יוגין וידו על ה העליונה 209859
ירדן היי

תגובה קצרה בקשר לתורתו של יוגין ויגנר. אומנם תורתו של יוגין נראית תמוהה למדי, אך אני מוצא דרך מסוימת שבו נצא לפחות עם חצי תאוותינו בידינו

1) יוגין לפחות מצביע על מקומה של הקריסה (עם כי לא ברור בדיוק מהי אותה תודעה הזו, ומעמדה האונטולוגי)

2) בנקודה זו, יש לחזור לה לפילוסוף ליבניץ, המצדד בין היתר בכך שזהו הטוב שבעולמות (ולשכוח לרגע את זאק הפטליסט והבעיה הפלשתינית). נכון שתמוהה הדבר איך שוב ושוב מקריסה התודעה את תוצאות הניסוי EPR לקורלאציות הנטולות מגבלות של זמן ומקום והמותאמות להפליא זו לזו. אך זהו הטוב שבעולמות, ובטוב שבעולמות נדרשת קורלציות בין התודעות, אך הקורלציות האלה הם עבודתו של האל הדואג לכך שהתוצאות יהיו זהות, ולא בגלל השפעות מוזרות בין התודעות השונות. במגדל בבל שכח לרגע האל להתאים בין התודעות השונות, ואנו יודעים וזוכרים מה קרה, האחראי לטוב שבעולמות שבת ממלאכתו ולרגע יצאו אינשטיין ומרעיו וידם על העליונה, אך לא לזמן רב כמובן.

הפילוסופים השונים בתורת הקוואנטים עוסקים לא פעם, לעניות דעתי, ברקימת מיתוסים, על מנת להסביר את התיאוריה הנ"ל, ועל כן אני מוצא שהסבר זה הגורס בקיומו של האל הטוב איננו נחות מהסברים על עולמות מרובים למיניהן, ולא רק זאת אלא שיש עדויות אמפיריות המצביעות על קיומו של האל, לראיה קריאות אוהדי הכדורסל לאחר שהתברר שמשחקי היורוליג יתקימו בתל-אביב "יש אלוהים".

ביי אבי כהן

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים