סורי ממני גולשת 126952
סורי ממני גולשת
לא לך זרותי - הא אשת
ארץ גועשת, מעמקים פורשת
נוכלות ופרע בעינייך עששת
ואת נואשת
אותי דורשת
דלות וקרע מערבולותייך רשת

אשת ליל מי יוצמת
גמול רע, עצלות חרשת
זממה שדה ותנקבהו קשת
נרה כהה, חיל משרשת
רוח-אל דמים חורשת
ביום אחרון, צחוקה
שדות פלשת

מיכאל שרון
טל-דל מתוך ספר המתים הסורי-אפריקני

כשהמצב קשה - כשחלק מהמחשבה המושכלת והרגשות מוצמתים ל"לופים" המשקפים לבירינט בו אנו שוהים - לבירינט פוליטי, חברתי, תחומי עיסוק ותקוות עצימים (מאז'וריים) -קוראים שירה. או אף את כתבי הקודש, התנ"ך ואולי הברית החדשה וכתבי קודש נוספים - המתווים חוכמה עתיקה ומקורות חסד Grace בהתקלות במצבי גבול.

מדוע שירה?

אומר דוד אבידן בשירו "אין עלית רוחנית בארץ הזאת" אודות שיר-מפלט/מוצא כזה עבורו:

"הוא (השיר המסויים הזה) מזדמזם באוזני בתוקף תמוה דווקא ברגעי הרווחה הנדירים. אין בו לא ישועה, לא מרפא ולא ראייה מצילה, אבל יש בו מה שיש בו".

ראו מערך-הבנות אודות "אין עלית רוחנית בארץ הזאת"
האם מצוקתנו אינה אישית, אלא שהגלקסייה כולה דפוקה?
מיטת הסדום של הגלקסיה - זו הבעייה הקדרדינלית?

האם יש מקורות נוספים לרעה? השירה וכתבי הקודש מצביעים לעיתים נכוחה על מקורות קארדינליים, כלליים, אך כה ספציפיים בעצם - של פרחי הרע.
סור ממני גולש 126956
רק נטורי קרתא

וזמרי חרתא

שומרים על הגחלת

ההולכת ומתפצלת

לרסיסי ג'יהאד

שיהיה פה לעד
משהו שהוא לא משהו-משהו 127016
זה שנים ארוכות
שאני מהפך בי ומהפך
ויורד חדרים ועדיין
אין חקר
מדוע זה אנשים
כל מיני אנשים
אינטלקטואלים
ואינטלקטואלים למחצה
ואינטלקטואלים כדי רבע
וכאלה שסתם,
מהפכין ומהפכין ומפוררים
ומפזרים וכותשין
ובוחשין
באבידן חי או מת
ושופכים דברי חכמה ודברים
של לא כל כך חכמה,

ואינם לוקחים בחשבון
בתוך ביקורת השירה
עובדה אחת פשוטה:
שהאיש זכרו לברכה
היה,
איך לומר,
סליחה,
באמת מבקש סליחה ומתנצל
אלפי התנצלויות
(שהרי אחרי מות קדושים וכולי וכולי) -
שהאיש היה משורר גאוני
וקוסם של שפה אבל הוא היה גם -
ושוב אלפי סליחות -
האיש היה גם איש רע.

רע. פשוט רע.
רע,
מסנוור מיפיפות עצמו,
אגואיסט ואגוצנטרי
ומיזנטרופ במובן הפשוט ביותר של המילה -

וזהו פשר העסק הזה אודות
העלית הרוחנית שאיננה.
רע אגואיסט אגוצנטרי
מיזנטרופ מסנוור
מיפיפות עצמו

זה הכל ותו לא

(מהיכרות אישית בענייני שירה ולא בענייני שירה)

סליחה
אבידן הדו-תקופתי (דו-פאזי) 127039
לכותב,

נימתך נשמעת כנה מאד, מעומק התבונה והרגש.
לא היכרתי את אבידן אישית, למרות שבת דודתי, נילי לביא, היתה חברתו הקרובה בסביבות אמצע שנות ה-‏80 (כיום חוקרת בפסיכולוגיה קוגניטיבית וקשב באוניברסיטה באנגליה).

אך בשירתו והתנהלותו אני מבחין שתי תקופות:

1) תקופת חסד יחסי
2) תקופת סיזיפיות מתעצמת של אבידן המאוחר

אולי קווים מסויימים באישיותו הקצינו ביתר שאת בתקופה המאוחרת, תוך הפרת ויסותים מאזנים ומופנמות, כלפי מוחצנות-יתר וסנסציוניזם פעלולני:

תגובה 39703

ראה נא מאמרי המתייחס ישירות לדילמות טבועות/חצויות כאלה בשירה ובאישיות המשורר - מוטיבים של האלה הלבנה בשירה העברית, וגישתו האינטגרטיבית/מאזנת של נתן אלתרמן

סורי ממני גולשת 127030
מה?

למען השם, ושפיות הדעת שעוד נותרה בי: מה??

מישהו מוכן להסביר לי מי זה בדיוק הפיקציה הזאת שקוראים לו מיכאל שרון? למה הוא טורח לפזר כאן שירים של דוד אבידן בלי כל קשר (ולו הדל ביותר), לנושא?

האמנם הפוסטמודרניזם השתלט על כל חלקה טובה? מה הולך כאן, מה הקשר, ולמה אנשים ממשיכים עם זה? אני השתגעתי או שהעולם השתגע? הלפ!
מלך 127034
סור מאיתנו שרון! 127042
אל תדאג מר אוסטר, לא *אתה* השתגעת.
סוף סוף מקדישים לי שיר 127033
למה הניסיון להעמיד פנים שהשירה של אבידן אינה פוליטית?
ולמה להעמיד פנים שיש בשירה שלו "חוכמה נצחית"? זה עיוות של רוח הכתיבה של האיש, שהיתה מיידית, אינטנסיבית ואישית
עד מאוד.

הנה עוד שיר לכבודך 127100
שוקיך תהילה ללוטשי המתכת,
מרוץ גזרתך מפונק ומהיר.
בך מסתכלים כוכבי הלכת,
לך נוהמים דובי הציר.

שדות שחוורו ועצים נושאי שובל
עמדו באורך הלבן.
הלילה, סחרחר מיונים על השובך,
מדליק לך עצי דבדבן.
(לבדך, נתן אלתרמן)
הנה עוד שיר לכבודך 127103
הייתי איתו עד "דובי הציר", שם הלכתי לאיבוד‏1. מז'תומרת "דובי הציר"? אפשר לפרשן?

___________
1 לא צירים ולא יער.
חתיכת טמבל שכמוני 127104
הנה עוד שיר לכבודך 128217
תודה. אה... המפונק והמהיר הזה, זה טוב, נכון?
נראה לך שהייתי מעז לכתוב עלייך דברים רעים? 128342
נראה לך שהייתי מעז לכתוב עלייך דברים רעים? 128374
וזה בכלל נתן כתב את זה, לא הוא.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים