שיטה שמאלנית 29024
סוף סוף עשוי משרד החינוך לשים קץ לשיטה הקלוקלת הזו.
זוהי שיטה פוסט מודרניסטית של אובר-חכמים, שלא יודעים להבחין בין ילד למבוגר. אותו רעיון אוילי עומד בבסיס ''בית הספר הפתוח'', שמוטב שגם הוא ילך בדרך כל בשר לפני שירעיל את כל מערכת החינוך. כן, אני יודע שיש כמה אנשים מוצלחים מאוד שלמדו בבתי ספר פתוחים (אחד מהם הוא סמנכ''ל בחברה העוסקת בתחום הסלולר), אבל יש גם כאלו שלמדו בשיטת ה''שפה כמכלול'' ויודעים לקרוא. לכלל זה פשוט לא מתאים.
שיטה שמאלנית 29096
אין צורך להלחם בבתי ספר פתוחים כי אין כאלה בישראל. יש כמה בתי ספר שמתהדרים בתואר הזה לאור העובדה שאלמנט הכפייה בהם נמוך מעט מזה המקובל בבתי ספר "רגילים", אבל לא ידוע לי אפילו על בית ספר תיכון אחד שקיים היום בישראל אשר אימץ את כללי החינוך הפתוח ומיישם אותם הלכה למעשה. גם זה בו למדתי בשעתו (שהיה באמת בי"ס פתוח) חוסל ע"י משרד החינוך בסביבות שנת 1990, כך שכל מי שדאג בנושא יכול להיות רגוע וכל מי שיש לו ילדים בגיל בי"ס יכול להתחיל לדאוג.
שיטה שמאלנית 29099
מהו בית-ספר "באמת פתוח" ומה ההבדל בינו לבין ה"מתחזים", ובינו לבין בתי-ספר אחרים?
שיטה שמאלנית 29112
אני למדתי במשך שלוש שנים בבית ספר פתוח. כיתות ד ה ו .
למעשה מה שאומר בית הספר הוא שאין לחייב תלמידים ללמוד אלא להסביר להם למה כדי להם ללמוד ולעניין אותם במה שהם לומדים.

אין שעורי בית מלבד מה שהתלמיד רוצה לעשות ואם אתה לא רוצה אתה לא חייב להכנס לכיתה.
את התעודה אתה כותב בעצמך (בעזרת מורה שמנחה אותך להיות אמיתי אם עצמך)

השיטה הזאת מתאימה למעט מאוד אנשים ולגישת חינוך מיוחדת מאוד, לי היא לא התאימה ואני הייתי צריך להשלים המון חומר כאשר שיניתי בית ספר באמצע כיתה ו .
חינוך פתוח 29164
אחד העקרונות של חינוך פתוח הוא שהשיטה מתאימה לכולם, ובלבד שיתחילו בזמן (בגן חובה או בכיתה א') ושבית הספר יישם אותה כיאות. כל מי שנכנס למערכת פתוחה באיחור סוחב איתו מטען שלילי שמערכת החינוך ה''רגילה'' דואגת להחדיר לכל תלמיד, ויש תלמידים שהמטען הזה כל כך כבד אצלם שגם במערכת פתוחה למהדרין יקח להם שנים להשתחרר מזה.

רצוי גם להפריד בין העקרונות של חינוך פתוח (שאת חלקם ציינת) לבין המימוש. אין בחינוך פתוח עקרון שדורש מהתלמיד לכתוב לעצמו תעודה, זו בסך הכל טכניקה שבחר בית הספר שבו למדת אבל במקומות אחרים יש דרכים אחרות להערכת התלמיד. גם ההתייחסות לשיעורי בית יכולה להשתנות ממקום למקום. אין סתירה בין עקרונות החינוך הפתוח לבין דרישה מהתלמיד שיכין שיעורי בית במקצוע מסוים שהוא בחר לעצמו, כל עוד שמורה לו גם הזכות שלא להשתתף בשיעור זה. ברגע שבחרת ללמוד מקצוע מסוים, אתה מקבל עליך גם את המטלות והחובות הקשורות באותו מקצוע וזו אחריות המורה לדאוג לכך שלא תהיה התנגשות ביניהן לבין עקרונות המסגרת של בית הספר.

ולסיום, כמובן שאין שום קשר בין חינוך פתוח לבין רמת הלימוד. רמת הלימוד תלויה בראש ובראשונה בהנהלה ובמורים, לא בשיטה. חלק גדול מהנסיונות ליישם מסגרות חינוך פתוחות כללו דווקא תלמידים שרובם מחוננים ורמת הלימוד היתה בהתאם.
חינוך פתוח 29162
ראשית, דיסקליימר: אני אמנם בוגר השיטה אבל לא מומחה, כך שמאד יכול להיות שהדברים שאכתוב עכשיו ובעתיד בנושא זה הם חלקיים, לא מעודכנים, וכו'.

קודם כל, אין הגדרה אוניברסלית לחינוך פתוח, אבל יש כמה מוסכמות שבלעדיהן בית ספר מסוים יכול להיות "ליברלי" או "דמוקרטי" אבל לא בי"ס פתוח. ההגדרה עוסקת בעיקר בעקרונות שצריכים להישמר ולא בדרך שבה מממשים אותם שיכולה להיות שונה בבתי ספר שונים. כמובן שדרך המימוש תשתנה גם בין בית ספר יסודי לתיכון וכו', אבל העקרונות צריכים להישמר בכל מסגרת.

מטרתו העיקרית של החינוך הפתוח היא לנטרל את אלמנט הכפייה ממערכת החינוך ולגרום לכך שהתלמידים ילמדו מתוך הרצון ללמוד ולא כי הם מפחדים להענש. הדרך להגיע לכך היא ע"י ביטול מושגים כמו 'מקצועות חובה', ציונים ומבחנים, שיתוף מלא של התלמידים בכל האספקטים של ניהול בית הספר, ומתן מגוון רחב ככל האפשר של אלטרנטיבות במסלולי לימוד שונים. מאחורי כל עקרון כזה מסתתרות עשרות טכניקות יישום וכמובן גם סייגים שלא אפרט כרגע, אבל למי שמתעניין מומלץ לקרוא את התנ"ך של החינוך הפתוח הלא הוא הספר "סאמרהיל". בספר זה מספר מנהל בי"ס הפתוח סאמרהיל (שפעל במתכונת של פנימיה באנגליה) על הדרך בה הוא יישם את העקרונות הללו כאשר בשאר בתי הספר עוד היה נהוג להרביץ לתלמידים מפעם לפעם עם מקל. הספר הוא אוסף של case studies אמיתיים ולדעתי הוא ירתק גם את מי שלא ממש מתעניין בתחום.
חינוך פתוח 29240
התיכון הפתוח היחיד שראיתי והתאים לתיאור היה בראשון לציון, אי שם בשנות השמונים.

תוכנית הלימודים שלו היתה בלתי-נשכחת ואין לי ספק שהצלחת בוגריו נבעה בעיקר מהיות אחד המורים בו רוברטו בסטוס, מנוחתו עדן, שהיה אחד האנשים הכריזמטיים ביותר שאי-פעם זכיתי לפגוש. מעניין לציין ש*כל* מי שנתקל במר (או אולי דוקרטור?) בסטוס הרחיב את אופקיו ואת עולמו ודעותיו.

אך התיכון הפתוח היה מאוד שונה מסאמרהיל, משום שהוראת המקצועות עצמם היתה לפי השיטות הקלאסיות (למעט עונשים גופיים). כלומר, כל המערכת היתה עסוקה בתמיכה בתלמידים מחוץ ללימודים, עד אשר הם בעצמם הגיעו למסקנה שהם רוצים ללמוד – וברגע שהרצון נבע מתוכם, ולא הופעל מבחוץ, הם הסכימו לעשות כל פעולה נדרשת כדי להגשים את הלימודים.

כלומר, התובנה החשובה שלו היתה שסביבה שתומכת בקבלת החלטות מהלב החוצה מאפשרת לאנשים לעמוד בהחלטותיהם, גם אם האנשים המדוברים הם אנשים צעירים. הגיוני, מהפכני – ולא מיושם בישראל.
חינוך פתוח 29324
בזמן שלימד בבית הספר הפתוח בראשל"צ החזיק דר' רוברטו בסטוס ז"ל במספר רב של תארים אקדמיים, אך לצערי כבר אינני זוכר אילו בדיוק. מתמטיקה ומוסיקולוגיה היו רק שניים מהם, אבל היו עוד כמה. האיש אכן תרם המון לבית הספר כחלק מגרעין קשה של מורים משכמם ומעלה כמו רמי לבנה ועליה שטראוס, אך אם כבר הגענו לשלב הקרדיטים חשוב ביותר לציין שבמשך 12 או 13 השנים שבי"ס הפתוח פעל הוא מומן באופן כמעט בלעדי מכיסו הפרטי של איש אחד, מנהל בית הספר יעקב (קובי) גיסין, שגם אשתו עבדה בביה"ס כמורה. מדינת ישראל סירבה לאורך כל השנים לסייע במימון מסלול חינוכי אלטרנטיבי זה והסתפקה בתשלום סמלי על כל תלמיד שניגש שם לבגרות (כמתחייב בחוק, כנראה). שר החינוך עד סוף שנות השמונים, זבולון המר, ראה בתופעת החינוך הפתוח איום על המתכונת ה"ממלכתית" המקובלת בישראל וניסה לסגור את בית הספר הפתוח בדרכים שונות עד שלבסוף, גם אם לא באופן ישיר, עלה הדבר בידו.

מאז שסגר קובי גיסין את בית הספר הפתוח שלו ויצא לשוט בעולם לא נפתח למיטב ידיעתי שום מוסד דומה בישראל, וכל עוד מופקר תיק החינוך בידיה של השרה לימור לבנת גם אין חשש שמצב זה ישתנה בקרוב.
רוברטו בסטוס 170642
שמחתי לקרוא כאן (באיחור גדול) איזכור לרוברטו. עכש"י היה לו דוקטורט בביוכימיה והוא עבד במחלקה לוירולוגיה של מכון וייצמן תקופה ארוכה. נדמה לי שגם ישב בכלא בברזיל(?) תקופה מסוימת בשל פעילות פוליטית. בכל אופן, יהי זיכרו ברוך.
חינוך פתוח 461759
אכן ,היתה גם לי הזכות לפגוש את האיש המדהים הזה,איש אשכולות,שופע אהבה שקטנות המילים לתאר אותו וכמו כן את עליה שטראוס תיבדל לחיים ארוכים ואת קובי גיסין,אנשים משכמם ומעלה.
חינוך פתוח 461781
הזכרת בהודעתך שני שרי חינוך, שניהם לשלילה: זבולון המר ולימור לבנת. אני מבין שללבנת לא היה קשר לנושא, והאיזכור הוא פבלובי במהותו.

אולי בכל זאת תנסה לאזן ולציין מה עשו שרי חינוך מהצד השני של הקשת הפוליטית (יולי תמיר, יוסי שריד) שאחריותם לנושא לא נראית פחותה מזו של לימור לבנת?
חינוך פתוח 495638
מידיעתי, שר החינוך היחיד שנהג בניטרליות הגונה כלפי מוסדות אלטרנטיביים היה יצחק לוי מהמפד"ל. יוסי שריד יצא נגדם למלחמת חורמה. הוא האמין שכל המערכת צריכה להיות דמוקרטית ותחת שליטת המדינה. יולי תמיר כח"כ אמרה כמה חשוב שמסגרות כאלו התקיימו. ברגע שנהייתה שרה היא יצאה נגדם למלחמה. על רובינשטיין איני יודע.


חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים