בתשובה לירדן ניר-בוכבינדר, 21/09/20 18:00
מהמקפצה 725597
האם ראית את הדיון הטלביזיוני, בין חיים רמון לבין ד"ר איתי פסח מתל השומר ומאנשי צוותו של גמזו?
אני חושב שהטעות השורשית במה שכתבת, היא שאתה מפריד בין מגפת הקורונה לבין השינוי האקלימי. אני רואה במגיפת הקורונה ובהתערערות האמון במערכת החברתית והטכנולוגית המהווה את הציביליזציה שבאה בעקבותיה, את המהלך הפותח של העידן החדש.
לדעתי, אתה מעריך הערכת חסר גדולה מאד את הנזקים שמביאה הקורונה, גם ברמה הפיזית-בריאותית וגם ברמת היציבות החברתית (ואנו מדברים עוד לפני שהאנושות תאלץ להיגמל ממקסם השוא של החיסונים).
ההתחממות הגלובלית תאיץ מאד את האבולוציה של מיני וירוסים ופתוגנים, בפרט באזורי הרוחב בהם יש אוכלוסיה מאד צפופה. לא רק פגעי הטבע יהפכו שכיחים יותר, אלא גם הסיכונים הביולוגיים.
אני חושב שאתה טועה מאד לגבי מה שיקרה "אחרי" הקורונה, מפני שאתה עדיין דבק בחזון החזל"ש. אפשר להכנס יותר עמוק לנושא זה, אבל לעת עתה אסתפק בדוגמה פשוטה.
אנשים רבים זועמים על החתונות של הערבים והזעם מתודלק מן התמיהה כיצד בני אדם אינם מסוגלים לדחות סיפוקים שלהם אפילו לזמן קצר. לדעתי יש כאן צפיית עתיד שגוייה. בטווח הרחוק, יהא צורך להגמל מן ההרגל הזה של חתונות מרובות משתתפים לנצח. יתכן שאם חיסון כלשהו יצליח לדכא את הקורונה לרמות נמוכות, החתונות האלו יחזרו לזמן מה. לטווח הרחוק, אוכלוסיות צפופות יצטרכו להכיר בכך שמדובר במנהג לא חיוני ומסוכן, בדיוק כמו התקהלויות באיצטדיונים וטיסות תיירות. מי שלא יפנים זאת, יש מצב ששכניו יסייעו להכחדתו.
אתה מדגיש את העובדה שקורונה זה לא סוף העולם (אני חושב שהיא יכולה להיות ראשית הסוף). הייתי מציע להפוך את נקודת המבט. דוקא מפני שהקורונה מתחזה כמשהו שאפשר לחיות איתו (ופוליטיקאים נוכלים כמו חיים רמון וטראמפ נוטים להפיץ את הוירוס הרעיוני הזה), כדאי לשים לב לגודל הנזק החברתי שגרמה המגיפה היחסית מתונה הזו.
אני בטוח שתסכים איתי, שכל מי שיחליף את נתניהו, לא יצליח אפילו להתקרב לרמת האמון בנתניהו ששררה בפברואר 2020. ליתר דיוק, ידרשו שנים רבות של החלמה (שאני לא מאמין שיהיו) כדי לשקם את האימון בין האזרח לרשויות.
לפני הקורונה, היה לי קשה מאד לשכנע מישהו שמערכת הבריאות הישראלית היא אנורקטית ויכולת ההתמודדות שלה עם משברים מוגבלת מאד. אני חושב שהיום הדבר ברור לכל אחד וזה עוד לפני הקטסטרופה הניו-יורקית שהיא עומדת לעבור בשבועות הקרובים.
אני מפנה אותך גם לעיון בהיסטוריה של עם המאיה כפי שהיא הולכת ונחשפת בעקבות פענוח הכתב שלהם. הציביליזציה שלהם חרבה בפעם האחרונה והסופית בין השנים 900 ל-‏1200 לספירה. הציביליזציה הזו שקיימה מבנה חברתי די דומה לשיטת הפוליס היוונית, נכנסה בשל שינוי אקולוגי כלשהו שטיבו אינו ברור (אולי התחממות ועצירת גשמים) לתקופת אי שקט חברתית שהתבטאה במהפכות פנימיות של המעמדות הנמוכים כנגד השליטים ובמלחמות ללא הפסקה בין השליטים השונים. בסופו של דבר אי השקט החברתי הזה, הביא גם לחורבן המערכת החקלאית ורעב ומגיפות שבסופו של דבר הביאו להתפוררות הציבילזציה העירונית המתקדמת הזו שהותירה אחריה, כמה כפרים נחשלים ודלים. אני די בטוח שארועי הפתיחה של ההתמוטטות הזו נראו למאיאנים כלא שונים מן המהלך הרגיל של ההיסטוריה שלהם.
מהמקפצה 725599
עוד נקודה חשובה ששכחתי.
אם נראה לך. שאני אלארמיסט מגזימן, אני מפנה אותך לאזהרות של גמזו ומנהלי מחלקות הקורונה ובתי החולים. איך אמר גמזו? זוהי אזעקת אמת.
לכאורה, נראה שאני מערבב בין שני דברים שאין ביניהם קשר. אנשי בתי החולים מודאגים מכך שבתי החולים כבר במצב של אי ספיקה, או ליתר דיוק דגרדציה באמצע הקיץ. ובכן בכל חורף בתי החולים כאן נסתמים בחולים ומגיעים לתפוסות של 200% ויותר. גם אם נעבור כמה שבועות של איטליה או ניו-יורק, זה לא יהיה סוף העולם. מי שאומר לעצמו דברים כאלו, שוכח את האלמנט של הבגידה בחוזה החברתי. מי שיטלטלו אתהחולה שלו בין בתי החולים בחיפוש אחר מיטה פנוייה ובני משפחתם של החולים הקשים שיזרקו הביתה מחוסר מקום, לכאורה ישכחו את הארועים האלו לאחר צפירת ההרגעה. אבל חותם הבגידה יוותר עמוק בנשמות שלהם. הוא יתפרץ בכל רגע שיהיה צורך להעלות את מס הבריאות או מסים אחרים. מדור לדור יספרו את הרגע בו המערכת בגדה בהם. היכולת של המערכת להתכונן לצרות עתידיות תרד לאפס. זה אינו חזון עתידי. הביטו מה קרה בארה"ב של האובמהקר ושל טראמפ.
מהמקפצה 725606
נכון. עוד נימוק בעד ההפגנות, לא? אם יוחלף ראש השיטה, זה תנאי הכרחי (ולא מספיק) לתחילת שיקום האמנה.
מהמקפצה 725600
התחזיות שלך לעתיד יכולות להיות נכונות, ויכולות להיות שלא. רוב הסיכויים באמת שההפגנות לא יועילו, ויש הרבה מסלולים שבהם הן יכולות לא להועיל; המסלול שאתה מציע כאן, לפיו אנחנו בפתחה של אפקופליפסה שבה בכלל לא משנה מי ינהיג אותנו, הוא מסלול אחד, ויש עוד רבים. אבל יש גם כמה מסלולים שבהם הן ההפגנות כן יועילו, ואין לנו כדור בדולח.

בוא באמת ניכנס לשאלה איזה מין מנהיגות אנחנו צריכים כדי להתמודד עם משבר האקלים. זה נושא שמעסיק אותי לא מעט. נראה שההתמודדות סבירה תצריך רבים בעולם העשיר לוותר על אספקטים מסוימים של עושרם. לא ברור עדיין אם זה יצליח לקרות בדמוקרטיות; אבל כדי שתהיה איזושהי תקווה שזה יצליח לקרות, אני חושב שתנאי הכרחי, ובהחלט לא מספיק, הוא מנהיגים שמוכנים לוותר על אספקטים מסוימים של עושרם, כדי שהם לא יראו צבועים לחלוטין כשהם דורשים מהציבור לוותר. במבחן הזה - גם במבחן הזה - ביבי הוא אחד המנהיגים הרעים ביותר שאפשר לחשוב עליהם.

(לא ראיתי את הדיון בין רמון לפסח.)
מהמקפצה 725604
א. הפגנות בלפור - אנחנו לא משדרים על אותו גל. אכן אני לא רואה איך ההפגנות יכולות להועיל, אבל כפי שהגבת, אני לא יכול לדעת ודעתי טובה כמו דעתך. אני מדבר על הנזק שההפגנות כבר גרמו. אפאחד לא יכול להכחיש שמצב הבלוק של נתניהו יותר טוב היום מאשר היה כאשר ההפגנות התחילו. הארוחה ברוה"ש היתה פשוט אסון יחצ"ני. אין לי טענות למפגינים. אני בטוח שרובם אנשים מצויינים. אני רק חושב שלצאת מחוסר הכיוון וחוסר התבונה של הפגנות 2011 ולהחמיר את המצב ע"י שת"פ עם אנארכיסטים וטרמפיסטים, זה קצת יותר מדי עבורי.
ב - מי ינהיג את המאבק בשינוי האקלימי - שוב התדרים שלנו שונים. מאחר ואני טוען שהקורונה היא קטסטרופה לא קטנה והיא חלק מן המשבר האקלימי, אתה למד שלדעתי מה שכתבת הוא רכבת שכבר חלפה. אנו כבר בתוך התהליך. למנוע אותו אי אפשר. נניח שאנו דנים בשאלה מה אפשר לעשות כאשר אתה בתוך התמוטטות ומי יכול לעשות זאת. זה נשמע הרבה פחות טוב, אבל לדעתי זה המצב. אם אתה בתוך תהליך התמוטטות אתה במוד הישרדות, לא במוד זכויות האזרח. אני לא יודע איך נראה שלטון שיכול להצליח בהישרדות מתוך התמוטטות. למוד של זכויות האזרח כפי שהיה מקובל בדמוקרטיות מערביות בחצי השני של המאה ה-‏20 אין מקום. בקיצור הדמוקרטיה הישראלית כפי שהכרנו אותה עד היום הגיעה לסוף הדרך, לא בגלל מעלליו וסיפוריו העלובים של נתניהו, אלא בגלל שמצבה של ישראל השתנה. האם הייתי רוצה שהוא ינהיג אותנו בהמשך הדרך? לא. מי שיעמוד בראש המדינה יצטרך לעמוד במבחנים הרבה יותר קשים מאשר המבחנים שבהם עמדו נתניהו וקודמיו. איזה מבחנים? משהו מסוג המבחנים שעבר פוטין בדרכו לדמוקטטורה הרוסית.
הדיון בין חיים רמון לד"ר פסח - שאלתי על זה, מפני שיש לך כאן דוגמה יפה כיצד פוליטיקאי נוכל משתמש בעובדות חלקיות כדי לשכנע (בהצלחה) שהקורונה לא כזאת נוראה. רמון פתח בהצהרה שהוא לא מכחיש קורונה ואז טען שבישראל אין עודף תמותה ב-‏2020 ביחס לשנים קודמות. לרוע מזלה של האמת, רמון נתקל במומחה שאינו בקיא בעובדות הרלאבנטיות. ד"ר פסח שנראה מזועזע באמת מדבריו של רמון (מן הסתם משום שהוא רואה את שיטפון החולים הקשים בתל השומר) אבל כנראה שהוא לא מכיר או לא זוכר את המספרים הנוגעים לתמונה הכללית. זה לא היה מאד מדאיג, אלמלא היה האיש חבר בכיר בצוות של גמזו. אם זו השליטה בחומר בצוות של גמזו, we have a problem.
עיון קצת יותר עמוק במאמר בעיתון גלובס, שם מופיעים נתוני עודף התמותה, שרמון השתמש בהם, מגלה שישראל (יחד עם נורבגיה ופינלנד) הן היוצא מן הכלל. בכל המדינות האחרות שהוצגו שם, יש עודפי תמותה חדשיים בשיעור עשרות אחוזים. כאן כבר אפשר לשים קץ לסיפור ה"קורונה זה לא כזה נורא". הפרט הבא שמתגלה הוא שנתוני עודף התמותה בישראל נלקחו ממשהב"ר שבאופן לא בלתי- צפוי מסתיימים (רק בישראל) דוקא בנקודה בה עודף התמותה החל להופיע. הפינאלה הוא שהנתון של אין עודף תמותה התיחס לחודשים מרץ ואפריל שם מתו בסה"כ כ-‏300 איש. הטיעון הזה הובא לפני יומיים, כאשר בחודשים אוגוסט וספטמבר כבר מתו 900 אנשים ולא צריך להיות גאון כדי לנחש עשרות אחוזי עודף תמותה. אחרי עיקום העובדות הזה מה רמון מציע? אין צורך בסגר. צריך רק להגן ולבודד את המבוגרים. זו בעצם וורסיה מתחכמת של חיסון עדר. מלבד העובדה שגיל החולים הקשים מצוי בתהליך של ירידה מתמדת, כאשר למן ההתחלה היתה תמותה של כ-‏20% צעירים מקבוצות סיכון, אפשר לתהות כיצד רמון מתכוון להגן על הקשישים? תרשה לי לנחש שההגנה של רמון תסתכם בעצה: כדאי לכם להיזהר. בקיצור מתכון בטוח לתמותה בקצב של מלה"ע ה-I ולהצערת האוכלוסיה באיזה 15 שנה.
מהמקפצה 725605
חיים רמון היה הגרסה של מפלגת העבודה למירי רגב בזמנו.
פופולרי, עממי, איסטרא בלגינא.
מהמקפצה 725608
גלובס: עודף תמותה בשנת הקורונה
לא הצלחתי למצוא את הדיון הטלביזיוני בין חיים רמון לד"ר איתי פסח. אבל הבאתי את נתוני עודף התמותה כפי שהופיעו בגלובס. טבלת הגרפים מקורה ב"פייננשל טיימס" והמדינה השלישית ללא עודפי תמותה (נוסף על ישראל ונורבגיה) היא איסלנד ולא פינלנד כפי שכתבתי.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים