ארוטומניה 171309
אפשר לראות מקרה קלאסי שלה בסרט הצרפתי ''אוהבת לא אוהב'' עם אודרי טוטו.
הסרט עצמו מאוד יפה ויזואלית, ממש ממתק לעיניים. בשלב שבו מבינים שלא מדובר ברומן אלא בהזיה של ארוטומנית, היופי הוויזואלי הופך להיות מבחיל במקצת (בעיני המתבונן, הכל בעיני המתבונן).
מה קרה לציון הספוילר בימינו? 171380
הרסת את הטויסט למי שלא צפה בסרט, שהוא לא רק יפה ויזואלית אלא גם מהנה מבחינה עלילתית וזה אחרי סירטה הקודם של אודרי טוטו - אמלי הנוראי.
מה קרה לציון הספוילר בימינו? 171383
1. אני מתנגדת למשטרת הספוילרים המטילה חיתתה על הרשת בעזרת כל מיני פוריסטים של פואנטות!

2. זה אומנם סרט פואנטה, אבל יש גבול - הוא יצא לפני שנה או שנתיים ‏1 ןמי שראה כבר ראה.
ואם נדבר כאן על קולנוע קלאסי, אסור יהיה להגיד "רוזבאד" כשמדברים על האזרח קיין, שמא מישהו לא ראה?

3. פה זה לא "עין הדג", שמוקדש לביקורות ולעיסוק בסרטים גופם. במקרה הזה, איזכור הפואנטה רלוונטי לנושא הדיון, ואי אפשר היה לקשר בלי להגיד זאת מפורשות.

מעבר לזה, הסרט גם לא כזה טוב לטעמי. שנאתי אותו ויצאתי בתחושת מועקה, כיוון שהוא מניפולטיבי ברמה של חוסר טעם. התרגיל העלילתי בו הוא הדבר המעניין היחיד (והוא גם הגורם למניפולציה).
מה עם ‏1? 171385
מותר לומר ''רוזבאד'' אבל לא להגיד מה זה. (במילה עצמה אין משום ספוילר כי היא נאמרת בפתיחת הסרט.)
זו הפסקה בסוף 171386
רוזבאד זה משהו שקשור לשלג ולילדותו של הגיבור. בלי גלגלים, אבל אפשר להחליק עליו.

ושוב: אני מתנגדת וגו' (כאן כמובן קל לי לומר את זה, בעין הדג היו עושים ממני אידרה).
אה, אז את סתם נהנית לעשות רע לאנשים. 171428
יש לך סיבה כלשהי, תרוץ, הצדקה או אליבי, להודעה האחרונה שלך? כי על פניה, נראה כאילו היא נובעת מרשע טהור.

"משטרת הספוילרים" לא קמה בלי סיבה. היא נועדה למנוע פגיעה באנשים. לא משהו שמישהו ימות ממנו, חלילה - ובכל זאת, פגיעה. אני לא מסכים עם מה שאביב אייל אמר בתגובה למטה: אי השמעת ספוילרים בלי אזהרה הוא לא "נימוס" כמו שהעובדה שאת לא מכה אנשים ברחוב בעזרת צינור היא לא "נימוס". את הרסת לאנשים סרט, והעובדה שהוא יצא לפני יותר מ-‏3.54 חודשים לא שייכת בכלל לעניין.

ב'עין הדג' לא הייתי עושה ממך אידרה, הייתי פשוט מוסיף סימן 'ספוילר' להודעה שלך. פשוט וקל ואף אחד לא נפגע. מצד שני, אם אחר כך היית ממשיכה באופן עקבי ובכוונה תחילה לכתוב הודעות ספוילר בלי אזהרה, הייתי מבקש ממך בנימוס לשנות את דרכייך או לעזוב את המקום.
אה, לא. 171480
1. נעים מאוד.

2. האתר שלך, עין הדג, מיועד לביקורות סרטים. אני כותבת בו מדי פעם, בניק אחר, ומקפידה לסמן "ספוילר".

3. באייל, במסגרת הדיון הזה לפחות וברוב מוחלט של המקרים, לא מבקרים סרטים אלא משתמשים בהם כדוגמאות/מקרי מבחן/חומר עזר לדיון. סרט הוא יותר מעלילה, במיוחד כשלא מדברים על סרט שאך זה יצא לבתי הקולנוע (כשדיברו פה על הארי פוטר החדש, למשל, הקפידו על הספוילרים ובצדק). סרט הוא גם טקסט, אמירה, מסמך היסטורי ועוד הרבה. באייל לפחות ישנו החופש להתייחס לסרטים ככאלה, ולא רק כקטרים שעליהם מורכבת עלילה מפתיעה.

4. סרט לא נבחן רק בצפייה ראשונה. אם היה מתנהל פה דיון על תרבות הצריכה הפוסט-קפיטליסטית או השד יודע מה, ו"מועדון קרב" היה עולה לדיון, האם היה צריך לדון בו בהתעלם מהפואנטה שלו? (אל חשש, לא אכתוב אותה פה).

5. "רשע טהור"? אתה צריך לעדכן את הסטנדרטים שלך, חביבי. מכל מקום, לא לך אני צריכה לתת פה דין וחשבון. אם דובי יתעצבן עלי (והוא בדרך כלל מתעצבן), אקבל את הדין. בינתיים, ככל הידוע לי, האייל הקורא לא מחויב לתת גוד טיים לקהל המובחן של "אנשים שלא הספיקו לראות את האזרח קיין". במיוחד לא האזרח קיין - מדובר בטקסט קאנוני (סליחה על המילים הגסות, אם זה עושה לך ויברציות שניצקלייניות - מדובר ביצירה משפיעה שנותחה רבות).
טקסט קאנוני - 171483
מה קרה ל"סרט מכונן"?
טקסט קאנוני - 171484
למען הסר ספק, האזרח קיין הוא אמ-אמא של כל הסרטים המכוננים.
אה, למה לא? 171534
1. גם לי.

2. אני שמח לשמוע.

3. יופי. עדיין, אני לא רואה למה היה מכאיב לך להוסיף את המילה "ספוילר" בתחילת ההודעה. העובדה שהסרט יכול להיות בעל ערך היסטורי, בעל אמירה או כל דבר אחר, לא מבטלת את העובדה שאפשר ליהנות ממנו גם כסרט.

4. מי ביקש ממך להסתיר את הפואנטה של "מועדון קרב"? מי ביקש ממך לא להסביר בפרוטרוט מה זה "רוזבאד"? הבקשה היא פשוטה וקטנטנה: לכתוב "זהירות, ספוילר". זה ה-כ-ל.

5א. אם אני כן ארביץ לאנשים ברחוב באמצעות צינור (אבל בעדינות, רק קצת) בלי שום סיבה פרט להנאה הסדיסטית שלי, היה בהחלט אפשר להגדיר את זה כ"רשע טהור", למרות שאף אחד לא ימות מזה ולא תיגרם לו טראומה לכל החיים. האייל לא מחויב כלפי "האנשים שלא הספיקו לראות את האזרח קיין" (אני מוכן להמר שמדובר ביותר מ-‏50% מהאנשים שקוראים את הטקסט הזה), וגם הם לא חייבים לך שום דבר. אני לא רואה סיבה להעניש אותם על פשעם התרבותי, לכן אני לא רואה סיבה להשמיע פרטים מתוך סרטי מופת בראש חוצות (וגם לא להרביץ לאנשים ברחוב) פרט לשאיבת הנאה סדיסטית, שהיא אכן סיבה טובה.

5ב. אני מתקן את סעיף 1. לא נעים. יכול להיות שאני טועה (אני הרי אנאלפבת שלא מבין מילים לועזיות), אבל נדמה לי שהמשפט האחרון שלך נועד להעליב אותי ברמת כיתה ד'. ומאנשים שזורקים ספוילרים בשביל הספורט אני לא מצפה ליותר.
אה, למה לא? 171536
הבחורה כו-לה לא כתבה ספויילר (כן, גם אותי זה עצבן), וזה כבר הופך אותה לסדיסטית?! לא קצת נסחפנו עם המילים?
כי ככה 171555
לגבי 5, הסיבה לפעולותי ‏1 לא היתה "הנאה סדיסטית". כבר הסברתי את הסיבה: האייל יכול וצריך לדעתי להיות במה לדיון ביצירות תרבותיות מעבר לפרמטר הצר של צפייה ראשונה, בהינתן שיש כבר מספיק במות מסוג אחר. אתה לא מקבל את ההסבר הזה כסיבה - או, זו כבר בעיה חדשה.

לגבי 5ב', לא היתה שם שום כוונה להעליב. להפך, עשיתי לך מחווה. אתה שונא מונחים כאלה, נכון? (ובכל זאת נעלב כשמתחשבים בשיקול הזה?)

1 שאתה מתעקש להשוות לאלימות פיזית.
ולבמה תרבותית אין גבולות? 171595
יופי שהאייל הוא במה תרבותית, אבל שום דבר הוא לא מובן מאליו, ויכול להיות, רק אולי, שיש כמה אנשים שהיו מעדיפים לא להמשיך לקרוא את הדיון, אם הם היו יודעים מראש שזה עלול להרוס להם סרט שהם התכוונו לצפות בו (בדיוק בשביל זה יש מתמשכים - כדי שניתן יהיה לחזור לדיונים ישנים, בין אם מדובר בקריאה שלהם בלבד, או פתיחת הדיון מחדש, בזמן מאוחר יותר). והרי חלק מחווית הצפייה הראשונה הוא זיהוי של כל מיני הקשרים תרבותיים, ניתוח-תוך-כדי-צפייה, וניסיון לגלות לבד את הטוויסט (אם יש) או סתם ''מה לא בסדר עם הבחורה הזאת''.

אז שוב, כפי שכבר אמרו פה לפני כן - אני לא אומרת שאסור להעלות את הסרט כדוגמה לטיעון, או שאסור לדון בו. בטח שאפשר. אבל יחד עם אזהרה מתאימה. אפשר לחשוב כמה כסף עולה לך כבר לכתוב עוד מילה או שתיים. סתם אתיקה כלפי חברים. בדיוק כמו שאם תפרסמי פה ידיעה חשובה, סביר שתצייני את המקור שלה, לטובת אחרים.
ולבמה תרבותית אין גבולות? 171633
מה זה קשור לכסף? כמובן שזה לא עולה לי כסף "לכתוב מילה או שתיים". אבל אנחנו דנים בעיקרון.

ומה זה קשור לאתיקה? במקרה הקיצוני ביותר, זה יהיה עניין של כיבוד רצון הרוב ו/או ההנהלה (במידה שיובע רצון כזה). איזו אתיקה יש פה, ואיזה שיקול מוסרי? זו זילות המוסר לטעון לשיקול מוסרי כאן (התחשבות באחרים היא שיקול מוסרי, ההחלטה על גילוי פרטי עלילה היא לא).

לטעמי, השתררה פה תרבות של מוטי עלילה שכיניתי "משטרת הספוילרים", והיא מרוכזת בעיקר בסרטים, ומעט פחות בספרים. נכון שהקולנוע הוא מדיום של זמן, אבל מוזר - אף אחד לא היה מתרעם לו הייתי אומרת "התערוכה של מאיר פיצ'חזדה נהדרת, חכו שתגיעו לתמונה של הילדה בשמלה אדומה בחדר האחרון". האם זה לא מקלקל את חוויית הצפייה (הראשונה) בתערוכה? מה בדבר "הדיסק החדש של 'האנשים' מתחיל פיצוץ ונגמר ככה-ככה?"‏1 האם זה לא הורס את חוויית השמיעה הראשונה?

אני מבינה - כן, אני מבינה - את הרצון של אנשים מסוימים לצפות בסרט בלי לדעת כמעט דבר מראש על עלילתו. אבל לא ברור לי למה תמיד נלווית לזה אותה התרעמות פוריסטית, נוסח "הרסת הכל!". ולא ברור לי למה היא נדבקה דווקא לקולנוע. מצטערת, ההנאה מההפתעה היא לא עיקר הצפייה בסרט. אלא אם מדובר בסרט שאין לו שום שכבות אחרות לבד מהפתעות עלילתיות (וזה צריך להיות חתיכת סרט גרוע).

אגב, ניתוח תוך כדי צפייה הוא בדרך כלל פעולה של צפייה שנייה ושלישית. זיהוי הקשרים תרבותיים נוצר בצפייה ראשונה ומעמיק אח"כ.

1 סתם. הדיסק של האנשים מצוין מתחילתו ועד סופו, ואף מתאים ללילות הסתיו.
אה, למה לא? 171649
אוי, בחייך.

ננסה ככה: אם אתה מדבר עם חבר שלך, שאתה יודע שראה את הארי פוטר וחדר הסודות, אז אין לך בעייה לדבר איתו בלי לציין *ספויילר* לפני כל משפט, נכון?
ואם הוא רק קרא את הספר, אבל לא ראה את הסרט, עדיין לא תהיה לך בעייה לדבר איתו על הסרט חופשי, אמת?
ואם אתה מרצה לפני קהל של חובבי הארי פוטר בכנס הפוטרים ע"ש רולינג, לא היית לך בעייה להכניס בדיחה שהורסת את הסוף של ספר 2, נכון?
ואם אתה מרצה בכנס של חובבי פנטזיה? תהייה לך בעייה לספר את אותה בדיחה? סביר שלא - אתה די בטוח, ודי ברור לך, שהקהל הזה מכיר את ההקשר. רובו המכריע קרא את הספר, או לפחות יודע מה קורה שם. אפילו לא שווה לך לעצור את שטף הנאום בשביל להגיד לקהל שלך "מי שלא קרא את פוטר 2 - סתמו נא אוזניים, במחילה".

וזה בסך הכל מה שברקת עשתה: דיברה לקהל שהיא די מכירה, שמספיק מכיר את ההקשר התרבותי, שאם הוא לא ראה את הסרט אז כנראה שזה מבחירה, ומבלי לעצור את שטף הכתיבה, כמו שעושים בשיחה בין אנשים.

הנאה סדיסטית? אתה מוציא לכת השטן שם טוב.
מה זה "שניצקלייניות"? 171772
מה זה "שניצקלייניות"? 171773
מה קרה לציון הספוילר בימינו? 171391
3. איזכור הפואנטה אמנם רלוונטי, אבל אי אפשר, סתם ככה בשביל הנימוס, לכתוב "ספוילר"?
מה קרה לציון הספוילר בימינו? 171394
ראה תחילת סעיף 3.
מה קרה לציון הספוילר בימינו? 171486
דווקא בגלל זה.
כשאני קורא את התגובות בעין-הדג, אני עושה את זה בזהירות - כי אני יודע שהסיכויים לספויילר גדולים.
כאן, לעומת זאת, כמעט ולא מדברים על סרטים, ומכאן הסיכוי לספויילר כלכך קטן, עד שאני כבר לא נזהר - ואז כשזה בא, אני קודם קורא, ואז מבין מה עשיתי‏1.
חוץמזה, את משקיעה כמה שאת משקיע בכל תגובה - להוסיף מילה אחת זה מה שמפריע לך?

1 "עשית לי".
ארוטומניה 171636
כדי להשתיק את המלעיזים: ספויילר על "נפלאות התבונה" , "מוצאים את נמו", "ממנטו" ואולי עוד כמה.

כשראיתי את הסרט אוהבת לא אוהבת, שמתי לב לדמיון הצורני בינו לבין נפלאות התבונה. בשניהם משתמשים בגימיק של הצגת הסיפור מנקודת המבט המעוותת של הגיבור החולה, ורק בשליש האחרון חושפים את האמת ה"אוביקטיבית". מעניין מי העתיק פה ממי ( ניחוש- האמריקאים מהצרפתים).

דוגמא נוספת זה גיבורת המשנה ב"מוצאים את נמו" - דגה עם בעיות זיכרות לטווח קצר. מוכר לכל מי שצפה ב"ממנטו". נראה שכאשר מישהו עולה על רעיון טוב , חולבים אותו עד הסוף בכמה סרטים. אני עכשיו נזכר במעורפל בסרט על פסיכיאטר שמגלה שהפציינט שלו זה גם הבחורה שהוא מאוהב בה-מופרך, לא? כמעט כמו משחק הדמעות.
ארוטומניה 172678
הסרט על הפסיכיאטר הוא ''צבע הלילה'', והפסיכיאטר גולם בידי ברוס וויליס.
ארוטומניה 172683
לא בדיוק ספויילר, אבל כמעט.

הרעיון של סיפור המםופר מנקודת ראות של הגיבור - וההתגלות כי מצבו הנפשי של הינו הפואנטה של הסיפור לא הומצא ע''י נפלאות התבונה או אוהבת לא אוהבת - יש מספר גדול מאוד של סרטים שנקודת התפנית שלהם כזו. כולל לפחות אחד שמוזכר במקום אחר בשרשור הזה, אמריקאי, שנוצר לפני שנהם (ומוצלח יותר לדעתי) ושאת שמו אני מנוע להזכיר מסיבות מובנות - חוק מספר אחד.
ארוטומניה 172965
ושכחתי את <ספויילר>

מלהולנד דרייב
ברזיל (שמזכיר סיפור קצר של אמברוס בירס).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים