13331
האמירה "בני אדם שווים" הינה אמירה מתחומי המוסר ולא מתחומי המדע.
זאת הטעות הבסיסית של כותב המאמר. מי שאמר "בני אדם שווים" התכוון לכך שיש לשאוף לזכויות שוות, שהעבדות אסורה (האם המחבר מצדיק עבדות ?) ושזכותם של עמים לשלוט בעצמם.
אלה עקרונות שאליהם שואפות החברות המודרניות, ולא מדובר כלל באי הבנה שבני אדם לא שווים. הכל יודעים שאין שני בני אחדם שווים.
עם זאת המחבר מביא דוגמאות לכך שיש עמים שאינם מסוגלים בגלל נחשלות לשלוט בעצמם ,מזיקים לעצמם
ואז מתעוררת שאלה מוסרית אחרת . האם מבחינה מוסרית עדיפה השליטה שלהם בעצמם תוך גרימת נזק, על עקרון אי החופש ?
הדבר דומה לנטילת הזכות לשלוט מרשויות מקומיות שאינן מסוגלות לכך, ומסירת השליטה לידי פקיד במשרד הפנים. כלומר, זכות השליטה של המקומיים נשללת מהם לטובתם.
כלומר, למרות הטעות הבסיסית , בדוגמאות המחבר מגיע לשאלות אולי נכונות.
אגב, כדי להקדים תרופה למכה, שלא יתקיפו אותי בכך שכך אני מנמק את הצדקת "הכיבוש" שלנו. אם אני מצדיק צורה מסויימת של "כיבוש" באופן זמני, הרי זה מסיבות לגמרי אחרות. , ואין זה שייך כלל לנושא שעליו אני מדבר עכשיו.
עברתי על חלק מהתגובות למאמר במהירות.
בחלק מהדברים האלה כבר נאמר מה שאמרתי במשפט הראשון בדבריי.
לא מצאה חן בעיני צורת הויכוח בכמה תגובות שכללה הערכות וציונים לכותב. אני חושב שתמיד צריך לדבר לעניין בלבד, אלא אם כן מובאים דברים שמלכתחילה אסור היה לפרסמם.
אני מתכוון במיוחד איליך טל כהן. כבעל תפקיד כאן, במיוחד, לדעתי, עליך להיזהר בלשונך.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים