שטויות במיץ. 276615
ממשלה שנבחרה בקולות הרוב רשאית להחליט על דרכה ולשנות את מדיניותה גם מהקצה אל הקצה. אם על כל החלטה היא תצטרך לפנות לעם, לא יהיה לזה סוף.
שטויות במיץ בריבוע 276713
ממשלה שנבחרה בקולות הרוב לא רשאית לשנות את מדיניותה מהקצה אל הקצה. אם לא יציבו לה גבולות, לא יהיה לזה סוף.
שטויות במיץ בריבוע 277970
ממש לא נכון. כאשר מנהיג עולה לשלטון ומוצגים בפניו שיקולים שלא היה מודע להם קודם לכן או שלא החשיב אותם במישקלם הנכון, הוא רשאי וחייב לשנות את שיקוליו שוב ולפעול עפ''י המצב כפי שהוא רואה אותו כעת. זאת גם היתה המסקנה בסידרה המצוינת ''הנאשם מת מזמן'' בפרק שעסק בדה-גול ושינוי מדיניותו כלפי אלג'יריה.

מעניין שכל הזועקים כנגד שינוי קו ניצי במדיניות ראשי ממשלה לא פוצים את פיהם כאשר מדובר במלחמה יזומה כמו מלחמת לבנון. משום מה אז אין צורך בדעת הקהל והרשות נתונה. לשווא נחפש היגיון או עקביות אצל מעלי הטענה הנ''ל.
אז לא חבל על הכסף של הבחירות? 276836
אם בוחרים כל פעם דיקטטור לארבע שנים, מה רע, נניח, בהסכם רוטציה קבוע? ככה לפחות יימנע בזבוז כסף ולא תהיה אשליה לבוחר שיש לו איזושהיא השפעה.
אז לא חבל על הכסף של הבחירות? 277991
לא מדובר כאן בדיקטטורה אלא בדמוקרטיה יצוגית, להבדיל מדמוקרטיה ישירה. המנהיג מקבל מנדט מבוחריו להחליט בנושאים שעולים על הפרק ולא לרוץ לעם לאישור על כל החלטה ואם הרוב אינו מרוצה, הוא יחליף אותו בבחירות הבאות.
מה שאתה מתאר הוא לא דמוקרטיה ייצוגית. 278277
כיוון שהמנהיג שתיארת בתגובה הראשונה נבחר על סמך משהו (הבטחות, מצע, בלה בלה בלה), והשאלה האם מותר לו לעשות כל שברצונו.
התשובה שלך היא כן (מה שהופך את כל ההבטחות לשקרים נוסח שמיר, "הבטחתי אבל לא הבטחתי לקיים"), ולכך שבעצם המנהיג אינו מחוייב לדבר. אז יכולים להחליף אותו. ביג דיל.
אבל אם הוא לא מחוייב לדבר, למה לטרוח ולבחור בין שני בני אדם (או יותר) שאינם מחוייבים לדבר? נחוקק חוק שיש להחליף מנהיג כל ארבע שנים, ופתרנו את הבעיה - הוא יילך הביתה בין אם מרוצים ובין אם לא.
נניח מחר נבחר יוסי ביילין, מחליט על סיפוח יהודה, שומרון, הבשן, הגלעד ולבנון. יהיה אפשר לומר "זכותו, כי הוא נבחר"?
אני מאוד מקווה שלא.
מנהיג יכול לשנות את דעתו, ולפעמים למען טובת המדינה הוא חייב לשנות את דעתו, אבל לקבל מנדט על סמך הבטחות מסויימות ואז להודיע "תקפצו לי, ניפגש בקלפי", זה לא "לשנות את דעתו". אם הוא מחוייב (כמנהיג מפלגה) למצע או להבטחות, וחושב שהיום הוא אינו יכול לעמוד בהן, וצריך להוביל מדיניות אחרת - מן הצדק שייגש לבוחר עם שינוי מהותי כזה. זה לא "לרוץ על כל החלטה", אבל זה גם לא דיקטטור (לא ייצוגי) של ארבע שנים, שזה - שוב - מה שאתה מציע.
מה שאתה מתאר הוא לא דמוקרטיה ייצוגית. 278310
''הבטחתי אבל לא הבטחתי לקיים'' זה של אשכול, כמדומני.
לא, דווקא שמיר. 278327
לא, דווקא אשכול... 278329
לא, דווקא אשכול... 278333
וואלה. כנראה התבלבלתי עם ''בשביל ארץ ישראל מותר לשקר''. ולא שלא הצצתי ב''לא יעלה על הדעת'' - זה לא מופיע שם.
278367
ככה זה בארץ, לא לומדים מטעויות:
תגובה 144128
לא, דווקא אשכול... 278436
קצת סדר:
"הבטחתי, אבל לא הבטחתי לקיים" - אשכול.
"בשביל ארץ ישראל השלמה מותר לשקר" - שמיר.
"לא יעלה על הדע-עת!" - דוד לוי...
מה שאתה מתאר הוא לא דמוקרטיה ייצוגית. 278392
לא מדובר כאן על שינויים חדים במדיניות כתוצאה מגחמות, אלא התחשבות בשיקולים נוספים שקודם לכן לא התחשב בהם או לא ייחס להם מישקל רב ומעמדת המנהיגות הוא רואה דברים אחרת. כך היה עם דה-גול ששינה את מדיניותו והבטחתו לבוחריו בנוגע לאלג'יריה (למרות שעל סמך ענין זה נבחר), כך היה עם בגין איש א''י השלמה הקנאי שהסכים להחזיר את כל סיני (ואף היה מוכן לתת את רצועת עזה) למען שלום, כך היה עם נתניהו שנבחר על רקע התנגדות לאוסלו וחתם על הסכם וואי (אף שבפועל התנער ממנו ע''י מיזמוזו והריגתו ברכות) וכך עם שרון שפתאום גילה שיש כיבוש ושהשטחים הכבושים מהווים נטל על מדינת ישראל. למותר לציין שגם רובו של הציבור מתגמש בעמדותיו כתוצאה ממצב חדש, לפעמים לפני המנהיג ולפעמים בעקבותיו.
מה שאתה מתאר הוא לא דמוקרטיה ייצוגית. 278719
אבל זה לא רק אדם אחד שמשנה את דעתו, זה הרוב בכנסת שעבר מצד אחד לצד השני.
כל הזמן מדברים על איך שרון הפך לכאורה את עורו. אבל בואו נתאר לעצמנו מצב אחר: לכנסת נבחרות מפלגות באופן כזה שהשמאל מקבל בדיוק 60 מנדטים, והימין 60 מנדטים. בבחירות הבטיחו בשמאל לסגת מכל השטחים, ובימין הבטיחו לספח אותם. אחרי הבחירות הנשיא מעניק לליכוד את הזכות לנסות להרכיב ממשלה (כי ככה יצא לו בהטלת מטבע), והליכוד מצליח לשכנע את מוישה זוכמיר, מספר 32 ברשימת העבודה, לעבור לצידו ולתמוך במדיניות של הימין. הממשלה מוקמת ברוב של 61 מנדטים בזכות תמיכתו של ח"כ זוכמיר, וישראל מספחת את השטחים. הנה, רק איזה נובודי אחד שלא הבטיח שום דבר לאף אחד החליף צד - התוצאות זהות. למה המצב הזה הוא פחות משמעותי מהמצב שמי שהחליף את הצד הוא דווקא ראש הממשלה? למה המצב הזה פחות בעייתי מאשר מתי שמחצית מהח"כים של הליכוד מעדיפים דווקא מדיניות שונה מזו שהובטחה בבחירות? לי זה נראה דווקא כאילו המצב הנוכחי הוא טוב יותר: לא סביר שכל כך הרבה אנשים ישנו את דעתם סתם כך, כי השתבשה עליהם דעתם.
אבל זה לא משנה, כי במערכת הדמוקרטית, אפילו השתבשות דעתו של מוישה זוכמיר היא עילה מספקת להעדפת מדיניות אחת על פני אחרת.
אלכס גולדפרב. 279210
ואני אכן חושב שכל מצב בו נבחר ציבור סוטה ב-‏180 מעלות ממה שהבטיח לבוחריו, בלי שינוי נסיבות (ולא "אני נבחר, אז עכשיו אני יודע אחרת". רצוי שגם הציבור יוכל לדעת את זה, ולא להתבסס על איזו תבונה עליונה), הוא בעייתי עד בלתי-חוקי - ולדעתי אם זוכמיר משוכנע שהוא חייב להתנגד למדיניות מפלגתו, יואיל נא ויתפטר מהכנסת.
כנ"ל לגבי ראש ממשלה, שנבחר על סמך מדיניות ולא כבחירה אישית, לפחות מאז שביטלו את הבחירה הישירה.
אלכס גולדפרב. 279218
עמנואל זיסמן הפר את החוק?
שניהם לא הפרו את החוק. 279242
כי אין חוק מפורש.
בכל אופן, זיסמן פרש על רקע *התנגדותו לסטיה* מהמצע לפיו נבחר, וגולדפרב פרש על רקע *סטיה שלו* מהמצע על פיו נבחר. קצת הבדל.
ולשאלה מי מוסמך לקבוע:
אני ופרוייקה והג'ינג'י. כרגיל.
שניהם לא הפרו את החוק. 279246
אז כשכתבת "... בעייתי עד בלתי-חוקי" התכוונת הוא בעייתי וחוקי?

זיסמן הצביע כנגד הסכם אוסלו ב', למרות שהיה מימוש של הבטחת בחירות מפורשת של הרשימה בה הוא נבחר.
והעיקר שכחתי 279248
גולדפרב ראה את המצב הבעייתי עד בלתי חוקי, וודאי שבלתי לגיטימי שנוצר עקב פרישתם של גהלני וזיסמן ממפלגת העבודה ועשה את הדבר שראוי לעשות. לא?
צודק. צ''ל בלתי מוסרי ולא בלתי חוקי. 279659
ולמיטב זכרוני, אוסלו ב' לא היה מימוש של הבטחת בחירות מפורשת, שכן הוא כלל את אש''ף.
שניהם לא הפרו את החוק. 279255
ופרוייקה והג'ינג'י טוענים שלא היתה הפרה.
אלכס גולדפרב. 279222
מי מוסמך לקבוע שנבחר הציבור סטה ב 180 מעלות?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים