להתעלם ממשביתי שמחות 254715
ד''ר אביעד פשוט משבית שמחות. זהו רומן שיש בו נגיעות לאמת ולא עבודת דוקטורט. ממליץ לכל מי שמתלבט לרוץ ולקרוא, ולההנות מספר חוויתי ביותר. ועם כל זאת שנראה שהוא לא דייק בכמה פרטים, חלק מהביקורת כלפיו נראת לא מוצדקת ואף מקנטרת.

על הסעודה האחרונה
על פרשנות של ציורים תמיד יכולה להיות מחלוקת. העובדה שמישהו טוען אחרת, איננה מוציאה את הפרשנות החדשנית מכלל אפשרות, ואפילו טובה.

לגבי הטיעון ש''דה וינצ'י'' הוא עיר מולדתו ולכן ראוי לקרוא לו ליאונרדו ולא ''דה וינצ'י''. הוא היה תקף בדיוק כמו הטיעון שלמשה ברלינר, שנקרא על שם העיר ברלין, יש לקרוא משה (מי) ולא ברלינר. ולכן אף שכמו רבים אחרים הוא נקרא על שם עיירת הולדתו, ברגע מסויים השם הפך להיות שם משפחתו. (ובכלל סיומת ר מחשידות שמדובר בשם עיר)וילנר מוילנא, בליצר מבליץ וכן הלאה.

ולגבי הטענה שלא יתכן שניוטון לא יהיה חבר במסדר שיש בו טקסי פיריון. זה כמו הטענה שלא יתכן שניוטון יכתוב ספר שבו יבסס חוקי פיסיקה על מקדש שלמה. דבר שהתגלה כנכון. ולכן דוקא הממצאים החדשים שהתגלו לאחרונה מחזקים את ההשערה שניוטון אכן היה חבר באגודה כזו שיש לה זיקה למקדש שלמה. העובדה שהיה פוריטני, לא אומרת דבר לגבי טקס הפיריון שנעשה פעם בשנה לפי מחבר הספר. ולא אומרת שחברים באגודה זו היו פרוצים מינית אלא להפך.

אף שבתיאור של בראון לגבי מקדש שלמה הוא הגזים, (בכך שהיה קיום של יחסי מין במקדש) באופן עקרוני קודש הקודשים היה משכנם של הקב''ה - האל הגברי והאלה הנשית -השכינה. ולכן הוא היה מוסתר בפרוכת, והיה מותר להכנס אליו רק פעם בשנה. הוא גם היה יכול לספר שעל ארון הקודש היו כסמל, שני מלאכים מזהב, מלאך ומלאכית (הכרובים), שלפי פרשנות חז''ל אף קיימו ביניהם יחסי מין, כאשר ישראל היו במעמד מוסרי איתן, אבל הוא כנראה לא הכיר זאת.

גם לגבי שם האל, הרי ידוע שהיוד רומז על זכר ואילו הא, רומז על נקבה. ולכן יש במיזוג את שני האלמנטים הללו.

לסיכום, קשה לשבור תפיסות דוגמטיות שהשתרשו שנים רבות. אמנם דן בראון לא עשה עבודה מושלמת, הן מבחינת העובדות והן בצד הסיפורי, כמו למשל השרבוב של הסרט ''עיניים עצומות לרווחה שנראה קצת מלאכותי, ובכל זאת, הוא שואל כמה שאלות חשובות, ומעלה כמה וכמה תהיות, שאי אפשר לפוטרן במאמר ביקורת בהארץ.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים