הידד לתעשיה 1451
לתעשיית המוסיקה בארץ יש כל כך מעט במה להתגאות, עד שקשה לי לא להיגעל מטקס "תמוז" ודומיו. אין בארץ אפשרות ראליסטית להתפרנס ממוסיקה, או אפילו ליצור מוסיקה ולקוות שהיא תגיע לאזני הקהל - ולא בגלל זייפני הדיסקים, האויב הדמיוני של התעשיה (מי מזייף דיסקים של "בתרי זוזי??") - אלא בגלל המדיניות של חברות התקליטים. לא רק שהן ממעטות להחתים ולקדם אמנים חדשים בעלי כיוון מוסיקלי אלטרנטיבי (רוק אלטרנטיבי, מוסיקה אלקטרונית, מוסיקה אתנית לא-מזרחית), אלא כשהן כן עושות זאת - המחירים מופקעים לחלוטין. אחרי שרוצחים תקליט כמו הדיסק של מיקה קרני, עם מחיר של 70 ש"ח (אף אחד לא מכיר אותה! - למה שאנשים יקנו אותה? אבל היא גם לא מופיעה בשום מקום כי לא מקדמים אותה), מתפלאים שהמוסיקה שלנו נראית כמו בטקס "תמוז"...?
הידד לתעשיה? 1452
מי שמערים קשיים על היוצרים החדשים היא... התעשיה. לא הזייפנים, וכו'. "חברות התקליטים" – זו, הרי, התעשיה! להבדיל מהיוצרים. הטקס היה טפיחה עצמית על השכם של הוותיקים והמצליחים (יחסית או באמת), ולא ממש עזר לקידום יוצרים חדשים.
הידד לתחרות מול התעשייה 1454
אני חייב לציין לטובה – כן, אני יודע שזה מוזר, בהקשר של תעשיית התקליטים – את ההוזלות המשמעותיות בתקליטים האחרונים שיצאו. אתמול הלכתי לקנות דיסק לחבר שלי, והתלבטתי בין שלושה דיסקים חדשים בפחות מ-‏60 שקל (אסף אמדורסקי - 55, יזהר אשדות - 55, אביתר בנאי - 59), מחיר סביר לכל הדעות. ברור, אמנם, שאין כאן שום אלטרואיזם, אלא מאבק קשה בזייפנים, ואף על פי כן זו מגמה מבורכת. כן ירבו.
מחירים סבירים? 1461
55-59 ש"ח לדיסק, זה מחיר סביר?
אני לא צריך להתאמץ יותר מדי בשביל להזכר בתקופה שדיסק עלה 40 ש"ח, ושבחנויות היו מבצעים של שלושה דיסקים ב100 ש"ח. אז 55 ש"ח זה מחיר סביר?
מחירים סבירים? 1466
צריך לזכור שעלות ייצור הדיסק, כולל קופסה וניירת, עומדת על פחות מ-$1.5 ליחידה. (לעיתים *הרבה* פחות).

הפיראטים מוכרים דיסקים ב-‏10 שקלים ליחידה. נניח 20 שקלים. מרוויח היצרן, בעל החנות ומערך ההפצה. אם נניח שהזמר ירוויח 10 ש"ח לדיסק, וחברת התקליטים גם היא סכום דומה, הרי שניתן למכור דיסקים – ברווח לכל הצדדים – ב-‏40 ש"ח. אגב, אני בספק אם כיום הזמרים מקבלים 10 ש"ח לדיסק. ההבדל הוא ברווח גבוה יותר לחברת התקליטים, ולבעלי החנויות.
מחירים סבירים? - לא! 1469
ראיתי ב-VH1 תכנית דוקומנטרית על TLC, להקה אמריקאית שמי שמכיר מכיר, ומי שלא - לא הפסיד כ"כ הרבה, ושם סופר על כך שאע"פ שהן היו בשנת 94 (או משהו באזור) בראש המצעדים בארה"ב ועוד מקומות בעולם, הן פשטו את הרגל. הן מכרו המון (מדובר על מצעדי המכירות, הרי), אבל קיבלו בערך דולר לדיסק, ומזה הן שילמו לסוכן, ולעו"ד שלהן, ולרואה-החשבון, וכו'.

כשאני מוריד MP3 מהאינטרנט, אני לא רוצה לגנוב מהיוצר. אני רוצה לשלם לשני גורמים: הזמר וחברת התקליטים (שהשקיעה בו, נתנה לו שעות אולפן, פרסום וכו'). אני לא צריך לשלם לכל מנגנון ההפצה, כי הוא לא משרת אותי. חברות התקליטים (בארה"ב - בישראל עוד לא שמים על MP3) מתעקשות לשמור על השיטה ה"מסורתית", לדעתי, בגלל שיש כ"כ הרבה עלוקות שעובדים ומרוויחים מהמנגנון הזה, שאם הוא יהפוך לחסר שימוש, להרבה אנשים שהיום יש להם כוח, השפעה וכסף, לא יהיה יותר.

כמובן שדברים כאלו לא ניתנים לעצירה, ובמוקדם או במאוחר הם יבינו את זה. הדרך היחידה להלחם בהעתקה ובפיראטיות זה להפוך אותן ללא שוות מבחינה מצפונית. תמיד יהיו העתקות, אי אפשר להעלים את זה, אבל אפשר להקטין את התופעה אם כל האנשים הנ"ל לא יהיו תאבי-בצע.
מחירים סבירים? - לא! 1516
TLC פשטו את הרגל בגלל שהאמרגנית שלהם ניצלה אותם קשות בחוזה הראשון שלהם
כלהקה.
מחירים סבירים? - לא! 40411
מדוע אתה חושב שמנגנון ההפצה אינו משרת אותך?
מחירים סבירים? 1524
כן.
לאור עליית המחירים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים