שאלה פתוחה 109108
עתה, כאשר חג הקנאים בפתח, אני חושב שיהיה משעשע לחשוב על דרך מתיוונת לחגוג אותו. מר גורביץ, אתה חופשי להציע בפרוטרוט (ההצעה בסוף המאמר הייתה דלה בפרטים), אבל שאר המשתתפים כמובן מוזמנים להצטרף.
הצעות שלי:
-התאספות לצורך קריאה בציבור של כתבי אפלטון והומרוס, לצורך הגברת המודעות לאיכויות שבתרבות היוונית.
-קריאה מתוך הפרקים הרלוונטיים ממלחמות היהודים של יוספוס פלאביוס, כקונטרס לתיאור הקנאי של העניין.
-הדלקת נר זכרון יחיד לצד החנוכיה לזכר המתייונים שהובסו במלחמות.
שאלה פתוחה 109115
אני כנראה אדבוק בהדלקת שניים עד תשעה נרות לאורך שמונה ימים לזכר אבותי שעשו כך.
לא צריך לבעוט בכל מסורת לא מזיקה.
לפני שיורד החורף האמיתי 109151
אני תמיד ראיתי את חנוכה כ"נצחון החלשים על החזקים", משהו בסגנון "נצחון הדרדסים על גרגמל" ונראה גם שאמשיך לראות אותו כך, הגם שדבריו של גורביץ הם מסוג הדברים שנהיים מקובלים עלי יותר ויותר עם השנים.
חנוכה, במקביל לכריסטמס (מוקדש לעירית לינור) מסמל איזה נס בטבע. החורף מתחיל בדיוק, הטמפרטורות יורדות אל האפס המוחלט, לפחות באירופה. סוף נובמבר, תחילת דצמבר, יש עדיין איזה נס בזמן הזה, לפני שמתחיל החורף האמיתי. זה משהו שנמצא בהרגשה. דצמבר שבא אחר כך, הוא הזמן הקשה הקר והחשוך ביותר, העולם בארצות שמתנהגות לפי סדר העונות הזה (לא אוסטרליה למשל שם אנשים כידוע הולכים הפוך) — מת בעצם, רק באביב הוא יפרח מחדש. הקדמונים, נטולי מזגנים ושאר הדברים המחממים אותנו, הרגישו את זה הכי טוב — שהעולם מת בסוף דצמבר. חנוכה וכריסטמס — אלה מין ימי חסד כאלה, לפני שהחורף האמיתי יורד. ישו, ולהבדיל גם א. הראשון, נולדו במהלכו של חודש הנס הזה. לכן אני לא מוותר בקלות כל כך על חנוכה וכל החגים הקשורים לעונה זו.
אבל מעבר לכך, בעידן עובדיה יוסף, אמנון יצחק, ביבי ושאר עובדי השטן ימח שמם האלה, אני גאה להתקרא מתיוון וגם הכינוי הרווח יותר כיום בפי עובדי השטן: שמאלן, ממלא אותי בגאווה רבה.
לפני שיורד החורף האמיתי 109156
"עובדי השטן ימח שמם האלה"?! לא קצת הגזמנו?
לפני שיורד החורף האמיתי 109160
הלוואי.
לפני שיורד החורף האמיתי (ומוסיף א. הראשון) 109328
וחוץ מזה, הם קוראים לי "עמלק", "עוכר ישראל" וזה רק חלק, ולוחשים באוזני הרב ששכחתי להיות יהודי, אז למה שאני "לא אגזים" ביחס אליהם?
לפני שיורד החורף האמיתי 109346
תגזים כמה שאתה רוצה.
רק כדאי שמדי פעם תעצור, ותבדוק אם כל ה''הם'' שאתה מגזים עליהם באמת קשורים לענין.
לפני שיורד החורף האמיתי 109376
עצרתי, בדקתי.
נכון, לא כל ה''הם'' קשורים.
אך ההם שקשורים מספיקים בהחלט כדי להפחיד אותי ולא רק אותי.
לפני שיורד החורף האמיתי 109674
בחוץ רועם הכפור,
וכה קצרים הם הימים,
החושך והאור-
בקרב עתיק יומין.

כריסמס אינו בדיוק ימי החסד לפני שהחורף האמיתי יורד.
החג חל כידוע ב-‏25 בדצמבר, ימים ספורים לפני כן חל היום הקצר ביותר, או אם תרצה, הלילה הארוך ביותר.

אגדה עתיקה מספרת, שכאשר גורש אדם הראשון מגן העדן, חווה את החורף הראשון מתוך מורא רב. בתודעה שעודנה קרובה לטבע, נוכח כי הימים הולכים ומתקצרים, אור השמש מתמעט,וקור עז משתרר סביבו.
כיוון שהיה זה החורף הראשון שלו על פני האדמה (בגן עדן שורר כידוע אקלים ממוזג) חשש האדם, עודו רדוף תחושת חטאו, שהאל מבקש להענישו דרך נטילת אורה וחומה של השמש. בצר לו התפלל מדי יום, בבקשו רווח והצלה.
האל אכן נעתר כנראה לתפילותיו, שכן יום אחד (ההיה זה סביב 25 לדצמבר?) נוכח בוודאות מסוימת, כי הימים שוב הולכים ומתארכים, ואף שהשינוי היה איטי, ושלג החל יורד סביבו, לא היה ספק בקשר למגמה, השמש האריכה בכל יום את שהותה.
חוויה זו נצר האדם בלבו כמתנת אלוה הנעתר לתפילתו, לכבודה יצר חג שברבות הימים התגלגל לחג לאומי- שענינו המאבק בין אור לחושך, ולחג אחר- המדבר על האל השולח את בנו להביא אור ליושבי עמק הבכא.
109915
גם גבי ניצן העלה תאוריה דומה בספר ''באדולינה''.

סתם, רציתי לציין.
לפני שיורד החורף האמיתי 111373
תודה על הידע הרב שאתה מספק.
נכון, אחרי הכריסטמס הימים מתחילים להתארך, יחד עם זאת נעשה קר יותר, נגמרות החגיגות ועד האביב מבוססים בבוץ של החורף, לא רואים את הסוף. ''הבוץ שאחרי הגשמים'' קשה יותר מהגשמים עצמם.
לפני שיורד החורף האמיתי 499022
מופיע בתלמוד, במסכת עבודה זרה, כמדומני.
אלא שלפי המופיע בתלמוד, אדם לא פרש את התארכות הימים כהענות האל לתפילותיו, אלא ש''כך היא דרכו של עולם''. זה סיפור שבא להסביר את ריבוי החגים בתקופה זו של השנה.
ומה בעטי בדיוק? 109188
הצעתי, בחצי-הומור, מעט טקסים שיבואו, אם ירצו הסוגדים, במקביל לטקסים הנוכחיים. (ע"ע נר זכרון _ליד_ החנוכיה, ולא במקומה.)
שאלה פתוחה 109127
אתה מוזמן לקרוא מתוך כתבי יוספוס, אבל כדאי שתשים לב לשני עניינים:

א. סיפורי חג החנוכה מסופרים ב"קדמוניות היהודים" ולא
ב"תולדות מלחמת היהודים ברומאים".

ב. יוספוס אוהד את מאבקם של החשמונאים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים