המקל והגזר 25187
אם הסיפור שפורסם עד עתה נכון, מעניין איך סמיר מוצא ביכולתו להיות כזו תולעת. הוא אמנם תמיד היה כלבלב של ישראל, אבל להודות לה בכזו לבביות על כך שהיא נתנה לו להרקב אצל הפלסטינים - זה באמת חריג.
המקל והגזר 25190
אתה מכריז כי ישראל "נתנה לו להרקב אצל הפלסטינים". אני חוזר על שאלה שהוצגה כבר בעבר בנושא זה (לא זוכר בידי מי): מה אתה יודע על מה שישראל עשתה למען שחרורו? מה אתה יודע על מה שנאמר לגביו בשיחות שהתקיימו בין נציגי ישראל לנציגי הרשות?

סמיר, על פי הפרסומים מהבוקר, ברח כי נתנו לו לברוח. לא רצו לשחרר אותו רשמית (פן יראה הדבר כחולשה), אבל אתה באמת חושב שקשה למנוע בריחה מקשיש במצבו? שהוא נשמר *במקרה* בחדר ללא מנעול בדלת, עם שומר שנרדם, ובמרחק הליכה ממחסום של צה"ל? הסיבה לאפשור הבריחה לא ברורה, אולם נטען בין השאר כי מדובר בעסקה בין ישראל לרשות (שחרורו תמורת מתן אפשרות מעבר לאנשי רג'וב מרמאללה לבית לחם, ע"פ "ידיעות אחרונות" של היום). אתה עדיין בטוח שישראל "נתנה לו להרקב אצל הפלסטינים"? (ואגב, האם הצד ה"רע" הוא זה הנותן להרקב, או זה הגורם לרקבון?)

אגב, אם היה לי עד עתה צל של אמונה כי אתה מנסה להציג דברים בצורה אובייקטיבית, הוא התפוגג בזאת. נכון, מדינת ישראל רחוקה מלהיות כליל השלמות, כפי שמראות, למשל, הדוגמאות שהצגת (וחשוב שהצגת!) במאמר שלך כאן באתר. אבל מכאן ועד כינויי גנאי וזלזול לכל זר שרואה בישראל צדדים חיוביים, הדרך ארוכה.
המקל והגזר 25206
סמיר נותר בכלא הרשות יותר מחודשיים מבלי שהדבר עורר הד תקשורתי כלשהו (מלבד התייחסויות בודדות בעמודי החדשות של ''הארץ'' וכתבת מוסף אחת), ומבלי שאף אישיות ממשלתית תיקח על עצמה את הטיפול בשחרורו. זאת, על אף שהיה חשד מבוסס באמ''ן שהוא מוחזק בידי המנגנון של טיראווי. זה שנזכרו להעלות את הנושא עם יושקה פישר לא מראה שישראל עשתה מאמצים לשחרור סמיר לפני כן. העובדה ששחרורו הושג, לכאורה, תמורת הסכמה של ישראל להזזת כוחות פשוטה של הבטחון המסכל, מראה רק כמה פשוט היה להשיג שחרור זה מלכתחילה.

סמיר היה, כאמור, כלבלב של ישראל. הוא ערק ממצרים ומאז עבד עם הממסד היהודי באופן הדוק, בתקופה האחרונה כעיתונאי בטלוויזיה הישראלית בערבית. ואף על פי כן, ניכר כי לממסד הישראלי לא היה ממש אכפת ממנו. יתכן ובעתיד יתברר שטעיתי וישראל עשתה הרבה יותר ממה שנראה לעין. כרגע, הדבר לא נראה סביר.

ולגבי הערתך בנוגע לאובייקטיביות שלי, באמת שאין לי בעיה שזר יראה צדדים חיוביים בישראל. אכן, בישראל יש צדדים חיוביים רבים. אך משום מה, אני בספק שיהודי שהיה עובר עינויים בכלא הפלסטיני מבלי שמדינת ישראל תעשה יותר מדי על מנת לשחררו, ואז יוצא משם אחרי יותר מחודשיים מבלי שאיש לא דיבר בו, היה מוצא בפיו שבח רב למדינה.
בדרך להשתלטות על העולם. 25208
"הממסד היהודי"?
אה, כן... זה עם הפרוטוקולים של זקני ציון.
בדרך להשתלטות על העולם. 25245
תגובתך לא רלוונטית באופן מתמיהה. מדינת ישראל היא מדינה יהודית, והמגזר היהודי הוא המאייש, באופן כמעט מוחלט, את כל עמדות הכח המשמעותיות שבה. מכאן ש''הממסד הישראלי'', הוא, למעשה, הממסד היהודי.
בדרך להשתלטות על העולם. 25268
הרשות הפלשתינאית היא מוסלמית, והמגזר המוסלמי הוא המאייש, באופן כמעט מוחלט, את כל עמדות הכח המשמעותיות שבה. מכאן ש"הממסד הפלשתינאי", הוא, למעשה, הממסד המוסלמי.

טוב. על פי היגיון זה, הממסד המוסלמי חטף מוסלמי. למה בכלל רצית שנעשה משהו?
העיתון והידע 25225
ושוב אותה המנגינה: אתה מבלבל בין "לא פורסם בעיתון" לבין "לא קרה". גם על "מיפוי האוכלוסיה" שאתה תארת לא נכתב מעולם בעיתון (למעט כאן באייל). האם משמעות הדבר כי המיפוי לא קרה מעולם, לדעתך?

אף אישית ממשלתית לא לקחה על עצמה את הטיפול בשחרורו *בפומבי*. זה שנזכרו להעלות את הנושא עם יושקה פישר לא שולל קיום מאמצים קודמים (המקרה של פישר פורסם, אולי בגלל שפישר עצמו דן בעניין).

ומה אם היתה החלטה ממשלתית נחרצת לפעול *מבלי לדבר*, משום שהד תקשורתי עלול לפגוע בסמיר?

אני לא טוען שכל הדברים הללו קרו. אני טוען דבר הרבה יותר פשוט: אתה מסיק מסקנות מבלי לדעת עובדות. ובנוסף, אתה עובר להשמצות על-סמך מסקנות לא-מבוססות אלה.

איך היה יהודי שהיה עובר עינויים בכלא הפלסטיני ומשתחרר מגיב? לא יודע. תלוי, למשל, מה סיפרו לו על מאמצי השחרור שלא ספרו לך (סיפרו לו, בין אם הישראלים, לאחר שחרורו, או אלו שהחזיקו אותו בשבי, שוודאי ידעו על מאמצי השחרור – אם היו – יותר ממה שידעת אתה).
העיתון והידע 25246
התייחסתי לתקשורת משום שהיא, במהותה, חלק מהממסד. ההד התקשורתי הנמוך לו זכתה פרשת סמיר משקף את חוסר האיכפתיות לנושא הן מצד הגופים הרשמיים והן בקרב העם בכללותו.

מעבר לכך, הדיאלוג הפך לחסר ערך משום שאתה מתעקש לקיים אותו בקווים היפוטתיים לגמרי. אם לסבתי היו גלגלים היא היתה ודאי נוסעת לאמריקה, ואם מישהו היה מנסה לטפל בעניינו של סמיר הדבר בוודאי היה מתפרסם איפשהו, כפי שפורסמו מאמצים לשחרר את אביטן, סוועאד, אברהם וטננבוים משבי החיזבאללה. חיה סמיר בעצמה אמרה, בראיון למוסף ''הארץ'', כי אף אישיות רשמית לא הביעה בפניה עניין או רצון לעזור בנושא אביה.
העיתון והידע 25269
לא, ידידי. אתה זה שמתעקש לקיים את הדיון בתנאים של חוסר ידע, ושב וטוען כי ''מה שלא פורסם, לא היה''. שים לב לכך שאתה מתעקש על עמדתך, וההוכחה היחידה שלך לכך שלא נעשה דבר היא ''לא פורסם שנעשה דבר''. משענת קנה רצוץ, גם אם התקשורת היא חלק מהממסד (טענה תמוהה כשלעצמה).
העיתון והידע 25273
הממם. בהתחשב בהשערות הכבירות שמובאות כאן באתר מדי פעם (ערפאת שולט/לא שולט בשטח, ארצות הברית רוצה/לא רוצה להתערב, וכו') מוזר שאתה נדבק לחוסר העובדות שמלווה דווקא את הויכוח הזה. לנקודה עצמה, אם כולם היו מחכים למידע אבסולוטי בשביל לדון במשהו, האנשים היחידים שהיו יכולים לדבר במצב היו ראש אמ"ן, הרמטכ"ל וראש השב"כ. כולנו ניזונים מהתקשורת, והיא הכלי היחידי ממנו אנחנו יכולים ללמוד על העולם (מלבד במקרים ספורים, עליהם ביססתי שני מאמרים בעבר). והרי אם תחכה למידע עובדתי על מנת לדון בכל סוגייה וסוגייה, אפשר כבר עתה לסגור את ה"אייל" ולשחרר מתפקידם את רוב הפובליציסטים בעולם.

לגבי הטענה האחרונה הייתי צריך לפרט יותר. התקשורת בישראל היא ברובה הגדול פופוליסטית, משום שכך אפשר להגדיל תפוצה או רייטינג ולמכור יותר שטחי פרסום או זמן מפרסמים. ומכיוון שרוב הציבור בישראל הוא קונפורמיסטי ומזדהה עם הממסד, התקשורת היא, במהותה, ממסדית.

ואגב, ניתן לשער שכל פוליטיקאי שכן היה מנסה לקדם את נושא סמיר לא היה מנסה להסתיר את עבודתו. הרי מדובר ביחסי ציבור טובים.
העיתון והידע 25297
האם עד כדי כך בלתי מתקבל על הדעת שפוליטיקאי שבחש בסוגיה, וידע שפרסום בנושא היה מסכן את סמיר, דאג שהנושא לא יפורסם? דווקא בגלל שהתקשורת כל-כך קרובה לממסד, יש הרבה יותר סיכוי שמה שהממסד מבקש שלא יתפרסם (כאשר אין מדובר במחדל, אלא בפיקוח נפש) - אכן לא יגיע לידיעתך.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים