בתשובה לדוד רובנר, 23/08/02 18:53
מדינה מוסרית? 87171
ברשותך, אתייחס רק לחקל קטן מסעיף 2. הוא פשוט עניין אותי יותר מהשאר (שהיו קצת נדושים).

אכן, איש לא היה מצביע על היפנים כדגם להתנהגות מוסרית. מצד שני, אני מנסה עכשיו לחשוב על מדינה שאזרחיה כן יכולים להוות דגם להתנהגות מוסרית, ואני לא ממש מצליחה. בייחוד לא אם אני מרשה לעצמי לחזור אחורה לתחילת המאה. יש לך דוגמאות למדינות שאזרחיהן מהווים דוגמא מוסרית? האם אתה יכול להסביר כיצד מערכת החינוך שלהם תרמה לכך?

נקודה נוספת, אתה מציין ששיעורי מוסר הם חלק בלתי נפרד מהחינוך היפני, אך שכחת לציין שעבור יפני, ציות מוחלט הוא חלק מרכזי מהמוסר היפני. אי ציות הוא לא מוסרי. כלומר נראה ששיעורי המוסר שלהם הצליחו לחנך את היפנים למערכת המוסרית שלהם, שהיא פשוט שונה מזו שלך.
מדינה מוסרית? 87187
מדינות שאזרחיהם מהווים דוגמה מוסרית יכולות להיות אולי מדינות צפון אירופה שהסתירו יהודים. דנמרק, נורווגיה. ככל הידוע לי מדובר בפעילות של העם ממש ולא באיזו יזמה שלטונית.
מדינה מוסרית? 87202
האתנוצנטריות שלך זה משהו.

בכל מקרה - חסידי אומות העולם היו מעטים בכל מדינה, ובכל מקרה אין מדובר על עמים שלמים שהגנו על הנרדפים.
אם איזשהו עם הפגין התנגדות בולטת לאנטישמיות הגרמנית, הרי שמדובר דווקא באיטלקים.
ערכים מוסריים=בתי-ספר דמוקרטיים 87213
אל תתאמצי. אין מדינות – עד כמה שידוע לי – שאזרחיהן כולם, מהווים דוגמה מוסרית. מדובר בערכים, שאיפות, אוטופיות.
מדובר ב"חינוך לערכים" – שהוא הנושא לדיון – ועל יעילותם של שיעורי מוסר. אני, מדבר על מוסר רציונאלי, בו חיי אדם הם ערך עליון.
מן הסתם, אין אף מדינה שהיא "טלית שכולה תכלת", וגם אין אף מדינה עם מערכת חינוך ובה בתי-ספר כמתואר על ידי. ובכל זאת, כמדומני בתי-ספר דמוקרטיים יכולים לתרום לשיפור המצב.
מוסר יפני 87232
אני רק רוצה לנצל את התגובה שלך כדי להזכיר שהיפנים במלחה"ע 2 היו למעשה הדגם של אי מוסריות.

אלו עובדות שנוטים לשכוח בקשר לWWII אבל לקראת סוף המלחמה היפנים הרגו עשרות אלפי סינים בהפצצות של נשק ביולוגי, וביצעו ניסויים בנשק כזה על שבויי מלחמה ואזרחי אויב עוד מ37'.
ערכים מוסריים=בתי-ספר דמוקרטיים 87353
בנוגע לסעיפים ה"נדושים", לצערי, הם ימשיכו להיות נדושים עד שיֶיַשמו אותם.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים