בתשובה לידידיה, 01/02/21 0:17
מענטש טראַכט און גאָט לאַכט 732206
אתה מוזמן לקרוא על הנזקים האיומים של לסגור ילדים צעירים בבית בלי לראות חברים ובלי להיות במסגרת. חלק מהנזקים האלה יישארו שנים.
תגגל, תלמד.
הנזקים יפרנסו מאות מחקרים ודוקטורטים בעשור הקרוב.
גם במעגלים הקרובים אלי אני רואה נזקים נרחבים לילדים ונערים.
מענטש טראַכט און גאָט לאַכט 732208
לא יודע, אצלי הילד ממש אוהב את זה :|
מענטש טראַכט און גאָט לאַכט 732209
ילדים גם מאוד אוהבים ומסתפקים במאכלים עם עודף סוכר. זה שהוא אוהב את זה, זה לא אומר שזה טוב לו.

הורים לא טובים בחינוך ילדיהם ורק מערכת החינוך מסוגלת למלא את העגלה הריקה שהילדים מביאים מהבית החילוני שלהם. כל יום בו הילד כלוא בבית הוריו‏1 הוא יום מבוזבז.

_____________
1 עם אינטרנט, אייפד, נטפליקס, יוטיוב ופליסטיישן ארורים.
מענטש טראַכט און גאָט לאַכט 732213
פעמיים התחלתי להגיב ומחקתי. אבל אני חייב לאמר שאתה מייחס חשיבות מאוד מופרזת ללימוד במיסגרות הפורמליות המימסדיות. שום עגלה ריקה. לימוד מהאינטרנט וספרים מביא יותר ידע איכותי למי שמעוניין ללמוד מאשר בית הספר. נטפליקס אינו מביא הרבה ידע, זה בידור והשכלה כללית (זו החלופה של ימינו לקריאת ספרים עד שנת 2000 בערך).

הערך של לימוד בבית הספר הוא ערך חברתי: תימרוץ ללמוד ותימרוץ לקשרים חברתיים. מי שאוהב ללמוד לא זקוק לתימרוץ חברתי לשם כך. מי שזקוק לתימרוץ לא ילמד הרבה כך או אחרת. תימרוצים חברתיים ניתנים להעשות מחוץ לבתי הספר, הרבה יותר ביעילות.

המסגרת הקיימת של בתי הספר היא מסגרת נושנה מלפני מאה וחמישים
שנה ,מסגרת לא יעילה, היא שרתה את החברה עד שנת 2000 מקסימום. לא יזיק אם הזעזוע שבה ישבור את האינרציה שלה והסרבנות שלה להשתכלל. ספרים ומולטימידיה הם האמצעי הכי טוב להוראה, המורה רק אמור לשמש כסייע (תפקידו רק הכוונת מטרות ובחינות).
מענטש טראַכט און גאָט לאַכט 732214
אתה שופך את התינוק עם המים.
זה שמערכת החינוך בארץ היא מאובן שלא מסוגל להשיג את מטרותיו, זה ענין אחד.
המסגרת של בית ספר היא עניין אחר. מערכת החינוך המעולה של פינלנד, שכל העולם רוצה ללמוד ממנה, לא נטשה את בית הספר אלא עדכנה אותו. אחד הדברים הכי חשובים שם הוא שיתוף פעולה פיזי בין תלמידים. המורה שם הוא לא רק מפקח אלא דמות משמעותית, שנמצאת באינטראקציה מתמדת עם התלמידים. המשפט שלך '' מי שזקוק לתימרוץ לא ילמד הרבה כך או אחרת'' שגוי לדעתי מן היסוד. לא חסרים סיפורים של אנשים מצליחים שמצהירים שהם חבים את הצלחתם למורה שדרבן אותם ותמך בהם, ובלעדיו היו נשארים באשפתות.
מענטש טראַכט און גאָט לאַכט 732215
ואני מוסיף שלדעתי התרומה החברתית של בית הספר חשובה לא פחות מהתרומה הלימודית, ובזה גם בארץ תרומתו עצומה.
בתור כבר-לא-ילד שהסבל העיקרי שלו מהעבודה מהבית שנכפתה עלינו השנה הוא הניתוק החברתי והבדידות, השמת מועקה שכזו על ילדים צעירים נראית לי לא רחוקה מבית כלא‏1.

1 עם תנאים מוטבים מבחינת אוכל ועוד, כמובן.
מענטש טראַכט און גאָט לאַכט 732210
קודם כל שפר מזלך.
כל ילד מתנהג אחרת, ואין לי ספק שלחלק מהילדים מסתדרים היטב בבית ובזום.
אבל לחלקים אחרים - ולא קטנים, כמו שמראות הכתבות שקישרתי‏1 - הנזקים גדולים, החל מעצם חוסרי החומר הנלמד ועד לנזקים חברתיים, רגשיים ונפשיים שלדעתי חמורים אפילו יותר.
אני שמעתי על תלמידים מצטיינים (לשעבר?!) שהמורים שלהם החלו לחלק להם אפסים בכל פעם שלא נכנסו לשיעור ולא הכינו מטלות.

1 באחת מהן נאמר (מזכרון) ש-‏30% מילדי התיכון לא משתתפים בשיעורי זום. לא צריך תואר שני בחינוך כדי להבין את ההשפעה של שנת לימודים שלמה שלא נלמדה עבור תלמיד תיכון, שעשויה להשפיע בקלות על כל מהלך חייו.
מענטש טראַכט און גאָט לאַכט 732229
לא לכל ילד יש אב כמוך.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים