נ נח נחמ נחמן מאומן 141496
עיקר הביאה היא ביאת המשיח וכל מה שאתם חומדים סקס זה סימן אלהי טבעי בשביל שתבקשו שיבא משיח בן דוד והנה המשיח הזה האמת שמו נ נח נחמ נחמן מאומן והוא השיר חדש וזה נקרא ביאה וקבלה חדשה את זה יש לבקש ולדרוש.
אולי זה נ נח נחמ נחמן מגלומן? 141523
קרן,

הקישור שנתת לא קיים. כשנסיתי אותו דווקא קיבלתי דף מתאים מאד, פרסומת שמראה זוג מתנשק. אני מניח שהתכוונת לקישור הזה
נ נח נחמ נחמן מסומן? 535542
אולי לקישור הזה התכוונת?

סיפורים דמיוניים על חיי קדושים 141634
לפני כמאה שנה, יצא אחד העם נגד הספר של תומאס קרלייל "על הגיבור בהיסטוריה" שהיה כנראה (לפי מאמרה המאלף של עדה רפופורט-אלברט) החיבור הראשון שהציג את תפקידו של הגיבור ההיסטורי. במאמרו "משה", ביטל אחד העם את בזבוז הזמן והמאמץ של "מלומדים שמתאבקים בעפר ספרים וכתבים עתיקים בשביל להעלות מקברם 'גבורי הסטוריה' [ולשם כך] מאבדים מאור עיניהם".

אותם "גיבורי הסטוריים" שכביכול השפיעו (וישפיעו) על חיינו אינם אלא "ציור דמיוני שיצר לו העם לפי צרכיו ונטיות רוחו". היצירה הדמיונית הזו, פרי רוח התקופה וצרכיה היא למעשה "הגיבור האמיתי שהשפעתו מתמדת והולכת".

המקור האמיתי, האיש או האישה עצמם, שעליו אולי יש לנו ממצאים ביוגרפיים ו"ארכאולוגיים" (ז"א שיש עליהם עדויות מחוץ למה שכתבו המאמינים האינטרסנטים), את אותו "אוריגינל המוחשי שהיה זמן קצר במציאות" בכלל אנחנו לא מכירים ולפעמים לא יודעים עליו שום דבר אמיתי.

אפילו אם יש לנו איזה ממצאים ועדויות על חיי אותו האיש - משה, ישו, נחמן מברסלב - "עלולים המלומדים להפליג בערכם של חידושיהם" ולבנות דמות על פי צרכם וצרכי תלמידיהם, כשלדמות הזו אין לה כעט ולא כלום עם הדמות האמיתית. הדמות ההזויה עשתה מעשי ניסים, השיבה לחיים תינוקות מתים, בהיאה מראפא למצורעים, גילתה מיקומו של אוצר לאיזה חלכא וכיוב'.

אבל, אותם אנשים שמיצרים דמויות דמיוניות של גיבורי תרבות והיסטוריה "אינם רוצים לראות דבר פשוט זה, שלא כל אמת ארכאולוגית היא אמת היסטורית". אם אין להם פרטים כאלה, אז ה"אמת" הממוצאת איננה האמת המוחשית שאכן היתה, ואפילו אם יש לנו כל מני פרטים מוחשיים "ארכאולוגיים", הרי הפרשנות שלנו עדיין מוטית על פי צרכינו, וכך נבנות דמויות שאין להם שום קשר עם ההסטוריה האמיתית.

"ההסטוריה האמיתית אין לה עסק עם פלוני בן פלוני האיש המת", עם דמות הגיבור כפי שנוצרה בהגיוגרפיה, אלא עם "הגיבור החי שנחרת בלבבות והיה לכח פועל בחיים". להדמיה (אולי הסימולקרה מדיון 886) יש כוח חיות משלה, ללא קשר לעובדה שהיא יצור מלאכותי, פרי אינטרסים זמניים של תלמידים שהתאמצו לפאר את רבם, וגם כדי אולי להביא מזור למצוקתם שלהם.

-----------
את המאמר של אחד העם אפשר לקרוא באתר הקודש "פרויקט בן-יהודה".

סיפורים דמיוניים על חיי קדושים 141760
רון, כל הדברים שכתבת יפים ומאלפי דעת, אבל זה יצא קצת מצחיק שתגובתך באה דוקא לדבריה של קרן האור המסכנה, שכתבה על הרב נחמן כאן ובעוד כמה דיונים, והרואה עצמה כמושיעה וגואלת נפשות. היא סובלת כנראה מ... טוב, לא חשוב ממה. לא רוצה להעליב אותה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים