עונשו של שקולניק 3342
החברה שלנו דנה אדם על פי מידות המוסר שלו.
ככל שהן יותר גרועות כך העונש יותר כבד.

אני לא חושב שזה רלוונטי להשוות את המקרה של שקולניק לזה של ברוך גולדשטיין.
שניהם רוצחי ערבים אומנם אבל גולדשטיין מת כך שאין מה להשוות בחומרת העונש.

שקולניק הרג רוצח מכיוון שהוא רוצח.
הרוצח היה כפות ולכן הוא הורשע ברצח.
אבל , אין מה להשוות בין רציחת רוצח לבין רציחת אדם חף מפשע.

אם שודדת-רוצחת משתחררת אחרי 15 שנים יש בהחלט מקום לשחרר את שקולניק אחרי שבע שנים.
אמות המוסר של שקולניק גבוהות מזו של יערי. הוא לא שדד ורצח אדם חף מפשע.

מיותר לציין שמתבקשת הקלה משמעותית כזו גם כשהנרצח הוא יהודי.
עונשו של שקולניק 3343
תקן אותי אם אני טועה, אך שקולניק רצח אדם שנחשד ברצח, ולא אדם שהורשע ברצח.
היות ומרבים כאן לצטט את חזקת חפותו של אדם שטרם הורשע, הרי ששקולניק רצח אדם חף מפשע.
עונשם של אוילים 3344
"אין מה להשוות בין רציחת רוצח לבין רציחת אדם חף מפשע."

ועל פי הגיון מופלא זה, יניב, כל שנשאר לי הוא להחליט כי *אתה* רוצח, ומיד להורגך על סמך טיעון זה. נכון?
ודאי שלא. למה? כי זוהי מדינת *חוק* - או כזו היא אמורה וצריכה להיות. ולכן לא יקח אדם את החוק לידיו, וכמובן שלא יהרוג אדם אחר. אפילו המדינה - הקובעת את החוקים ואוכפת אותם - אינה מרשה לעצמה עונש מוות בחוק. מיהו אדם פרטי, אם כן, שישמש שופט, קטיגור ותליין?
"אמות המוסר" של שקולניק אינן גבוהות או נמוכות מאלו של יערי, שכן רצח הוא רצח (ע"ע הגדרותי מלמעלה). כמו כן, אין החברה שלנו שופטת אדם ע"פ אמות המוסר שלו. יש לי חידוש מרענן בשבילך - השיפוט הוא, הפלא ופלא, ע"פ *המעשה שנעשה*. מוזר, אה?

חשוב, בפעם הבאה, בטרם תיגש לכתוב.
עונשם של אוילים 3349
למעשה ע"פ ההגיון של יניב יש *להחמיר* בעונשו של שקולניק ושכמותו, משום שהוא מהווה לא רק סכנה לציבור (כרוצח "רגיל") אלא גם סכנה לשלטון החוק.
עונשם של אוילים 3365
ולפי אותו הגיון בדיוק יש צורך לבדוק שנית האם הריגתו של ברוך גולדשטיין היתה מוצדקת. האם הוכח בבית משפט שהוא אכן רצח *לפני* שנהרג? הגיון כזה שומט את הקרקע מתחת לרגלי ה"הגנה העצמית" - אסור לך להגיב כל עוד לא הוכח, מבחינה משפטית, שנעשה פשע.
עונשם של אוילים 3369
ברור כי לא נתן להשוות, לוגית, מקרה של הריגה בזמן התגוננות מפני התקפה פעילה למקרה של הריגת אדם עקב חשד בכוונותיו. אני מקווה כי כל המשתתפים בדיון השכילו להבין אמת פשוטה זו, או ישכילו לעשות כן בזמן הקרוב. אם לא, יכול להיות כי הדבר יתן טיעון מנצח ביד הטוענים כנגד מערכת החינוך הדתית... :-)
עונשם של אוילים 3370
כשהתייחסתם ל'חשד בכונותיו' האם התכוונתם שחבריו של שקולניק תפסו ערבי וקשרו אותו ללא סיבה?
ובכן רבותי המלומדים,
שקולניק הרג מחבל ולא סתם אזרח ערבי.
הסיבה שהמחבל היה כפות היתה בגלל שסכינו היתה מגואלת בדם מניסיון כושל לרצח.

אם, חס וחלילה ניר, היית מחליט שאני רוצח ורוצח אותי, היו בודקים את טענותיך ואם הן היו מבוססות היו מקלים בעונשך.

הבהרה קטנה :
אומנם המחבל לא רצח אלא 'רק דקר' אבל זה לא משנה.
הוא התכוון לרצוח ומימש את כוונותיו.
הכישלון שלו לא מוריד מחומרת המעשה.

ועוד קטנה לסיום:
"המעשה שנעשה" נעשה בגלל אמות מוסר נמוכות.
כמו שאנו מבדילים בשפלות מעשה בין אחד למשנהו כך אנו מבדילים בין אמות מוסר.
אמות המוסר הן אלה שגורמות לנו לעשות את מה שאנו עושים.
עונשם של אוילים 3392
לא, יניב, אם היו מגלים שרצחתי מישהו בגלל שהוא רצח מישהו אחר, עדיין לא היו (אמורים, לפחות) מקלים בעונשי, שכן אני לא שוטר ולא שופט. אני אדם. אם הייתי הורג אדם בזמן שהוא מנסה לבצע פשע כנגד זולתי, קל וחומר כנגדי, לא יקלו בעונשי - משום שאהיה זכאי. אם רצחתי מישהו בגלל שהוא תקף אותי במשך שנים, תהיה הקלה כלשהי בעונשי בשל חוות דעת פסיכיאטרית. אם רצחתי מישהו פשוט כי ידעתי שהוא חלאת אדם ורציתי להפטר ממנו - צריך להכניס אותי לכלא כאילו רצחתי אדם טהור ונקי מכל רבב.
למה? כדי להרתיע. אני אולי פעלתי בצדק - אבל אסור שאנשים אחרים יפעלו כך רק משום שהם חושבים שהם צודקים.
או במילים אחרות - בית המשפט אינו עוסק בצדק, אלא בחוק.

ועוד קטנה לסיום: אמות מוסר אינן גורמות לנו לעשות דבר. לכל היותר - הן מונעות מאיתנו לעשות דברים. אמות המוסק מגדירות את הגבולות בהם תפעל.
עונשם של אוילים 3402
תחשוב על מה שאתה אומר.
אדם שנבל רצח את אישתו חדר לכלא ורצח את הנבל.
האם אתה בעד שלא יקלו בעונשו?
אב שרצח את האנס של ביתו, גם הוא צריך לקבל
עונש מלא?

יפסקו לשניהם מאסר עולם ואחרי כמה שנים יפחיתו.
אנחנו אוסרים להרוג אנשים שלא מתוך הגנה עצמית ולכן אנו מענישים אותם.
זה לא אומר שאל לנו להקל בעונשם.

אם רצחת אדם שלא מתוך הגנה לא פעלת בצדק.
בהמ"ש כן דן בצדק ולכן תואשם.
בהמ"ש יגלה כלפיך יותר רחמים ולכן יקלו בעונשך.

ובקשר לאמות מוסר:
יש הרבה דברים שהן גורמות לנו לעשות, מה שהן גורמות לנו לא לעשות גורם לנו לעשות את ההיפך: השבת אבידה - אדם מוסרי יעשה זאת.
זריקת מסטיק בפח הזבל - במקום לזרוק אותו על המדכה.
הן קובעות את דרכנו מהפרטים הקטנים ביותר ועד לגדולים ביותר.
עונשם של אוילים 3426
אם רצחת אדם שלא מתוך הגנה עצמית, פעלת בניגוד לחוק (ושלא בצדק).
בהמ''ש דן בחו, ולכן תואשם.
בהמ''ש רשאי לגלות מידת רחמים ולהקל בעונשך. לדעתי, מלבד במקרים של פגיעה נפשית קשה (התעללות מרובת שנים, לדוגמא), אין להקל בעונש. אב שהורג את אנס ביתו אסור שיקלו בעונשו, שכן בכך אתה מכשיר כל פגיעה בעבריין, ובעצם מאציל את סמכויות אכיפת הצדק והחוק על האזרח הפשוט.
עונשם של אוילים 3437
לפי דעתי צריך לדון כל מקרה לגופו ולא לקבוע מקרים מסוימים שרק בהם יכולה להיות הקלה.

אנחנו עושים הבדלים בין פשע לפשע:
גנבת אוכל וגנבת תכשיטים זו לא אותה גנבה,
אונס חברה שבלהט ההתעלסות פתאום אמרה לא והתנפלות על אישה בדרך לביתה זה לא אותו אונס.
וכך גם ברצח.

בהקלה אין שום הכשרת פגיעה.
אי אפשר להשוות רצח כזה לרצח אחר.

אף אדם ששכלו בראשו לא יסכים לנקום כשהוא יודע שהוא ישב בכלא שבע שנים.
שקולניק עשה מעשה חמור מאוד שעל כך אנו מענישים אותו קשות וזה מספיק.

אם אתה חושב שהעונשים כיום הם קלים מדי, זה כבר עניין אחר שכדאי לדון בו בהזדמנות.
עונשם של אוילים 3451
טוב, אני אשאיר לנשים הזועמות לתקוף אותך על הקלת הראש בנוגע לדייט רייפ, אבל בנוגע לרצח - נו, כל רצח הוא רצח. יכולות להיות הקלות פסיכולוגיות (כאמור, התעללות מרובת שנים), אבל כל עוד מדובר על סתם זעם נקמני, גם אם מוצדק, אין כל סיבה, לדעתי, להקל בעונש. מי שלא מוכן לתת למערכת המשפט למצות את הדין עם אנס ביתו, הוא פושע לא פחות מכל רוצח אחר. בשביל הקמנו כאן מדינת חוק, כדי שלא יהיה כל אדם שופט לעצמו.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים