למה דווקא מאה? 295922
זה אולי קצת פשטני, אבל נניח שמאסר עולם שווה ערך ל+/- מחצית חיים (מן הסתם תלוי באיזה גיל). כעת יש לבדוק סטטיסטית מה הסיכוי של רוצח לרצוח שנית, ולהשוות את האחוז ל0.5%. ברור לי שהדיון אמור להיות פילוסופי/עקרוני אבל המספרים בכל זאת חשובים.
למה דווקא מאה? 295948
כן, אבל אם האדם החף מפשע הוא רופא שהיה עשוי להציל נפשות?
למה דווקא מאה? 295951
ואם הנרצח הוא רוצח בעצמו?
פתיל מורבידי 295952
ואם הוא התאבד?
פתיל מורבידי 295954
ואם אשתו התאבדה? ... נראה לי שהעניין מספיק מסובך גם בלי להכניס לתמונה השלכות מסדר שני (ומעלה).
למה דווקא מאה? 296730
מה פתאום רופא? מעולם לא נתקלתי בטיעון מוסרי שמביא בחשבון את מקצועו של אדם בבעיות שכגון זו.
למה דווקא מאה? 296736
את[ה] צודק[ת]. התשובה שלי לא ניתנה לגמרי ברצינות. רציתי לרמוז ששיקלולים של "כמה אנשים יפגעו משחרור X רוצחים" לעומת "כמה אנשים יפגעו אם נשים בכלא אדם חף מפשע אחד" עשויים להסתבך. אם אנו הולכים להיות תועלתניים, אפשר להסתכל גם על שיקולי רווח ותועלת נוספים: הסיכוי שאסיר זה הוא באמת חף מפשע הו 1:100 למשל, אבל אם נשחרר אותו, והוא באמת חף מפשע, הוא עשוי להציל 1000 אנשים . מצד שני, אם הוא רוצח, הוא ירצח עוד 8 אנשים. מה עכשיו?

במילים אחרות: דילמת הקרונית.
למה דווקא מאה? 296737
מה זאת דילמת הקרונית?
למה דווקא מאה? 296738
טוב ששאלת.
למה דווקא מאה? 478641
חברתי ליסה יודעת, באמסטרדם, בטראם, לשלם? או לא לשלם?
למה דווקא מאה? 296746
השאלה האמתית היא מה אם כל מאה הרוצחים הם רופאים, והחף מפשע הוא איזה טיפוס נאלח במיוחד שסתם לא יצא לו לרצוח עדיין.
למה דווקא מאה? 296025
אבל הבדיקה הזאת מתעלמת מהשאלה המרכזית (לדעתי) האם למדינה יש זכות לפגוע בחפים מפשע בהנחה שהפגיעה באותם חפים מפשע תציל אנשים אחרים. ואם כן, עד כמה מותר לפגוע בהם.
למה דווקא מאה? 296063
ההנחה היא שלמדינה אין זכות לפגוע בחפים מפשע, והיא פועעת בהם בטעות, לא?
למה דווקא מאה? 296066
הסקר שעליו אנו מגיבים שואל אם הפגיעה באדם חף מפשע עדיפה על אי פגיעה במספר רב של פושעים.
למה דווקא מאה? 296068
נדמה לי שהסקר שואל עד כמה חשוב לתת פתח לספק בעת קביעת האשמה במשפט פלילי. או במילים אחרות, בהנתן שמערכת המשפט אינה מושלמת, לאיזה כיוון אנו מעדיפים שתטעה.
למה דווקא מאה? 296077
אני חושב שהשאלה שאתה מציג (''בהנתן שמערכת המשפט אינה מושלמת, לאיזה כיוון אנו מעדיפים שתטעה'') דומה לשאלה שאני הצגתי ''האם הפגיעה באדם חף מפשע עדיפה על אי פגיעה במספר רב של פושעים''.
למה דווקא מאה? 296382
אם נהרוג את כולנו נפתור את כל הבעיות המוצגות כאן.
למה דווקא מאה? 296618
הרעיון מוצא חן בעיניי. מצטרף.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים