האמנם מוצא העברים כנעני? 12964
אלי,

תודה על המאמר ובפרט על סיפור השואה האקלוגית החדש לי. כמה הערות ושאלות:

א. לא רק בספר שופטים אלא גם בספר יהושע עצמו נאמר במקומות אחדים שלא כל גויי א"י הוכחדו. אפילו בפרק כ"ג המספר על צוואת יהושע מצוינת נקודה זו. בפסוק 4 מבטיח יהושע הזקן והבא בימים כי אם ידבקו שבטי ישראל בה' הם יתגברו גם על יתר הכנענים, ובפסוק 12 הוא מזהיר מפני קשרי נישואים עם הגויים הנותרים.

ב. כשלמדתי באוניברסיטה את התקופה שבה עוסק מאמרך הוטל עלי להכין רפרט על הממצאים הארכיאולוגיים המאפיינים את ההתיישבות הישראלית. הממצא הארכיאולוגי העיקרי שמאפיין התיישבות הזו הוא מעין כד גדול, שאורכו כ-‏1.5 - 2 מטר ששימש לאחסון שמן או גרעיני חיטה (את שמו המדויק שכחתי ואודה למי שיזכיר לי). שרידים של טיפוס הכד הזה נמצאו אך ורק ביהודה ושומרון ובגליל, ומכאן, עוד עדות ארכיאולוגית לכך שההתנחלות הישראלית, יהא מקורה אשר יהא, היתה מוגבלת לשטחים אלה.(אגב, זכור לי מאותו קורס שהערכת החוקרים היא כי מספר הישראלים שחיו בשטחים אלה לא עלה על 25,000 - 50,000 נפש).

כבר בקורס ההוא הועלתה, בין השאר, התזה שמקורה של ההתנחלות הישראלית בכנענים שברחו מהערים בגלל מצב חברתי קשה וכו', וגם אם הסיבה לנדידה זו אל אזורי ההר היא אקולוגית כטענתך עדיין מציקה שאלה שהטרידה אותי בזמן הכנת הרפרט ההוא:

לכנענים היתה תרבות חומרית מפותחת למדי, ואיך זה שמרגע שחלקים מאוכלוסיתם עברו להתגורר באזורי ההר נשתכחה מהם לגמרי תרבותם זו והם השתמשו אך ורק בכלים פרימיטיביים לגמרי ובכד האמור?

אלי (או אחד הקוראים הבקיאים), אם יש לך תשובה טובה לשאלה הזו אשמח אם תציג אותה כאן (אגב, לא העליתי את השאלה בזמן הצגת הרפרט ההוא מחשש שזו עלולה להיות שאלת קיטבג והמרצה יטיל עלי רפרט נוסף.)

ג. שאלה אחרת. בד"כ עמים גאים באותוכטוניות שלהם (כלומר, בהיותם תושבי המקום מקדמת דנא). אם האמת ההיסטורית היא שמוצא העברים הוא כנעני מדוע זה בחר המספר המקראי להשכיח אמת זו ולהציג את העברים כמתנחלים שבאו מארץ רחוקה? מישהו קרא תזה משכנעת בעניין זה?
האמנם מוצא העברים כנעני? 12966
לדעתי אפשר להסביר את האיכות הנמוכה של ''המוצרים'' הישראליים , אם נניח שהם היו תוצר של אנשים קשי יום משולי החברה הכנענית שמעולם לא באו במגע עם מרכזי התרבות והאמנות הכנענית והידע שהיה שם לא היגיע אליהם. סביר להניח שהידע שהיה קיים בשכבות שונות של החברה והאומנים הכנעניים נשזאר בשכבות אלה ולא היגיע לכולם. ואם כפי שאני מניח המתיישבים היו שילוב של אנשים משולי החברה הכנענית וערב רב של עממים שונים אחרים , שעיקר עיסוקם היה שרידה ומאבק בתנאים יום יומיים קשים ביותר , אין זה פלא שהתרבות החומרית שלהם הייתה פרימיטיבית למדי.
אכן עמים בדרך כלל גאים באותוכטוניות שלהם. אבל יש גם עמים אחרים שגאים בכך שהם צאצאים של עמים מפורסמים ממקום אחר והדוגמה הטובה ביותר היא של הרומאים שהתגאו בכך שהם צאצאי הטרויאנים שכבשו את חבל לטיום ( בערך באותו זמן שבו היה יהושע אמור לכבוש את ארץ ישראל ). .

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים