מסחטת כספים 1342
הרעיון פשוט – סיפור, מספר, דמויות. עם מספיק דמיון זה עובד.

כל השאר – ספרים על גבי ספרים, מרצ'נדייזינג וכו' זו פשוט מסחטת כספים מנוער תמים.

אם אני רוצה לספר סיפור שמתרחש ביפאן אני צריך ספר חוקים חדש? שעולה עשרות דולרים? קשקוש. צריך רק דמיון, ולנוער זה לא חסר.
מסחטת כספים 1351
אפשר לשחק בלי ספרי החוקים. אפשר לשחק בלי קוביות ובלי דפי דמויות וגם בלי "שר המשחק" (Game Master), אבל אז זה לא משחק תפקידים - זה משחק נדמה לי כמו בילדותנו. אם אתה רוצה לפתח דמויות וסיפור ואינטראקציה, חייבים להיות חוקים מוסכמים על כל הצדדים (בדיוק כמו שאפשר לשחק כדורגל בלי שום חוק, אבל לכדורגל יש שופטים וחוקים, ויש אפילו מי שאומר שלדרבי יש חוקים משלו...).

ספרי המשחק (בניגוד למיני ספרי קריאה המבוססים על עולמות ה-D&D, כמו רומח הדרקון ושאר זבלונים דומים) גם חשובים כדי לתת לקוראים רקע על החיים בתקופה (או בעולם) המתואר. אין לי מושג על כללי הנימוס הנוקשים הנהוגים ביפן - אם אני אשחק בלי לקרוא ספר בנושא, הרי שאפספס חלק גדול מהאווירה. נכון, אפשר לפתוח אנציקלופדיות מפה עד הודעה חדשה וללמוד הכל על יפן, אבל האם לא יותר נוח אם כל המידע הרלוונטי מרוכז בספר אחד (או כמה ספרים)?
מסחטת כספים 1362
נתחיל בזה שאהבתי את התרגום לGame Master. אף פעם לא חשבתי עליו בצורה כזאת :)

ועכשיו נמשיך הלאה. אני מסכים עם חצי ממה שאמרת, ולא מסכים עם החצי השני.

החלק שאני מסכים אתו הוא העובדה שצריך ספרים שיתנו לנו רקע על הסביבה בה אנו משחקים. הדבר מאפשר גם תאימות בין המשחקים, דבר שיאפשר לשחקן מסויים להעביר את הדמות האהובה עליו למשחק אחר.

החלק שאתו אני לא מסכים הוא הצורך בחוקים, קוביות ודפי דמות. כל אלה הפכו לצורך בעיני שחקנים רבים, פשוט בגלל שמשחקי התפקידים הם שלב אבולוציוני (מתקדם יותר?) של משחקי אסטרטגיה. מכיוון שאלה מחייבים חוקים, עברו החוקים גם למשחקי תפקידים.
אם היו משחקי התפקידים נוצרים מעצמם, ולא מתפתחים ממשחקי האסטרטגיה, הרי השימוש בקוביות וחוקים הוא שהיה נראה מוזר ולא טבעי לאנשים, ולא ההיפך, כמו שהמצב היום.
מסחטת כספים 1368
כל המשחקים הללו התפתחו ממשחקי הילדות. אבל הבעיה עם משחקי הילדות היא שבשלב כלשהו אחד הילדים צועק "טוב, אז אני עושה קסם ונופלת עליך פרה! (או מוס, לחליפין)", והילד השני אומר "אתה לא יכול לעשות את זה, וחוץ מזה, אני עשיתי כדור אש ששרף את הפרה, ועכשיו אני אוכל המבורגר צלוי, למרות שזה לא מוסרי ויהפוך אותי לאדם אטום לרגשות, לאנס ולרוצח סדרתי" (אהם, סליחה).
אם אין חוקים לצורת ההתנהלות, הרי שמי שיתחיל עימות, יביא עד מהרה להפסקת המשחק.

קח, לדוגמא, את ה-RD&D, אותם משחקים אוויליים בהם אנשים מבוגרים מסתובבים בתחפושות וחרבות מפלסטיק ועושים כאילו הם נלחמים אחד בשני - איפה כאן משחק התפקידים? אין חוקים, אין דרך התנהלות, אין דפי דמויות, ולכן הדמות שלך היא אתה עצמך. אתה לא יכול לנצח בקרב אם אתה עצמך אינך מיומן בשימוש ב"חרב" שלך (כפי שקרה לי כשניסיתי לשחק פעם אחת), ואינך יכול ליצור דמות שאינה דומה לך במידה מסויימת, או דמות חזקה יותר או מהירה יותר ממה שאתה באמת.

את כל אלו מאפשרים החוקים למנוע - המגבלה היחידה היא שאתה לא יכול לשחק דמות חכמה יותר ממה שאתה באמת...
משחק חופשי 1369
אתה מסכים אתי שאנחנו כבר לא מדברים על מסחטת הכספים, נכון?

משחק יכול להתנהל בלי חוקים, אם שר המשחק הוא מי שמחליט את ההחלטות. נכון, הדבר יכול לפגוע בחופש של הדמויות, אבל מצד שני הוא תורם בצורה ניכרת לדרמה, בשתי דרכים: המשחק מתנהל בצורה חלקה, ושר המשחק יכול לשלב התפתחויות דרמטיות.
אין דבר שהורס רגע דרמטי יותר מגלגול קוביות.

במקרה שציינת, במקום ששני הילדים יתווכחו אחד עם השני, יסביר כל אחד לשר המשחק מה הוא רוצה לעשות ("אני גורם לפרה להופיע מעליו", "אני שורף את הפרה עם כדור אש") ושליט המשחק מחליט, בהתאם לכוחן של הדמויות ולמה שנראה טוב מבחינה דרמטית, מה התוצאה ("הפרה מופיעה מעל ראשך, אבל אתה מספיק לצלות אותה בעזרת כדור האש שלך. למרבה הצער, גם פרה צלויה שוקלת הרבה. היא נופלת על ראשך, ומהמשקל העצום נוצר חור באדמה מתחתיך, דרכו אתה נופל היישר למאורת הערפדים שהרגו את הוריך לפני חמש שנים!")

מה תגיד?
מכניקת משחק 1394
החוקים לא ''הפכו לצורך'' בעיני שחקנים - בעיני רבים הם חלק חיוני מהמשחק. יש כאלה הנהנים יותר מהאספקט הנארטיבי של המשחק, מהסיפור המשותף, אבל יש גם אלה שמעדיפים את הסימולציה. בשבילהם, הקוביות והמספרים והחוקים הם הכיף שבמשחק. לגיטימי, אפילו אם אני לא ממש יכול לשחק ככה.
מסחטת כספים 1378
לא ממש. אני למעשה מסכים עם מי שטען כי מדובר במסחטת כספים. בפרט, ניתן לשחק *עם* "שר משחק", משחק תפקידים של ממש, ובכל מקום של "דילמה", כאשר מישהו מנסה לעשות משהו, שר המשחק מחליט אם הדבר ניתן בוודאות, לא ניתן בוודאות, או ניתן אולי – במקרה האחרון ההחלטה היא ע"י הטלת קוביה, ודי בזוג קוביות שש-בש לצורך העניין.

באשר לספרי המשחק, הם ברובם לא מתארים את המצב ביפן, אלא ממציאים מצב שדומה לזה ביפן... ולהמציא יכולים גם אנחנו. הבעיה העיקרית היא שהקוראים הצעירים עלולים לראות בספרים הללו מקורות ברי-סמכה בנושאים השונים – מחיי היום-יום ביפן ועד המיתולוגיה היוונית. אז כן, פתיחת אנציקלופדיה עדיפה בהחלט. אם אנו רוצים לשחק בעולם דמיוני, עדיף להתבסס על עולם דמיוני הנלקח מתוך ספר קריאה (טולקין, רולינג, ניבן, ורבים אחרים יצרו עולמות מופלאים שתענוג לשחק בהם; למעשה, כל ספר פנטזיה/מד"ב כמעט מציג עולם שכזה) ולא על עולם דמיוני הנלקח מתוך ספר חוקים (ForgottenRealms למשל).
מסחטת כספים 1396
ואם כבר פתחנו חלון למשחקי תפקידים, חבל להתעלם מנתח נכבד ביותר של משחקי תפקידים בפורמט שונה לחלוטין, שנעשים נפוצים להחריד עם התפתחות האינטרנט - SIM.
ה - SIM (קיצור של Simulation) הוא משחק תפקידים המתנהל דרך הרשת, בעזרתם האדיבה של חדר שיחה (סים חי) או של רשימת דואל (אי-מייל סים). אין קוביות, אין חוקים מגבילים (חוץ מהצורך להיות מציאותי בהתאם לקווי העלילה הראשיים), יש הרבה יותר דגש על יצירת סיפור משותף והרבה פחות דגש על המלחמה והניצחון. יש "שר משחק" (כפי שדובי הגדיר בהצלחה), והתפקיד שלו הוא חשוב ביותר, מכיוון שהוא מחליף את הדברים שאין. אל תטעו לחשוב, למרות זאת, שהסים הוא ממלכתו הבלעדית של שר המשחק, ושהוא עושה בה כרצונו - קיימים סימים כאלו, אבל הם מתים מהר מאוד. שר משחק טוב שומר על המשחק רציונלי, מצד אחד, אך מאתגר ומלא דמיון, מצד שני. דמיון היא מיךת המפתח כאן - כשהמשחקים יושבים לא מול מיניאטורות, קוביות או אנשים כמותם אלא מול מסך מחשב, הדמיון ממלא את התפקיד החשוב ביותר.
סימים כבר קיימים באלפיהם (אם לא במיליוניהם), ומתפשטים על נושאים נרחבים הרבה יותר ממשחקי התפקידים הקלאסיים - הנפוצים ביותר מתרחשים אמנם בעולם הבדיוני של "מסע בין כוכבים", אבל כבר פגשתי ביותר מסים אחד המתרחש בבית החולים "שיקאגו הופ" (כן, זה מהטלוויזיה), בדירה של "חברים" ואפילו בעולמם של הלמינגס ממשחק המחשב הממכר. שפחתכם הנאמנה רשומה לאחד מהמשחקים הביזאריים יותר, המדמה להקה חדשה של לורד אוף דה דאנס (נסיך הריקוד... קראתם את המאמר על מוסיקה אירית?). מוזר, מטורף, אבל כיף להפליא.

ומה כל זה קשור למסחטת הכספים?
טוב, זה ברור. הסימים הם חינם לכל משתתף... :)
''סימ'' בעיברית 1402
לפני כמה שנים , עת עשיתי את צעדי הראשונים בתיכון גילה חבר דובר את אנגלית את הביביאס "גוסטוויל" שהוקדש רק למשחקי תפקידים. היו שם כמה מערכות של סימים והוא התמכר, עקב ידיעות חלשות באנגלית שלי ושל עוד חברים. הוחלט לפתח סים בעברית שדימה מערכת פוליטית עולמית שהונעה ע"י פוליטיקאים מושחתים .
עקב חוסר בשלות המשחק נתקע אבל נחרט כאחת החוויות הטובות שחוויתי במשחקי תפקידים.
האם יהיה לדעתכם קהל לפיתוח מחדש של סימ?
''סימ'' בעיברית 1428
אותו "סימ" ב-Ghostwheel, בשם Espertime, אמנם היה מוצלח מאד בזמנו. נעשו מספר נסיונות כושלים להתחיל אותו מחדש במספר רשתות דואר מאוחר יותר, אבל זה אף פעם לא יצא לפועל. התשתית שעליה רץ האייל, ד"א, נראית די מתאימה למשחקים מסוג זה.
Espertime 1429
אני דווקא חשבתי להתחיל מחדש את אספרטיים ברשימת תפוצה.
את Spindlewood אפשר להתחיל מחדש בצורה של פורום.
Espertime 1476
אני אישית הרצתי סים דואל מצויין שכל חבריו היו ישראליים (כך שאם לכולם הייתה תוכנת דואל תומכת-עברית, זה היה יכול להיות סים עברי למהדרין) וסים-רשת ישראלי (שעדיין רץ, למיטב ידיעתי, בלעדי) בעל בעייה דומה. כך שלדעתי, קהל יש. נושא?
Espertime 1502
גם אני שיחקתי באותו Espertime לפני ש Ghostwheel מת פתאום – ומאוד נהנתי. זה היה לדעתי הרבה יותר מוצלח מD&D ודומיו. בלי כל החוקים והבלגנים. למי שמחפש RPG על רמה, בלי הרבה חוקים, מומלץ לבדוק את המשחקים של White-Wolf
למשל Vampire שהוא משחק מצויין, ושגם לו היה "סים" בBBS הנ"ל.
(ולא, אין לי קשר אליהם ואני לא מנסה לקדם להם את המכירות. סתם ממליץ.)
בכל מקרה, רציתי גם לבקש בקשה: אם יש למישיהו איפשהו בדיסק שלו אוסף של ההודעות מEspertime ו/או מהמהשחק שהזכרתי עם הערפדים – נא לשלוח לי הודעה לאימייל שבראש ההודעה, כי מאוד מאוד הייתי רוצה אותם. תודה רבה רבה.
Espertime 1512
סים Vampire ב-Ghostwheel? לא זכור לי דבר כזה.
לא משנה.

בקשר להודעות Espertime - יש לי מאגר של הודעות מ-Ghostwheel, ובכללן הודעות Espertime. ההודעות הן בפורמט BlueWave, פורמט חביב להורדת דואר מ-BBSים שדי פג מן העולם. אם יום אחד יתקוף אותי שעמום אולי אני אייצא הודעות, או (Better yet) אכתוב איזה תוכנית שתעשה את זה בשבילי. עד אז, זה יושב בכמה עשרות חבילות Bluewave.
Espertime 1553
אז הלכתי והורדתי את Blue Wave מאיזה FTP אחד. תוכל איכשהו להעתיק את כל ההודעות של Espertime לתוך Packet אחד ולשלוח לי?
ובקשר לVampire: זה לה היה ממש Vampire, אבל היה מאוד ברור שעל זה זה היה מבוסס. כולם היו ערפדים, חברים בClans שהסתכסכו בינהם תוך כדי נסיון לצבור השפעה פוליטית.
זה היה די חדש כשהBBS נסגר, וגם לא מוצלח במיוחד – אבל בכל זאת, נחמד.
Espertime 1559
הייתה לי פעם תוכנה לשלב חבילות BlueWave לחבילה אחת גדולה, אבל היא לא עבדה כראוי. כרגע המידע מפוזר בכמה עשרות Packets.
אני גם מעדיף למצוא דרך להעביר את הכל לפורמט אחר, ולא להעתיק לאנשים את החבילות האלה, כי הם מכילות גם דואר אישי שקיבלתי באותה תקופה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים