהו זוכר?
דרך האמצע השפויה 72507
כולם הביאו חרדל.
ומה הביא אלברט? (רמז: ממרח צהוב מתובל וטעים)
מיונז? 72509
סלט ביצים? 72557
עמבה 72561

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים