אתה הוא כתב ידך 142374
ראג' פרסאוד*, מרצה ויועץ פסיכיאטרי בבתי החולים המלכותים בדלאם ומאודסלי בלונדון, כתב מאמר בנושא הגרפולוגיה שפורסם במגזין ניו סיינטיסט בספט. 2002. פרסאוד כותב על האמינות של גרפולוגיה בתור מדע שמקיש של תכונות של אישיות מתוך כתב יד. "מחקר אחרי מחקר מראה שגרפולוגיה זה שטויות, אבל אפשר לגלות בעזרתה הרבה יותר ממה שחשבנו".

הוא מזכיר את תפיסתו של "המחבל המשוגע" מניו יורק בשנת 1956 כביכול על סמך בדיקה גרפולוגית, אבל למעשה מה שהוביל ללכידתו היו פרטים שהוא חשף במכתביו לעיתונים. מישהו כבר כתב באחת התגובות שעקב פסיקה של בית המשפט העליון האמריקאי, בדיקה גרפולוגית כבר איננה קבילה אוטומטית, ונראה שהמקרה הנ"ל הוא המקרה המתועד היחידי להצלחת "מדע" הגרפולוגיה.

פרסאוד כותב שלמרות שהמדע ניסה לקבור את הגרפולוגיה, היא עדיין חיה ונושמת, וטוענת שאפשר לחשוף עד 400 מאפיינים שונים של האישיות, אפילו אם הם לא-מודעים. הוא מצטט את פרופ' רוי קונג ודרק קוהלר (מח' לפסיכולוגיה, אונ' ווטרלו שבקנדה. אני חושב שכבר הזכירו אותם כאן) שטוען שהציבור הרחב מגיע לאותה מסקנה אינטואיטיבית כמו הגרפולוגים, שיש קשר בין כתב יד לאישיות. בבדיקה גילו קינג וקוהלר ששתי קבוצות של מתנדבים, ללא ידע בגרפולוגיה, מצאו קשר בין כתב יד לא מסודר לבין דיפרסיה, למרות שאין כל תימוכין מדעיים לזה. הבודקים קישרו בין גודל האותיות לגודל האגו או בין אותיות שנוטות למעלה לבין רמת האופטימיות של הכותב. הם חושבים שפשוט גרפולוגים והדיוטות גרפולוגיים מתארים כתב יד באותם מושגים בהם אנחנו מתארים אישיות. (אין במאמר פרוט של הניסוי אבל אפשר לנסות לכתוב אליו dkoehler@uwaterloo.ca).

פרסאוד טוען שידוע שמועמדים לעבודה יכולים לשנות את צורת הכתיבה כדי לתת רושם של סדר ואירגון. אבל, בכל זאת צורת הכתיבה היא אישית (לא אישיות), אומר אלן ווינג Sensory Motor Neuroscience Center באונ' בירמינגהם. הכתיבה מאפינת את הבנאדם משום שהיא מורכבת מפעילויות מוטוריות קטנות שמקודדות במוח כנראה בצורה אבסטרקטית ולא בתור פקודות מסוימות לשרירים ספציפיים. לכן, אפשר למצוא יחודיות בכתב אפילו אם כותבים באמצעות אצבעות הרגליים. (כבר הבאתי אי שם ציטוט מפרופ' לביבוביץ שאמר שנשמע לו הגיוני שיש בסיס ניורולוגי לכתב היד).

במחקר באונ' המבורג Michel Rijntjes חיבר מתנדבים לסורק ממוחשב וביקש מהם לכתוב באצבעות היחדים והרגליים. הם מצאו שאותו חלק של המוח היה פעיל, ללא קשר לגף שהופעל (פוסטריאור פארטיאל קורטקס). אגב, זהו החלק שמעורב בפעילות מוטורית באופן כללי, אבל לא קשור כל כך ל"אישיות" שנמצאת כנראה באונות מוח אחרות.

באופן אירוני, אולי אנחנו רואים גרפולוגיה חדשה שצומחת מתוך האפר של הישנה. למשל, שינויים מיקרוגרפיים בכתיבה – האצה או האטה של העט, מהירות משיכת הקולמוס (דברים שנמדדים ע"י עטים ולוחות כתיבה ממוחשבים) – יכולים לתת סימנים מןקדמים לבעיות נירולוגיות או פסיכיאטריות כמו פרקינסון, סכיזופרניה, טרשת ועוד. בעזרת ניתוח שינויים בכתיבה אפשר למצוא איזה אזורים נפגעו במוח.

ממצא מענין עולה מבדיקות של רולנד מרגל Mergl מאונ' מינכן. יתכן ויש קשר סטטיסטי (שוב אין פרוט של הניסוי) בין אישיות נעימה ונינוחה לאיטיות הכתיבה. אך בניגוד לגרפולוגים, הם חושבים שהממצאים מראים שככל שהאדם מודע יותר, כתיבתו יותר חסרת סדר.

בתוספת למאמר מודגש שכדי לכתוב בצורה קריאה וברורה, צריך לסנן "רעשים ניורולוגיים", המערכות הביוכימיות של גזע המוח והמוח התחתון צריכות לפעול בצורה תקינה וכו'. הפרעה באחד ממרכיבי המערכת יכול לגרום לכתיבה מרושלת, אם כי הפרעות גופניות, חושיות או אינטלקטואליות אחרות יכולות לגרום לכתב יד גרוע. אבל אפשר ללמוד איך לכתוב יפה יותר על ידי אימון שרירי המרפק והיד, כדי לסנן "רעשים" שנובעים מרעידות שריריות. בדיקות הראו שמי שכותב בכתב ברור נוטה לשלוט יותר בשרירים האלה לעומת חסר בשליטה מוטורית אצל בעלי כתיבה גרועה. נסיונות אחרים הראו שאפשר ללמוד לשפר את כתב היד על ידי פיתוח של קצב כתיבה קבועה, האטה בקצב הכתיבה, ללמוד להחזיק את העט בצורה נוחה ועוד. "עצות של סבתא" עובדות.

*מהאתר שלו עולה שהוא חיבר ספר [שנראה לי רק לפי העטיפה והשם] כמו משהו פופולרי, ופרסאוד הוא גם מרצה מבוקש בתוכניות רדיו וטלוויזיה. (אני לא רואה בזה שום דבר שלילי, אבל חשבתי שצריך לציין את זה).
אתה הוא כתב ידך 142433
רון, אני חושב שפספסת כאן משהו.
כפי שכתבתי כבר בעבר (תגובה 141023) אין ספק כי כתב היד מעיד על אישיותו של הכותב. למעשה, אני חושב כי רוב המשתתפים בדיון יסכימו כי ניתוח כתב-יד הוא בעל פוטנציאל עצום ככלי איבחוני.
הבעייה טמונה בעובדה שהפוטנציאל הזה לא התפתח לדיסציפלינה מדעית של ממש בגרפולוגיה ושקע למדמנה של כאילו-מדע. משום כך, הסימנים השונים הטמונים בוודאי בכתב ידנו מנותחים על-ידי הגרפולוגים בהתאם לאינטואיציות, ניחושים, ותחושות בטן ביחס למה שמזמין הניתוח רוצה לשמוע.
אתה הוא כתב ידך 142435
מה שהבנתי מהמאמר של פרסאוד הוא שכתב היד הוא אישי Personal - אפשר לזהות דפוס של הכתב שלך אפילו אם אתה כותב ברגל - אבל לא כל כך מעיד אל אישיות Personality.

כלי האיבחון עליו הוא דיבר איננו במושגים של התאמה מקצועית אלא יותר ככלי לאיבחון בעיות ניורולוגיות או מנטליות. אם אתה מכיר את דפוס הכתיבה שלך כשאתה במצב "נורמלי", סטיות "מיקרוגרפיות" יכולות לתת אינדיקציה על בעיה. כמובן שצריך קודם כל ל"מפות" את הסטיות האלה, אבל על פניו נראה לי שזו בעיה שנופלת בקטגוריה האמפירית, ולא צריך שום "שאר רוח" מעורפל.
אתה הוא כתב ידך 142440
והנה ראיה נוספת התומכת בכך שכתב היד "נקבע במוח" ולא בשרירי כף היד: כתב ידם של רוב האנשים שאני מכיר אינו משתנה כאשר הם כותבים בגיר על לוח, למרות שהם בעליל מפעילים שרירים אחרים מהשרירים המשמשים לכתיבה בעט על נייר.
אתה הוא כתב ידך 142508
לא יודע לגבי כתב יד, אבל הארגון של הכתב הרבה פחות מוצלח כשאני כותב על לוח - אני לא יכול לכתוב אפילו שורה אחת ישרה, והמרווחים בין האותיות נעשים בלתי סדירים. אני גם חושב שהכתב עצמו יוצא פחות "נאה" (לא שהוא נאה במיוחד במצב רגיל...) בכתיבה על הלוח. אם כי מובן כי הקווים הכלליים (נ' ו-ת' שיורדות חזק למטה, למשל‏1) נשמרים, מן הסתם.

1 סגנון כתיבה שאימצתי לעצמי בילדותי המאוחרת כי חשבתי שהוא יפה יותר, ומאז אני לא מצליח להפטר ממנו. לגרפולוגים שבקהל - האם זה אומר כי התכונות שצורת הכתיבה הזו מרמזת להן (אם יש כאלו) נוצרו יחד עם אימוץ צורת הכתב?
אתה הוא כתב ידך 142510
אל"ג, אבל בלבן לא המציא את הטלאולוגיה: רצית לאמץ את צורת הכתיבה הזאת ושמרת עליה לאורך השנים בגלל שזה התאים לתכונות האופי שלך.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים