האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? 25864
הרגשתי האישית והמאוד לא פוליטיקלי-קורקט היא שבשנים האחרונות יש עליה דראסטית במספר האנשים המוכרים כלוקים בליקויי למידה. הסיבה לכך היא שלמערכת החינוך קל יותר לפטור תלמידים כלוקים בבעיה, מאשר להכיר בכך ששיטת לימוד הקריאה הנהוגה בישראל כיום ("השפה כמכלול") - היא היא הלקויה. אין לי ספק שיש רבים שאכן סובלים מבעיות, אך אני מאמין כי רבים אחרים היו יכולים לקרוא ולכתוב מצויין אם רק היו *מלמדים* אותם, באותה שיטה מודרניסטית, לינארית, פשוטה, שעבדה על כל כך הרבה אנשים לפני שהחבר'ה במשרד החינוך החליטו לתקן משהו שלא היה שבור.
פשוט מאבחנים יותר 25869
בשנים האחרונות יש עלייה גדולה במספר האבחונים הנעשים - עקב מודעות גדולה יותר של המורים וההורים כאחד, ולכן העליה במספר הדיסלקטים/דיסגרפים וכד'.
זאת על סמך התרשמות אישית, לא נתונים רשמיים.

אגב, אם להסתכל אל שיטות לימוד הקריאה השונות, אני זכיתי להיות ממש על קו התפר של החלפת שיטות לימוד הקריאה (יליד 79').
אני עוד למדתי בשיטת "רמה קמה" אבל שנה (שנתיים?) מתחתי כבר למדו בשיטת "אלפי".

לזה אתה מתכוון בשיטת "השפה כמכלול" או ששינו שוב מאז? כי אני לא ראיתי שום דבר רע בשיטת "אלפי" - רק שימוש בדמות פופולרית מבלי סודות בחוברות יותר צבעוניות.

גלעד
''משהו כאן חשוד מאד'' 25870
נדמה לי ש''אלפי'' המקורי אינו מאפיין את גישת ''השפה כמכלול'' אלא דווקא התוכניות המאוחרות יותר של התוכנית ''בלי סודות'' עם ''ראש-ראש'' ושאר הדמיות המצויירות שהציעו לו למשל לקפוץ קדימה במשפט כדי להבין את משמעותה של מילה לפי שאר המילים במשפט או עיצות אחרות.
ראש-ראש וחברים 25875
ראש-ראש וחבריו: זום-זום, גיל-גול, קומ-קום, וקפיץ-קפוץ הם כוכבי "בסוד העניינים", שהיא תכנית בהבנת-הנקרא, ולא במיומנות הבסיסית של קריאה.
ב"בלי סודות" לימוד הקריאה נעשה דרך "צלילים" ("בה הוא צליל בתוך מילה"), ולא דרך הסימנים הבסיסיים: האותיות וסימני הניקוד. אינני יודע איך השיטה הזו נקראת.
אבוי 25880
אה, אומף. איפה פח הזבל של ההיסטוריה כשאתה צריך אותו?
ראש-ראש וחברים 81826
נדמה לי שהיא נקראת ''השיטה הגלובלית''

או ''מלמעלה למטה'' במקום ''מלמטה למעלה''.
זאת אומרת - הסתכלות על המילה כמכלול מתוך הנחה שבהמשך תהיה מסוגל לפרק אותה למרכיביה (ואז לצרף את המרכיבים האלה מחדש), במקום לימוד המרכיבים וצירופם לכדי מילים.
ראש-ראש וחברים 90197
נדמה לי שבעגה המקצועית היא נקראת השיטה ההוליסטית.
איפה התחבאנו פעם? 28389
האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? 25873
נכון ללפני חמש-עשר שנים, מספר המאובחנים בישראל כדיסלקטים היה דומה לזה שבמדינות אירופה וארה"ב (כחלק יחסי ממספר התלמידים, כמובן). גם לי יש תחושה כאילו בשנים האחרונות יש עליה במספר המאובחנים כדיסלקטים, אולם הסיבה לדעתי שונה.

האיבחונים של ניצ"ן (שעושים עבודה ברוכה בעזרה לדיסלקטים) אינם תלויים, למיטב הבנתי, בשיטת לימוד הקריאה. הליקוי לא מאובחן ע"י קריאת טקסטים. הבעיה היא שבשנים האחרונות מורים ואנשי משרד החינוך מעדיפים שלא להתמודד עם תלמידים שהוריהם שילמו אלפי שקלים למאבחנים פרטיים. איכותן של אבחנות אלה מפוקפקת, אולם התלמידים זוכים להקלות בלימודים. משיקולים של "למה שלא נארגן הקלות גם לדני שלי?", הורים רבים שולחים את הילדים לאבחון ללא כל צורך, והילדים זוכים להקלות בחסד ולא בזכות.

נדמה לי כי כעת מתרקמת יוזמה במשרד החינוך להכיר אך ורק באיבחונים של גורמים מסויימים (למשל ניצ"ן), ולא לאפשר לבתי-ספר להעניק הקלות (אפילו לא רק במסגרת ביה"ס עצמו, ולא בבחינות הבגרות למשל) על-סמך אבחונים אחרים.
האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? 25913
מניסיון גם ניצן לוקחים אלפי שקלים.

אבי שהינו דיסלקט לא זכה לכל הקלה בבית ספרו ואכן זכה להפרדות מבית הספר בגיל צעיר משהיה צריך.

אני שהינני דיסגרף (שגיאות כתיב וכתב לא ברור) זכיתי בעיקר בזכות הורי שהכירו את הנושא בעצמם, להקלות בתחומים רבים אולם עדיין היו דברים שהיו חסומים בפני.

דבר שפתר חלקית את הבעיה הוא המחשב שבזכותו אני ואחרים מסוגלים לראות מה כתבתי.

כדרך אגב בגלל הליקוי שלי לא היו לי מעולם מחברות ולמדתי לזכור את כל החומר בעלפה לפני המבחן ולשכוח את רובו לאחר המבחן.
האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? 27443
נכון כיום יש עליה במיספר המאובחנים דבר שגורם לחשדות וסקפטיות לגבי אמת התופעה. הסיבה לכך היא לא רק ההורים אלה גם התופעה הישראלית של "אני לא פרייר- אם להוא יש הקלות אז גם לי מגיע!". למזלי יש לי הורים אמריקיאים שהיו מודעים לנושא של בעיות למידה לכן אובחנתי עוד בתטיבת הבניים כך שלאיבכון החוזר שלי לאוניברסיטה כיבלתי את ההקלות שניצרכתי (או המגיעות לי?) אך הרבה חברה שנימצאים בגיל האסרה שלא אובחנו קודם ללימודים אקדמים לא מקבלים את ההקלות שהם צריכים ביגלל חוסר האימון של המארכת כלפיהם באיקבות אותם "אני לא פריר" למיניהם.
האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? 27447
חבל שאין שכתוב גם באינטרנט...

אבל ברצינות, מי שמודע לכך שיש לו בעייה, והיא אף אובחנה ע"י מומחים לדבר, רק הגיוני שינקוט צעדים מתאימים כדי להתמודד עימה.

לדוגמה, להעביר את הודעותיו ב- Spell Checker לפני שהוא שולח אותן אל תוככי ה- Abyss הוירטואלי.
האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? 27451
1. צר לי אם שגיאות הכתיב שלי מפריאות לך.
2. אני רק התכלתי לעבוד עם מחשבים אז אני לא כל כך יודעת אך לאסות SPELL CHECKER .
3. אין לך מוסג איך הלב שלי דופק כל פעם שאני כותבת מילה בחשש שהיא שגויה (במיוחד כשזה מופץ באינטרנט) והתיסכול בידיעה שגם בדיקת איות (או איוט, או עיוט, או עיות) לא תמיד עוזרת.
4. סליחה על הטון המר פשות נגתה בנקודה רגישה.
האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? 27457
מיץטער אם העלבתי אותך, בבקשה אל תראי בזה משהו אישי חלילה, ואם אינך יודעת כיצד להשתמש ב- Spell Checker אשמח להדריך אותך
(אם יש לך וורד, זה פשוט למדי, תוכלי ליצור איתי קשר באי-מייל לעוד פרטים).

בכל מקרה, אל תרגישי רע גם אם יישארו לך טעויות בסוף, באמת שזאת לא המטרה.

המטרה היא לנהל דיונים פורים ומעניינים, ושכולם יבינו את דעותייך, מעבר לקליפת השפה.

אני מעדיף לראות שפה מדוייקת ונקייה, אך אני בהחלט מודע לכך שישנן מגבלות אובייקטיביות, וממש אינני רואה בך "אשמה" או משהו בסגנון זה.

שוב, מצטער אם אמנם נגעתי בעצב חשוף.
האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? 27462
שוב, אין לי כל כך הרבה ניסיון עם מחשבים אז ...אהם, אייך בדיוק אני מסיגה את האי-מל שלך? מה שגם אתה צודק וזה הצד המתסקל הידיעה שיש מחסום בין מחשבותיך ליכולת להביע אותם כהלכה. כמובן שאני תמיד יכולה ליתעון שזה האינטלגנציה הנמוכה שלך שלא מאפשרת לך להבין אותי :)
האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? 27492
אני מצטער שהדיון הזה נערך כאן בפני כל הקוראים.

את האי-מייל שלי את יכולה להשיג מהקישור שבשם שלי אשר בכותרת ההודעה הזאת, אם לא תסתדרי עם זה את יכולה להכניסו ידנית:
gilad_d@haayal.co.il

האם זה בסדר מבחינתך אם אשיב לכתובת שלך
yardenar@hotmail.com?
את יכולה לקרוא שם עברית?

ויש לך את רשותי המלאה להאשים את האינטלגנציה המוגבלת שלי בכל מקרה של אי-הבנה בינינו. :-)
האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? 28034
הספלר נועד להתמודד עם כמות וסוג שגיאות הכתיב של האנשים הבריאים. זה בסדר גמור שאין לך ספלרים מיוחדים שיכולים להתמודד עם השגיאות שלי. אין לי שום בעיה עם זה שעבורך זה פשוט יותר. אבל, מדוע אינך מאמין לנו שעבורנו זה יותר קשה?
למה אתה מקבל את המגמגמים, את כיבדי השמיעה, את מרכיבי המשקפיים ולא אותנו.
אני לא מסתפק בספלר רגיל כשם שמרכיב משקפיים אינו בוחר להסתדר בלעדיהם.
כדי להמחיש לך שהבעיה שלנו לא פשוטה, אפנה אותך לאתר אינטרנט (בעריכתי) שיראה לך מה וכמה אנחנו מוכנים להוציא בשביל שהמחשב יוכל לעזור גם לנו בדברים שכולם נעזרים בו ובדברים אחרים שכל אדם בריא לא צריך לקבל בהם עזרה בכלל.
www.help-kit.co.il

האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? 28245
ידידי, אני מאמין גם מאמין שעבור הלוקים בדיסלקציה תהליך הכתיבה הינו קשה יותר, אינני בא אליך או אל אף-אחד אחר בתלונות על כך שיש לו שגיאות כתיב, זה מטופש להאשים אדם על משהו אובייקטיבי לחלוטין שאיננו מסוגל לשלוט עליו (כמו שאין סיבה ''להאשים'' מישהו שהוא נמוך או עיוור-צבעים), כל שאני מבקש הוא שבזירה הציבורית, האינטרנטית לפחות, ייעשה אדם כזה מאמץ להשתמש בכלים הטכנולוגיים הקיימים כדי שהדעות שלו יוכלו למצוא את ביטויין בדיוק כמו הדעות של כל אדם אחר.

כשאני קורא הודעה של אדם מסויים והיא גדושה בשגיאות כתיב, אני באופן אוטומטי (תת-מודע) מתייחס אליה באופן שונה מאשר ל''הודעה תקנית'', אלמנט השפה חשוב לי מאוד וזה צורם לי לראות כמות כזו גדולה של שגיאות.
אני מאמין שהדבר תקף גם עבור קוראים אחרים.

אני שמח לשמוע שאתה נוקט באמצעים מיוחדים כדי להתגבר על המכשול שלך, ומעריך את ההשקעה שלך בתחום, לפי דעתי זה חשוב להכיר במגבלותיו של העצמי ולהתייחס אליהן בהתאם.

נ.ב - הפרסומת עם הצבעים המרצדים באתר שלך הייתה גורמת לי לסגור אותו באופן מיידי ולא לשוב אליו יותר אלמלא הייתי מגיע אליו בהמלצתך, לתשומת ליבך.
מלבד זאת, האתר מעניין מאוד ונוסף לרשימת המועדפים שלי.
האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? 28259
כדיסגרף בעצמי אני יכול להוסיף שגם לי מפריע מאוד לראות כתיבה בשגיאות כתיב.
מי נהנה לראות פגמים? 28264
אתה נהנה לראות אדם צולע? ברור שלא. אבל אתה לא תעז לשאול אותו למה הוא לא משתמש בנעל אחת גבוהה או בשיטת אליזרוב להארכת עצמות.
השבוע דיברתי עם ידיד שלי, שכמוני, נאלץ להשתמש בטייפ של עיוורים בכדי להקליט הרצאות. הוא לקויי ראיה. שנינו אוהבים להשתמש בטייפ גדול מימדים שיש לו הרבה תכונות שאנשים בריאים מתקשים להבין את הצורך בהן. הם מתקשים להבין שציוד להקלטת והשמעת הרצאות חייב להיות שונה לחלוטין מזה שמקליט מוסיקה.
סיפרתי לו שהבעיה של הטייפ הגדול היא כל העלבונות שהוא מזכה אותך בהם. כל מיני שאלות כמו: למה אתה לוקח את כל הבית על הגב?, או למה אתה לא יכול לסכם שיעור כמוני?, או עזוב שטויות וקח טייפ קטן!

הוא אמר שהוא תמיד עונה בשאלה: האם לאחותך יש כינמת במפשעה?
אני אמרתי לו שלקויי הלמידה חייבים לנצל כל הזדמנות כדי להסביר את עצמם ושאם לא אקח נשימה עמוקה ואנסה להסביר את עצמי בנחת, אף אחד לא יבין אותי לעולם.
בג''ץ קבע שאתה טועה. משרד החינוך 28025
משקיע הרבה מאוד בהשמת מכשולים בפני עיוורים ובהתעללות באנשים בשל לקותם. בג"ץ קבע שהחלטת משרד החינוך לפיהה מתקבלים רק אבחונים של מאבחנים מאוד מסויימים, אינה צודקת וחסרת נימוק סביר. משרד החינוך התעלם מההחלטה במשך שלושה חודשים ובהתערבות ח"כ פרופ' יהודית נאות, המשרד הקטין את המידה בה הוא מבזה את בית המשפט והיום הוא מתיר לכל מועצה פדגוגית להחליט אילו אבחונים היא מקבלת אם בכלל.
כן, במדינת ישראל המורה ללשון והמורה להתעמלות יכולים לפסול החלטה של מאבחן דידקטי, של פסיכולוג, של נוירולוג ולמעשה גם של שופט עליון.
לגבי המשפט התמוהה 'למה לא נסדר הקלות לדני', אני שמח מאוד שלא עברת את החויות שאני עברתי בעשרים וחמש השנים האחרונות שבהן אני מאובחן. כאשר מערכת החינוך מזלזלת בערכים כמו מוסריות עבודה, היא מחפשת רק דרכים לעשות לנו את המוות.
מלבד זאת, ההקלות נקראות הקלות משום שהן מקלות על מי שכן צריך לקבל אותן. רובן רק יקשו על מי שהן אינן מגיעות לו. תוספת זמן במבחן עשוייה להיות נחמדה ומועילה לכולם. אבל, כמה אנשים בריאים ישמחו להיבחן בעל-פה במקום בכתב? כמה אנשים בריאים ישמחו שעבודה בכתב שהם מגישים תבדק בנוכחותם ותהפך לעבודה ובחינה בעל-פה? כמה אנשים בריאים ישמחו לשאת על גבם ציוד טכנולוגי יקר וכבד שמקריא ספרים בקול רם לתוך האוזניות?

בלי קשר, האם אתה היית נהנה מיחס הניתן לאנשים עם בעיות מיוחדות? האם אתה היית רוצה להישאר בסוף כל מבחן במקומך כך שכל התלמידים ידעו שיש לך בעיה נוירולוגית?
בג''ץ קבע שאתה טועה. משרד החינוך 28084
העלת כמה נקודות חשובות. אנסה לענות לכולן.

א. אתה שמח מאד שלא עברתי את החוויות שאתה עברת, אבל זו שמחת חינם. כן עברתי. לא על גופי אמנם, אבל אחי הצעיר סובל מדיסלקציה (גם הוא, אגב, כנראה בשל דלקת אזניים קשה בגיל צעיר). אני מכיר את כל הבעיות, התלאות והמאמצים הכרוכים בכך.

ב. המשפט "למה לא נסדר הקלות לדני" לא התייחס לדיסלקטים, אלא לתופעה אותה אני מגנה (וראה גם את התגובה השניה ששלחתי לך), תופעת ה*מתחזים* לדיסלקטים. אנשים שלא מפריע להם שיחשבו שהם סובלים מבעיה נוירולוגית, ובלבד שיקבלו ציונים גבוהים יותר. מדובר בד"כ בתלמידים חלשים משכבות סוציו-אקונומיות גבוהות, שהוריהם יכולים להרשות לעצמם מימון של אבחונים רבים, בעלויות רבות, עד שימצאו את אותו נוירולוג שיסכים לכתוב שהילד "סובל מליקוי" – למרות שאין זה המצב.

מתוך שיחות עם מוריו של אחי (ומורים אחרים), אני יודע שהמתחזים מהווים בעיה רצינית. המורה אינו מוסמך כמובן לאבחן מי דיסלקט ומי לא, אולם המורים מודעים לבעית ההתחזות (לפחות במקרה אחד, תלמיד הצהיר בפני המורה שלמעשה אין לו כל בעיה, אבל יש לו מסמך המעיד על כך שיש בעיה ולכן הוא יקבל וינצל את כל ההקלות, הא-הא-הא). בעית ההתחזות מובילה למספר גדול יותר של זכאים-להקלות, והיות וחלק מההקלות (ובאופן כללי, טיפול נכון בדיסלקטים) דורשות תשומת-לב מיוחדת מהמורה, המורה נמצא בבעיה. הוא אינו יכול להעניק תשומת לב ראויה לתלמידים גם כך (כיתות גדולות מדי), ותשומת לב מיוחדת לסובלים מדיסלקציה - קשה עוד יותר; הגדלת מספר "בעלי האישורים" פוגעת בעיקר בדיסלקטים האמיתיים.

ג. לדעתי, השיטה העדיפה על הכרה בכל אבחון, של כל נוירולוג או מכון, היא הכרה במכון אחד בלבד (או מספר מצומצם של מכונים), שיעברו ביקורת קפדנית, והאבחון בהם יסובסד במאה אחוז. כלומר: מצד אחד, אבחון לא יעלה דבר, והסובלים מדיסלקציה יזכו לכל ההקלות המגיעות להם (בצדק), ללא תלות במצבם הכלכלי. (אני גם מסכים אתך שחלק גדול מהעזרים לדיסלקטים מקומם בסל הבריאות). מצד שני, הגבלה למספר מוגבל של מכונים תחת פיקוח תמנע (או תצמצם) את תופעת ההתחזות.
איך זה שהיום יש יותר לקויות מפעם 28241
טוב, פעם גם היו פחות חולים בבתי החולים.(הם מתו בבית).
ככל שהידע האנושי גדל, לומדים לאתר יותר בעיות, ולהתמודד איתן.
האח שלי היה "ילד עם קוצים בישבן"(הכרתם את הבטוי הנושן הזה?)וכשאמא שלי הגיעה איתו לאבחון, אמרו לה שזה אבוד, כי הוא כבר בן 11 היום הכל אחרת, ואם הבן שלי, גם כן עם קוצים, מצליח לשבת בכתה בעזרת ריטאלין, ונחשב לתלמיד מצטיין, אחרי כמה שנים שנסינו לטפל ב"קוצים" שלו, אני מודה להתקדמות המדע.
בנוסף, אני ממשיכה להתאמץ ולקוות שהוא יגיע ללמוד כל מה שמתאים לו, ולא כמו אחי, שהיה יכול להיות היום דוקטור לפיסיקה לולא הקוצים שלו, והיום הוא לומד כל דבר דרך הידיים.
צריך לברך על כל הידע שהאנושות צוברת, וכמובן ליישם אותו. וכמובן שיש מחיר (מתחזים...), אבל הוא בטל ב-‏60 לעומת הבטחת העתיד של כל לקויי הלמידה שבעבר לא אובחנו. הם רק כונו "עצלנים" ו"שובבים", והיו נשלחים ללמוד מקצוע בידיים, בלי קשר לפוטנציאל האינטלקטואלי שלהם.
בעיית ההתחזות שולית אם בכלל 28247
קיימת. מדובר בשקרים שמפיץ משרד החינוך. אין שום טעם להתחזות ללקויי למידה משום שהמערכת מתנכלת למי שמציג אישורים על הלקות. בתור מי שאחראי על מערך הציוד המושאל לסטודנטים בכדי לעקוף ליקויי למידה, אני יכול לספר לך שהרבה מאוד סטודנטים מפחדים להגיש את האבחונים למערכת ומעדיפים שזה לא יהיה רשום בשום מקום. הם באים ליעוץ וקונים את המכשור מכספם.
לקבוצה שניה וגדולה של סטודנטים אין כסף לאבחונים החוזרים והנשנים שהמערכת דורשת. רוב המומחים טוענים שמדובר בבעיה כרונית אבל טוענים שטוב שדורשים עוד ועוד אבחונים יקרים מכל אחד.
לתלמידים עניים אין כסף לאף אבחון בכלל.
רעיון המכונים המעטים והמושגחים נדחה על ידי בג"ץ.

בקיצור: לא אנחנו השקרנים. לא כולנו ולא חלק גדול מאיתנו. אולי חלק זניח מאיתנו אם בכלל.
בעיית ההתחזות שולית אם בכלל 28248
> "מדובר בשקרים שמפיץ משרד החינוך."

מעבר לכך שהצהרה משונה זו טעונה הוכחה, הייתי רוצה, קודם כל, סיבה.
כיצד יכול משרד החינוך להרויח משהו משקר שכזה?
בעיית ההתחזות שולית אם בכלל 28250
למוסדות חינוכיים יש פחד שהתלמידים יכתיבו את המדיניות. מחנך עשויי מאוד להיפגע כשמגיע מכתב ממומחה שמוכיח שהוא לא מבין בחינוך. מלבד זאת, תוספות זמן במבחנים, בחינות נוספות בתנאים מיוחדים ציוד מיוחד וכו' עולה הרבה כסף למערכת. התפקיד שלי באוניברסיטה העברית אפשר לי לקנות ציוד טכנולוגי להשאלה לתלמידים לקויי למידה בתקציב של 70,000 שקל בשנה.
להוכיח את השקר? אני יכול להוכיח התנכלויות שיטתיות וממושכות. את הגורם המפיץ שמועות איני יכול להוכיח.
בעיית ההתחזות שולית אם בכלל 28374
ספר לי מה אנחנו מרוויחים מהתחזות אם כל מה שעושים זה להערים עלינו מכשולים
להוציא לנו שם רע
וקרוא לנו פסיכים?
למה לטרוח להתחזות למישהו שמתייחסים אליו כפסיכי?!?
בעיית ההתחזות שולית אם בכלל 28376
לא הבנתי מה את/ה רוצה ממני. לא האשמתי אף אחד בשום דבר.

אמרתי שלא סביר בעיני שמשרד החינוך "מפיץ שקרים" על הדיסלקטים. אם יש לך משהו להעיר בעניין זה - בבקשה. אם לא, לך/י תיטפל/י למישהו אחר.
בעיית ההתחזות שולית אם בכלל 28381
הבנת הנקרא.....
משרד החינוך מוציא שם ללקויי הלמידה
מה האינטרס שלו?
על פי הטענות פה - כדי לא לתת לאנשים אבחנות בקלות כי אנשים מתחזים
מה שלא ברור לי
זה למה שמישהו ירצה להתחזות למישהו שקוראים לו פסיכי?
הבהרתי את עצמי?
בעיית ההתחזות שולית אם בכלל 28384
רגשי הנחיתות שלך היו בהירים עוד קודם.

ולשאלה הלפני אחרונה: כי זה מניב פריווילגיות מסויימות.
פריווילגיות? האם היית מוכן לעשות 28387
את עצמך צולע בשביל לחנות במקומות הכי טובים? היית מוכן ללכת עקום בכוונה כל החיים רק בשביל פריוילגיות?

היה נדמה לי שאנחנו מדברים על ספרות. קרא משהו. זה לא מזיק!
הפריוילגיות האלה יכולות להואיל רק לבעלי מום. בחינה בעל-פה היא עונש עבור מי שכותב היטב. אתה לא היית מוכן לקבל בחינות בעל פה גם אם לא היית צריך להתחזות לשום דבר.
פריווילגיות! 63482
טוב, למרות העלאת הדיון הישן אני לא מתאפקת ומעלה בכל זאת תגובה.
לא מדובר בצליעה כל החיים. לא מדובר בללכת עקום.
אני, את הפטור שלי משגיאות כתיב באנגלית קיבלתי אי שם בשלהי השמינית.
את האמת? אני לא באמת חושבת שהזדקקתי להן.
אבל המורה הציעה, ומי אני שאגיד לא? האישור הזה העלה את הציונים שלי בערך בחמש -שש נקודות. לא מהותי, אבל בהחלט עוזר.
האם אני חושבת שזה פייר? בהחלט לא. אם אני כותבת טוב פחות באנגלית, מגיע לי ציון טוב פחות באנגלית.
בעיקר כי למידת שפה כוללת בתוכה הן הבנת הנשמע, והן יכולת התבטאות בכתב. התנסחות ללא שגיאות הן חלק מהעניין.

ובנוגע למבחנים בעל פה- אני כותבת היטב (בעברית) ומתנסחת בכתב בקלות. אבל בכל רגע נתון הייתי ממירה את המבחנים הרגילים בבעלפה.
הם פשוט קלים יותר. מניסיון. (המבחן בעל פה היחיד שהיה לי כלל 3 שאלות, במהלכן פרצופיו של המורה הבהירו לי שלא דייקתי עד כה. 95 לא הולך ברגל בשנת בגרויות...)
בעיית ההתחזות שולית אם בכלל 28435
בוא תגיע לרמה השכלית שלי (ואני בחורה ולא בחור)
לפני שאתה מדבר על רגשי הנחיתות שלי
תגיע להשגים שלי עם המגבלות שלי ואז תדבר
בעיית ההתחזות שולית אם בכלל 28441
היות ואין מי שיכול לאמץ את המגבלות האמורות, האם הצעתך היא שכולם ישתקו?
גישה מעצבנת. 28449
אני לא חושב שאני צריך לעבור כל טראומה, חרפה, חוויה, או טקס שרק יהיה בשביל לשפוט אנשים שעברו אותם. הרי זה מגוחך - למי יש זמן לזה?
בעיית ההתחזות שולית אם בכלל 28508
מה הרמה השכלית שלך?
בעיית ההתחזות שולית אם בכלל 28385
הבהרת שאינך משתמש נכון באתר.

''על פי הטענות פה''
אז תענה למי שטוען. כאשר אתה עונה על תגובה, מצפים ממך להגיב למה שאותו אדם כתב.
ההתחזות מרכזית רק בדמיונו של 28396
המורה. משרד החינוך דאג שרק פסיכולוגים חינוכיים יהיו רשאים לאבחן מכיוון שהמעטים בינהם שעושים זאת ידועים בהנפקת תת אבחונים. הם לא יודעים למצוא בעיות כאלה כי הם לוקחים קורס בחירה בודד בנושא אם בכלל. זאת בניגוד לנוירולוגים המעטים המתעסקים בזה, בניגוד לפסיכולוגים קוגניטיביים, בניגוד לפסיכולוגים שיקומיים אחדים ובניגוד למאבחנים דידקטיים.
שלא יובן לא נכון, בכל מקצוע יש גם עובדים גרועים. אני מדבר על הממוצע.
בג"ץ דחה את המדיניות הזו בשל העברה על חופש העיסוק (מטעמים שאינם קשורים לליקויי למידה). משרד החינוך בראשות יוסי שריד התעלם מצו בג"ץ במשך שלושה חודשים. בשלב הזה התערבה לטובתנו ח"כ פרופ' יהודית נאות שדרשה נימוק לבזיון בית המשפט. יוסי שריד שינה את חוזר מנכ"ל לכזה שנותן הוראות שמבזות פחות את ההחלטה. הוא השתמש בחסינותו כחבר כנסת ונתן הוראה לא חוקית לפיהה כל ועדה פדגוגית רשאית לפסול או לקבל כל אבחון.
כן. במדינת ישראל, המורה להתעמלות והמורה ללשון יכולים לבטל החלטה של רופא נוירולוג, של פסיכולוג, של מאבחן דידקטי ולמעשה גם של שופט עליון.
המאובחנים כלקויי למידה יכולים, באמצע מבחן, לקבל הודעה שבגלל שהם התחצפו לשרת, האבחון שלהם לא נחשב יותר לקביל.

אם הייתי תלמיד בבית הספר התיכון, לא הייתי מבדיל בין 'תקופתנו הנאורה' לבין שנות השבעים.
ההתחזות מרכזית רק בדמיונו של 28398
המורה. משרד החינוך דאג שרק פסיכולוגים חינוכיים יהיו רשאים לאבחן מכיוון שהמעטים בינהם שעושים זאת ידועים בהנפקת תת אבחונים. הם לא יודעים למצוא בעיות כאלה כי הם לוקחים קורס בחירה בודד בנושא אם בכלל. זאת בניגוד לנוירולוגים המעטים המתעסקים בזה, בניגוד לפסיכולוגים קוגניטיביים, בניגוד לפסיכולוגים שיקומיים אחדים ובניגוד למאבחנים דידקטיים.
שלא יובן לא נכון, בכל מקצוע יש גם עובדים גרועים. אני מדבר על הממוצע.
בג"ץ דחה את המדיניות הזו בשל העברה על חופש העיסוק (מטעמים שאינם קשורים לליקויי למידה). משרד החינוך בראשות יוסי שריד התעלם מצו בג"ץ במשך שלושה חודשים. בשלב הזה התערבה לטובתנו ח"כ פרופ' יהודית נאות שדרשה נימוק לבזיון בית המשפט. יוסי שריד שינה את חוזר מנכ"ל לכזה שנותן הוראות שמבזות פחות את ההחלטה. הוא השתמש בחסינותו כחבר כנסת ונתן הוראה לא חוקית לפיהה כל ועדה פדגוגית רשאית לפסול או לקבל כל אבחון.
כן. במדינת ישראל, המורה להתעמלות והמורה ללשון יכולים לבטל החלטה של רופא נוירולוג, של פסיכולוג, של מאבחן דידקטי ולמעשה גם של שופט עליון.
המאובחנים כלקויי למידה יכולים, באמצע מבחן, לקבל הודעה שבגלל שהם התחצפו לשרת, האבחון שלהם לא נחשב יותר לקביל.

אם הייתי תלמיד בבית הספר התיכון, לא הייתי מבדיל בין 'תקופתנו הנאורה' לבין שנות השבעים.
בג''ץ קבע שאתה טועה. משרד החינוך 368107
א. מה הקשר בין דלקת אוזניים בגיל צעיר לדיסלקציה?
בג''ץ קבע שאתה טועה. משרד החינוך 368183
מבקשים ממך לכתוב את האות ''כ'' ואתה כותב את האות ''ת''.
בג''ץ קבע שאתה טועה. משרד החינוך 368578
אני לא ממש בטוח. למיטב הבנתי הדלקת גורמת לבעיות שמיעה, והן בתורן גולמות לבעיות בהבנת השפה, וזאת בגיל שקשה לגלות את הבעיות משום שהילד לא יכול לספר שהוא סובל מבעיית שמיעה. הבעיות בהבנת השפה נוצרות ברבדי היסוד, ומתפתחות (או עשויות להתפתח) לדיסלקציה.
בג''ץ קבע שאתה טועה. משרד החינוך 368581
אין איזה עניין עם שיויי המשקל שקשור בזה?
בג''ץ קבע שאתה טועה. משרד החינוך 368583
ייתכן; אינני יודע. (אם יש רופא בקהל...)
האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? 26349
מישהו אמר לי שלמרות היתרונות המוכחים של שיטת לימוד הקריאה אות-אות, יש לשיטה זו גם חסרונות. בראשם העובדה שהרבה יותר קשה לעניין ילדים בלמידת הקריאה כאשר מלמדים בשיטה זו מאשר בשיטת המילה השלמה (''בלי סודות'' וכאלה). זאת כפי הנראה הסיבה שמשרד החינוך עדיין דוגל בשיטה הזו.
האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? 26364
קשה לעניין ילדים בלמידת קריאה?! אני מתנצל שאני נדרש שוב לעובדה הטורדנית הזאת, אבל זה הצליח לכל לומדי העברית עד שבא אותו חוכמולוג והחליט "לעניין" את הילדים. ראוי לציין שאין שום צורך לעניין את הילדים בלמידת קריאה. ילדים רואים אנשים קוראים סביבם כל הזמן - לא רק ספרים ועיתונים, אלא גם כתוביות תרגום בטלוויזיה, שלטים, מודעות. אני מאמין שרוב הילדים רוצים גם ככה לקרוא. הם מאבדים עניין רק כשהם מגלים שמדובר בסיפור מורכב למדי. הם לא היו נתקלים בבעיה הזו אם היו משתמשים בשיטה נורמלית ללימוד קריאה. להגיד להורים לאפשר לילד שלהם להיות ב"סביבה רווית טקסטים" זה יפה מאוד, אבל אם זה לא קורה מעצמו, לביה"ס כנראה לא תהיה השפעה מאסיבית בנושא, ומוטב אם המוסד הזה יתרכז בלימוד הילדים, ולא בחינוך ההורים.
האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? 26423
דובי,ממש אבל ממש לא נכון
זה לא הצליח לכולם גם קודם
עד לא כל כך הרבה שנים היו אחוזי הנשירה מבתי הספר גבוהים, חלק מהגורמים לנשירה היו הקשיים של הרבה מאד אנשים בקריאה. מעט מאד מהסובלים בדיסלקציה לא יכולים לקרוא בכלל, לגבי רובם מדובר בקריאה איטית, קריאה מלווה בטעויות רבות וכדומה. הלימוד אות אות לגבי חלק מהם הוא קשה עד בלתי אפשרי (ולהיפך לגבי חלק לימוד בשיטת "המילה השלמה" הוא כזה), אלה שני נתיבים שדרכם יכולה לעבור הקריאה. כשאתה קורא מילה מוכרת אתה לא קורא אות אות אלא תופס את המילה בשלמותה (זה במיוחד חשוב בעברית בגלל שאין vowels ולמעשה הרבה פעמים ניתן לפענח את המילה רק לאחר שקראנו את כולה) מילה לא מוכרת אתה קורא אות אות גם כקורא מיומן...
איך עדיף ללמד ילדים? על סמך מה אתה אומר שאות אות עדיפה לא ברור לי... ניסיון העבר? אם כן, אז הוא ממש לא היה הצלחה ולא כדאי להסתמך עליו.
מחקרים יש התומכים בשתי הדרכים
כמו שכבר אמרתי כאן במקום אחר, סביר מאד להניח שבקריאה, כמו גם בתחומים אחרים, לילדים (לאנשים) שונים מתאימות אסטרטגיות למידה שונות.
אני דווקא מסכימה איתך שילדים רוצים במקור לקרוא (וזה לא משנה אם מדובר בספר עב כרס או חדשות הספורט) , והסיבה לבדיקת אסטרטגיות אחרות מ "אות אות" היא לא שעמום, אלא קשיים של ילדים ללמוד לקרוא, פשוט נורא, איך לא חשבת על זה??? כשהם מתקשים ולוחצים עליהם, ומתאכזבים מהם , אז הם באמת הרבה פעמים, מפסיקים לרצות , ואז על הבעיה היחסית טכנית של "מציאת האסטרטגיה המתאימה לילד בהתאם לסכמות לפיהן הוא חושב" מתווספת בעיה מוטיבציונית ורגשית והסיפור הופך לקשה יותר. החוכמה היא ללכת עם דרך החשיבה של הילד (ועם מה שמעניין אותו) ולעזור לא למצוא את הקריאה
זה כמובן קשה עד בלתי אפשרי בכיתות של 35 ילדים... ועם מורות שחושבות שכולם צריכים ללמוד כמו שהן למדו(מזכיר לך מישהו?)
חבל.
האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? 26429
הנסיון שלי
בתי למדה בשיטת המלה השלמה. לבני היתה מורה שהתעקשה ללמד בשיטת אות אות. שניהם למדו בכיתות קטנות.

בשיטת אות אות רוב הילדים קראו לאחר כחדשיים ובשיטה הכולית לקח אפילו שנה לכמה ילדים לקרוא באופן סביר. עד היום בתי מתקשה
קצת בזיהוי אותיות ולבני אין שום בעיה להרכיב לאט מילה חדשה עבורו.

ללא קשר לשיטת הלימוד, בתי קוראת כל מה שנופל לה ליד והבן רק את מה שנחוץ בבי"ס ועוד ספר פה ושם.

להוסיף דרגת קושי, שניהם למדו עברית כשפה שניה .לימוד שפה זרה מתבצע אך ורק בשיטה המלה השלמה, אבל זה נובע ישירות ממבנה השפה.

מסקנות
1) חיבת הקריאה לא נובעת במישרים מקושי לימוד השפה

2) וזו מסקנה ששותפים לה כמעט כל הורים שהיו איתי - לימוד אות אות עדיף שבעתיים, דם משום שהילד מקבל חיזוקים מידיים וההתקדמות מורגשת. בשיטה הכולית עובר זמן עד שההבטחה הוירטואלית, שהילדה תבין פתאום את כל הטקסט, מתממשת.
האם אתה לא רואה כמה אתה שקוף? 26636
נחמד מצידך שאתה מפרט לנו על הבעיות השונות של הילדים שלך בלימוד העברית בתור שפה שנייה, שמתוך זה ניתן להסיק ששפה אחרת היתה השפה הראשונה שלהם, השפה שמדברים איפה שאתם גרים, וזה בטח לא בארץ, אלא איפשהו בחו''ל, ולכן אני מציעה כשאתה בא לחלק עצות ורעיונות לגבי הארץ לפחות תודיע לכולם שגם אתה לא גר כאן, כמו אותו ישראלי גרמני שלא מפסיק לבלבל לנו את המוח.
עכשו אני מבינה למה אתה גם בעד זכות הצבעה ליורדים.
האם אתה לא רואה כמה אתה שקוף? 26637
אם הילדים שלו למדו עברית כשפה שניה, המסקנה שאני הייתי מסיק מכך היא שהם הגיעו לארץ מחו''ל, ולא להיפך, ולכן רון גר עכשיו בארץ.

אני לא מבין מדוע את חושבת שאת יכולה לבוא סתם כך ולהטיח האשמות ודברי גנאי כנגד מישהו, המבוססות על חוסר היכולת שלך להסיק מסקנות לוגיות.

אה, נכון, כי את אנונימית, ולכן את יכולה לעשות מה שבא לך.
האם אתה לא רואה כמה אתה שקוף? 26638
מה גם שהשאלה היא האם לאזרח מדינה אחרת מותר ורצוי כי יצטרף לדיונים מהסוג שעולה פה.

לטעמי כן יתכן כי אחרים אינם רואים עין בעין כמוני.
האם אתה לא רואה כמה אתה שקוף? 26642
לדעתי כל אחד יכול להביע פה את דעתו, אבל אם הוא יושב בחו''ל הוא צריך לפחות לכתוב את זה, כי זה ברור שקל יותר לשבת שם ולחלק עצות לכל מיני ילידים שנשארו בטעות כאן, ביחוד שהעצות האלה עלולות לגרום לחורבן מדינת ישראל. אני בהחלט מוכנה להבין ולקרוא את הדעות של מישהו אחרי שאני יודעת איפה הוא יושב ומה הוא פחות או יותר עושה. אני לא אוהבת את הדעות של גלעד למשל, אבל אני יודעת שהוא גר כאן ויש לו את אותו גורל כמוני, משהו שאני בשום פנים ואופן לא יכולה להגיד על כל מיני יורדים מתוחכמים שכותבים כאן. אני חושבת שהרבה קוראים מסכימים איתי בנקודה הזאת, ותראה למשל איך כמעט כל הקוראים (חוץ מאדון מאן ומרון) היו נגד העניין שישראלים יורדים יוכלו להצביע מאיפה שהם גרים, זאת אומרת מחו''ל. מעניין שגם ימנים ושמאלנים תומכים בנקודה הזאת, ובמיוחד השמאלנים.
מציע - מקלחת קרה 26646
לדעתי כל אחת יכולה להביעה פה את דעתה אבל אם היא לובשת חצאית במידה 48 היא צריכה לפחות לכתוב את זה.

והשאר כתוב בספר הבורות.
האם אתה לא רואה כמה אתה שקוף? 26651
HUH? מה הקשר בין המקום בו הוא יושב לדעתו בדיון הזה? מילא מדובר היה בדיון פוליטי, אבל אפילו זה לא.

אגב, לא משנה מה הוא יכתוב כאן, העצות שלו לא יכולות לגרום ל"חורבן מדינת ישראל", מהסיבה הפשוטה שלא סביר שמישהו אכן יממש את ההצעות המועלות בדיונים כאן ללא בדיקה מעמיקה (אם בכלל).

אגב, מה ההנחה שאם הוא בחו"ל כרגע (אם הוא אכן שם), הוא שם לצמיתות? מאיפה השינאה הזו לישראלים ששוהים מחוץ לישראל?

Xslf
(נולדה בארה"ב, גדלה בישראל, עבדה שנה וחצי בארה"ב, חזרה לישראל, ומתכוונת לעבוד בצרפת שנתיים ואז לחזור שוב לישראל. עולה או יורדת? סתם עובדת היי טק :-) )
האם אתה לא רואה כמה אתה שקוף? 26661
כשאני רואה ושומעת בזמן האחרון כל מיני שכנים טובים ומכרים רחוקים חושבים על ירידה רע לי מאוד.אין לי ארץ אחרת ואין לי דרכון אחר, ואני לא מוכנה לוותר על המולדת היחידה שלי. ולכן אני חושבת שלישראלים מחו"ל אין זכות מוסרית להטיף לי ולאחרים פה מוסר ולהגיד מה לדעתם צריך לעשות כאן כדי לפתור את הסיכסוך. יכול להיות שהתגובה הזאת לא היתה שייכת לדיון פה, אבל לא יכלתי להתאפק, כי הרגשתי שהדבר הזה עם העברית בתור שפה שנייה ניפלט לו אייכשהו החוצה. זה כבר קרה פעם אחרת בדיון על הזכות של יורדים להצביע מחו"ל, ששם הוא אמר בתגובה אחרת ש "דברים שרואים מכאן לא רואים משם", כשדיבר עם היורד מאן. אם את רואה את התגובה המחוממת שלו עכשיו על חצאית במידה 48 תוכלי להבין עד כמה אני אולי בעצם צודקת. החוש השישי שלי אומר לי שהוא מביט עלינו ממקום אחר.אולי אני גם טועה, אבל ממש לא ניראה לי.
אבל על מה בעצם אני מדברת? הרי גם את אזרחית אמריקאית שתעזוב אותנו כניראה באיזשהוא שלב לטובת העולם הוירטואלי.
מישהו דיבר על ויתור על המולדת? 26684
כן, אני נושאת שני דרכונים, ישראלי ואמריקאי. כן, אני חיה מידי פעם בחו''ל.
ועם כל זאת, המולדת שלי היא ישראל, ובה אני מתכוונת לגדל את ילדי (כשיהיו לי ילדים בכלל).

אה, דרך אגב- העולם בחוץ מאוד לא וירטואלי. כדאי לך אפילו להציץ. יש הרבה מה ללמוד. וישראל לא תפגע מכך. היא אפילו תרוויח.
האם אתה לא רואה כמה אתה שקוף? 26891
אהא. אני מבין. לו היה לך דרכון אחר, לא היית מבלבלת לנו את המוח? אולי כדאי לי לדבר עם שגרירות ארה"ב, לסדר לך אחד?

אני לא מבין מה הבעיה שלך בדיוק. כמעט לכל מקימי המדינה היו דרכונים זרים - האם זה הפך אותם לפחות ציונים ממך?

כן, יש לי דרכון אמריקני. אני לא מתבייש בכך - נולדתי כאשר אני זכאי לו. אם זה עושה אותי נחות ממך, כמה שקשה להאמין שדבר כזה קיים, אז ניחא.
לא הבנתי ממי איכפת לך. 28267
האם אתה לא רואה כמה אתה שקוף? 26675
בין זה שגם אני הייתי מהמתנגדים לזכות הצבעה לאילו הגרים בחו''ל לבין השתתפות בדיון אני לא רואה שום קשר, אני אשמח אם אפילו עירקי מעירק ישתתף פה בדיון וציג את עמדתו על מנת שנראה דעות שונות ועל פי הן נוכל לבחון את דעתנו שלנו.

לבחון רק דעות שמוצאות כן בעיננו לפי שיקול מקומי או לא מקומי, מוזר בעיני בעיקר כמממו שכבר נירשם פה , לא על הדיון ב''אייל
'' תיפול מדינת ישראל.
למרות שלאחר הדיון בנושא דב אנשלוביץ אנו לפחות יודעים כי ''האח הגדול'' צופה בנו.
האם אתה לא רואה כמה אתה שקוף? 26686
אכן, כל אחד יכול להביע פה את דעתו (בלי שום תנאי, למעשה), אבל יהיה יותר נחמד אם תורידי במעט את רמת התוקפנות שלך. זה לא מוסיף לך כבוד, וזה בטח לא תורם לדיון.

The trash-heap has spoken!
האם אתה לא רואה כמה אתה שקוף? 26641
מעניין, אתה חושב שרון עולה חדש, ואני חושבת שהוא יורד ישן שמנסה להסתיר את זה, אבל בכל זאת ניפלט לו שהילדים שלו למדו עברית בתור שפה שנייה. אם הוא היה עולה חדש הוא לא היה שולט כל כך טוב בעברית, וגם לא טורח להדגיש בעוד תגובה אחרת שהילדים שלו למדו את השפה העברית בתור שפה שנייה.
אני במקרה מכירה עולים חדשים טוב מאוד, ולא רק מרוסיה, ותרשה לי לקבוע עוד פעם שרון בפירוש לא עולה חדש.
האם אתה לא רואה כמה אתה שקוף? 26644
אני אמתין לתשובה של רון, אבל בכל זאת, האם חשבת על האפשרות שרון הוא ישראלי, שלא היה בארץ (עבודה בשליחות המדינה, למשל) כשילדיו נולדו, ואח"כ חזר לארץ?

האם חשבת על האפשרות שרון הוא ישראלי, שמעולם לא התגורר מחוץ לישראל, אבל אישתו (נניח) אמריקאית, שלא למדה עברית מעולם, ולכן השפה המדוברת בבית היתה אנגלית - ועברית היא שפה שניה עבור הילדים?

ישנן עוד כמה אפשרויות, אפילו יותר איזוטריות (ילדים מאומצים מחו"ל?). את הגעת למסקנה מסויימת, ומבלי *לשאול* את רון אם המסקנה נכונה, מיהרת לתקוף אותו על-סמך מסקנה זו. אולי המסקנה שלך נכונה, אבל העובדה שהסתמכת עליה ללא כל בסיס מוצק אינה מעידה על סבלנות רבה.
האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? 26439
אין הרבה מה להוסיף מעבר למה שרון אמר. הביטי סביבך, ותראי איזה אחוז מהילדים מתקשים בקריאה מאז שהחלו ללמד בשיטת השפה כמכלול. אין לי מושג אין בכלל מצפים מבן-אדם להתמודד עם מילים חדשות אם הוא לא מורגל בקריאה אות-אות. יש ילדים שיותר קל להם בשיטת השפה כמכלול? אז שילמדו אותם ספציפית בצורה הזו. השיטה הזו פוגעת במרבית התלמידים, ואין סיבה שהיא תהיה ברירת המחדל.
האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? 26478
אינני יודע מה אחוז הילדים המתקשים בקריאה מבין אלה שלמדו בשיטה אחת, ומהו מבין אלה שלמדו בשיטה האחרת. בוודאות אני יודע שיש שיש אנשים (וילדים) המתאימים לשיטה האחת (או שהשיטה מתאימה להם), יש כאלה שלאחרת, ו... הפתעה, יש כאלה (כנראה שהרוב הגדול), המסוגלים ללמוד קריאה בכל אחת מהשיטות. (בתגובתו של רון הוא סיפר על בתו אשר למדה עברית בשיטת המילה השלמה, ושפה אחרת באותה שיטה, ומתקשה בעברית, ואילו בנו אשר למד עברית בשיטת אות - אות השתלט על העברית, למרות שאת השפה הראשונה רכש בשיטת המילה השלמה.
אגב, אינני יודע למה אתה (דובי) מתכוון באמרך "מאז שהחלו ללמד בשיטת השפה כמכלול".
עברו בערך 40 שנים מאז שאני למדתי לקרוא, ואני למדתי מילים שלמות. הדבר הראשון שלמדתי לקרוא היה "שלום כתה א"', *ולא* ש-ל-ו-ם כ-ת-ה א. (ועד היום קשה לי, אם כי לפעמים אני מתאמץ, לכתוב את המלה "כיתה").
יתכן כי אנשים המסוגלים להשתלט על שתי השיטות, ישלימו את ההשתלטות על טכניקת הקריאה מהר יותר בשיטת אות אות (מישהו חושב כי יאחר משהו אם לא ישתלט על הקריאה עד חנוכה?), אבל אין ספק כי הלומדים בשיטת המלה השלמה, יכתבו בפחות שגיאות כתיב.
האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? 26595
גם לי בכיתה א' היה כתוב בגדול "שלום כיתה א"' על הלוח. אבל אני הגעתי לכיתה א' כשבאמתחתי כבר יכולת קרוא וכתוב, כך שאני לא יכול להגיד איך זה השפיע עלי. בבית-ספר, בכל מקרה, לימדו אותנו לקרוא אות אות. סליחה, תיקון - עיצור, תנועה, עיצור, תנועה. ככה צריך ללמוד לקרוא. רק ככה אתה מתרגל למילים השלמות, ורק ככה אתה יכול להתמודד עם מילים חדשות. אין לי מושג קלוש איך ילד שמעולם לא למד באמת לקרוא אות אות אמור להתמודד עם מילה שהוא לא מכיר. אני מניח שהילדים לומדים בעצמם לזהות את האותיות השונות. השאלה היא אם יש סיבה טובה לכך שהילדים יאלצו ללמוד זאת בעצמם - דבר שמן הסתם לא מפחית טעויות, אלא מגביר אותן(*).
מכל המחקרים שאני קראתי, ומכל הילדים שאני נתקלתי בהם (ובזמנו נתקלתי בהרבה, מה שעורר בי את העניין לקרוא את המחקרים), תהליך למידת הקריאה (ויותר מכך - הכתיבה) מתמשך בשיטת המכלול על פני שנים רבות, ולעיתים כלל לא מסתיים, לעומת השיטה הישנה ואחוזי הכשלון שלה נמוכים בהרבה. לצערי אין לי מחקרים כאלו זמינים כרגע.

(*) עוד מגבירה את כמות הטעויות הטענה שהורים ומורים לא צריכים לתקן שגיאות כתיב של ילדים, כדי לא לפגוע בתהליך הלמידה שלהם, או משהו כזה...
האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? 26615
נתחיל מהסוף - אני יותר ממסכים עם ההערה שלך לגבי תיקון או אי תיקון של שגיאות כתיב.
ולגבי "שלום כתה א" - כשאני הגעתי לבית הספר לא ידעתי לקרוא (אם כי ידעתי לזהות היכן כתוב שמי). המשפט שלום כתה א *לא* היה (רק) כתוב על הלוח כקישוט הכתה לפתיחת שנת הלמודים - הוא היה בסיס הלימוד. לאחר לימוד מספר מינימלי של מילים (להבדיל מהסינית), למדנו לזהות מילים חדשות, והגענו לאין סוף האפשרויות. (כמו שכבר ציינתי, חלפו איזה 40 שנים, ואני לא בדיוק זוכר כל מלה שנלמדה, אבל נניח שהמלה הבאה שנלמדה היתה "חבר", אז מפרוק המלים "שלום" ו"חבר" [בלי קשר לקלינטון או רבין], והרכבה מחדש, ניתן ליצור את המלה "חלום". זה פחות או יותר העקרון)

כמי שנשוי למורה אשר לימדה לא מעט ילדים לקרוא ולכתוב,בלא מעט שיטות לימוד, אני יכול לומר כי הקביעה ש"ככה צריך ללמוד לקרוא. רק ככה אתה מתרגל למילים השלמות, ורק ככה אתה יכול להתמודד עם מילים חדשות" היא במקרה הטוב יומרנית. ישנן מספר שיטות, ומספר גדול יותר של תלמידים. לא אחזור על עצמי בנושא ההתאמה האישית של השיטה לתלמיד, אבל רק אציין שוב שרוב התלמידים ילמדו הן בשיטה זאת והן באחרת, ולמיעוט אשר איתרע מזלו ללמוד בכתה בה מלמדים בשיטה אשר אינה מתאימה לו, צריך להתאים את השיטה, אם באמצעות לימוד אינדיבידואלי (הפתרון האופטימלי, ובאופן מפתיע - גם הנפוץ), אם במסגרת "טיפול קבוצתי", ואם ע"י מעבר לכתה בה מלמדים בשיטה המתאימה לתלמיד (ושוב, באופן מפתיע, בלי להכנס להתחשבנות קטנונית - מעבר זה הוא דו-סיטרי).
האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? 26488
תגובתו של דורון די ממצה, ורק כדי להבהיר
אני עדיין לא מבינה על מה אתה מסתמך כשאתה אומר ''רוב הילדים... '' כי המחקרים שאני מכירה הם לא חד משמעיים וגם לא ההכרות שלי עם ילדים. אם עם העמדה שלך באמת מבוססת על מידע אמיתי ממספר גדול שלי ילדים, אני מאד הייתי רוצה לשמוע, אם לא, אז ...
כאמור הדבר היחיד שאני יודעת שאפשר להגיד על רוב הילדים הוא שהם יכולים ללמוד בשתי השיטות,
וגם לגבי טענתו של רון על תחושבת ההצלחה,
זה לא מדויק, כי בשיטת האות אות לקוח הרבה זמן עד שלומדים את כל האותיות ואפשר לזהות מילים....
האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? 26538
הרבה זמן?

עד ט"ו בשבט הילדים הכירו את כל האותיות
וקראו כמה מילים בסיסיות.

ולהזכיר - ילדים שעבורם עברית הייתה שפה שניה.
האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? 26597
אני מסתמך הן על מחקרים שקראתי והן על עדויות של מורות ששוחחתי איתן או קראתי. לגבי ההיכרות שלי עם ילדים - מדובר בהתרשמות אישית ולא במשהו קונקרטי - התרשמות שזכתה לאישוש מהמחקרים שקראתי.

שימי לב: מס' האותיות בשפה העברית: 22. מספר סימני הניקוד: (אין לי כוח לספור, בואי נסגור על 10. מאוחר לי מידי). סך הכל סימנים שהעוללים צריכים להכיר? 32.
מספר המילים האפשריות תיאורטית בשפה העברית: אינסוף. אוצר מילים סביר של ילד בכיתה א': (אין לי מושג ירוק. נסגור על 1000, כי זה מספר יפה ועגול ובטח הרבה יותר נמוך מהמספר האמיתי, במיוחד אם נחשיב הטיות). כמה מילים צריך ילד להכיר כדי לדעת לקרוא ולכתוב? 1000. מה לוקח יותר זמן?

כשנתחיל לכתוב בסינית, נדבר על לזכור מילים כמכלול.

ואגב, אני פשוט לא מצליח להתנער מהתמונה המנטלית של איזו ילדה אחת שראיתי לפני כמה זמן בכניסה לחנות, מעבירה אצבע קטנה על השלט "דחוף" על הדלת: "ד-ח-ו-ף. דחוף!", עם חיוך גדול על הפנים. וואו, איזה תענוג.
תיקון קל 26660
מספר הסימנים שאליהם מתייחסים כאותיות בשפה העברית הוא 27, כולל הסופיות, שגם אותן יש ללמוד, ולא 22.

יש גם ללמוד אותיות כתב ואותיות דפוס, כלומר - שני גופנים, ובסך הכל (כולל סימני הניקוד) - כ-‏65 סימנים שיש להכיר, ועוד לא התחלנו לדבר על סימני פיסוק, כולל רווח בין המלים, שגם את משמעותו יש לשנן.
תיקון קל 26688
לגבי דפוס וכתב - בגלל זה לא מלמדים אותיות כתב עד שלב מאוחר יותר (כיתה ב'? ג'?) - כשהשפה כבר מובנת לתלמיד, ואותיות הכתב לא ילמדו כמשהו חדש לגמרי, אלא צורה חדשה למשהו מוכר.
האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? 81829
אני יודעת שאני באיחור של שנה או משהו כזה,
אבל פשוט לא יכולה להתאפק

השיטה הגלובלית (הנוראית) היתה ניסוי
ני-סוי
שנכשל. היא שיטה מאוד לא מוצלחת.
המציאו אותה בשביל מעט ילדים שהתקשו בשיטה הישנה והטובה, והיא יצרה הרבה הרבה ילדים מתקשים.

השיטה היתה נהדרת עבור אותם ילדים שלא יכלו לקרוא, והצלחו להשתמש בה להחדיר בהם כמה מילים גלובליות.
היא היתה סבירה עבור אותם ילדים שילמדו לקרוא בין כה וכה.
והיא היתה קטסטרופה מהלכת עבור כמות גדולה יחסית של ילדים שיכלו ללמוד לקרוא לו הדבר נעשה בשיטתיות ישנה וטובה.

בשיטה הגלובלית הצלחנו ללמד את הילדה שלנו בת השנה וחצי לקרוא אוצר של כמה עשרות מילים. זו היתה משימה קלילה.
אבל בין זה לבין לקרוא אין ולא כלום.
בשביל לקרוא חייבים לבצע לבד תהליכים של סינתזה ובשביל זה צריך כלים, שהשיטה הגלובלית עושה מאמץ אדירים להסתיר מהתלמידים.
האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? 28265
מה הקשר ללקות למידה. שום שיטת לימוד לא יכולה לגרום לפגמים נוירולוגים. היא יכולה מקסימום להדגיש פגמים קיימים.
האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? 28329
אתה מנסה להוכיח שאתה לא יכול לקרוא? כי אתה בעקביות שואל אותי שאלות על דברים שבכלל לא דיברתי עליהם. מי לעזאזל דיבר על לקות למידה? הרי מה שאני זה בדיוק שלא מדובר בלקות למידה, אלא בלקות לימוד - השיטה החדשה היא פשוט גרועה, וגם תלמידים בלי שום לקות, אלא סתם תלמידים חלשים (אתה מקבל את זה שבאמת קיימים תלמידים חלשים, נכון?), מתקשים ללמוד כך.
זה דיון על ספר בנושא הדיסלקסיה 28351
אם לא דיברת על הספר, אין לנו ויכוח. פשוט כשמישהו כותב תחת כותרת לא רלוונטית, קשה להבין אותו. יכול מאוד להיות שהשיטה גרועה. לא יודע.
זה דיון על ספר בנושא הדיסלקסיה 28403
כשמישהו לא טורח לעקוב אחר השתלשלות הדיון, קשה לו מאוד להבין על מה מדברים. אני טענתי שרבים מהדיסלקטים-לכאורה אינם באמת סובלים משום ליקוי, אלא הם קורבנות של שיטה שמקשה על למידת השפה, וכך קורה שהם מתקשים בקריאה, ולמערכת החינוך נוח יותר לסווג אותם כלקויי למידה, ולא כפאשלות של המערכת.
זה גם לעניין הטענה שלך כאילו אני אמרתי שרוב הדיסלקטים הם מתחזים - לא היה ולא נברא. לא זאת אמרתי. באמת נמאס לי מההאשמות שלך. כאילו כל מי שהוא לא דיסלקט אשם במצב שלך.
מסתבר שהבנתי אותך די טוב. 28705
שיטה גרועה לא יוצרת שום דבר שדומה לסימפטומים של לקויות למידה. לקות למידה אינה 'אי הצלחה בלימודים'. קריאה דיסלקטית היא קריאה בה הסיכוי לשגיאות מקריות הוא גבוהה מאוד. זה דומה לדיבור מגומגם.
שיטה גרועה גורמת לשגיאות קבועות מסוגים קבועים.
אפשר לטעות באבחון כל שמי שלמד לקרוא לא נכון הוא יחשב לדיסלקטי. יש לזה סיכוי כמו הסיכוי שזה יטעה בבדיקת ראיה. אפשר לחשוב שתלמיד שקורא לא נכון לא רואה את הדף היטב. לרופא עיניים יש סיכוי לשגות כך, אך הסיכוי שואף לאפס.
מסתבר שלא הבנת כלום 28979
דיון 629

הרי לך והרי לך (סליחה, קצת רגרסיה לילדות. מותר לי לפעמים).

אתה לא תלמד אותי מה אני רואה סביבי. ילדים לא יודעים לקרוא, לא בגלל שהם דיסלקטים, אלא בגלל שמשרד החינוך מפגר. עכשיו תחשוב לכמה ילדים הרסו את החיים כי אמרו להם ששגיאות זה בסדר, וזה לא אשמתם שיש להם בעייה אובייקטיבית של דיסלקציה.
מסתבר שלא הבנתי כלום. דעתך 32621
מסתבר שלא הבנתי כלום. דעתך לוקה בסתירות פנימיות. אתה חושב שיש יותר מידי מאובחנים כלקויי למידה וחושב שאינך מדבר על ליקויי למידה. לא הבנתי כלום. בדיוק כמוך. גם אני לא מבין את דעתך.
אגב, סליחה שהטרדתי אותך. חבל שלא הבנתי שאין עם מי לדבר.
מסתבר שלא הבנתי כלום. דעתך 32654
דעתי אינה לוקה בשום סתירה, ידידי, ואני אודה לך אם לא תחליט עבורי מה אני מבין ומה אני לא מבין, אלא אם יש לך הוכחות לכאן או לכאן.

פעם אחרונה: שיטת הלימוד שהייתה נהוגה בבתי הספר גרמה לאנשים רבים להתקשות בקריאה ובכתיבה. מספר המתקשים בקריאה בכיתות הגבוהות יותר (ד'-ח', למשל) גדל פלאים מאז שהחל השימוש הנרחב בשיטת ה"שפה כמכלול". העניין הוכח שחור על גבי נייר בדו"ח שהוגש, ושאליו הפניתי אותך.
רבים מהילדים הללו נחשבו "דיסלקטים", ובמקום לעזור להם ללמוד לכתוב נכון, הסבירו להם שזה בסדר שהם לא יודעים לאיית, ושזה לא אשמתם. עכשיו כבר מאוחר מידי בשבילם.
פרט לאלו, יש גם מי שהם דיסלקטים באמת, ואני נוטה להאמין שמספרם נמוך באופן קיצוני מהמספרים שמצויינים כיום. לכן יש לבצע אבחונים קפדניים, כדי שמי שלוקה בדיסלקציה יזכה לטיפול ההוגן המגיע לו והדרוש לו, ומי שאינו לוקה בה, יופנה למסלול אחר, שידאג לטפל בצרכים שלו כתלמיד חלש ללא בעיה חיצונית.
מסתבר שיש כאלה שמסכימים איתך 28933
"דו"ח במשרד החינוך: במשך שנים למדו התלמידים לקרוא בשיטה פסולה

מהממצאים עולה כי המשרד עודד את שיטת "השפה כמכלול" תוך התעלמות ממחקרים בארץ ובחו"ל שפסלו אותה; השיטה פגעה בייחוד בתלמידים מהשכבות החלשות; משרד החינוך גנז בעבר דו"ח דומה"

מסתבר שיש כאלה שמסכימים איתך 28982
זאת הבעיה - שאף אחד לא מקשיב לי אף-פעם. (:
דובי למשרד החינוך! 29041
דובי למשרד החינוך! 29047
לא ידעת? אני כבר שר החינוך...
על איכות השיטה היה ויכוח קל. 32623
הויקוח הקשה היה על הקשר לאבחונים לליקויי למידה. יש אנשים שלא מצליחים להאמין שלקויות הלמידה נפוצות והם יחפשו כל תירוץ...
הבעיה עם הקטע הזה של הויכוח שונה...
האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? 28266
אין לזה שום קשר לבעיה הנוירולוגית הקרוייה לקות למידה. אפילו משרד החינוך לא יכול לחנך כל כך גרוע, עד ליצירת בעיות נוירולוגיות.
התפוצה והאמון. 28023
אני מאובחן כבר 25 שנים. פעם אמרו ורמזו שאני שקרן. אני ההורים שלי והמאבחנים שלי. אמרו שלא יכול להיות שיש בעיה כזו. אמרו שאם היתה בעיה כזו היא היתה נפוצה ולא היו שומעים עליה פעם ראשונה ממני.
היום אומרים שאני שקרן כי יש יותר מדי מאובחנים.
מובן שזו שטות. יש הרבה יותר מרכיבי משקפיים מאשר אנשים המאובחנים כלקויי למידה. אף אחד לא שואל למה לפני כמה דורות לא היה צורך במשקפיים. מובן מאיליו שפשוט לא הייתה מודעות לצורך.
הקריאה כמכלול, גרועה ככל שתהיה, אינה יכולה להיות סיבה לבעיה שלרוב היא כרונית ואינה סיבה לבעיה בין לאומית. יש גבול אפילו ליכולת הנזק של שיטת לימוד.

נסה לחשוב על מה שכתבת. החלף את המילה דיסלקסיה במילה 'גימגום' או במילה 'הומוסקסואליזם' ותבין עד כמה דברך מעליבים ומכוערים. יש גבול למידת הסבל והשינאה שאנשים כמוני חווים על לא עוול בכפם, רק משום שבעיתנו הרפואית-נוירולוגית אינה מתיישבת עם האינטואיציה של מי שלא למד את הנושא.
התפוצה והאמון. 28050
פעם, הומוסקסואלים הסתירו את נטיותיהם. פעם, אנשים שנזקקו למשקפיים פשוט לא ראו טוב. מה עשו כל אותם דיסלקטים בעבר כדי להסתיר את הבעיה שלהם? אייתו נכון? דיסלקציה היא לא משהו שאפשר באמת להסתיר, הרי. לא לאורך זמן, לא מכולם.
הטענה שלי היא שחלה עליה מופלאה בכמות האנשים שלוקים בבעיה הזו, באחוז הרבה יותר גבוה מבעבר, ולדעתי יש לחפש את מקור הבעיה במקום אחר.
זה לא שולל את קיומם של דיסלקטים - רק מעלה תהיות לגבי חלק מאלו שטוענים שהם לוקים בבעיה זו.
התפוצה והאמון. 28076
פעם, דיסלקטים פשוט לא כתבו/ קראו והועפו מבית הספר (כעצלנים ו/או טפשים).
התפוצה והאמון. 28100
פעם, אי יכולת קרוא-וכתוב הייתה נפוצה וברורה יותר. ולעיתים, אפשר לחפות על חוסר יכולת קרוא-וכתוב על ידי זיכרון מעולה.
התפוצה והאמון. 28113
מתי פעם? לפני 15 שנה? לפני 15 שנה אנאלפבתיות לא הייתה "ברורה יותר".
ולכמה אנשים, בדיוק, יש את הזכרון המעולה הזה שמאפשר להם לחפות על יכולת הקריאה? ואיך זכרון מחפה על אי-יכולת לכתוב?
התפוצה והאמון. 28251
בדיוק באופן בו קיבלתי 98% בבחינת הבגרות בהסטוריה. זיכרון טוב אינו מונע קריאה. הוא מונע רק קריאה חוזרת. כמו כל מנגנון פיצוי, הוא חלקי. עיוורים שומעים יותר טוב - גם זה פיצוי חלקי.
בכל מקרה, לויכוח הזה יש שני צדדים. צד אחד מדבר מניסיון והשני מדעה קדומה, בערות וחוסר ניסיון. אם אינך מבין איך זיכרון טוב חוסך קריאה, כדאי שתתוכח על משהו שאתה כן מבין ותפסיק להחפיש אנשים בשל מומיהם. אנחנו לא הרענו לך מעולם. אתה פשוט חכם על חלשים. נהנה לשים מכשול בפני עיוור ורוצה שהמערכת תמשיך להציק לנו.
התפוצה והאמון. 28331
חכם על חלשים? בינתיים עברת אותי בהיסטוריה בערך ב-‏30 נקודות. אני לא מבין בכלל על מה אתה מתלונן...

לויכוח הזה יש שני צדדים - אחד שכותב דברים וקורא את דברי השני, ואחד שכותב דברים למי מה שהוא חושב שהצד השני אומר, ולא ממש קורא את דבריו.
בשום מקום לא אמרתי שום דבר נגדך או נגד דיסלקטים. לא כתבתי שהרעתם לי או שפגעתם בי. אני גם די בטוח שאתם לא בדיוק קולקטיב.
אני באמת לא מבין איך זכרון טוב יכול לחסוך לך קריאה ראשונה של משהו. לגמרי מעבר ליכולת ההבנה שלי. אולי תסביר לי, במקום לתקוף?

אתה יודע מה, חבל על הזמן שלי. אתה לא מעוניין להשיב לי. אתה רואה בעצמך קורבן, ואף אחד לא ישכנע אותך שאני חלק מהממסד הנורא שרק רוצה לפגוע בך, מסכנון אחד. אני איש רע. אני רוצה שכל הדיסלקטים ילכו לעבוד בזבל. אני נהנה לזרוק זקנות מתחת למשאיות חולפות. אין לי כוח לשטויות האלה. אם אתה רוצה להמשיך לדבר עם עצמך ולהסביר לעצמך כמה שכל העולם מתאכזר עליך - תהנה.
התפוצה והאמון. 28352
אם תחת הכותרת 'תפוצה ואמון' אתה אומר שאתה לא מבין איך זה אפשרי, אתה מביע חוסר אמון.
זיכרון מגן נגד קריאה שניה. לא ראשונה. המבחן נערך בעל פה. אם אתה רוצה לשמוע על דברים שקשה לי ללמוד, לא חסר לי מה לספר לך. כל החיים שלי סובבים סביב מציאת פתרונות חלקיים ללמידה למרות ליקויי למידה. אם כל החיים שלי סובבים סביב הבעיה שלי, לא נראה לי שיש לך מה לקנה בזה.
יתכן שיש לך סיבות לקנות בי. זו בכל מקרה לא אחת מהן.
התפוצה והאמון. 28249
את הדיסלקסיה שלי קשה להסתיר כי היא חמורה עד כדי נכות. זה נדיר. את רוב שאר המקרים קל להסתיר. פשוט נמנעים מכתיבה ככל האפשר וקוראים מעט או לאט או בעזרת אדם שאפשר לשתף אותו בסוד הנורא.
הסיבה העיקרית לקלות ההסתרה היא שמדובר בבעיה שפרימיטיבים לא מאמינים בקייומה. אינך צריך להסתיר את מה שלא מוכנים לקבל את קיומו.

מה שמציק לי אצלך זו הקלות שבה אתה הופך אוכלוסיה גדולה לאשמה. ואם הייתי אומר לך שרוב המגמגמים שפגשת בחייך הם מתחזים? בכמה רצינות היית מתיחס אלי?
אם הייתי אומר לך שרוב מי שנדרס נדרס בכוונה בשביל הפיצואים? ככה בקלות הייתי אומר משהו כזה ומתגאה בעובדה שלא בררתי את זה מעולם. בכמה רצינות היית מתיחס אלי?

אם בעית ההתחזות היתה כל כך חמורה, היו אנשים שהיו נתפסים עליה ויושבים עליה. יש רופאים שיושבים על סיוע להשגת פרופיל צבאי נמוך במרמה. אף אחד לא יושב על זיוף אבחונים. אף אחד מעולם לא נחשד בזה בארץ.

האבחונים מתקבלים בבתי הספר על ידי היועצות שבשנים האחרונות כן לומדות את הנושא. איך זה שאף אחת מהן מעולם לא חשפה אף מתחזה?
התפוצה והאמון. 28332
כי מתחזים לא "נחשפים". לכל היותר, הם לא זוכים לאבחון כדיסלקטים, ובזה נגמר העניין. מה גם שאין מי שיהיה לו אינטרס למנוע התחזויות. הפוליטיקלי-קורקט היום הוא לעזור למי שמתקשה, להאשים את הממסד בקשיות עורף, ולנהוג במידת הרחמים גם כלפי מי שלא מגיע לו. אז אתה מצפה שיהיה מישהו שינסה לאתר מתחזים? לא נראה לי.
אם הם לא נחספים, איך אתה יודע? 28353
אם הם לא נחספים, איך אתה יודע?
אני עובד באוניברסיטה העברית בתור אחראי על רכש, השאלה ויעוץ בנושא הציוד לעקיפת ליקויי למידה. השנה קניתי ציוד לעזרה והשאלה ב70,000 שקל שלאף אחד אין אינטרס לשלם.
צר לי שזה לא מסתדר עם התיאוריות שאתה ממציא על נושא שאין לך מושג ירוק ומצפצף בכל הקשור אליו.
קרא על מה שהיה לפני העליה 28393
העבר 'מופלא' לא פחות מההווה.
אתה יודע שגם אבחון הסרטן בעליה 28175
היום למזלינו יש עליה באבחון ולא בהדבקת הסטיגמה, שתבין לפני עשרים שנים ויותר אני הייתי סתם ילד מופרע שלא רוצה ללמוד, והיום אני רופא, איך קרתה הקפיצה הזו? שפר עליי גורלי ופגשתי מורה שהבינה בחושים חדים שיש פה איזו בעיה, ואם היא לא היתה?
היית קורא עליי באיזה עיתון המדור הפלילים (כבר הייתי בתוך זה), או סתם במודעות האבל.
השיטה הליניארית לא עובדת בשביל כל אחד, לא כולם דומים ולא לכולם יש את אותם כלים, אז אל תחפז למסקנות מיותרות
איפה התחבאנו בשנות השבעים? 28390
  האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? • ערן בילינסקי
  האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? • טל כהן
  האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? • ערן בילינסקי
  האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? • דורון הגלילי
  האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? • טל כהן
  ירידה לצורך עליה • דובי קננגיסר
  ירידה לצורך עליה • ערן בילינסקי
  ירידה לצורך עליה • אלון עמית
  ירידה לצורך עליה • דובי קננגיסר
  ירידה לצורך עליה • האייל האלמוני
  ירידה לצורך עליה • אלון עמית
  במקום אחר, בזמן אחר • מאור גרינברג
  ירידה לצורך עליה • שוטה הכפר הגלובלי
  ירידה לצורך עליה • אלון עמית
  נהנה, לא סובל. • שוטה הכפר הגלובלי
  האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? • ערן בילינסקי
  האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? • שוטה הכפר הגלובלי
  האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? • ערן בילינסקי
  האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? • שוטה הכפר הגלובלי
  היה אחד בני לם • האייל האלמוני
  האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? • האייל האלמוני
  האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? • שוטה הכפר הגלובלי
  האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? • ורד שחף גולן
  האם הדיסלקציה באמת כה נפוצה? • דובי קננגיסר

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים