3215
באמת, מר פורשנר. רוב רובם של המוחים נגד שביתת הרופאים טוענים שבעצם מצבם אינו גרוע כלל (ראה נאום שר האוצר) ושהם מעוותים את הנתונים. אתה מקבל את הנתונים שהם מציגים, אך טוען שאין בהם משמעות.
20 ש"ח לשעה לרופא? אין בהם משמעות? הרי מדובר פה על אנשים שלמדו 8 שנים (לפחות) והינם בעלי תואר דוקטור. לא שבעל תואר דוקטור באוניברסיטה מרוויח כ"כ טוב, אבל הוא עושה הרבה יותר מ-‏20 ש"ח לשעה. בנוסף, אין בכלל ספק שהחברה מכירה בחשיבות של רופאים ונותנת להם הון ציבורי ניכר - אנשים מכבדים רופאים מאוד, וזה נחשב מקצוע מכובד ביותר (ראה הקושי להתקבל לפקולטות השונות לרפואה בארץ). ד"ר שובל מוחה, בעצם, על הפער בין ההון הציבורי להון הכלכלי - הוא רוצה תמורה כספית למאמץ שהוא משקיע ולמיומנות שהוא מביא לעבודתו. זהוי דרישה לגיטימית מאוד (בהנחה שהנתונים שהוא מביא מדויקים, כמובן, ואני מניח שהוא לא מחשיב את הכסף שרופאים עושים מרפואה פרטית, למשל).

הטענה ש"הגורם מספר אחד למוות הוא עוני" בעולם היא אולי נכונה, אבל לא רלוונטית - לא מדובר פה בעולם, מדובר בישראל, וכאן העוני אינו גורם המוות מספר אחד. יתרה מזאת, לא מדובר פה כלל ב"לקחת מהרופאים ולתת לעניים" (או ההפך) - הרי לכולנו ברור שהכסף לא צריך לבוא משם. אז מה, בגלל שיש עוני בישראל אסור לאיש לבקש העלאה במשכורת?
3238
כשקראתי את התגובות (המועטת, עד כה) למאמרי, נזכרתי באנקדוטה:
ג'ורג' ברנארד שואו היה פעם במסיבה פומבית, ואשה אחת (שבהחלט אינה מייצגת את הקבוצה הזו באוכלוסייה) הטרידה אותו בלי הרף בהערות (מטופשות) מתוך מטרה "להתחיל" איתו (לפתות אותו). הוא כיחכח בגרונו – דבר שהסב אליו את תשומת-לב כל המשתתפים, אשר ידעו כי התבטאות של שואו היא בדרך-כלל ערובה לשילוב של הומור ומחשבה מעמיקה. כשהשתרר שקט, שאל שואו את האשה המרגיזה: "יש לי מיליון לירות-שטרלינג, האם תסכימי להצעת-נישואין ממני וגם לבלות את הלילות במיטתי?" היא השיבה בחיוב. ואז שאל שואו: "ומה בדבר 'חפוז', תמורת 10 לירות?" תגובתה היתה סטירת-לחי לשואו, וצעקה כעוסה: "מה אתה חושב שאני? זונה?" שואו התעלם מלחיו הכואבת, ואמר בחיוך: "את הטיב שלך כבר קבענו, ועכשיו נשאר רק להסכים על המחיר…"
משום-מה, היה נדמה למגיבים הישירים למאמרי כי אני מתנגד לדרישות-השכר של הרופאים (ובפרט, דרישות-השכר של ד"ר שובל) – וזו, יש לומר בפירוש, טעות. כתבתי כי "אין לי כל התנגדות עקרונית לכך שתועלה משכורתם של הרופאים". ואפילו ציינתי את הערכתי לגבי שוויו-בשקלים של שכר זה: 15,700 ש"ח לחודש. אם מישהו מהכותבים חושב שזוהי הצעה נמוכה מדי – נשאר רק להסכים על המחיר, שהרי על הטיב (כמו במקרה של הגברת הנ"ל) אין ויכוח…
בעצם, יש ויכוח. לפי הטענה של דיקי סמבן, "כדי להיות רופא נדרשות תכונות חזקות ונעלות יותר". ל"חוזק" התכונות כבר התייחסתי במאמר-הפותח שלי: אגואיזם נתפס כתכונה של חזקים מבחינה דארוויניסטית; אמנם, גם חלשים יכולים להיות אגואיסטים – אבל כשאין הם חלק מקבוצת-לחץ, כדוגמת הרופאים השובתים, זה פשוט נלעג.
ואשר ל"תכונות נעלות": כשעובדי-המשק בבתי-החולים נקטו עיצומים במהלך שביתת-הרופאים (אכן, כך – וזו תשובה לביבי קננגיסר – הם ה"שתרבבו" לעניין הזה, ביום ראשון 19 במארס…), לא הביעה ההסתדרות-הרפואית שום סולידריות עימם; וגם ד"ר שובל לא פירסם בעיתון שום מאמר כואב, או זועם, להזדהות עימם או להתייחסות אליהם. מה לומדים בשמונה שנות פקולטה לרפואה? טכנולוגיה רפואית אינה מספיקה, ואף יכולה להזיק אם אין מאחוריה תפישת-עולם הומניסטית ומוסרית-כללית.
ואם לא תזיק, בוודאי תפגע: באיזו זכות מחשב ד"ר שובל את החולה בחדר-מיון לפי טבלת-מחירים וכיצד קובע הוא (שובל) לו/לה (לחולה) תגית של "ארבעה-חמישה שקלים"? קודם-כל, וברמה הטכנית, צריך ללמד חשבון כדי להשיב אל השאלה 'כיצד': "שוויו של החולה" אינו כולל רק את משכורתו של שובל, אלא גם (וזו לא "השתרבבות", אלא תורת-תימחור בסיסית) את משכורותיהן של האחיות (אשר מסתכנות לא פחות מאשר הרופאים) ואת משכורות עובדי-המינהל ואת החשמל והמים והסדינים ומגרש-החנייה שבקרבת-מקום ועוד ועוד.
אך, נא לא לשכוח כי לפני 'כיצד' שאלתי 'באיזו זכות'. אני לא מוכן (ומעניין אותי לדעת האם מוכנים המגיבים למאמרי) שתוצמד אלי תגית-מחיר: לא של ארבעה-חמישה ש"ח (או 19 ש"ח, לפי העיבוד שביצעתי לנתוני שובל) ולא מיליון לירות-שטרלינג.
אם ד"ר שובל מסתכל עלי בעיניים של קופה-רושמת, אינני מוכן להיכנס למיטתו. ואם אינני יחיד בתגובה זו – ממילא יכולים הרופאים לברוח לחוץ-לארץ (או למגזר הפרטי), שהרי לא יהיה להם במי לטפל כאן. ככל שהדבר תלוי בי, לא תהיה כאן חברה המודדת את האנשים בעיקר דרך החור-שבגרוש או לפי העובי של חבילת-הדולרים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים