בתשובה לאריק, 05/10/20 10:28
מהמקפצה 726454
הנושא הזה והסיטואציה שהבאתי הינו קצה חוט לדיון. זה עניין תרבותי של בני אדם המאמינים בשכר ועונש ובצדק. יהא אשר יהא מה נכון ומה לא - אם יש דרך בכלל לבדוק זאת.

אני אישית חושב רבות על כך ביני לבין עצמי ועולה בי עצבות לנוכח המחשבה שיש מצב שאין שכר ועונש.

לגבי הצדק של אריסטו - 'צדק של ממש אינו קיים אלא אצל מי ששמו להם חוק המסדיר את הליכותיהם זה עם זה; וחוק קיים אצל אנשים שביניהם אפשרי גם עוול.
מהמקפצה 726459
האדם הוא חיה שבטית. אני חושב שאנחנו נולדים עם תחושת צדק ועוול משום כך. מי שלא ראה תחושת עוול של פעוט בן שנתיים לא ראה תחושת עוול מימיו.
אחר כך אנחנו משכללים ומעדנים את תחושות הצדק והעוול שלנו, בעצמנו ובאינטראקציה חברתית.
יש חוקים של השלטון ויש כללי מוסר של התנהגות בחברה. כללי מוסר שאנחנו לומדים מהסבתא שלנו, מההורים שלנו, ממנטורים שאנחנו מוצאים לנו, ומהשתייכויות חברתיות שונות שלנו. לעולם התחתון יש קוד מוסר משלו, לדודות פולניות קוד מוסר משלהן, וכן הלאה.
לכולנו יש תחושת צדק, אבל לא בדיוק לפי אותם כללים. כל אחד שונא להרגיש שגרם עוול, רק פסיכופתים לא. הכללים שלהם שונים לגמרי.
אני לא חושב שיש לזה קשר ישיר לשכר ועונש ברמה האישית. זה פשוט חלק ממערכת ההפעלה שלנו.
מצפיה ב''השרדות'', סיטואציה בה מחזירים קבוצת אנשים לקיום שבטי, אתה יכול לראות כמה מהמטען הרגשי שם קשור לתחושת צדק ועוול.
מהמקפצה 726763
זה נכון שיש לנו תחושת צדק טבעית. אבל יש בנו גם אכזריות טבעית. אתה לוקח את הדיון למצוי, בעוד דיון על מוסר חייב להיות מתחום הרצוי. אי אפשר לבסס מוסר רק על תחושה. כי תמיד יהיה איזה ניטשה (לפחות בתפיסה הפופולרית והלא בטוח מבוססת) שיבוא ויגיד לך "זה נכון שיש בי תחושת צדק, אבל זה משהו שצריך להתגבר עליו כדי להשיג עוצמה. זה מכשול בדרך ליצירת האדם העליון".

בקיצור - יש בנו תחושת צדק - אז? מי אמר שצריך להקשיב לה? יש בנו גם יצר נקמה ופגיעה. הרבה תחושות סותרות יש אצלנו. החלק הרציונלי אנושי שבנו צריך לברור מבין התחושות האלה את מה שהוא מזהה כטוב.
מהמקפצה 726461
יש מצב שברמת רווחת הפרט הסובייקטיבית, דוקא יש שכר ועונש.
בלי להביא סימוכין, יש מחקרים שמראים שאנשים מאושרים הם לא אלה שמתנהגים בצורה הכי אגואיסטית וודאי לא אלה שדורכים על אחרים ועוברים על החוק.
זה בקצרה, אבל אם זה מנחם אותך - היה שווה.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים