מנתח יפה את הספר אבל עיין משמיט 14768
הרבה תאמת קצת לא ברור לי איך הוא מגיע למסקנות
שלו הוא מביא את טיעוניו של עילם וכאילו מצדיק אותם
ואז איכשהוא מבלי ממש להסביר מגיע למסקנות הפוכות.

מה שכן הוא מתעלם מכמה נקודות מאוד חשובות
בראש ובראשונה חוסר יכולתה של היהדות להתחדש.
זה מה שמגביל את היהדות וזה למה היא תיעלם ולא
המדינה.
עוד טוען עילם שהתרבות היהודית ציונית מודרנית היא
תרבות חזקה וחזקה יותר מכל תרבות אחרת לכן עילם לא מפחד
מסיפוח עמים משום שהוא בטוח שתוצאה של מלחמת התרבות העתידית.
צריך לשים לב מיהוא היהודי הלוחם? הרי זה הוא היהודי
המודרני הציוני ולא זה המנסה להיתפס לדברים שעבר זמנם.

כותב המאמר מסכים שיש ניגוד עקרוני בין המדינה
לבין היהדות העתיקה אך לא ממש מסביר איך הוא מגיע למסקנות
הפוכות. כנראה משום שמודע לכך שטיעוניו הם שלילה לא
מוצלחת של טיעוניו הרהוטים של עילם.

s22dryices33

ברשותך אעבור לגוף ראשון 14778
אודה ואתוודה שלא קראתי את הספר (העותק בספריה הושאל) והסתמכתי בלעדית על זכרונותי מן ההרצאה. ברוח האופנה החדשה אומר שהשורות האחרונות במאמר בהן התנערתי מכל כוונה לייצג נאמנה את משנתו של עילם, הושמטו בתיאום איתי במהלך העריכה.
אז יאללה, תרים את הכפפה ותאמר למה היהדות אינה יכולה להתחדש. מוסכם עלי שהפסיקה ההלכתית קופאת על שמריה בעת האחרונה, אך בוא תסביר למה זה קורה, וחשוב יותר - למה אין ליהדות מנוס מכך.
באותה הזדמנות תרים את הכפפה השניה ותאמר למה התרבות הציונית המודרנית היא חזקה יותר מכל תרבות אחרת. זה טיעון שאני לא זוכר שעילם העלה, ונשמע לי מופרך לחלוטין, שהרי תרבות חילונית היא משהו שליהודי אין בו כל עדיפות על כל בן עם אחר למיטב הבנתי.
מאין הגעתי למסקנות ההפוכות? לכך מוקדש חלק ניכר מהמאמר לעיל. בקצרה, הציוני ה"חילוני" הוא המתאמץ להמציא לעצמו זהות יש מאין, על-סמך השאלות קלוקלות מן העולם הנוצרי. לעומתו היהודי המאמין אינו מצוי בעימות עם העולם המודרני, ולכן "זמנו לא עבר" ואינו יכול לעבור, על כל ההשלכות החיוביות והשליליות הנובעות מכך.
קרא את המאמר וציין היכן ההסבר שלי אינו ממשי, ואשמח לנסות ולהבהיר. אני מתחייב בפניך שלא ניסיתי לטשטש עקבות מול טיעוניו המעניינים של עילם שמחלקם אני מסתייג.
במידה ותגובתך תתפח למימדים של מאמר-תגובה, אני משוכנע שדובי ישמח לפרסמו. ואני אשמח לקרוא.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים