כשאני בסיר שלה כך היא מבשלת 141078
לימור לבנת שללה את פרס ישראל ממשה גרשוני:
כשאני בסיר שלה כך היא מבשלת 141082
אם התקנון הוא אכן כפי שצוטט במאמר, הרי שנדמה שהשרה צודקת.
כשאני בסיר שלה כך היא מבשלת 141088
הפרס מוענק רק למי שנוכח בטקס אלא אם ההעדרות נובעת ממניעה שלמועמד אין שליטה עליה.‏1
הכיתוב מתחת לתמונה אומר שהסירוב המצפוני של גרשוני הוא בדרגה שאין לו שליטה עליו,זה נשמע משעשע אבל כשאני חושב על זה אני דווקא מסוגל לדמיין אותו נתקף סחרחורת,בחילה ואפילו רצון לשים קץ לחייו למחשבה שיצטרך ללחוץ את כל אותן ידים.‏2

1 ברור שמנסחי התקנון תפרו פה סעיף שיבהיר מי בעל הדעה.
2 הייתי שמח לראות אותו מוותר על הפרס,אבל אולי המאבק שלו להפרדה בין הבחירה בזוכה להשתתפות בטקס הדביק מוצדק.‏3
3מה היה שם עם מרלון ברנדו ששלח אינדיאנית במקומו? קיבל אוסקר או לא?
כשאני בסיר שלה כך היא מבשלת 141129
מצחיק אותי איך האמן מתנגד למוסדות המדינה, ומזלזל בהם עד כדי כך שאין הוא מוכן להופיע בטקס רשמי.
אבל לותר על הפרס מאותה מדינה? חס וחלילה!
נראה שהוא מנסה לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה.
אם המדינה לא מספיק טובה כדי שתופיע בטקס, למה אתה כל כך רוצה את הפרס שהיא מחלקת?
מה למה? כסף! 141149
האם לבנת היא המדינה? 141167
שמעתי לפני כשעה את גרשוני מסביר את סירובו לבוא לטקס, והעסק יותר מסובך מכפי שנראה ממבט ראשון.

גרשוני טוען שהוא מכבד את המדינה וסמליה. יתרה מזאת הוא טוען שהוא רענן ביצירותיו חלק מסמלי המדינה שהעלו עובש. בקצרה, הבנתי שאין לו בעייה ללחוץ יד למדינה ולסמליה בטקס לו היה הדבר אפשרי, אך בעיניו לימור לבנת ואריק שרון אינם המדינה (מה שמזכיר את אמרתו של מלך צרפת לואי ה-‏14, אאל"ט, שאמר, "המדינה היא אני"). בעיניו לבנת אף שנבחרה באורח דמוקרטי, אינה מייצגת כראוי את הדמוקרטיה הישראלית.

לראייה שלבנת אינה מייצגת היטב את הדמוקרטיה, הוא הביא צטוט מדבריה, שבהם טענה כי "הוא צריך להודות לדמוקרטיה שמאפשרת לו לצייר כרצונו". אמירות כאלה נראות לו גובלות בפשיזם (הוא לא נקט במילה זו אך זה השתמע). האם ללימור לבנת הוא צריך להכיר תודה שהוא מצייר? עצם הרעיון שהוא מצייר בזכות לבנת כביכול מרתיח אותו.

המדינה והדמוקרטיה הישראלית הן בנות 55 שנה, גרשוני מצייר כמה עשרות שנים. האם אנשים כשרון ולבנת שנבחרו אמנם באופן דמוקרטי, אך נמצאים באופן זמני בלבד בשלטון, הם מייצגיה האותנטיים? לדעתו, הם רק משחיתים את המדינה וסמליה, היקרים ללבו. אף כי לא אמר זאת במפורש, לדעתו, הוא הנציג האותנטי של המדינה ולא הם, הוא המבטא את רוחה האמיתית ולא הם, הם בנלוזותם יחלפו, המדינה וסמליה ישארו.

לדעתי זה לא פשוט, איני מכיר די את גרשוני (והמעט שראיתי מעבודותיו לא דיבר אליי), אך יש לזכור שבעקרון את פרס ישראל מקבלים מדענים ואנשי רוח בעלי שיעור קומה; אמנם יש בחלוקת הפרס הוקרה של המדינה בפועלם - אך מצד שני אנשי רוח אלה אוצלים משהו מעצמם ונופחים רוח בנשמתה של המדינה: המדענים הגדולים הם עצמם סמל לקידמתה המדעית של המדינה, האמנים סמל לתרבותה וכו'. האם חייב הקשר בינם לבין המדינה לעבור את התווך של לבנת?

יכול להיות שגרשוני יכול היה לפתור את הדילמה שלו במה שמכונה במחוזותינו "פשרה יצירתית": הוא יכול היה להבהיר בתקשורת (ואלו מטעמים שהיא אוהבת), שלחיצת יד עם לבנת ושרון אינה לחיצת יד אישית איתם עצמם ועם דיעותיהם הפוליטיות, אלא לחיצת יד עם "משרותיהם", עם שרת החינוך ועם רה"מ, יהיו מי שיהיו.
האם לבנת היא המדינה? 141171
והוא, שפוסל את הלגיטימיות של ראש ממשלה ושרה בממשלה שנבחרה באופן לגיטימי לחלוטין בבחירות חופשיות - הוא ממש אביר הדמוקרטיה, כן?
האם לבנת היא המדינה? 141173
גרשוני סירב להשתתף בטקס, וזו הפרת התקנון; עניין לחיצת הידיים היה רק אנקדוטה. לו השתתף בטקס אך נמנע מלחיצת הידיים, לא היתה עילה לשלול ממנו את הפרס.
האם לבנת היא המדינה? 141707
נדמה לי שהיה זה ג'ון גרירסון, במאי הסרטים התעודיים הבריטי, שקיבל בשמחה מענק יצירה מממשלה ימנית - בידיעה שהוא עומד לעשות בו שימוש לבימוי סרטים שיבקרו את הממשלה. אבל השורה התחתונה היא לא שהוא קיבל מענק כזה, אלא שהוא הגיש בקשה לקבל אותו.
איך לא פינו את הזבל, מה שביתה? 142163
חסר אנשים שתורמים למדינה בכל מיני תחומים כולל אמנות ויזואלית , שמישהו חושב שצריך להתעסק עם האשפה הזאת ?
היי, דוביכורדי 142870
אתה בטח לא קורא מדע בדיוני, אבל כדאי לך לקרוא את הסיפור ''כל בני האדם, בשלום ובאחוה'' מאת ורד טוכטרמן בגיליון האחרון של חלומות באספמיה.
כשאני בסיר שלה כך היא מבשלת 141257
נכון.
אבל אל דאגה, הוא ממיר את העוגה המכובדת בתבשיל תקשורתי לא קטן תוך שהוא מאפיל בפרסום על כל שאר הזוכים..
מצחיק אותי הדמגוגיה הימנית. 141510
הוא לא מתנגד למוסדות המדינה אלא למדיניות הכיבוש של הממשלה ולפיכך אינו רוצה בשום קשר, ולו רק סימלי, עם אלה האחראים למדיניות זו.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים