מתווה חיובי אך חלקי 155827
חסרים לי שם כמה דברים:

1. בתמורה להחזרה של מתנחלים לתוך הגבולות החדשים יוחזרו כל המתנחלים הפלסטינים חזרה למדינתם (מדובר במספר שמוערך כיום בכ-‏200 אלף שוהים בלתי חוקיים בתוך הקו הירוק).

2. כאשר מדברים על 'שיקולים דמוגרפיים' עבור תיקוני גבול, צריך להיות ברור שחילופי השטחים המבוססים על שיקולים כאלה יהיו הדדיים, כלומר - ישראל תספח גושי התנחלויות ובתמורה יועברו למדינה הפלסטינית איזורים מאוכלסים בצפיפות בפלסטינים בתחומי הקו הירוק, כלומר בעיקר במשולש ובואדי ערה.

3. הקרן הבינלאומית לפיצוי הפליטים לא תוקדש לפליטים הפלסטינים בלבד, אלא גם לפליטים יהודים שאיבדו רכוש כאשר עלו לארץ ממדינות ערב.

4. המדינה הפלסטינית תהיה מדינה דמוקרטית (לא דמוקטטורה נוסח מדינות ערב, כמו זאת שבה נבחר ערפאת).

5. עיקרון היותה של המדינה הפלסטינית מפורזת חייב להיאכף בצורה יעילה. לא ניתן לחזור למצב שבו הפלסטינים הפרו כל תו וכל תג בהסכמי אוסלו והחזיקו את 'כוח השיטור' לנפש הגדול ביותר בעולם.

מעבר לכך זו יוזמה חיובית. לא ברור לי גם למה סרי נוסייבה אינו חבר מרכזי בממשלתו של אבו מאזן (אלא אם כן הוא בעצמו לא מעוניין בכך).
מתווה חיובי אך חלקי 155831
3. למה רק ממדינות ערב?
מתווה חיובי אך חלקי 155834
הדדיות, ורלוונטיות לענייננו. אתה מכיר יהודים שעלו לארץ בשנים שמיד לאחר הקמת המדינה ממדינות שאינן ערביות (או מוסלמיות) כתוצאה מרדיפות שנבעו מהסכסוך הישראלי-ערבי ונאלצו להשאיר רכוש רב מאחורה בארצות מוצאם?

מעבר לכך - יש עוד נקודה ששכחתי לציין - חלקה של ישראל בתשלום הפיצויים יהיה צריך להיות ביחס כלשהו לחלקם של מי שאשם במצבם של הפליטים הפלסטינים, כלומר, מדינות ערב. מחלק זה ניתן יהיה להוריד את הערך הכולל של סך כל הנכסים שהפלסטינים יקבלו מישראל למעשה במתנה - כלומר כל הנדל"ן והתשתיות של התנחלויות שיפונו, כבישים ותשתיות אחרות.
מתווה חיובי אך חלקי 155841
אני מכיר יהודים שעלו לארץ כתוצאה מרדיפה על שום היותם יהודים, ונאלצו להשאיר רכוש רב שהולאם ע"י ארצות מוצאם (שאינן בהכרח ארצות ערביות או מוסלמיות). אם מדובר בקרן בין לאומית (ולא קרן ערבית ישראלית), למה שלא נגמור סוף סוף את החשבון גם עם המדינות האלה?

אם נקבל את העיקרון שרק המגורשים ממדינות ערב מפוצים, מעבר לעובדה שנפסיד את חלקו הארי של כספי הפיצויים, נקבל את העיקרון שבשביל לקבל פיצויים, צריך לפגוע במפצה הפוטנציאלי. פגענו בערבים, אז הם יפצו אותנו. לא פגענו באירופים, אז הם לא יפצו אותנו. מה שמבטל את הקשר בין הפגיעה המקורית לפיצוי, ועושה מהפיצוי ממעשה צודק לתשלום דמי חסות.
מתווה חיובי אך חלקי 155845
אתה כמובן צודק. אם הקרן היא קרן בינלאומית שמטרתה היא לפצות פליטים יהודים וערבים כאחד ולסגור את כל המעגלים הפתוחים מהעבר, רצוי בהחלט לסגור גם את הענין הזה (אלא שאני לא בטוח שברוב המקרים שעדיין רלוונטיים כיום, כלומר מתקופת מלחמת העולם השניה ומספר שנים לפניה, לא ניתן כבר פיצוי בצורה כזו או אחרת).

וללא קשר, צריך לדעתי לחדד את העיקרון שאם הקרן היא קרן ערבית-ישראלית שעוסקת באופן ספציפי בפיצויים לנפגעי הסכסוך המסוים שלנו, ההגיון אומר שמדינות ערב צריכות ליטול בה חלק משמעותי (או לכל הפחות, ש'הקהיליה הבינלאומית' תיקח על עצמה חלקה שווה-ערך לזה שהיה צריך להיות חלקן של מדינות ערב), בתור האשמות העיקריות למצב הפליטוּת בו נמצא החלק הארי של הפליטים, והאשמות הבלעדיות במצבם מאז 1948. חלקה של ישראל ממילא ישולם מעל ומעבר בנדל"ן ובתשתיות שיישארו (בתקווה שאריק לא יחזור על טמטום ימית).
מתווה חיובי אך חלקי 156010
היהודים שנרדפו בשואה קיבלו את כספי השילומים והפיצויים במשך שנים רבות. באופן רשמי, לפחות, החשבון עם מדינות אלא כבר נסגר.
מתווה חיובי אך חלקי 156060
היהודים שניצלו מהשואה, קיבלו פיצויים על הסבל שעבר עליהם בשואה. יהדות אשכנז ברובה (כמו גם יהדות ספרד) לא קיבלה פיצויים על הרכוש הרב שאבד לה כתוצאה מההגירה (המאולצת לעיתים) ממדינות שמהן הם היגרו, אם לפני, אם תוך כדי, ואם אחרי השואה. החשבון הזה לא ניסגר. ברור שלא סביר שהוא יסגר, או אפילו יפתח, אי פעם. אבל אם הם מקבלים, למה לא אנחנו?
מתווה חיובי אך חלקי 156079
היהודים לא, מדינת ישראל כן. בנה את הכלכלה שלנו, למעשה.
מתווה חיובי אך חלקי 155843
אני מסכים בעיקר עם סעיף 4. כל הסכם לטווח ארוך חייב לספק איזושהי דרך עבורנו לדאוג לכך שהמדינה הפלסטינית לא תהפוך לעוד ירדן או סוריה. אין בשטח הפלסטיני משאבים טבעיים ואם המדינה הפלסטינית, על כל תושביה ושביה, תרצה לעמוד על הרגליים היא תצטרך להיות דמוקרטיה אמיתית ששמה את החינוך בראש מעייניה, בניגוד למה שראינו עד היום (קייטנות חמאס ושימוש בילדים כבשר תותחים).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים