לביבות מעופרת יצוקה 1372
מאוד השתעשתי לקרוא את מאמרו של יוסי גורביץ ואת התגובות השונות למאמר זה. יש כמובן הרבה מאוד אמת במאמרו של גורביץ, אך מסקנותיו מרחיקות לכת. האם באמת ניתן לראות את ערש התרבות המערבית בתרבות יוון? מסופקני. אך אין זה המקום להכנס לניתוח מעמיק יותר של התרבות היוונית על שלוחותיה ובעיותיה.
דבר אחד ברור: כל אדם הגון בישראל, המחזיק מעצמו הומניסט, כמעט מחוייב לקחת על עצמו את התואר מתייוון.
האופציה לתואר זה, המקושרת סימבולית ומילולית עם חג החנוכה והחשמונאים הינה מצמררת - הרעיון של חנוכת ה ב י ת , בהא הידיעה. כל פרוגרמה פוליטית בימינו השואפת לממש ולו חלקים מסויימים מקונצפצית חג החנוכה יכולה לגרום לתבעירה עולמית. השורה התחתונה בתפיסת עולם זו הינה הקמתו של הבית השלישי, על חורבותיו של מה שמכונה בז'רגון הפנימי של חוגים פרו-חשמונאים "שיקוץ".
אך גם ללא אותן בעיות ישראליות פנימיות אין חג החנוכה יכול להיות חג של בשורה לאנושות, היות ובמהותו הנו חג אתנוצנטרי בעל נטיות קסנופוביות, ובכך משמש כאחד הצירים המרכזים בפילוסופית החגים היהודיים: הוכחות חותכות לשנאת העולם הגויי את היהודים לדורותיהם, מאבק מעטים נגד רבים, טובים כנגד רעים, והתערבות השכינה לטובת עמה הנבחר. חג זה משמש דוגמא נוספת להלך הרוח הטלאולוגי הנושב ונושף במפרשי היהדות מימים ימימה.
אלמנט נוסף הקיים מזה שנים בחג החנוכה בחו"ל, ובארץ מזה כמה שנים (על רקע המידע הנוסף הזורם מערוצי הכבלים הביינלאומיים) הנו התחרות הסמויה בחג אחר, אשר גם כן משתמש במוטיבים של אור - חג הכריסמס. דומני שחג החנוכה מנסה להפוך למעין חג מתנות יהודי, מין כריסמס לעניים, וזאת על מנת לזקוף את קומתם של היהודים בעולם, המרגישים משום מה מאויימים על ידי חג זה של הגויים. במילים אחרות - למען לא יפזול נוער יהודי מתבגר בגולה אל העץ ואל המתנות, מקבל חג זה את השיפוץ הדרוש על מנת להציגו כחג עם בשורה לאנושות - ליהודים הצעירים מוצג החג בתור חג של נצחון האמת על השקר, חירות מול שעבוד וכ', בעוד שלגויים המסוקרנים מוסבר החג בתור חג של אור, מתנות, וסופגניות לרוב על רקע החורף המתקרב ובא.
היתה זו כמדומני עירית לינור, המוגדרת לכאורה כחילונית, אשר פירסמה במוסף "הארץ" לפני שנים אחדות במדורה מאמר התולי בשם "הפי כריסמס, סנטה קלוץ", שבו שפכה אש וגופרית על אנשים אשר מנסים לקחת מוטיב זה או אחר מחגם האוניברסלי של הגויים. מעבר להיות המאמר רווי שנאה וביטול חגי הדת הנוצרית, התקיפה לינור את כל אותם ישראלים-יהודים הרוצים גם כן להרגיש אוניברסלים. לו היה נכתב מאמר התולי שכזה בכל עיתון ערלי בעולם על חגי הדת היהודים, היתה מן הסתם ממשלת ישראל מקימה קול זעקה.
אך מה לעשות - אפילו הדתיים היהודים בקרב העם היושב בציון חשקה נפשם במעין סנטה קלאוס; צאו וראו את התחזקות מניותיו של מיודעינו הרב אורי זהר, אשר מקרין משהו מהילתו של זקן לבן-זקן חביב זה...
בברכה
אלכסנדר מאן
לביבות מעופרת יצוקה 1483
ההפיכה של חנוכה לחג מתנות יסודה אכן בתחרות עם החג הנוצרי . המנהג נוצר באירופה לפני הרבה יותר זמן ממה שמקובל לחשוב.

אותי אישית מזעזע לראות יהודים מוכרים עצי אשוח בתחנה המרכזית בראש"צ למרות שברור שקהל היעד שלהם הוא פועלים זרים. אני לא חושב שהם רוצים להרגיש אונברסליים, פרט לכך שהם רוצים לעשות כסף האספקט השני של רבים מהם הוא העובדה שהם לארואים ביהדותם ולו שיוך לאומי כל שהוא.שלא לדבר על דתי. עד שאתה תמהה (כמוני, אולם אני נותן קרדיט לאלו שמקיימם דברים לשם המסורת גרידא) על הלא-דתיים המקיימים את חנוכה, תן דעתך על אלו המאושרים ביום הולדת את מי שבשמו דוכאו היהודים והושרשה השינאה להם. מקובל לחשוב שהגזענות המודרנית ינקה את האיבה והבוז דווקא ליהודים מכל המיעטוים ,בין השאר כיוון וכבר הורגלו לשונאם.

אני לא ממש יודע באיזה ציבור דתי התחזקו מניותיו של הרב אורי זוהר, לא בציבור שלי ולא באזורים החרדיים שבהם אני מסתובב. עד כמה שידוע לי הוא מתמקד בהפקות של בידור כשר ובפעילות של מתן שיעורים שלאו דווקא מיועדים לדתיים .
חוץ מזה- דומה לזקן השמן הנוצרי? אתמהה

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים