האם אפשר להיות יהודי א-היסטורי? 23365
עידו,

אתה שואל: "מדוע אנחנו הישראלים חשים את הצורך החזק הזה לצאת לעולם הגדול?"

ראשית, בגלל גילי אני זוכר את התקופה שהישראלים לא חשו צורך עז לצאת לעולם הגדול; וגם אם היו מי שחשו צורך כזה, הרי שנסיעה לחו"ל לא היתה עניין פשוט כלל ועיקר עד שנות ה-‏70. אני נסעתי לראשונה לחו"ל, לניו יורק ופילדלפיה, ב-‏1988 בהגיעי לגיל 37.

ואני זוכר את התחושה הזו של התפרקות רגעית מההיסטוריה הישראלית-ציונית המעיקה מיד אחרי הנחיתה בארה"ב, פריקת משא שאפילו לא הייתי ער קודם לכן, עד לאותו רגע, שהוא מכביד עלי.

הישראלי באמריקה נקלע ל"זמן א-היסטורי". אני מניח שגם התייר היפני חש דבר מה דומה, אך להבדיל, התייר היפני אינו שוכח שהוא תייר (ותעיד על כך מצלמתו הצמודה) ויודע בוודאות שיחזור לחיות ביפן; הישראלי, לעומת זאת, נזכר מיד שהוא יהודי, כלומר יש לו הודות למורשתו היהודית (גם אם הודחקה אצלו עד לאותו רגע) האופציה להשתקע לתמיד במדינה שהוא מבקר בה, כמו אבות אבותיו בעבר או קרוביו החיים שם כיום.

דומני שהיהודי שבך שגילית באמריקה הוא היהודי הקוסמופוליט, הא-היסטורי (או אפשר כפי שהתנסח פעם מרקס: היהודי החי בין הסדקים של ההיסטוריה).

לו היית מגיע לניו יורק ב-‏30.11.47, יום אחרי החלטת האו"ם על החלוקה, היית נתקל ברחובותיה בעשרות אלפי יהודים שהציפו את העיר ובכולם מקננת ההבנה שהיהודים חזרו שוב להיסטוריה. את התחושה הזו ביטאו דוברים שונים בעצרות שהתקיימו שם באמירה "2000 שנים של היות העם היהודי חסר בית לאומי הסתיימו."

אגב, אחת העצרות הללו התקיימה ב"בדלוס איילנד", האי של פסל החרות. בטקס שנכחו בו בין השאר אבא חושי, יו"ר ההסתדרות דאז, וג'יי בנט, סגן ראש עיריית ניו יורק, הוטמן עפר מארץ הקודש שנחפר ב-‏1917 (הצהרת בלפור) בבסיס כנה של הליברטוטה. ובהמשכו של הטקס חפר מר בנט עפר מאדמת ארה"ב כדי שישלח לארץ ישראל ויעורב באדמתה לסימול הקשר בין שתי הארצות ולציון העובדה ש"האומה הזו (ארה"ב) שמחה שבארצנו הגדולה ובעיר הזו נולדה מדינה חדשה," כך אמר.

אכן בצאתנו כישראלים לעולם הגדול נפתח בפנינו צוהר להתחברות ליהודי הא-היסטורי שאליו התוודעת במסעך. אך מצד שני יש לזכור כי מרגע שנולדה מדינת ישראל הפכו הציונות ומדינת ישראל לחלק בלתי נפרד מהדנ"א של יהדות התפוצות. ובמילים אחרות, גם אם תרצה בכל מאודך (ואיני חושב שאתה רוצה כפי שמעיד שירך), הרי שלמעט רגעים בודדים (אולי כמו אלה שבהם קראת את מכתבו של הדוד מרטין או באותו יום שבו התהלכת בבתי הכנסת הניו יורקיים), לעולם לא תוכל להיות יהודי קוסמופוליטי א-היסטורי טהור.
טריוויה יהודית בפסל החרות 23380
שמעון,
הסיפור על קשר האדמה בין ארה"ב וישראל מעניין ביותר (את הדם, מן הסתם, תרם רק צד אחד)

ההקשר הכי חזק של פסל החרות ליהדות (מלבד שלום עלייכם) הוא כמובן השיר החקוק בבסיסו. השיר הזה נכתב על ידי המשוררת אמה
לזרוס שהייתה בת למשפחת יהודית עשירה מניו-יורק ושפעלה רבות
גם כציונית וגם כמרקסיסטית.

Give me your tired your poor,
Your huddled masses yearning to breathe free,
The wretched refuse of your teeming shore.
Send these, the homeless, tempest-tossed to me,
I lift my lamp beside the golden door!

כל ילד/ה אמריקאית לומד לדקלם את השיר הזה, האם ישנה מקבילה ישראלית? (אנחה...)
טריוויה יהודית בפסל החרות 23381
and another bit of song, on the subject. Sorry I don't remeber the poet name.

And through our nation's history her times of peace and war
An overwhelming wave of misery has washed up on our shore
They did not ask for any fortune, just a corner and a plate
And how they shone with pride and honor as they made our country great
Kathy Mar 23384
פסל הח(א)רות 23430
השיר מפסל החירות כל כך מוכר ומפורסם עד שלו ריד עשה עליו פרפראזה צינית המשקפת תחושה של אכזבה קשה מסיסמאות כל-אמריקניות מהסוג הזה.

Give me your hungry, your tired, your poor I'll piss on 'em
That's what the Statue of Bigotry says
Your poor huddled masses - let's club 'em to death
And get it over with and just dump 'em on the boulevard

Excerpt from Dirty Blvd., taken from the album "New York", Lou Reed 1989.
המהקבילה הישראלית, למרבה הצער... 23437
''אשרי הגפרור שנשרף והצית להבות...''
תיקון טעות 23460
לבבות, לא להבות.

מאת חנה סנש, כמובן, שלא היתה רק משוררת.
תיקון טעות 23504
Why did you decide that this specific song is the Israeli equivalent?
תיקון טעות 23508
אנא הפני את שאלתך ל-NY. אני רק תיקנתי את טעותו.
Because... 23513
Because we have to learn the bloody thing in school, that's why.
המקבילה העברית 23507
לא בשירה, אלא במעשה.

(בתנאי שאתה יהודי או בן משפחה של יהודי).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים