הרשו לי 27704
אז הרשו לי לשבור את הקונצנזוס. ההחלטה הצבועה לא להשמיע את ווגנר היתה כניעה מטופשת לאנשים שלא יודעים על מה הם נאבקים. הרי גם דוסטויבסקי היה אנטישמי, וגם שייקספיר וגם בטהובן. האם השלב הבא, וה"דמוקרטי", הוא למנוע את הצגתו של "אותלו"?

כל עוד מישהו מוכן לקום ולפעול נגד הצביעות המגוחכת הזו, יש לברך על כך. תודה למר בארנבוים על הדרן מצויין.
מותר לך 27709
ברנבאום זרק עוגה בפרצופם של מארחיו ושל חלק ממאזיניו. להגיד שאני מופתע לגלות שאתה משתייך למיליציה הישראלית של בריגדת זורקי העוגות? ממש לא.
מותר לך 27710
טוב, רצו לגייס אותי לגדודי מלהגי ההבלים, אבל ברגע האחרון נדחיתי. איך שם?
הרשו לי 27744
אף אחד לא מנע את השמעת ואגנר. מנעו את השמעת ואגנר *בפסטיבל ישראל*. כפי שכבר אמרתי, אם היה כל-כך חשוב למר בארנבוים לנגן את ואגנר בישראל, יכול היה לשכור אולם. איש לא היה מונע זאת בעדו.

גם אם מחר ימנעו את הצגת "אותלו" בפסטיבל ישראל, וימנעו כניסה עם מכוניות של "פורד" לפסטיבל ישראל, עדיין אין בכך משום פגיעה בחופש הביטוי. "פסטיבל ישראל" עדיין אינו "מדינת ישראל". סתם פסטיבל ממלכתי.

לפני שהגיע לנגן, בארנבויים *הסכים* ל"צביעות המגוכחת הזו". הוא לא אהב אותה, והוא אמר זאת בפירוש, אבל הוא הסכים לבוא ולנגן – ולא ואגנר. אם באמת היה חושב שמדובר בצביעות, יכול היה לא להגיע לאות מחאה. הן תומכי והן מתנגדי נגינת ואגנר היו מכבדים אותו על פעולה כזו. במקום זאת, הוא נקט בפעולה מבזה הגורמת למתנגדי הנגינה, וגם לרבים מתומכיה, לבוז לו. הוא זה שהפגין צביעות; הוא זה ששיקר.

נראה כי אנשים מסויימים לא יודעים להכיר בכך שהפסידו בוויכוח, ויתנהגו בתוך אולם קונצרטים, מקום המתקשר בדרך כלל עם תרבות, בצורה ברבארית וגסה. אנשים אחרים, ברבארים באותה מידה, יברכו ויודו על התנהגות זו.
הרשו לי 27802
פסטיבל ישראל מתיימר לייצג את כל תושבי ישראל, או לפחות האזרחים. אפילו כאלה שמעונינים להאזין לואגנר ולקבל הכרה רישמית בלגיטימציה שלהם לכך.

אני לא מאזין בדר''כ למוסיקה קלאסית וההיכרות שלי עם ואגנר מתמצאת בקטע ההפגזה ב''אפוקליפסיה עכשיו'' ובסרטון של באגס באני והלמר באופרה. בכל זאת ברור לי כי לואגנר חשיבות תרבותית מכריעה.

בארנבויים לא היה לבדו. מן הסתם גם הנגנים תמכו בבחירתו (הרי אחרת היו מסרבים לנגן) ורוב הקהל אשר הריע לו.

בארנבויים הסכים שלא לכלול את ואגנר בתוכניה וזאתי פשרה בפני עצמה. הדרן הוא קטע ספונטני, או שיכול להיות ספונטני וככזה הוא לא מהווה הפרת התחייבות, כי בארנבויים לא התחייב לא לנגן את ואגנר.
הרשו לי 27808
ספונטני? לא רק את התווים הביא בארנבוים מראש - גם שני נבלים ששימשו *אך ורק* לקטע של ואגנר, הוכנו מראש ע"י המנצח.
נו, שיהיה 27849
דעתי לגבי אופי ההדרן תואמת לזו של אסף עמית.

אגב, עד אתמול בכלל לא ידעתי שעושים הדרנים בקונצרטים של מוסיקה קלאסית. נו טוף.
הרשו לי 27751
את ואגנר נמנעו מלהשמיע בפסטיבל ישראל לו רק בגלל היותו אנטישמי אלא גם בגלל שאת יצירותיו השמיעו בשואה בתוך מחנות וגם בעת ההריגה בגזים לכן נמנעו מלהשמיעו.
הרשו לי 27754
אלעד היקר,

מיתוס ''ואגנר הושמע בדרך לתאי הגזים'' הינו מופרך. לא ניתן לבצע את ואגנר בהרכבים שהיו במחנות. מה שנוגן על ידי אותן תזמורות היו יצירות של של בטהובן, באך, מוצרט ומלחינים גרמנים ולא-גרמנים אחרים. אתה מוזמן להקים תנועת מחאה שתאסור על השמעת יצירותיהם בישראל.
הרשו לי 27778
ובנוסף למה שאמר ערן, אציין שבמחנות ההשמדה גם אכלו נקניקיות, ודיברו גרמנית, ולבשו גרביים.

מגוחך לאסור או להחרים משהו בגלל *יחסו* של אדם או גוף חיצוני למשהו עצמו.
מרשים לך 27785
הנקודה היא לא החרמתו של וגנר.

הנקודה העיקרית היא הפרת חוזה. סוכם שלא מנגנים את ואגנר בפסטיבל ישראל. בארנבוים ידע על ההגבלה הזו, והסכים לנצח. הכנסת ואגנר בניגוד לסיכום המוקדם היא הפרת חוזה גם עם הקהל שידע שואגנר לא יושמע.
מרשים לך 27786
אני מסכים איתך. תגובתי כוונה לאלעד ולדעתו על ואגנר עצמו. את דעתי על מעשהו של בארנבוים תמצא למעלה.
לבשו גרביים? 30012
חשבתי שיחפנות היתה חלק מהדיל, לא?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים