אורי והשלום במזרח התיכון 22031
בכתבה הנ"ל כותב אורי גלר על דאגתו לשלום במזרח התיכון, ומביע את התקווה שהופעתו של מייקל ג'קסון באיזור אולי תביא ל"הרגעת" הניצים.בכתבה הזאת הבעתי את תמיהתי מדוע הוא עצמו אינו מופיע באיזור ומרגיע את הניצים עם כוחותיו המיוחדים, דומה שגלר מעביר כאן את הכפפה למיקל ג'קסון.
אה כן: הוא מודע היטב לכתבה הזאת. שלחתי לו אותה. בתגובה הוא כתב לי שיש בה הרבה יורת מן הנגטיבי מאשר הפוזיטיבי לגביו ( מה שאינו נכון, השתדלתי לשמור על אוביקטיביות ),ושלח לי בתוספת מכתב סטנדרטי על ספריו ויצירותיו. כאשר כתבתי לו שבמאמר יש דווקא הערכה חיובית למדי של ספריו ( מה שמראה שהוא לא קרא את הכתבה עד הסוף) הוא כתב לי שזה מחוסר זמן , מכיוון שכעת הוא עסוק עם שלושה ספרים חדשים.
הצעתי שיגיב כאן לכתבה ויציג את הצד שלו של הסיפור, זכתה לתשובה מתחמקת.
אני מקווה שאיפה שהוא ( אולי במדור שלו במעריב ) אורי יסביר מדוע אינו טורח לבוא בעצמו למזרח התיכון ןלנסות לעזור עם כוחותיו.
אורי והשלום במזרח התיכון 22036
אה... אולי משום שאין לו כוחות? הוא הרי רק טוען להצלחה *בדיעבד*. אף אחד מעולם לא שמע אותו מצהיר שהוא מתכונן לפעול לפירוק הגוש הקומוניסטי *לפני* שהגוש האמור התפרק. רק בדיעבד טען שהתאמץ לעשות זאת.

באופן דומה, ומגוחך במידה שווה, לאחר שכבה הלפיד באולימפיאדה האחרונה, הצהיר גלר שהוא זה שגרם לכך, בכוח מחשבתו. כמובן שלא טרח להצהיר מראש על *כוונה* לעשות כן.

התערבות קטנה: אם וכאשר ישכון שלום במזה"ת בימי חייו של גלר, הוא יטען שפעל רבות להשגתו.
אורי והשלום במזרח התיכון 22046
אבל כן שמעו אותו מצהיר שהוא פועל להענקת גביע העולם בכדורגל לאנגליה (בטורניר האחרון)...
אורי והשלום במזרח התיכון 22048
הוא פשוט לקח הימור. אם נכשל - לא קרה כלום (כמה ממעריציו יזכירו לו זאת?). אם הצליח - הנה הוכחה נוספת לכוחותיו המופלאים.

מה שמזכיר לי: ישנה שיטה ידועה איך להפוך את עצמך לגורו פיננסי בעיני קבוצת אנשים קטנה, שיהיו מוכנים לשלם הון בהמשך, כדי לשמוע את עצותיך ונבואותיך. זאת, מבלי להבין דבר וחצי דבר בתחום.

א. בחר קבוצה ראשונית גדולה. (נניח, לצורך הדוגמה: 2560 איש).

ב. שלח לכל אחד מכתב, בו אתה מצהיר כי בכל שבוע במשך החודשיים הקרובים תשלח להם נבואה פיננסית, וכל הנבואות הללו תתגשמנה.

ג. שלח את הנבואה הראשונה. לחצי מהאנשים, כתוב: "המניה של IBM תרד השבוע (או לא תשתנה)". לחצי השני כתוב: "המניה של IBM תעלה השבוע".

ד. כעבור שבוע, בדוק מה מצב המניה של IBM. אם הערך עלה (או לא ירד), צדקת בעיניהם של 1280 איש. מהחצי השני (1280 האחרים, להם כתבת שהמניה תרד) אתה יכול לשכוח.

ה. שלח את הנבואה השניה לקבוצה הנותרת. לחצי מהאנשים, כתוב: "המדד, שיפורסם בשבוע הקרוב, יהיה קטן או שווה ל- 0.2 אחוז". לחצי השני כתוב כי המדד יהיה גדול מערך זה. כעבור שבוע, תדע אם איזו קבוצה (של 640 איש) נותרת.

ו. המשך באופן דומה, כל שבוע נבואה חדשה, והישאר תמיד עם החצי שאליו שלחת את הנבואה הנכונה. כעבור 8 איטרציות, תוותר עם 10 אנשים להם שלחת 8 נבואות שהתגשמו כמו שעון. בעינהם, אתה גורו.

כמובן שאפשר לשכלל את השיטה. אם לא אכפת לך לצרף אנשים שקיבלו לפחות 7 נבואות נכונות מתוך 8, קיבלת קבוצה של 90 מעריצים במקום 10.
אורי והשלום במזרח התיכון 22077
אתה צריך לזכור לקחת (בקבוצה הראשונית) אנשים בלתי תלויים (ז''א שבוודאות אין קשר בין אחד לשני).
האוטרה אולטרה סאונד 22669
ציפור קטנה לחשה לי שבדרום קם מתחרה מסוכן
לאולטרה סאונד, אחיינו של איפרגן הרנטגן,
הלוא הוא האולטרה-אולטרה סאונד.
חצי מהיולדות בתקופה האחרונה בדרום, מספרות בהתלהבות כיצד קיבלו פתק המנבא את מין העובר העתידי זמן קצר אחר נישואיהם, ומפליגות בשבחיו של הצדיק, והיתר מתקפדות מחמת הבושה. גם אם בנוכחות מתלהבת יחידה נמצאות שתי מתקפדות, הרי כבודו של הקדוש קודם, וגדולתו סוחפת. שכן כפי שאמר אחיינו של המקובל הגדול בבא-אבוב עוד במרקש לפני
100 שנה ויותר, טוב להיות צעיר עשיר ויפה מזקן עני ומכוער, ומתלהב יחיד, שמחתו פורצת בעזוז את שערי השכינה יותר משני נכאי רוח, וגם כוונתו מתרצה יותר. בנוסף, אף אחת מהיולדות לא טרחה לה לפנות לכל אחת ואחת
מ-‏14,392 היולדות בדרום בחודשים דצמבר אפריל (נניח)ולברר כל תשובה ותשובה. מה היא, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה?
האוטרה אולטרה סאונד 22672
לכל אלה שטרחו להפעיל כאן קצת מטימטיקה, כמשקל נגד ל"פרגמטיקה של הנס" שהצגתי, נאמר:
טוב, לא ממש חצי מהיולדות, מספיק % 40 מהן, משהו כזה. גיוס משאבים לבניית מדגם מייצג?
אל תתחילי אפילו, הספקנות היא כידוע מן הסטרא אחרא.
משאל קטן בסביבה העשוי להוביל למסקנה שהצדיק הוא בנדיט, והמקובל - סתם מנוול?
"מה רוח'לה, נהיית בלש? זוהי כפירה בעיקר,
אך לעולם לא מאוחר. קצת כבוד ואמונה."
"מה, את מתעקשת בכל זאת? נו טוב, היה כאן הסתר פנים, מה, זה לא יכול לקרות לצדיקים?
וכל זאת בגלל רישעותך".
האוטרה אולטרה סאונד 22675
השאלה היא למה "...היתר מתקפדות מחמת הבושה...", כנראה שהפתק לא רק ניבא את מינו של העובר העתידי (ואולי גם את עצם היוולדו?) אלא גם הבהיר באיזה תנאים (שאינם ניתנים להוכחה או הפרכה) יוולד עובר באותו מין רצוי (למשל רק בתנאי שתתפללי בכנות או שלא תחשבי על גבינה בימים אי זוגיים...). ואז במידה ולא יוולד עובר מהמין הרצוי, לא תוכל אותה אישה להוכיח שהיא לא ביצעה את התנאים ולכן יהיה לה במה להתבייש (בעיקר לעומת שכנתה המאושרת, לה נולד עובר מהמין הרצוי, ומכאן אפשר להוכיח שעמדה בכל התנאים...)
האוטרה אולטרה סאונד 22678
בראבו!
פררר פלופ פרר פלופ 22718
(ליאור מתבשל במיצו האנטי-אלילי ומבכה את מר היהדות)
(או משהו כזה)
''פתי מאמין לכל דבר '' (הרמבם) 22745
אבל ליאור, שים נא לב שהרמב"ם שהיה רציונליסט ראה ב"משנה תורה" שלו באמונה בקמעות, לחשים וידעונות נוסח האולטרות והרנטגנים למיניהם בבחינת "פתי מאמין לכל דבר" ושלל אותם מכל וכל. האם אלה הם היהדות?
אם דואג אני, אז אני דואג רק לבני 22746
ניתן לנהל את הדיון במישור האידאי או במישור הממטי.
אידיאה היא נצחית. גם אם מחצית היהודים יכרעו ברך לרב רנטגן והיתר לאורי גלר, האידיאה היהודית כפי שהרמב"ם, אתה ואני מחזיקים בה לא יכולה להיפגע.

לעומת זאת האחיזה הרעיונית של אותן אמונות-הבל בלבבות אנשים היא העשויה לעורר דאגה. ערך התצפית של היהדות הוא רנטגנים ואמנוניצחקים, וקיים חשש כי בעתיד לא יהיה לנו מנוס מלהגדיר את היהדות האחרת, האותנטית, בשם אחר - להיבדל. ממטית - זו סכנה גדולה. אידאית - אין בכך כלום.

פרסומו של מאמר בנושא נדחה לפי שעה כיוון שלדעת הכל היה רחוק מלהתאים לפורמט האיילי. צפויה לי חוויה מעניינת בנסיון מודרך לשכתבו. עם זאת אשמח להעבירו במתכונתו הנוכחית לעיונך, כמו גם לעיון קוראים אחרים. הוא קשה לקריאה אך ממטיקה אינה נזכרת שם במפורש.

נקנח בפרישמן, שנת 1923:
"ילדינו הולכים מיום אל יום הלוך וזרים לנו. מיום אל יום הולכים הלוך ורחוקים. מי יודע? אולי סוף סוף כבר באה אותה השעה, שהיסטוריה גדולה של אומה גדולה ואומללה מגיעה אל קצה..."

"אם דואג אני, אז אני דואג רק לבני, כלומר לדור הקרוב. הדאגה הזאת כמובן, אינה אלא אגואיסטית. לרוח היהדות וליהדות בכלל לא דאגתי מעולם. אידיאה היא נצחית.
אפשר שנעשיתי מיסטי? אפשר פואטי? יהי כן, אם תחפצו! בכל אופן הלא טוב לי היות כך, משאבוא בעצות בשלוש פרוטות. משאבוא ואעשה את היהדות תלויה באיזה מרכז רוחני או בדיבור זרגוגי. לא, אדוני, זלה עד למדרגה זו לא היתה לי עוד יהדותי עם כל זאת!"

דוד פרישמן, על היהדות, מתוך "העתיד", חלק ד' עמ' 149,154

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים