אפשרויות לא מוצלחות במיוחד. 338234
הסרט הטוב ביותר ברשימה הוא כמובן ספרות זולה המופתי אבל כלבי אשמורת יותר טוב.

וסרטים כמו ממנטו וביחוד מועדון קרב היו גם מוסיפים יותר איכות לרשימה.
אפשרויות לא מוצלחות במיוחד. 338255
השאלה היא לא מהו הסרט הטוב ביותר אלא מהו הסרט שאתם הכי אוהבים ומבחינת הקאלטיות ספרות זולה עולה בהרבה על כלבי אשמורת (אני גם לא מסכים שהוא פחות טוב).

העוול האמיתי בסקר הוא אי הכללת "מבצע סבתא" שהפך בשנים האחרונות לסרט הפולחן הישראלי האולטימטיבי. הייתכן כי מחברי הסקר קשישים מלהכירו?
אפשרויות לא מוצלחות במיוחד. 338257
באמת לא ראיתי (אבל גם לא הייתי בין מחברי הסקר). גם הכוכב הכחול נכנס לקטגוריה הזאת, לא?

(אוי ואבוי, שכחנו את האחים בלוז! ראיתי אותו אולי 20 פעם).
אפשרויות לא מוצלחות במיוחד. 338261
אני אביך את עצמי ואשאל. "הכוכב הכחול"?
מנפלאות גוגל 338262
מנפלאות גוגל 338263
סרט מעולה אם אתה על אותו חומר שהגיבור לקח (לא מניסיון, אבל ראיתי צופים אחרים שמאוווווד נהנו).
הערה לא מוצלחת במיוחד. 338258
תגיד, קראת את שאלת הסקר? מי דיבר על איכות בכלל?

נסה בהזדמנות לבדוק פעם מה הקשר בין "סרטי פולחן" לבין "איכות". רמז: מקרי בלבד. "תוכנית 9 מהחלל החיצון" למשל הוא סרט פולחן קלאסי, ונחשב גם לסרט הגרוע ביותר מאז ומעולם: http://en.wikipedia.org/wiki/Plan_9_from_Outer_Space
הערה לא מוצלחת במיוחד. 338269
לא הבנת את הדקות בתגובתו של מר לנדוור. האיכות מתייחסת לו והסרט הוא רק אילן להתלות בו
הערה לא מוצלחת במיוחד. 338391
גם בסרטי פולחן אפשר למצוא אפשרויות טובות יותר מ"תוכנית 9 מהחלל החיצון" או "חגיגה בסנוקר". לראייה - שני הסרטים שהזכרתי ודוני דארקו שמישהו אחר הזכיר.

האם נבואתי הנוראה מתגובה 149576 מתגשמת?
הערה לא מוצלחת במיוחד. 338427
קשה לקרוא ל"ממנטו" סרט פולחן. אין בו אף אחד מהמאפיינים הקלאסיים (צפייה בחבורה, הומור פנימי, הקרנות מיוחדות, תרבות שהתפתחה סביב הסרט וכד'). ל"מועדון קרב" ו"דוני דארקו" יש כמה מהמאפיינים, אבל הפולחן לשני סרטים אלו עדיין בחיתוליו (בטח ביחס לשאר האופציות בחדר).
לי חסרים יותר כמה סרטי פולחן מובהקים, כגון "פרסילה מלכת המדבר", ו"מציצים". כמו כן, נדמה ש"חגיגה בסנוקר" ו"גבעת חלפון" יושבים על אותה משבצת, ואולי היה עדיף לוותר על אחד מהם. ויש גם כמה סרטים שבחבר'ה סביבי התפתח אליהם פולחן, אבל אני חושש ששאר העולם לא יסכים אתי: למשל "מועדון ארוחת הבוקר", "טריינספוטינג" ו"לבירינת". מצד שני, לא שמעתי בשום מקום על הפולחן ל"אקירה, ו"ליל המתים החיים" נדמה לי כמשהו שיש יותר בארה"ב ולא אצלנו.
הערה לא מוצלחת במיוחד. 338570
בעונה הראשונה של דוסון קריק היה פרק מחווה ל''מועדון ארוחת הבוקר'', שלדעתי היה אחד מהפרקים הטובים ביותר של הסדרה (מה, שאם חושבים על זה, הוא די פשוט. אחרי העונה השנייה הסדרה הדרדרה אל תהומות השממון).
תרגום מאנגרית לעברית 338603
(דבר, שבמחשבה שנייה, הוא די פשוט וגו').

(לא הייתי טורחת, אבל נאלצתי לקרוא את הסוגריים 3 פעמים כדי להבין למה הכוונה ומה המקור האנגלי).
תרגום מאנגרית לעברית 338615
קיבלתי. תודה.
הערה לא מוצלחת במיוחד. 338920
קשה לי לקרוא ל''ממנטו'' סרט טוב.
הערה לא מוצלחת במיוחד. 338965
אפשר לשאול למה?
הערה לא מוצלחת במיוחד. 338973
ישנם לא מעט סרטים היכולים לענות על הגדרה של סרט פולחן. חלק מהסרטים המופעים בסקר ובתגובות נמצאים ברשימה שלי בקטגוריות יצירות המופת, ישראלים וקומדיות מטורפות ואילו בקטגוריית הפולחן נמצאים חמישה-עשר סרטים אחרים.
הערה לא מוצלחת במיוחד. 339062
סרט ישראלי לא יכול להיות סרט פולחן?
והיות סרט קומדיה מטורפת מונע ממנו את הפולחניות?
הערה לא מוצלחת במיוחד. 339133
כמובן. השאלה היא לאיזו קטגוריה משייכים אותו כשבונים רשימה. ברשימה שלי הסרטים משויכים לקטגוריה הכי מתאימה להם וסרטי הפולחן הם אלה שלא עונים על קטגוריה אחרת.
הערה לא מוצלחת במיוחד. 339185
ויש כידוע חוק האוסר על סרט להיות שייך ליותר מקטגוריה אחת.
הערה לא מוצלחת במיוחד. 339277
אין חוק. יש אילוצים ''הנדסיים'' בבניית רשימה.
הערה לא מוצלחת במיוחד. 339290
נכון. אם הסרט ''גברים בחלל'' מופיע ברשימת הקומדיות, יש אילוץ ''הנדסי'' שמונע ממנו להופיע גם ברשימת סרטי הפעולה וברשימת סרטי המדע הבדיוני. ואפילו אם נצליח לדחוף אותו לכל שלושת הרשימות האלה, אין שום סיכוי שהוא יכנס גם לרשימת סרטי הפולחן. אילוץ ''הנדסי'', אתם מבינים.
הערה לא מוצלחת במיוחד. 339294
לא הבנת. דיברתי על הרשימה שלי שבה כל סרט מופיע בקטגוריה אחת ויחידה.
הערה לא מוצלחת במיוחד. 339295
כלומר א. הבעיה אצלך ו-ב. באיזו קטגוריה מופיע אצלך "גברים בחלל"? ו"הנסיכה הקסומה"?
הערה לא מוצלחת במיוחד. 339311
א. שום בעייה.
ב. שניהם לא נמצאים אצלי ברשימה.
והנה הרשימה: 339440
יצירות המופת:
1. קזבלנקה
2. מועדון קרב
3. דוני דארקו
4. פנטסיה
5. הסנדק 2
6. הסנדק 1
7. בלתי נסלח
8. כלבי אשמורת
9. ספרות זולה
10. אפוקליפסה עכשיו
11. ממנטו
12. הגשר על נהר קוואי
13. היו זמנים באמריקה
14. ריו בראבו
15. 2001 אודיסיאה בחלל
16. היפהפיה הנרדמת
17. אליס בארץ הפלאות
18. שיר אשיר בגשם
19. הבריחה הגדולה
20. חמים וטעים
21. זליג
22. אל תירו בפסנתרן
23. ענבי זעם
24. מעתה ועד עולם
25. חומות של תקווה
26. שלגיה ושבעת הגמדים
27. במבי
28. קרון הלהקה
29. מסעות סאליבן
30. להרוג את ביל חלק 1
31. 12 המושבעים
32. כותרת ראשית (גירסת שנות ה70)
33. העוקץ
34. אמריקאן גראפיטי
35. קן הקוקיה
36. הנבואה
37. חלומות
38. סקיי קפטיין
39. אי-סובלנות
40. הולדתה של אומה
הקטגוריות:
1. שישיית הכמעט יצירות מופת: רבקה, שלום לאהובתי, ללכת שבי אחריו, הסנדק 3, ג'קי בראון ופנטסיה 2000.
2. חמישה עשר הסרטים הזרים: מטריות שרבורג, הקרב על אלג'יר, הכלה לבשה שחורים, כלוב העליזים, קאגאמושה, מי שר שם, ראן, סיראנו דה ברז'ארק (גרסה צרפתית), אידיוט מושלם, הקיסר והמתנקש, נמר דרקון, להתראות לנין, תעלומת החדר הצהוב, זאטואיצ'י ומחול החרבות.
3. חמישה עשר ישראלים: גבעה 24 אינה עונה, תעלת בלאומך, גבעת חלפון אינה עונה, מסע אלונקות, מבצע יונתן, הלהקה, דיזינגוף 99, מתחת לאף, מאחורי הסורגים, בלוז לחופש הגדול, מסע הבחירות של מאיר אריאל ,מארס תורכי, Made In Israel, הללויה ומטאליק בלוז.
4. תריסר האירים: המלשין, האיש השקט, ביתו של רייאן, השדה, תיק חסוי, בשם האב, מייקל קולינס, בזכות האם, הגנרל, פושע הגון, ילדי האתמול, ויום ראשון הארור.
5. ששת השחקנים הגדולים: צ'ארלי צ'אפלין, הרולד לויד, ג'ון ויין, סטיב מקווין, מייקל קיין וקלינט איסטווד.
6. שלוש השחקניות הגדולות: מרילין מונרו, ג'יין פונדה ומוניקה בלוצ'י.
7. עשרת הסרטים החברתיים: זמנים מודרנים, מלח הארץ, נועד לתהילה, פ.י.ס.ט., הסינדרום הסיני, נורמה ריי, עבודה שחורה, הופה, סיפורים מהמסילה ובאולינג לקולומביין.
8. שלושת סרטי הבמאים: פסיכו (אלפרד היצ'קוק), להציל את טוראי ראיין (סטיבן ספילברג) ואחי, איפה אתה (האחים ג'ואל ואיתן כהן).
9. שלושים הסרטים החמודים ביותר: גראנד הוטל, גשר ווטרלו, רעל ותחרה, איזה חיים נפלאים, סיראנו דה ברז'ארק (גרסה אמריקאית), גברים מעדיפים בלונדיניות, תחנת אוטובוס, אירמה לה-דוס, אני רוצה לאחוז בידך, פעם בשנה, תשע עד חמש, קסאנאדו, אישה יפה, אוסקר, בן דודי ויני, הקפיצה הגדולה, הגשרים של מחוז מדיסון, טיטאניק, מדליין, טירוף באלאבמה, לא רק בלונדינית ,יומנה של בריג'יט ג'ונס, לבבות באטלאנטיס, פרל הארבור, רוק בבית הספר, איזה מין שכנה, יצאת נסיך, הנרקוד, טרמינל ומישחק מכור (גרסה אמריקאית).
http://www.imdb.com/title/tt0022958/
http://www.imdb.com/title/tt0033238/
http://www.imdb.com/title/tt0036613/
http://www.imdb.com/title/tt0038650/
http://www.imdb.com/title/tt0042367/
http://www.imdb.com/title/tt0045810/
http://www.imdb.com/title/tt0049038/
http://www.imdb.com/title/tt0057187/
http://www.imdb.com/title/tt0077714/
http://www.imdb.com/title/tt0078199/
http://www.imdb.com/title/tt0080319/
http://www.imdb.com/title/tt0081777/
http://www.imdb.com/title/tt0100405/
http://www.imdb.com/title/tt0102603/
http://www.imdb.com/title/tt0104952/
http://www.imdb.com/title/tt0110074/
http://www.imdb.com/title/tt0112579/
http://www.imdb.com/title/tt0120338/
http://www.imdb.com/title/tt0123987/
http://www.imdb.com/title/tt0142201/
http://www.imdb.com/title/tt0250494/
http://www.imdb.com/title/tt0243155/
http://www.imdb.com/title/tt0252501/
http://www.imdb.com/title/tt0213149/
http://www.imdb.com/title/tt0332379/
http://www.imdb.com/title/tt0265208/
http://www.imdb.com/title/tt0337697/
http://www.imdb.com/title/tt0358135/
http://www.imdb.com/title/tt0362227/
http://www.imdb.com/title/tt0398165/

10. שישה סרטי מוזיקה: הואלס האחרון, דקה לחצות, מיפגש דרכים, בירד, בואנה ויסטה סושיאל קלאב וקאלה 54.
11. עשרת סדרות הסרטים הטובות ביותר: השמן והרזה (גירסת לורל והארדי), שרלוק הולמס (גירסת באזיל ראת'בון ונייג'ל ברוס), הפנתר הורוד, הארי פאלמר, החיפושית השובבה, כוכב הקופים, הארי המזוהם, מאקס הזועם, בחזרה לעתיד והארי פוטר.
http://www.imdb.com/title/tt0031022/
http://www.imdb.com/title/tt0031448/
http://www.imdb.com/title/tt0035318/
http://www.imdb.com/title/tt0035317/
http://www.imdb.com/title/tt0036348/
http://www.imdb.com/title/tt0036349/
http://www.imdb.com/title/tt0037168/
http://www.imdb.com/title/tt0037248/
http://www.imdb.com/title/tt0037303/
http://www.imdb.com/title/tt0038008/
http://www.imdb.com/title/tt0037794/
http://www.imdb.com/title/tt0038259/
http://www.imdb.com/title/tt0038494/
http://www.imdb.com/title/tt0039017/
http://www.imdb.com/title/tt0057413/
http://www.imdb.com/title/tt0058586/
http://www.imdb.com/title/tt0059319/
http://www.imdb.com/title/tt0060437/
http://www.imdb.com/title/tt0061405/
http://www.imdb.com/title/tt0063135/
http://www.imdb.com/title/tt0064603/
http://www.imdb.com/title/tt0063442/
http://www.imdb.com/title/tt0065462/
http://www.imdb.com/title/tt0066999/
http://www.imdb.com/title/tt0067065/
http://www.imdb.com/title/tt0068408/
http://www.imdb.com/title/tt0069768/
http://www.imdb.com/title/tt0070355/
http://www.imdb.com/title/tt0071607/
http://www.imdb.com/title/tt0072081/
http://www.imdb.com/title/tt0074483/
http://www.imdb.com/title/tt0075066/
http://www.imdb.com/title/tt0076137/
http://www.imdb.com/title/tt0078163/
http://www.imdb.com/title/tt0079501/
http://www.imdb.com/title/tt0080861/
http://www.imdb.com/title/tt0186207/
http://www.imdb.com/title/tt0082694/
http://www.imdb.com/title/tt0084814/
http://www.imdb.com/title/tt0085384/
http://www.imdb.com/title/tt0086383/
http://www.imdb.com/title/tt0088763/
http://www.imdb.com/title/tt0089530/
http://www.imdb.com/title/tt0390734/
http://www.imdb.com/title/tt0094963/
http://www.imdb.com/title/tt0096874/
http://www.imdb.com/title/tt0099088/
http://www.imdb.com/title/tt0108187/
http://www.imdb.com/title/tt0113633/
http://www.imdb.com/title/tt0113634/
http://www.imdb.com/title/tt0119571/
http://www.imdb.com/title/tt0143096/
http://www.imdb.com/title/tt0241527/
http://www.imdb.com/title/tt0295297/
http://www.imdb.com/title/tt0304141/
http://www.imdb.com/title/tt0330373/
http://www.imdb.com/title/tt0400497/
http://www.imdb.com/title/tt0383216/
http://www.imdb.com/title/tt0345292/
http://www.imdb.com/title/tt0373889/
http://www.imdb.com/title/tt0417741/

12. שלושת סרטי גאי ריצ'י: לוק, סטוק ושני קנים מעשנים, סנאצ' (במאי בשניהם) ומשחק מכור (מפיק) (גרסה בריטית).
13. תריסר סרטי האקשן הגבריים: שבעת המופלאים, תותחי נאברון, בעבור חופן דולרים, הצלפים, הטוב, הרע והמכוער, שנים-עשר הנועזים, בוליט, תחנת זברה אינה עונה, הנשרים פשטו עם שחר, שני סרטי הקשר הצרפתי, נקמתו של ג'וסי וולס והבריחה מאלקאטראז.
14. חמישה עשר אמריקאים: דודג' סיטי, על עכברים ואנשים (שני העיבודים), יוניון פסיפיק, אריזונה, כיצד ניצח המערב, חמשת הקלפים, היו זמנים במערב, מקום בלב, סילברדו, הבלתי משוחדים, מלך הגיבעה, כוכבים מציצים על הנרייטה, ג'ק בול וכל הסוסים היפים.
15. שלוש פארודיות מערבונים: קאט באלו, צמד הקומדיות של ג'יימס גארנר ואוכפים לוהטים.
16. תריסר קומדיות מטורפות: הלזאפופין, מטורף, מטורף, מטורף העולם, מה נשמע דוק, מונטי פייטון והגביע הקדוש, סרט מטוגן, בית החיות, בריאן כוכב עליון, טיסה נעימה, האחים בלוז, סודי ביותר, דג ושמו ונדה ומיליונר מי שגומר ראשון.
17. חמישה עשר סרטי הפולחן: אלפי, המסעדה של אליס, איזו מלחמה נפלאה, תפוס את קארטר, בית מטבחיים חמש, משחק מכור (גירסה מקורית), Porridge (נמלט בעל כורחו), בית הזונות הקטן הטוב ביותר בטקסס, מועדון ארוחת בוקר, רומן על אמת, החשוד המיידי, ללכת עד הסוף, האיש שלא היה שם, בקצב נשי ואפקט הפרפר.
18. החמישייה השייקספירית: יוליוס קיסר (גירסת מרלון בראנדו), אילוף הסוררת (גירסת פרנקו זפירלי), רומיאו ויוליה(כנ"ל), בחיפוש אחר ריצ'ארד ושייקספיר מאוהב.
19. העשיריה המוזיקלית: לילה אחד בניו-יורק, שבע כלות לשבעה אחים, סיפור הפרברים, גבירתי הנאווה, צלילי המוזיקה, המכורים לזהב, כנר על הגג, שיער, מולין רוז', ושיקאגו.
20. סרטים של ועם אנימציה: הרימו העוגן, חוות החיות, מרי פופינס, צוללת צהובה, ילד ושמו צ'ארלי בראון, המיטה המעופפת, ילדי המים, שני חלקי צעצוע של סיפור, עבודת נמלים, סאות'פארק, מפלצות בע"מ והמסע המופלא.
21. סרטי האחים מארקס: מרק ברווז, יום במירוצים ולילה בקזבלנקה.
22. סרטי דני קיי: חייו הסודיים של וולטר מיטי, האנס כריסטיאן אנדרסן וליצן החצר.
23. סרטי ההרפתקאות הגדולים: קפטין בלאד, רובין הוד (גירסת ארול פלין), מסביב לעולם בשמונים יום, צמד סרטי המוסקיטרים והמסיכה של זורו.
24. עשרים הסרטים ההיסטורים הגדולים: שועל המידבר, עכברושי המידבר, לורנס איש ערב, היום הארוך ביותר, בקט, זולו, ד"ר ז'יוואגו, מלך עכברוש, אדם לכל עת, טוברוק, אריה בחורף, הקרב על בריטניה, הגשר בראמגן, פאטון, גשר אחד רחוק מדי, גאליפולי, סלבאדור, הבריחה מסוביבור, הקיסר האחרון והפסנתרן.
25. סרטי המד"ב הקלאסיים של שנות ה50:
והנה הרשימה: 339529
שמת לב שאתה בולע את החלוקה האמריקאית של "סרטים" ו"סרטים זרים"?
למה שסרטים יתחלקו להוליווד או ארה"ב ול"כל השאר"?
ולמה זה צריך להשפיע עלינו?
והנה הרשימה: 339617
מה לעשות, לא רק שתעשיית הקולנוע האמריקאית היא הגדולה ביותר, החזקה ביותר והמשפיעה ביותר, גם הסרטים האמריקאים הם הטובים ביותר.
והנה הרשימה: 339650
אה?
והנה הרשימה: 339660
מאיזו בחינה? אנא פרט.
והנה הרשימה: 339691
אלה סרטים שנעשים ברובם למען הנאת הצופה ולא לסיפוק המבקרים והאנינים, והתוצאות ניראות לעין. האם יכלו לצאת ממדינה אחרת סרטים כקזבלנקה, ריו בראבו והגשר על נהר קוואי?
והנה הרשימה: 339696
אם זה הקריטריון שלך, הודו מובילה בהרבה לפני ארה''ב כטוענת לתואר ''מעצמת הסרטים הטובה ביותר'' (גם מבחינת מספר הסרטים, אגב).

שנית, מאף מדינה אחרת לא יכול היה לצאת סרט כגשר על הנהר קוואי, ואני באמת לא בטוחה אם זו מחמאה או לא (אין לי שום דבר נגד הסרט, סתם לא רואה בו יצירת מופת. הייתי מתווכחת על זה בפירוט ולעומק, אבל יש לי הרגשה שאין עם מי).
והנה הרשימה: 339974
נסי אותי.
והנה הרשימה: 339781
1. תעשיית הקולנוע האמריקאית היא לא הגדולה ביותר: בהודו מסיימים בכל יום 2 סרטים‏1.
2-3. החזקה ביותר והמשפיעה ביותר? כנראה שכן. אבל זה בהחלט לא מדד לאיכות.
4. הטובים ביותר? לא בהכרח. ניקח לדוגמא את תעשיית הסרטים הישראלית, שהיא קטנה למדי. נניח‏2 בכל שנה עושים כאן 10 סרטים. מהם אחד או שניים פורצים החוצה ומנסים להצליח בחוץ. הטופ שבטופ‏3. ואז בחו"ל רואים רק סרט ישראלי אחד או שניים בשנה. אותו דבר במדינות אחרות בעולם, יותר גדולות ועם תעשיה יותר מפותחת. כמה סרטים שוודיים מגיעים לארץ? הולנדיים? רוסיים? גרמניים? צ'כיים? כל המדינות האלה מנהלות תעשיות סרטים, לבטח גדולות משלנו, רק שבדרך כלל רק חלק קטן מהסרטים מגיע לארץ. כאמור, בהודו מסיימים בכל יום בממוצע 2 סרטים. כמה מתוכם מגיע אלינו?
לעומת זאת, מתוך סך הסרטים האמריקאים שנעשים, כמה מהם מגיעים אלינו? הרבה יותר.

שים לב למשהו נוסף.
בדרך כלל, סרט זר לא-אמריקאי מקבל ביקורות טובות ודירוג יותר טוב יותר מסרט אמריקאי. בגלל שהמבקרים אליטיסטים? לא בהכרח. סרט לא-אמריקאי עבר כמה מסננות בדרך אלינו. אנחנו מקבלים את הסרטים היותר טובים. הפחות טובים נשארו בארצות מוצאם. מארה"ב, לעומת זאת, אנחנו מקבלים לא מעט בררה.

למה זה?
כי ארה"ב היא האימפריה ששולטת כרגע בעולם.
כי היא באה בעקבותיה של אימפריה אחרת, שכבר השליטה בעולם שפה. אותה שפה אותה דוברת ארה"ב, מה שמחזק עוד יותר את השליטה שלה.
זה מן הסתם גם קשור לזה שבניגוד לאימפריות שקדמו לה, ארה"ב שולטת יותר באמצעות כלכלה, ופחות באמצעות חיילים.
בין אם ארה"ב שולטת בעולם ובין אם לא - בנו בכל מקרה היא שולטת. ולא רק תרבותית בלבד.
סיבה אפשרית אחרת - מעגל קסם. אנחנו מקבלים את הסרטים מארה"ב. הקהל מתרגל לקבל סרטים מארה"ב, ומפתח טעם בהתאם. ורוצה עוד, כי זה מה שהוא רגיל. מה שאתה רגיל - אתה אוהב.

1 מסע אחר, לפני כמה שנים. גליון על הודו.
2 המספרים לא מדוייקים, כמובן.
3 אני אסייג את דברי ואומר שלפוליטיקה יש השפעה לא קטנה בכל מה שקשור לסרטים מהארץ, ושמשום מה באירופה נורא אוהבים את עמוס גיתאי, שאני, למשל, לא סובלת, ותאמינו לי שניסיתי ויותר מפעם אחת. וכנראה שאני לא היחידה.
למשל,
והנה הרשימה: 339870
זה מקום לא רע לשאול - מישהו יודע איך קראו לסרט הגרמני ששודר לא מזמן באחד מערוצי הסרטים של Hot על איש מאפיה שהוא גם שף גורמה, שמשתחרר מהכלא / בורח מהכלא ויוצא עם הפסיכולוגית שהוקצתה לו שם, או משהו כזה? ראיתי מהאמצע ועכשיו אין לי איך למצוא את זה כדי לראות את ההתחלה.
והנה הרשימה: 339878
ב- http://www.imdb.com/ אפשר לחפש לפי מילות מפתח בעלילה (חיפוש פסיכולוג, מאפיה לא הניב תוצאות משמעותיות.)
ניסיתי 340129
שאלתי וחיפשתי.

בשלנים וגנגסטרים יש בסרט הזה:

אבל סביר להניח שזה לא זה.
ניסיתי 340131
זה לא זה. אם זה עוזר, אני כמעט בטוח שהסרט שוחרר במילניום הנוכחי.
והנה הרשימה: 340167
התיאור שלך הזכיר לי את הסרט דינר ראש, אבל הוא לא גרמני, אין שם פסיכולוגית, וגם אין ממש כלא. מה כן, יש מסעדה, שף בהתקף אגו-טריפ, שני מאפיונרים ואת איידן מסקס והעיר.
והנה הרשימה: 340175
התיאור *שלך* מזכיר לי את אופן מציאת הספרים של איתמר לוי ב\מנו בתוכנית של ירון אנוש. כשהיה מתקשר אליו מישהו ואומר, "אני מחפש איזה ספר משנות החמשים, הוצאת אמנות, משהו על דני השמן באמריקה", ולוי היה אומר, "כן, אני מכיר את זה, זה משנות הארבעים, מחברות לספרות, על עוזי היפה באוסטרליה"...
מצאתי! [*] 340173
הסרט הוא:
C(r)ook
או (אותו סרט, שם אחר)
Basta - Rotwein oder tot sein

סרט חביב.

-----

[*] כשחיפשתי את ההודעה הזאת, כדי לפרסם את העדכון, גיליתי שבכל דיון באייל עם יותר ממאה הודעות מוזכרים גרמנים, גרמניה או גרמנית. בסוף יוצא שהסרט הזה הוא בכלל אוסטרי. כנראה.
מצאתי! [*] 340176
[*] עלית מחדש על גודווין?
למה הכוונה? 340183
למה הכוונה? 340186
אם הבנתי נכון, חוק גודווין אומר שבכל דיון ארוך מספיק, יגיע איזה אזכור של השואה...
והנה הרשימה: 339868
טוב, בעיניי הסרטים האמריקאיים אינם הטוביפ ביותר - אני מעדיפה בהרבה את האירופאיים - אבל גם בהנחה שאתה צודק, זה נשמע מוזר שבחור ישראלי (אתה ישראלי, לא?) יקרא לסרטים סרטים *זרים* משום שהם לא אמריקאיים.
והנה הרשימה: 339975
השפה הזרה היחידה בפי רובינו היא אנגלית והתרבות הכללית שלנו היא אמריקאית. לכן סרטים זרים הם סרטים שאינם דוברים עברית או אנגלית.
והנה הרשימה: 339977
"השפה *הזרה* היחידה בפי רובינו היא אנגלית".
"לכן סרטים *זרים* הם סרטים ש*אינם* דוברים עברית או *אנגלית*"...
והנה הרשימה: 340026
לפי זה, סרטים בריטיים, איריים, אוסטרלים וניו-זילנדיים לא אמורים להחשב לזרים.
והנה הרשימה: 340031
נכון. כשאני מדבר על סרטים זרים אני מתכוון לכל המדינות האחרות.
והנה הרשימה: 340065
לפי זה, אם אני אלמד גרמנית סרטים גרמניים לא יחשבו סרטים זרים בשבילי?
ומה על דוברי שפות רבות כמו רמי סערי?
והנה הרשימה: 340092
ההגדרה של זרים לא נובעת מזרות השפה אלא מהזרות התרבותית. הסרטים של המדינות דוברות האנגלית (ביחוד אלה של בריטניה) הם בשולי התעשיה האמריקאית ומהווים חלק בלתי נפרד ממנה. בכל אופן, תרבותם של רוב דוברי האנגלית קרובה אלינו, מה גם שחוץ מקולנוע גם עיקר המוזיקה והסיפרות הלועזים שאובים מהם.
והנה הרשימה: 340100
מה דינו של סרט הודי דובר אנגלית?
סרט וולשי?
סרט אוסטרלי שמתאר את תרבות האבוריג'ינים?
והנה הרשימה: 340139
הראשון כמו סרט ישראלי דובר אנגלית והשניים האחרים כמו סרטים אמריקאים העוסקים באינדיאנים או בכת ההאמיש (למשל).
והנה הרשימה: 340141
ואם הסרט האוסטרלי דובר ניב אבוריג'יני? (לכת האמיש אין ניב, בגלל זה אני שואלת).
והנה הרשימה: 340152
כנ''ל מכיוון שאין אף מדינה אחרת בה מדוברת שפה זו.
והנה הרשימה: 340179
ובאיזה קטגוריה היית מסווג סרט שכל מה שנאמר בו, נאמר בצרפתית?
והנה הרשימה: 340190
התרבות שלנו דומה לתרבות האמריקאית?
לאנגלית?
לאירית?
לאוסטרלית?

האנגלים דומים לאמריקאים?
אגב, אם תגיד לאנגלי הממוצע שתעשיית הקולנוע של ארצו נמצאת בשולי התעשיה האמריקנית ומהווה חלק בלתי נפרד ממנה‏1, אתה עלול לגלות שהנימוס האנגלי נגמר במקום מסויים.

צר לי לאכזב, אבל ממש לא.
גם אם יש אצלנו מקדונלדס, וגם אם יש מטומטמים שמניפים דגל ארה"ב ביום העצמאות.

1 על סמך מה, בדיוק? על סמך השפה?
והנה הרשימה: 340194
מילא המטומטמים שמניפים את דגל ארה''ב ביום העצמאות, אבל זה שהטקס הרשמי ליום העצמאות נערך בשתי השפות הרשמיות של ישראל - עברית ו...אנגלית, כמובן... זה מעצבן עוד פי כמה.
והנה הרשימה: 340209
מטומטמים ועוד איך אבל אלמלא ארה''ב היית מנופפת בדגל מצריים ביום העצמאות.
והנה הרשימה: 340260
גם אלמלא צ'כוסלובקיה.
ועדיין עוד לא נולד האדיוט שהניף דגל צ'כי ביום העצמאות.
והנה הרשימה: 340267
נהפוך הוא, ארה''ב הטילה אמברגו על ישראל במלחמת העצמאות.
על סמך זה: 341378
"מאז אמצע שנות ה60 שוב טושטש הקו המפריד בין לונדון להוליווד. סנטלי קיובריק האמריקני ביים סרטים בריטים מאז לוליטה. רבים מן הצופים האמריקניים שנהרו לצפות בסחורת היבוא הבריטית המובהקת, המשרת, לא ידעו שג'וזף לוסי הוא אמריקני, ובוודאי לא שהיה הבמאי של זר משוטט (סרט אפל מ1951) ושל הסרט האנטי-מלחמתי מעורר המחלוקת הנער עם השיער הירוק (1948), שהווארד יוז ניסה למנוע את הקרנתו. פנייתו של טוני ריצ'ארדסון מן הרעיונות שאפיינו את סרטיו הראשונים לערכים ההוליוודים התוותה את הדרך לתעשיית הסרטים הבריטית כולה. קרל רייז החליף את שכונות העוני בסרטי טכניקולור בין-לאומיים כגון איזדורה (1968) או בשעשועים ספרותיים כאהובת הקצין הצרפתי (1981, תסריט מאת פינטר). לינדזי אנדרסון לא נטש את הריאליזם החיצוני של והיה אם (1969), אך תגבר אותו בערכים ההוליוודים החדשים של רומנטיקת נעורים, בצבעי טכניקולור עשירים ובשעשועים פירנדליים של אשליה ומציאות [...] ג'ון שלזינגר חש בנוח בשולי החברה האמריקנית בקאובוי של חצות (1969) כמעט כפי שחש בשוליים הבריטיים בדרלינג. ההבדלים בין הסגנון הבריטי לסגנון האמריקני היטשטשו עד כדי כך, שקשה להבחין בשוני מהותי בין שני עיבודי קולנוע מקבילים למחזות היסטוריים, זה של זינמן לאדם לכל עת (1966) וזה של אנתוני הרווי לאריה בחורף (1968), חוץ מכישרונו הרב יותר של זינמן לתרגם דרמה מדברת לסרט מתנועע."
(קיצור תולדות הקולנוע מאת ג'ראלד מאסט וברוס גודווין, עמ' 561)
על סמך זה: 342329
כמה שאלות שמסקרנות אותי.
1. פינטר (ההוא מהנובל) כתב את התסריט של "אהובת הקצין הצרפתי"?
2. "שני עיבודי קולנוע מקבילים למחזות היסטוריים, זה של זינמן לאדם לכל עת (1966) וזה של אנתוני הרווי לאריה בחורף (1968)". מי האנגלי ומי האמריקני? אני חושב שיש כאן בילבול בין במאים לתסריטאים. שתיהן אני חושב הפקות אמריקאיות עם במאים בריטיים (זינמן נולד באוסטריה אך מת בלונדון). את העיבוד לתסריט עשה בשני המקרים המחזאי עצמו ושניהם היו אמריקאים (רוברט בולט וג'יימס גולדמן). בערוץ הולמרק רץ עכשיו עיבוד חדש לסרט ב-‏2 חלקים של "אריה בחורף". השחקנים מצויינים (פטריק סטיוארט, גלן קלוז וכל האחרים). הסרט נראה יותר נאמן למחזה המקורי מאשר הסרט המקורי, מה שרק מוכיח שגולדמן עשה עבודה טובה בעיבוד לתסריט המקורי (החדש ארוך מדי).
3. בטח יש לכך משמעות ש"האזרח קיין" לא מופיע אצלך? חוץ מזה שהוא אהוב המבקרים הוא גם סרט מצויין.
על סמך זה: 342722
1. כן.
2. נראה שאתה צודק מלבד זה ששתי הפקות בריטיות ורוב השחקנים בשתיהן בריטים.
3. לטעמי "האזרח קיין" בינוני ומיושן מהבחינה העלילתית. את גישתי בהכנת הרשימה הסברתי בhttp://blabla4u.com/sites/blabla4u/ShowMessage.asp?I... . (לא לשים שם לב לרשימה. היא לא מעודכנת.)
על סמך זה: 342927
הצמד ג'ראלד מאסט וברוס גודווין הם בריטים או אמריקנים?
על סמך זה: 342968
אמריקאים. זה משנה משהו?
על סמך זה: 343014
בהחלט.
הייתי רוצה לראות בריטים כותבים דבר כזה.
על סמך זה: 343259
למה שיכתבו אחרת אם זה נכון?
על סמך זה: 343820
זה ששני ברנשים כותבים משהו, גם אם הם ג'ראלד מאסט וברוס גודווין, עוד לא הופך דבר לנכון.
יכול להיות שמתאים לאמריקאים לספח אליהם את תעשיית הקולנוע הבריטית, אבל אני בספק אם הבריטים ישמחו להיות מסופחים לשולי הקולנוע האמריקאי.
והנה הרשימה: 340247
האמת היא שארז לא המציא את המינוח המוזר הזה - מעט חנויות הוידאו שראיתי (אפילו האוזן השלישית) נוקטים בו. עוד אמת היא שזה לא הז'אנר היחיד שאפשר לתהות על ההגיון בשם שלו (מוזיקה קלאסית?). מה שאולי יותר מעניין הוא שזה באמת *ז'אנר* - יש לנו מערכת ציפיות מסוימת מסרט אירופי-קונטיננטלי, או מהמזרח הרחוק, או מאיראן, או מאפריקה, ששונה מזו שיש לנו מסרט אנגלי או אמריקאי. כמובן שהגבולות כאן מטושטשים אפילו יותר מאשר בהבחנות ז'אנריות אחרות. ואני לא שוכח שזה בין השאר עניין שיווקי - הסרטים ה"זרים" שמגיעים לכאן הם לא בהכרח מדגם מייצג של הסרטים המופקים בארצות המקור שלהם - וגם זה חלק ממה שמעניין כאן.
והנה הרשימה: 340317
אני מודה שאינני מצויה במיוחד בחנויות וידיאו.
וגם נכון שיש הרבה מאוד מונחים שמוטבעת בהם זוית הראייה הספציפית של יוצריהם, והיא נכפית - מבלי משים - על המשתמשים. (ראה "המזרח התיכון", "המזרח הרחוק", "אימפריות", "פאודליזם" וכדו'). המושג "מוסיקה קלאסית", בעיקר כשהוא מוחל על מוסיקה "יפנית קלאסית" או "ערבית קלאסית", גם הוא שייך לעניין זה...
אבל לעניין הסרטים: ראשית, אני בטוחה שגם לך יש ציפיות שונות מסרט איראני, יפני, איטלקי, גרמני, מאלזי או ברזילאי. לשי אותם בסל אחד של "זרים", משום שאינם אמריקאים - זה קצת מוזר. יותר מזה, ישראלים שמסווגים את הסרטים הישראלים והאמריקאים לחוד, ורק לכל האחרים קוראים "סרטים זרים", יוצרים שעטנז משונה ולא כל כך מלבב: הרי המינוח "סרט זר" שאול מהאוסקר האמריקאי, שלגביו הסרטים הישראליים גם הם, כמובן, "זרים"...
אז יש נקודה אחת שבה אני מסכימה עם ארז: הסרטים האמריקאיים "שקופים" לנו ממש כמו סרטים ישראלים. אנחנו לא צופים בהם, כביכול, מבעד לאיזו מסגרת תרבותית ערכית דורשת פענוח, כפי שצופים בסרטים אחרים. אבל אני חולקת על המשמעות הערכית שהוא נותן לדבר הזה: בעיניי זה בדיוק הדבר המושך בסרט - התרבות השונה, ההווי השונה, השפה הפחות מוכרת לאוזן, שפה שהיא המוסיקה הכי בסיסית של הסרט. אז נכון, אני נזקקת לכיתוביות - מה שבסרטים סיניים, למשל, הוא מאוד לא נוח (שתי שורות ארוכות שמתרגמות משהו כמו "הו מון" יכולות לעייף את העיניים). אבל למי שאוהב את החדש והשונה, זה עיקר הכיף.
והנה הרשימה: 340336
רד פיש כבר הגדיר מהו סרט זר: http://www.fisheye.co.il/story?id=1358&anchor=97... .

באותו סקר ציטטתי משפט נפלא של יאיר לפיד: "גם הדיון על "שפה קולנועית" הוא ענין חשוד מאוד. לקולנוע יש כבר שפה, קוראים לה אנגלית."
והנה הרשימה: 340339
יאיר לפיד הוא בחור נאה, וגם הבן של שולמית לפיד.
מאידך גיסא הוא גם בן של תומי לפיד, וההברקות שלו שטחיות וחלולות כשל אביו.
והנה הרשימה: 340554
נכון, אבל הוא גם יכול להיות צודק, כמו במיקרה הזה.
והנה הרשימה: 340360
אני נזקקת לכתוביות גם בסרטים אמריקאים. וגם בישראלים.
והנה הרשימה: 340362
כן, אבל לפחות היחס בין אורך הטקסט המקורי לאורך הכתובית איננו בעייתי כל כך כמו כתוביות מסינית...
והנה הרשימה: 340376
מעולם לא שמתי לב לבעיה בסרטים סיניים.
והנה הרשימה: 339557
:-O
והנה הרשימה: 340101
הוצאת לי את המילים מהפה.
והנה הרשימה: 341676
אחי היקר, כנראה שיש לך ממש, ממש ( ממש כבר אמרתי?) הרבה זמן.
והנה הרשימה: 341690
סקיי קפטן הוא אמנם סרט חביב מינוס, אבל לא ברור לי למה לדעתך הוא צריך להיות ברשימה תחת ''יצירות המופת''.
והנה הרשימה: 341782
והנה הרשימה: 341794
בלי קשר לויכוח שלך עם גדי (אני איתו - למרות שאהבתי את הרפרנסים הרבים, זה ממש לא סרט מופת בעיני. אינדקס תרבותי מהנה, המיועד לחובבי קומיקס וקולנוע, נשמע לי כמו תאור יותר מדויק):

חוץ מרפרנסים לסרטי שנות ה-‏30, יש בסרט גם רפרנסים ברורים לסרטי אנימציה וחוברות קומיקס משנות ה-‏40 וה-‏50 וכשאני אומר רפרנסים אני לא מתכוון לרמזים דקים אלא להעתק ויזואלי כמעט מושלם של המקור. לדוגמא, כל הסצינה בהתחלה עם הרובוטים המעופפים בשמי העיר, יותר ממזכירה (בלשון המעטה) את הפרק השני בסידרה המצוירת Superman מ-‏1941 (שם הפרק: "The Mechanical Monsters").
והנה הרשימה: 341801
"דיאלוגים שנונים"? "עלילתי"? חוץ מרפרנסים וקצת אקשן הומוריסטי לא ראיתי את מה שעליו אתה מדבר (אולי חוץ מהצבעים האפלים והבהירים).

נו טוב, עניין של טעם.

(תמיד תהיתי: מתי דיאלוג הופך ל"שנון"?)
שנינות היא עניין של טעם 341917
על פי הנוסחה הידועה:

אני - שנונה
אתה - משתדל להצחיק
הוא - טרחן.
Shuru? 348488
This is your list of course. I would have changed 85% of it if it was mine, but it is not, so I want argue about it.

Still - not to include "Shuru" in the list of the best Israeli films? For me it is the best
הערה לא מוצלחת במיוחד. 339505
כן, אבל אתה לא יכול להאשים את עורכי הסקר בכך שלא קלעו לדרך בה מסודרת הרשימה הפרטית שלך...
הערה לא מוצלחת במיוחד. 339514
עובדה שהוא יכול.
הערה לא מוצלחת במיוחד. 339060
מה גם שהוא מסוג הסרטים שלא ממש מאפשרים צפיה חוזרת.
הערה לא מוצלחת במיוחד. 339073
את מדברת על ממנטו? כי אני בטוח שחייבים לצפות בו פעמיים כדי להבין בו את כל הפרטים.

(דיסכלייזמר: אני לא ממש יודע על מה אני מדבר ‏1. ראיתי אותו רק פעם אחת).

1 משפט זה רלוונטי לרוב הדברים שאני אומר.
הערה לא מוצלחת במיוחד. 339092
ראיתי אותו פעמיים, או פעמיים וחצי ‏1.
כשראיתי אותו שוב לאחר זמן, הוא היה בלתי נסבל.
בגלל שהוא מבוסס גימיק בלבד, מרגע שהבנת, אין בו יותר מדי מעבר לזה.

1 כלומר, לא זוכרת, יכול להיות שכשהשאלנו אותו מהספריה צפינו בו פעמיים. זה נחשב אצלי לצפיה אחת.
הערה לא מוצלחת במיוחד. 339191
את זה אפשר להגיד על כל סרט עם טוויסט עלילתי, לא?
הערה לא מוצלחת במיוחד. 339300
לא.
בין השאר כי כל סרט טוב יש בו טוויסט עלילתי. אשרינו, צריך לאתגר אותנו יותר מ"היה היה איש שרצה להשיג ככה וככה. אמרו לו תעשה ככה וככה, ואז הוא הלך ועשה ככה וככה. והם חיו באושר ואושר" ‏1.

אם הכל צפוי מראש, זה לא מעניין. אבל "ממנטו" הוא מבוסס גימיק בלבד, ומעבר לגימיק, אין בו יותר מזה‏2.

1 חלק ניכר מאגדות האחים גרים כפי שהן מופיעות בגרסה המלאה והלא מצונזרת.
2 תראו, כל העניין מבוסס טעם. *אני* לא אהבתי את ממנטו. אנשים אחרים חושבים שזה סרט אדיר. איש באמונתו יחיה ובסרטיו יצפה.
הערה לא מוצלחת במיוחד. 340248
אני חושב שב"טוויסט" טל התכוון לא סתם להפתעה בעלילה, אלא להפתעה שמחייבת אותך לרוויזיה בכל מה שחשבת שהבנת עד כה מהסרט, כך שבצפייה שנייה תראי את הדברים שונה לחלוטין, במובן העלילתי הפשוט. יש עוד סרטים כאלה ("מועדון קרב" ו"שבעה צעדים" קופצים לראשי), אבל לא עד כדי כך הרבה. אבל טעמי בנוגע ל"ממנטו" הוא כשלך: מעצבן, ולא ממש בא לי לראות אותו שוב. שני אלו שהזכרתי בסוגריים הרבה יותר מעניינים בעיניי.
הערה לא מוצלחת במיוחד. 340266
ו''החוש השישי'' (וכל שאר הסרטים של מ. נייט שמלאן).
הערה לא מוצלחת במיוחד. 340410
ב"שבעה צעדים" הטוויסט גורם לך לראות את הדברים שונה לחלוטין? אל תגזים.
הערה לא מוצלחת במיוחד. 340420
"שבעה צעדים" או "שבעה חטאים"?
הערה לא מוצלחת במיוחד. 340484
"שבעה צעדים" (Oldboy), למרות שגם ב"שבעה חטאים" (Se7en) אין ממש טוויסט בסוף אלא רק סוף טיפה שונה ממה שבדרך כלל מצפים לו.
הערה לא מוצלחת במיוחד. 340487
<ספוילר ל"שבעה צעדים">
*************************
האם הבנת הרבה קודם שהיא הבת שלו, או שמא התגלית שהיא הבת שלו לא נראתה לך כמשנה הרבה?
הערה לא מוצלחת במיוחד. 340489
<ספוילר ל"שבעה צעדים">
*************************

לא הבנתי את זה עד קרוב לרגע שבו גילו את זה, אבל אני לא חושב שזה מאיר את כל הסרט באור שונה. סיפור הכליאה של דה-סו לא משתנה בהרבה - האור היחיד שנשפך עליו הוא למה 15 שנה ולמה הוא שוחרר. זה לא טוויסט שיגרום לי לראות את הסרט מחדש ולהגיד "אה, אז זה למה זה ככה, אני חשבתי בדיוק ההפך" או משהו דומה. סרטים שבהם זה כן מתרחש, למשל, הם "מועדון קרב", "החשוד המיידי" ו"החוש השישי" (את כולם, אגב, ראיתי רק פעם אחת בינתיים).
the usual suspects 340732
  הערה לא מוצלחת במיוחד. • ירדן ניר-בוכבינדר
  הערה לא מוצלחת במיוחד. • גדי אלכסנדרוביץ'
  הערה לא מוצלחת במיוחד. • ברקת
  הערה לא מוצלחת במיוחד. • נועה ו
  הערה לא מוצלחת במיוחד. • נועה ו
  הערה לא מוצלחת במיוחד. • שוטה הכפר הגלובלי
  הערה לא מוצלחת במיוחד. • ארז לנדוור
  עוד הערה לא מוצלחת במיוחד. • ראובן
  הערה לא מוצלחת במיוחד. • שוטה הכפר הגלובלי
  אפשרויות לא מוצלחות במיוחד. • האייל האלמוני

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים