32497
מלגה שסטודנט מקבל מתורם, היא מתנה.
מלגה שסטודנט לתואר שני או שלישי מקבל מהאוניברסיטה עבור הסכמתו לשמש כ"סגל אקדמאי זוטר", "מורה נלווה", "אסיסטנט" או "מתרגל" היא משכורת ככל משכורת אחרת.
אבל האוניברסיטאות החליטו להתחכם, וקראו למשכורת הזו בשם "מלגה", מסיבות מס ידועות.

בעצם הרעיון לא רע. גם אני אפתח מפעל (נניח מפעל טקסטיל), שבו אין עובדים כלל אלא רק מתמחים קבועים. כמו כל אומנות חזותית, גם את אומנות התפירה יש ללמוד במשך כל החיים. למימון הלימוד האינטנסיבי, אני אפתח רשת של אגודות ידידים בערים הגדולות, אשר יקראו "רשת ד' את ד' – מוצרי אופנה בע"מ", שחבריה (הצטרפות עם כרטיס חבר בשיתוף חברת אשראי גדולה) תורמים כסף עבור מלגות קיום לסטודנטים המתמחים. כך יקיימו את עצמם כל הסטודנטים, עד לסיום לימודיהם (גיל 60 לנשים וגיל 65 לגברים). בתמורה לתרומתם הנדיבה, התורמים יקבלו לחזקתם עבודות גמר של הסטודנטים, לפי בחירתם. בהמשך, אני שוקל לפתוח אגודות ידידים דומות ברחבי העולם.

כמוסד לימודי מפואר בישראל, תוך מספר שנים אצפה לקבל תמיכה והכרה משרד החינוך והתרבות (או לחילופין ממשרד התעשיה והמסחר). לאחר קבלת ההכרה, אפשר להפנות חלק מהכספים להטבת תנאי הסגל האקדמאי הבכיר המוסד. סגל זה יכלול רק אותי ואת בני משפחתי הקרובים, ע"מ למנוע שיתוק הפעולה האקדמאית התקינה עקב פוליטיקה פנימית, כפי שקורה במוסדות אקדמאים פחות רציניים.

כמוסד אקדמאי ללימוד אומנויות הטקסטיל, לא מתקיים ביני לבין הסטודנטים יחסי עובר ומעביד. על-כן, כאשר פעילות המוסד מצטמצמת בימי הקיץ, אינני מפטר את הסטודנטים. הם פשוט לא מקבלים את המלגה כאשר הם יוצאים לחופש. כאשר סטודנט מחליט לפרוש, הוא לא יקבל שום פיצוי כספי, כי הוא אינו עובד. כאשר סטודנט משלים תשע וחצי שנות לימודים, אשלח אותו לחופש קצר, מספיק בכדי למנוע ממנו את הקביעות.
32500
כסטודנט מחקר אני מודה שאני בבעיה מול הצעד המוצע. נכון שהמלגות ושיטת המינויים שמוציאה האוניברסיטה לעוזרי ההוראה היא במידה רבה התחמקות מחובה לתנאים סוציאליים נאותים למי שמניעים את המחקר האקדמי קדימה.
מצד שני, כדאי לשים לב, ההחלטה היא למסות את המלגות, לא להפוך אותן למשכורת. כלומר, נמשיך לסבול מאותן זכויות סוציאליות בעייתיות, אבל נשלם מס-הכנסה גם על החלק ה"מלגתי".
חשוב יותר. בתחום העיסוק שלי - פיזיקה, כמו בתחומי עיסוק מדעיים אחרים, ההחלטה להישאר באוניברסיטה ולהעדיף עבודה כעוזר הוראה כרוכה בויתור על משכורת גבוהה באופן משמעותי שניתן להשיג מחוץ לאוניברסיטה. העובדה שרוב ה"שכר" שאנחנו מקבלים היה, עד כה, פטור ממס צימצמה מעט את הפער. נדמה לי שבמצב הנוכחי רבים מאלה שיכולים להרשות לעצמם, ימצאו עבודה מתגמלת יותר מחוץ לאוניברסיטה במהלך לימודיהם לתואר שני\שלישי. המחקר עצמו לא ייפגע, אבל מערך ההוראה המסתמך על מתרגלים ומדריכי מעבדות מהסגל הזוטר יספוג מכה קשה.
ברור לי שתקציב האוניברסיטה לא יכול להתמודד עם משכורות של חברות היי-טק (כן, גם היום). לכן השיטה הקיימת, היא בסופו של דבר סוג של פשרה בעייתית, המאפשרת את המשך התפקוד של האקדמיה.
32515
איזה סילוף עובדות משעשע.

כמה הבדלים עקרוניים בין מלגה לבין משכורת:

א. מלגה לא מזכה בתנאים סוציאליים.

ב. קבלת מלגה מונעת מהמקבל לעבוד בכל עבודה אחרת. נכון, יש גם משכורות שהתנאי הזה חל עליהן, אבל

ג. במידה ומקבל המלגה לא משלים את התואר (או "נתפס" עובד במהלך לימודיו), עליו להחזיר את כל סכומי המלגה שקיבל מאז תחילת לימודיו. מדובר, לעיתים, בעשרות אלפי שקלים לשנה.

המלגה משולמת ע"י המדינה משום שיש לה אינטרס בסטודנטים לתארים מתקדמים. למעשה, אני אישית הייתי מוותר על המלגה *בשמחה* אם היה מותר לי לעבוד בזמן לימודי התואר השני (במהלך לימודי התואר הראשון עבדתי, והשתכרתי סכום גבוה משמעותית מהמלגה אותה קיבלתי במהלך לימודי התואר השני. שלא לדבר על התקדמות מקצועית וכו'). אבל בפקולטה למדעי המחשב בטכניון (וכנראה גם בפקולטות אחרות במקומות אחרים) לא מקבלים סטודנטים לתארים מתקדמים אלא כמלגאים! (למעט יוצאים-מן-הכלל נדירים).
הכנסה היא הכנסה היא הכנסה 32523
מה שעומד בבסיסן של כל ההצעות (שנועדו מראש לכשלון) לבצע רפורמה במערכת המס בישראל הוא המגמה למזער את הפטורים ממס הקיימים כיום (מתנות, מלגות, רווחי-הון, הורות), כדי להגדיל את השוויון (במובן של שוויון בפני החוק, לאו דווקא במובן של שוויון כלכלי), כדי להגדיל את בסיס-הגבייה של המס, וכפועל יוצא מכך - לאפשר הפחתה של שיעור המס "לכל רוחב הגזרה". בכפוף לעקרון זה, ברור שגם מלגות הן הכנסה ככל הכנסה אחרת, והן חייבות במס. דא עקא, שכפי שכתבתי רפורמות כאלה נועדו לכשלון, מכיוון שקבוצות-אינטרסים חזקות לא יאפשר לשלול מהן את הפטורים הנוכחיים. מה שנשאר לאוצר לעשות הוא לשלול את הפטורים ממגזר שידוע בהיותו חסר כח פוליטי (ר' מאבקי-הסטודנטים בסוף המאה שעברה).

טל, אם בהיותך מלגאי נאסר עליך לעבוד, ולכן מן הסתם אין לך הכנסות נוספות על המלגה, הרי שלפי מה שפורסם באשר לגובה המלגות, ממילא הכנסתך הכוללת נמצאת מתחת למדרגת-המס הנמוכה ביותר. אם, לעומת זאת, היית עובד בשכר בנוסף להיותך מקבל-מלגה (נאמר שהטכניון היה מתיר זאת), מדוע שתחשוב שאין להבחין, לעניין המיסוי, בין הכנסותיך מעבודה להכנסותיך מהמלגה?
הכנסה היא הכנסה היא הכנסה 32525
לא מדוייק. אם היה מוטל מס על המלגה, כן הייתי נפגע ממנו. המלגה שלי עמדה על בערך 4000 ש"ח בחודש. נשמע הרבה? מדובר בסכום נמוך משמעותית מזה שהרווחתי (נטו) בעבודתי בזמן לימודי התואר הראשון (עבודה חלקית, ללא תואר). זוהי גם לא המלגה הגבוהה ביותר; בפקולטה לפיזיקה, למשל, מקבלים מלגה גבוהה בעשרים אחוז בערך.

אם היה מותר לי לעבוד במקביל ללימודי, לא הייתי נדרש למלגה, וודאי שלא היה מפריע לי מיסוי המלגה. למעשה, אם היתה עומדת בפני הברירה "מלגה או עבודה", הייתי מעדיף לעבוד. אולם כשהמלגה היא תנאי ללימודים, ומשמשת הלכה למעשה למניעת עבודת סטודנטים - המצב שונה.
32605
האמת היא שאני יורק כאן לבאר ממנה אני שותה (או אשתה בעתיד הקרוב).
זה לא סותר את העובדה שההסדר הנוכחי הוא התחכמות חשבונית, והקשר בינו לבין תרומה מקרי בהחלט.
נניח שיש לך אישור לעבודה נוספת של יום בשבוע. איך לדעתך חישוב המס צריך להתבצע?
א. תשלום מס על המשכורת כמשכורת יחידה.
ב. חישוב המס על חלק המשכורת מעבר למלגה (כלומר ללא מס על המלגה אבל מדרגות המס עבור המשכורת מוזזות לפי גובה המלגה).
ג. תיאום מס ככל שכיר בישראל.
ד. מי צריך לשלם מס?!
ובהנחה שיש לך אישור עבודה לארבעה ימים בשבוע?
פתרון פשוט 32653
יש (א) לבטל את ההגבלה על עבודה (אבל לדרוש עמידה במבחנים בציונים גבוהים מספיק, קצב לימוד סביר וכו') ו-(ב) לגבות מס על מלגה כעל משכורת לכל דבר.

עם זאת יש לציין כי בחלק גדול מהמקרים המלגה היא *כן* מתנה, מכיסם של תורמים ולא מכספי משרד החינוך.
עקרון פשוט 32656
עקרון פשוט: מס הכנסה - מס על הכנסות, בניכוי הוצאות מוכרות.

למה לסבך? למה "הכנסה שלא מעבודה צריכה להיות פטורה ממס אלא אם לבעל ההכנסה מותר לעבוד" (עקרון כהן)? אני מבין שתנאי-הקבלה של הטכניון מפריעים לך (השורה התחתונה: כדי להיות תלמיד בטכניון, אתה חייב להמנע מעבודה), אולם הקשר בין זה לבין גביית מסים - נפלא מבינתי.
עקרון פשוט 32657
אתה מכניס מילים לפי; לא אמרתי משהו דומה ל"עקרון כהן", כפי שהצגת אותו. אמרתי שיש לשנות את המצב.
עקרון פשוט 32658
נו, טוף, אני לוקח את המלים (שהכנסתי) בחזרה. אבל האם תסכים ש:
א. המחלוקת שלך היא עם הנהלת הטכניון, והיא נוגעת לתנאי-הקבלה
ב. יש לנהוג לפי ה"עקרון פשוט" ולמסות *הכנסה* באשר היא
?
עקרון פשוט 32660
דומני, בכל זאת, שמדובר בטרטור מיותר. הרי ידוע שהסטודנטים אינם מגיעים לדרגת המס הראשונה. העובדה שינוכה מס במקור, אם כן, אומרת שמה שהסטודנטים יפסידו הוא רק הריבית (בין אם זו שהיו מקבלים לו היו מפקידים את הכסף בבנק, ובין אם זו שידרשו לשלם על האוברדרפט) - עד שיקבלו החזר ממס הכנסה. האם אין טעם, במקרה כזה, לנהוג לפי מידת ההגיון ולוותר על הניפוח הביורוקרטי הזה?
עקרון פשוט 32661
אני מאמין שיהיה ניתן לבצע תיאום מס מראש, כפי שניתן במקרה של משכורת נוספת.
עקרון פשוט 32666
מישהו כבר ענה לך שיש לכך פתרונות. גם חתימה על הצהרה בדבר היעדר הכנסות נוספות היא אפשרות - הרי כיום טל כהן ודומיו למעשה מתחייבים בדיוק לכך בפני הטכניון. יואילו-נא להתחייב כאמור גם בפני מס-הכנסה, עם המשתמע מכך.
עקרון פשוט 32662
אבל אתה לא משלם מס על כל ההכנסות, רק על משכורת ועל הכנסות מעסק, לא על מתנות, ירושות, רווחים בבורסה, זכיות בפיס, כסף שאתה מוצא ברחוב וכו'.
מילגה שונה מהותית ממשכורת, המקור שלה הוא שונה (חלק גדול מגיע מתרומות ומאגודות הסטודנטים), התנאים שלה שונים (אין הטבות סוציאליות, אין ימי חופש וביטוח פנסיוני) ובמקרים מסויימים המקבל נדרש להחזיר את כל הסכום (מה יעשו במקרה כזה?)
עקרון פשוט 32665
אתה מתאר את המצב הקיים - הכנסות רבות, ובעיקר הכנסות-לא-מעבודה פטורות ממס, מה שגורם -
א. לכך שבסיס-הגבייה צר, ולכן הגבייה עמוקה.
ב. לכל מיני ישראבלופים, בדגרות שונות של חוקיות (למשל: אני מחליט להעביר את ההכנסה השנתית שלי משכר - 200,000 ש"ח - כתרומה לקרן להענקת מלגות לטל כהן. זו תרומה למלכ"ר, לכן הוצאה מוכרת, לכן אינני משלם מס-הכנסה על השכר שלי. טל כהן מקבל מלגה של 200,000 ש"ח, והיא כמובן פטורה ממס. את רובה הוא מעביר אלי, כמתנה פטורה ממס לארנב החשוב בעיניו).
ג. לכך שעוד ועוד אנשים, תאגידים ומגזרים מנסים לקפוץ על עגלת הפטור (אם הוא מקבל, מדוע שאני לא אקבל?).

האם אינך חושב שה"עקרון הפשוט" עדיף על המצב הקיים? כפי שכבר כתבתי, העקרון הפשוט נמצא בבסיסה של כל רפורמת-מס ישראלית, ולכן כל רפורמה כזו נדונה מראש לכשלון.

במקרה שמקבל המלגה נדרש להחזיר אותה, מובן שהוא גם יקבל החזר-מס.
עקרון פשוט 32680
א. הגביה עמוקה בכל מקרה. וכאן מרחיבים אותה על חשבונו של ציבור חלש במיוחד. קודם כל שיימסו את הבורסה.
ב. אותם ישראבלופים הם אילו שצריך להעמיק את הגביה אצלם, לא סטודנטים. יש להגדיל את הפיקוח על מלכרים ותרומות לא ליצור עבודת ניירת של גביה מאנשים שמרוויחים 3000 ש"ח בחודש וטיפול בהחזרי המס שלהם.
ג. יתכן, ומס הכנסה צריך להתמודד עם העניין הזה.

הבעיה עם החזרי מס היא שלוקח המון זמן לקבל אותם. כשמדובר בסטודנט שהרזרבות הכלכליות שלו מצומצמות, לחיות במשך שנה מ 1500 ש"ח בחודש ואז להגיש בקשה להחזר שיגיע רק חצי שנה מאוחר יותר זה מצב בעייתי, במיוחד כשהוא נדרש לשלם פתאום סכום גדול (החזר כל המלגה שקיבל).

נקודה נוספת. האם סטודנטים שעובדים יוכלו לעשות תיאום מס בלי חשש שעובדת היותם מועסקים מחוץ לאוניברסיטה תחשף ב"טעות"?
עקרון פשוט 32682
א. למה קודם? בו-זמנית. כאמור, אין זה נכון להגיד ש"מעמיקים אותה ע"ח ציבור חלש במיוחד", כי מילגאים שזו הכנסתם היחידה ממילא לא ישלמו.
ב. השיטה מעודדת בלופים. השיטה בנוייה כמו גבינה שוויצרית, ובכוונה - ר' סעיף ג.
ג. זה הרי לא עניינו של מס-הכנסה - את הפטורים מחלקים הפוליטיקאים. למי? למגזרים ששלחו אותם. הסטדונטים, כידוע, חסרי כח פוליטי.

באשר לנקודה הנוספת - האם זה צריך לעניין אותי אם מישהו יכול או לא יכול לרמות את מקום-הלימודים שלו?
עקרון פשוט 32729
א. זה תלוי. אם סטודנט יוכל להצהיר מראש שהמלגה היא הכנסתו היחידה ולכן לא יחויב במס(או שיחויב בשיעור נמוך על פי המלגה), ניחא. לפי מה שהבנתי זה לא כך וזה יוצר בעיה.

ולעניין בסטודנטים העובדים.
מקום העבודה יכול להחליט על מגבלות שונות להטיל על העובדים שלו. אם אני יודע שאתה סטודנט מלגאי שגם עובד ודורש ממך תשלום חודשי של מחצית מהמלגה שלך כדי שלא אלשין לאוניברסיטה, זוהי סחיטה שהיא עבירה פלילית. מה שמס ההכנסה עושה כאן זה בדיוק אותו הדבר.
עקרון פשוט 32731
זה כל כך לא אותו הדבר, שאני פשוט לא מאמין שבכלל כתבת שזה אותו הדבר. אם תצליח לרמות גם את מקום-העבודה שלך וגם את מס-הכנסה - לא תשלם. אם לא תצליח לרמות את מס-הכנסה, תהיה חייב לשלם בכל מקרה. בין זה לבין זכותו ו/או חובתו של מס-הכנסה להודיע למקום-העבודה שלך על היותך מועסק במקום אחר - אין דבר וחצי דבר.
עקרון פשוט 32732
אם מס ההכנסה יחליט לצאת המבצע חשיפה של הסטודנטים שמקבלים מילגה וגם עובדים, זה ירים כמה גבות.

מה שמס הכנסה עושה כאן זה משהו אחר. הוא לא פונה מיוזמתו אלא גובה מס והסטודנט יכול להחליט אם הוא רוצה להגיש בקשה לתיאום מס ואז להפליל את עצמו או לוותר על המס המשולם (מה שהרוב יבחרו).
אני לא בטוח שמי שיזם את הרעיון חשב על זה אבל הוא בטוח יהנה מזה.
מצד שני למה מס הכנסה יתעסק עם כמות כל כך גדולה של נישומים שרובם המוחלט לא אמור בכלל לשלם מס.
עקרון פשוט 32733
מי יגיש בקשה לתיאום מס? מי שיש לו מה להרוויח ממנה. מי יוכל להרוויח מבקשה כזו? מי שאכן המלגה היא ההכנסה החייבת-במס היחידה שלו. כלומר, למי שמרמה את מוסד-הלימודים שלו אין שום אינטרס "להפליל את עצמו" ע"י תיאום-מס, אלא להיפך: להתחמק גם ממס על הכנסתו מעבודה. על מס-הכנסה, אם כן, להתמקד דווקא בסטודנטים שלא יגישו בקשה לתיאום-מס.
עקרון פשוט 32734
מס על העבודה הסטודנט משלם בכל מקרה.
מס על המלגה, גם אם הוא צריך לשלם, שיעורו יהיה נמוך משמעותית מאותם 50% שנגבים אוטומאטית בהיעדר תיאום מס.
התוצאה, הסטודנט משלם מס בשיעור גבוה יותר מזה שהיה צריך לו יכול היה להגיש בקשה לתיאום מס.
בקיצור, האוניברסיטאות מאלצות סטודנטים להתחייב התחייבות לא הוגנת וגבולית בחוקיותה כתנאי ללימודים, מס הכנסה מנצל את מעמדם הבעייתי של הסטודנטים שעוברים על תנאי ההסכם כדי "להעמיק" את הגביה יותר מכפי שהוא אמור לעשות.
עקרון פשוט 32735
אתה רוצה להביא סימוכין להיותה של ההתחייבות "גבולית בחוקיותה", או שפשוט נסכים שהביטוי הזה חסר-משמעות?
למס-הכנסה לא צריכה להיות סימפטיה לסטודנטים שעוברים על תנאי ההסכם, והוא גם לא צריך לרדוף אותם *בשל כך*. הוא צריך לגבות היכן שיש לגבות ע"פ החוק, ומותר לו להשתמש לשם כך באמצעים חוקיים. כידוע, האוניברסיטאות מדווחות למוסד לביטוח לאומי על כל תלמידיהן. אינני יודע מהו אופי ההסדר המאפשר זאת. אין ספק כי האוניברסיטאות מדווחות (ואם עדיין אינן עושות כן, הרי שבעקבות ההוראה החדשה יעשו כן) למס-הכנסה על כל מקבלי-המלגות, כך שמס-הכנסה פשוט יכול להצליב רשימה זאת עם רשימת הסטודנטים שלטענתך "משלמים בכל מקרה" מס על עבודתם, בלי קשר לבקשותיהם לתיאום מס. רוצה לומר: האוכלוסיה ה"נסחטת באופן פלילי" לפי פרשנותך היא אוכלוסיית מעלימי-המס-על-הכנסה-מעבודה. הסימפטיה שאני רוחש לאלה - מוגבלת למדי.
עקרון פשוט 32736
א. בסדר, נוותר על גבולית בחוקיותה. האם תסכים לקבל "לא הוגנת"?
ב. לא טענתי שמס הכנסה סוחט באופן פלילי, פליליות מוגדרת על פי החוק וחוקי המדינה מתירים למס הכנסה לגבות כסף. אני בכל אופן, רואה דמיון רב בין השניים (למרות שחוקי המדינה מגדירים רק אחד מהמקרים כפלילי).
ג. מס הכנסה יכול להצליב רשימות אבל הוא לא יעשה את זה. מאותה סיבה שהוא לא בודק רשימות של חיילים משוחררים שהתחילו לעבוד באמצע שנת המס ומקטין את אחוזי הגביה מהם או אפילו מידע אותם שהם זכאים להחזר מס. מס הכנסה לא מבצע שום פעולה למען הקטנת הגביה ממי שאינו חייב מס ומשלם בכל זאת או למען החזרת כספים למי שזכאים להם ללא פניה מיוזמתו של הנישום.
עקרון פשוט 32737
א. אני חושב שהתניית המלגה באי-עבודה היא הוגנת, כל עוד ישנה אפשרות לוותר על המלגה ולצאת לעבודה. כרגע, לדברי טל כהן, אין אפשרות כזו בטכניון, ואני מסכים שזה לא הוגן
ב. אני לא. אני מתקשה להבין את ההגיון לפיו צמצום האפשרויות לעבריינות או עשייתו של הפשע פחות משתלם מהוות סחיטה.
ג. מס-הכנסה יצליב את הרשימות כדי לגלות שהכנסתי בפועל גדולה מהשכר שהמעסיק שלי משלם לי, ולכן אני חייב ביותר מס ממה שהמעסיק שלי ניכה ממני במקור.
האם למס הכנסה ישנה רשימת חיילים משוחררים? האם יש סיבה שתהיה לו רשימה זו?
עקרון פשוט 32739
בפקולטה למדעי המחשב. אינני יודע לגבי שאר הטכניון.
עוד ליקוי מאורות 32723
ההתניה לפיה לא ניתן להתקבל ללימודי תואר שני או שלישי אלא אם אתה מסכים לקבל על עצמך שלא לעבוד במקביל לתואר (שהיא המשמעות של קבלת המלגה באופן כפוי) – מוזרה, מציקה, חסרת פשר על פניה, ובהעדר טעם משכנע, סביר גם שאינה חוקית.

קריירה אקדמית (ובה אני כולל גם לימודים לתארים מתקדמים) היא אחת מאותן נישות, שבהן ישנו גרעין קשה שלא משנה מה יהיו התנאים המוצעים לו, תמיד יקפוץ על המוצע. דוגמה דומה היא השירות הצבאי, או לימודי רפואה. המוסדות המספקים את ההיצע לאותו ביקוש קשיח (עיוור?) לא רואים את עצמם נתונים בשום מגבלה של הגינות או מוסר, והמגבלה שהזכרת – המהווה הגבלה קשה של זכויות יסוד – היא עוד דוגמה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים