טבעונות ואינפוזיות? 207532
אני לא יודע אם האופציה הזאת היתה צינית, אבל אם כן אז בתור טבעוני נפגעתי כשמקשרים טבעונות ואינפוזיות באותה האופציה. יש כאן לגלוג כאילו טבעונים לא אוכלים כלום? אם כן, אז תשנו כיוון. טבעונים אוכלים הרבה ובסופו של דבר הם גם בריאים יותר.
טבעונות ואינפוזיות? 207569
האופציה אינה צינית - היא מעשית. באותה קטגוריה נופלים כל מי שאינם מפירים את חוקי הכשרות, אך מסיבות שאינן קשורות לכשרות.
טבעונות ואינפוזיות? 207608
האופציה הזאת סתם מיותרת, שכן אוכל טבעוני יכול להיות לא כשר, כשר בהשגחת הרבנות הראשית, עם או בלי חותמת בד''ץ וכו'.
טבעונות ואינפוזיות? 207609
המ... יש משהו במה שאתה אומר. אנחנו רגילים לחשוב על כשרות רק במונחים של בישול, סוג בשר, ערבוב בשר וחלב וכו', אבל יש את כל הנושא של הפרשת תרומות ומעשרות. אולי כדאי שיבוא מישהו שמבין בזה יותר ממני ויפרט?
טבעונות ואינפוזיות? 207614
וכמובן שלטבעוני יכולה להיות דעה עקרונית ו/או היסטורית בעניין. ("לו הייתי אוכל בשר, לא הייתי מקפיד על כשרות" או "כשעוד אכלתי בשר (והייתי מאושר), הקפדתי על כשרות")
טבעונות כשרה? 207697
בטח, מאכלים טבעוניים או צמחוניים בהחלט יכולים להיות אסורים מטעמי כשרות, וכדלהלן:

1. תרומות ומעשרות לכל הצומח בארץ ישראל, כמו שהזכרת.
2. שמיטה, כידוע, אחת לשבע שנים אסור לזרוע ולעבד את האדמה, וגידולי השמיטה אסורים למאכל.
3. אוכל שבושל בשבת, נחשב לא כשר.
4. אני מניח (לא טבעוני - לא יודע) שטבעונים מסכימים שיבשלו את מאכליהם בכלים בשריים, ואם בכלי בושל קודם לכן בשר טרף, גם המאכל הטבעוני נטרף.
5. כלאיים (לא הרכבות), אסור לגדל בחלקה אחת מינים שונים כמו גפן ותבואה.
6. ערלה (לא הצ'ופצי'ק של הגברים), עץ פרי, בשלוש שנותיו הראשונות, פריו אסור למאכל.
7. יין נסך, יין שהיה שייך לגוי, שנגע בו גוי או נגע בו יהודי מחלל שבת בפרהסיה.
8. פת עכו"ם, מאפה שאפה גוי, אסור.
9. בישולי עכו"ם, אם לא היה משגיח יהודי שהדליק את האש בכיריים...
או, יופי 207700
אם אתה כבר כאן, אולי אתה מוכן להסביר לי את פשר ה"הופרשה חלה כדין" שמופיע על המדבקה של החלות (רציתי לשאול את עוזי, אבל פחדתי להוציא שם רע לתינוקות)?
או, יופי 207759
מדברים רבים יש לתת את ה''ראשית'' לה'. אחד הטעמים שניתן לכך הוא כדי להרגיל את האדם לראות את עצמו אורח בעולם ושלא הכל שלא.

החלה היא חלק מהעיסה הניתנת לכהן. כשמכינים בצק יחסית גדול - לפחות קילו וחצי קמח בערך - המיועד לאפייה - נותנים קצת מהבצק לכהן. זה מופיע בבמדבר פרק טו
או, יופי 207813
אני נותן קצת מהבצק לבצק הבא, למשמורת עד שכהן יבקש להיפרע את המגיע לו.
טבעונות כשרה? 207704
וואלה. כשאני מסתכל על הרשימה אז לדעתי רק פריט 8 חדש לי. הייתי צריך לזכור את זה. נון לעצמי.

אגב, סחתיין על הראיון למוסף "הארץ". למי שפספס: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...
טבעונות כשרה? 207728
ראשית, שאלה אישית, אם יותר לי: מה ענית אתה על הסקר?

שנית, סעיף 7 משעשע אותי. ע"פ סעיף זה, כשאני מתארח אצל קרובים דתיים, והם מכבדים אותי בקידוש, הם שותים מיין שאני מוזג – ולמעשה (משום שאני מחלל שבת בפרהסיה, והם יודעים זאת), הם עוברים על חוקי הכשרות?
טבעונות כשרה? 207755
אמנם יש דעה שמחלל שבת בפרהסיה הוא כמומר לכל דבר ונגיעתו ביין פוסלתו, אולם לפי דעות אחרות אין זה כך.
בנוסף, ישנם הגורסים כי פיסטור היין עושה את דינו ליין מבושל אשר אינו נאסר במגע גוי.

בכלל כדאי לספור מצוות ויש לך הרבה כאלו ולא עבירות.
טבעונות כשרה? 207927
זה לא משעשע בכלל!
בבית חרדי, או שיסמכו על זה שיין מפוסטר דינו כיין מבושל שלא חלים עליו דיני נסך, או שלא יתנו לך לגעת ביין!

ואם תיגע (בלי כוונה) יעלימו את הבקבוק מהשולחן וישפכו את היין לכיור.

את חטאי אני מזכיר היום, אבל מעשה שהיה כך היה: לפני שנים רבות אירחתי בביתי לשבת, צעיר חילוני שבא להתעניין ביהדות.
לא נזהרנו והוא נגע ביין, שהיה בקבוק של יין מיוחד, תוצרת בית, ולכן לא מפוסטר.

כמובן שהסרתי את הבקבוק מהשולחן, אבל לא שפכתי את היין מיד...

הצעיר, הושפע מאוד מהשבת, והוזמן לשבת נוספת, שבת גוררת שבת, והוא חזר בתשובה שלמה...

עכשיו הלכתי לרב ובפי שאלה: "מה דינו של היין, האם אסור בגלל שאז הוא עדיין היה חילוני? או שמא מכיון שמאותה שבת הוא כבר לא חילל יותר, לפחות לא בפרהסיה, היין מותר?"
טבעונות כשרה? 207929
כלומר מספיקה נגיעה *בבקבוק* כדי להפוך את היין ללא-כשר?!

(אני מניח שבמקרה שלי מדובר ביין מפוסטר).
טבעונות כשרה? 207946
הבקבוק כמובן צריך להיות פתוח. כמדומני שצריך גם להזיז את הבקבוק ולא מספיקה נגיעה.

אשרי היושב על הגדר שזכה לקרב יהודי אל תורת אמת.
טבעונות כשרה? 207973
"אשרי היושב על הגדר שזכה לקרב יהודי אל תורת אמת"

כמה כאלה יש? (תורות אמת, לא יושבים על גדרות)
טבעונות כשרה? 207993
אמת אחת ולא שתיים.
יין נסך 207935
אני מנחש שהרב פסק לך שהיין אסור לשתייה, כי הוא יין נסך, כי הנוגע בשעת נגיעתו חילל את השבת.
את ההיגיון ליין נסך ניתן לאתר בחיבור המשובח של הפרופ' חיים סולוביצ'יק, "יֵינָם - סחר ביינם של גויים - על גלגולה של הלכה בעולם המעשה", בהוצאת עם עובד, 2003. המחבר לימד בחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטה העברית בירושלים ומלמד כיום בניו יורק. סקירה מעניינת על החיבור פירסם אורי ש.כהן בכתב העת "ארץ אחרת", במדורו "שוטף" על ספרים חדשים, תחת הכותרת "תרומה מקורית ומלהיבה".*
--------
חבל שלא ניתן לקרוא את המאמר באינטרנט משיקולים כלכליים.
יין נסך 207974
"חבל שלא ניתן לקרוא את המאמר באינטרנט משיקולים כלכליים."

נו באמת, מהן כמה מעות לעומת האמת המזוככת!
טבעונות כשרה? 208060
נו, ומה ענה הרב?
טבעונות כשרה? 209044
הרב דווקא הכשיר את היין, לדבריו ''האיש היה בחזקת כשרות באותה שבת, ומכיון שלא חזר לחלל שבת יותר, היין שנגע בו כשר''.
טבעונות כשרה? 209103
ואם היה חוזר לחלל שבת, זה היה מטריף את היין רטרוספקטיבית? נראה אצילי יותר לוותר על התנאי השני: האיש הרי היה בחזקת חוזר בתשובה.
טבעונות כשרה? 209106
רטרוספקציה ליינות זה רעיון מעניין. רטרואקטיבית, כן? :)
טבעונות כשרה? 209156
האמת שיש הבדל בין רטרואקטיביות לרטרוספקטיביות, לפי ההגדרות של אהרן ברק, אבל אני לא לגמרי יכול לנפק הסבר מלומד עכשיו. למה התכוונת ברטרוספקציה ליינות?
טבעונות כשרה? 209163
אה, בעצם אולי אני בכלל לא צודק. איכשהו קישרתי בין ''רטרוספקציה'' ל''רטרוספקטיבה'', וזה התקשר לי לתערוכה שסוקרת את עבודותיו של אמן לאורך השנים או משהו כזה.
עוד שאלה דבילית בענייני דת 209469
נניח, אדם דתי, חרדי, שומר "קלה כחמורה". נניח לרגע שאיכשהו, מאיזושהי סיבה, האיש עבר על מצווה מסוימת שלא בידיעתו (לדוגמא - הבטיחו לו שהמאכל לא בושל בשבת, אבל הטעו אותו. וכן הלאה). מה דינו? בנצרות הולכים לכומר המוודה ואומרים תפילות. מה עושה היהודי שגילה שחטא? מחכה ליום כיפור?
על החטא וכפרתו 209506
לפי ההלכה היהודית, אדם שחטא לאביו שבשמים בזדון או בשוגג - עליו לחזור בתשובה, על מנת שיכופר לו. על השאלה "מהי *התשובה*?" נשפך הרבה דיו במקורות הלכתיים, מוסריים, חסידיים ועיוניים, מקורות המתפרשים לאורך הטקסט התורני היהודי. הרמב"ם (משנה תורה, ספר המדע, "הלכות תשובה"), רבי יונה גירונדי ("שערי תשובה"), רבי מנחם המאירי ("חיבור התשובה", 685 עמודים), רבי חיים ויטאל ("שערי קדושה"), רבי משה קורדוברו, רבי אליהו וידאש, המהר"ל מפראג, ר' נחמן מברסלב, ר' ישראל סלנטר, החפץ חיים, הרב קוק, הרב סולובייצ'יק, חסידות לדורותיה, ומקורות ידועים ונכבדים מאז ועד עצם ימינו אלה.
בהכללה ניתן לומר כי התשובה מורכבת מהודאה בחטא, פרישה מהחטא, וידוי מפורש בפני קונו (בניגוד למנהג הנצרות שציינת) או בפני חברו (על עבירות שבין אדם לחברו) על מוצאו ופרטיו של החטא.
הרמב"ם: "להיות השב... עושה צדקה כפי כוחו... ומשנה את שמו, כלומר: אני אחר, ואיני אותו האיש שעשה אותם המעשים...".

ומאחר והיזכרת בדבריך את יום הכיפורים, יום המציין את היהדות יותר מכל דבר אחר, אציין כי מסורת היתה בידי אבותינו שכל יום שהוא ערב חודש הוא "יום כיפור קטן", יום תענית ותשובה. וביום זה אמרו סליחות, מיתנו את מהלך החיים, התענו ונתנו צדקה. "כיפור קטן", אחת לחודש, המכין את האדם ליום כיפור האחד הגדול, ומאותת לנו שהחיים אינם מתנהלים רק בין שיאים, בין יום כיפור זה לבא, אלא שבכל יום ויום, ובוודאי שבכל חודש וחודש, ראוי להיכנס לכוננות נפשית כיפורית. (על פי: "סדר יום", מאת: אדם ברוך, כתר).

לאחרונה עלתה "תפילת יום כיפור קטן" לכותרות, בעקבות עריכת התפילה לעובדי משרד ראש הממשלה בירושלים, הנתונים למתחים עצומים. כרגיל, הח"כים "המתקדמים והנאורים" של "שינוי" גילו בורות שהיתה מביישת ילד יהודי בן 6 לפני 300 שנה:
ועוד בנידון, מכתב למערכת העיתון "מעריב":
על החטא וכפרתו 209507
הדיכוטומיה שאתה מוצא בין התפילות של יום הכיפורים הקטן לבין טכסים מאגיים אחרים תבייש ילד יהודי בן 6 בעוד 300 שנה. העובדה שהמנהג מקובל כבר כמה מאות שנה לא מעניקה לו שום יתרון על המנהגים שכרמית המתכתית מקיימת בהתאם למסורות עתיקות יותר.
מה שהוא אמר 209516
וגם: מהלינקים המתנגדים שאתה הבאת, עדיין עולה בבירור שהעובדים המסכנים פנו לתשובה כי חששו מנקמה אלוהית בדמות מחלות קשות. עכשיו המחאה של שינוי קצת יותר הגיונית. היא לא נגד הטקס, היא נגד המניעים של משתתפיו – שינוי תמשיך להכריז עליהם כמפגרים אחר הקידמה. יילך יו"כ הקטן אחרי יו"כ הגדול: גם את עקרון הכתיבה והחתימה הם הרי רואים כטפלות, יחד עם "ותשובה ותפילה וצדקה מעבירים את רוע הגזירה".
מה שהוא אמר 209535
זה, כמובן, מופנה למר פז ולא אלי.
מה שהוא אמר 209541
שקוף. אני מתקשה להבחין לפעמים ביניכם.
אתה צריך להתנצל 209544
בפני מר פז.
אתה צריך להתנצל 209553
גם בזה אני מתקשה. אבל אני מומחה בניסוח הבעות צער מנומסות שגורמות לאנשים להצטער שהם ביקשו התנצלות.
אתה צריך להתנצל 209613
בהתנצלויות כאלה יש כאן לפחות מומחה גדול אחד, שאת שמו לא אזכיר כדי שלא אצטרך להתנצל על כך מאוחר יותר.
רגע 209517
מי זו כרמית המתכתית?
רגע 209537
פאגאנית הבית שלנו ( דיון 1148 ), והיחידה שאני מכיר שכשאתה קורא לה מכשפה היא מקבלת את זה באופן מילולי ( תגובה 104286 ).
על החטא וכפרתו 209653
מי דיבר בכלל על "יתרון", דיברתי על בורות ישראלית פאגאניסטית (ברוסית).
מי אמר שאין לך בעיות ב*הבנת הנקרא*?!
על החטא וכפרתו 209658
ראשית, אף אחד לא טען שאין לי בעיות בהבנת הנקרא. יש ויש.

שנית, אולי תסביר איך יום כיפור הקטן מעיד על בורות כלשהי של מי שטוען שמהטקס ההוא עולה ניחוח מוכר של גירוש שדים.
העיקר להיות סרקסטי! 209662
אכן, יש לך ככל הנראה בעיות בהבנת הנקרא. משאלתך עולה כי כלל לא טרחת לקרוא את הלינק עליו המלצתי לקריאה:
העיקר להיות סרקסטי! 209670
לקראת חג הפסח הממשמש ובא אני מציע נוסח פשרה שיאפשר לנו לבער את החמיצות בינינו לפחות באופן זמני: הבה נסכים כי לפחות לאחד מאיתנו יש בעיות בהבנת הנקרא.
מפני דרכי שלום נבער את המידות 209676
בוודאי ציפית שאשאל מיהו ה"אחד מאיתנו"? אבל מילא... למען הפרחת יונת השלום הצחה כשלג.
בברכת חג פסח כשר (!) ושמח שיהיה לך שכ"ג.
מפני דרכי שלום נבער את המידות 209680
לא, לא ציפיתי שתשאל. להיפך, ניסחתי את ההודעה המשותפת בדיוק באופן שיאפשר לא לשאול את השאלה הזאת.

ואם יהיה לי חג כשר, הרי שמשאלתו של ש''ק ריש לנס גלוי תתקיים במלואה, ואני אשמח לבשר על כך לכל הקהל הקדוש הזה.

חג שמח וכשר גם לך.
יין של מוסלמי ויין של [יהודי] חילוני 209168
נזכרתי במאמר שקראתי מזמן על יחס היהדות לאיסלם, כשבין השאר היחס הזה נבדק [הילכתית] מבחינת איסור שתיית יין שבא במגע עם מוסלמי.

במאה התשיעית פסק הרב צמח גאון שיש רשות הנאה מיין שבא במגע עם מוסלמי, ורק בגלל שצריך להמנע ממגע חברתי עם הגויים, יהודי לא רשאי לשתות יין מוסלמי. לעומתו, ר' נסים בן גרונדי פסק שיתכן ואפשר לשתות יין מוסלמי בתנאי שהשתייה איננה במסגרת של בילוי חברתי. הגישה המתירנית הזו מבוססת על ההנחה שהאיסלם איננו עכו"ם, כמו הנצרות למשל, ולכן יין שנגע במוסלמי אינו פסול בהכרח. הרמב"ם לא ראה באיסלם ע"ז אבל הוא קיבל את "דעת כל הגאונים" ופסק שלמרות שאפשר להנות מיין מוסלמי, אסור לשתות אותו. האיסור נובע מהצורך להימנע מהתרועעות חברתית עם הגויים, ולא בגלל שהאיסלם פסול מבחינה תאולוגית.

האם זה אומר שיהודי שלא מקיים מצוות (ועל פי דעת היהדות כל אחד מאיתנו הוא יהודי בעל כרחו) נמצא מבחינת ההלכה בדגה זהה למוסלמי, או אולי אפילו מחמירים יותר כשזה בא לעניין של שתיית יין?
יין של מוסלמי ויין של [יהודי] חילוני 209169
האר את עיני-
הכיצד מוסלמים מכינים יין והרי אלכוהול אסור ע"פ דתם?
מה כוונת הרמב"ם שאפשר להנות מיין מוסלמי, אך אסור לשתות אותו?
יין של מוסלמי ויין של [יהודי] חילוני 209183
ההבדל אינו בין מוסלמי לנוצרי אלא בין עובד ע''ז לשאינו עובד ע''ז ונפגשו פה שני איסורים.

איסור אחד הוא מחשש התרועעות ומונע שתייה כמו שאסור לאכול בישול של גוי אבל מותר להנות ממנו (למכור לגוי).
איסור שני הוא האיסור להנות מיין שיש חשש שהוא הוקדש לע''ז. ומכיון שהחשש הוא ע''ז אסור להנות ממנו כמו כל דבר שהוקדש לע''ז.
מכיוון שיש חשש שנוצרי יקדיש את היין לע''ז וכך מקובל בטקסים שלהם בבית טפלותם (לפחות אצל הקתולים) הרי שיין שנגעו בו הוא אסור בהנאה. לעומת זאת מוסלמי לא מקדיש יין לע''ז ועל כן מותר למכור את היין שמוסלמי נגע בו.
יין של מוסלמי ויין של [יהודי] חילוני 209216
ויין של אתאיסט? אותו לא מקדישים לכלום, פרט לבצע כסף. זה בסדר?
יין 209218
יהודי או גוי?
אלוהי הכסף 209280
אסור בחומרת האיסור, שנאמר: "אלוהי כסף לא תעשה לך". ומה חשבת לך, שאין עבודה זרה בעידן המודרני? וכבר הבאתי בפניך את פרנץ רוזנצווייג שסבור כי האדם הלא-מאמין ימצא לעצמו אלילים בדמויות חדשות שיסגוד להן, אחת מהן היא: אלוהי הכסף.
אלוהי הכסף 209462
אני לא סוגד לאלוהי הכסף. פשוט, אם אני אכין יין שלא לצריכה עצמית, אני אכין אותו כדי להרוויח ממנו כסף. הגיוני, לא? כלומר, לא רוצה לקלקל לך, אבל זו הסיבה שכל יצרני היין, כולל היהודים שבהם, מייצרים את היין שאתה קונה בשביל הקידוש.
יין של מוסלמי ויין של [יהודי] חילוני 209222
כן, תודה על ההבהרה הנוספת.
טבעונות כשרה? 207757
מה עם תולעים? האם צמחונים וטבעונים נזהרים מאכילת תולעים? כלומר בודקים את החסה, הקמח והאורז וכו' שאין בהם תולעים?

בנוסף אם אתה מתעקש עוד:
מודר הנאה
מוקדש לע"ז
חמץ שעבר עליו הפסח
חלב עכו"ם
משקים מגולים
הקדש
טבעונות ואינפוזיות? 207727
רוב הדברים באייל הם ציניים במידה כזו או אחרת. ובכלל, אם אתה עומד להיפגע בכל פעם שירמזו לך שטבעונים לא אוכלים כלום, מצפים לך חיים קשים...

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים