יחיד,חברה, מדינה 3465
ההבחנה בין המושגים "יחיד," "חברה" ו-
"מדינה" היא חשובה ביותר, והלכה קצת לאיבוד
בדיון.

כמדינה האופציה שנראית לי היחידה המעשית
לקיום סביר של חיים במדינה היא של דמוקרטיה
מלאה - משמע בפרט הפרדת הדת מן המדינה.
באופן מוחלט! סוגיה זו טופלה על-ידי במאמר
קודם באייל. ניתן היה להוסיף לדוגמאות
באותו מאמר דוגמאות נוספות מהימים
האחרונים...

אם זאת בדיוק מכך שהמדינה היא דמוקרטית
נובע שכל יחיד בה יכול לכוון את חייו בהתאם
לערכיו וטעמו האישי. ולכן קיימת לגיטימציה
גם לציטוט ממוקורות יהודיים - כפי שלגיטימי
לצטט מהברית החדשה, שייקספיר, או כל מקור
אחר היכול להיות מעניין.

הגורם השלישי במערכת החיים הזו הוא אותם
מרכיבים חברתיים שאינם בשליטת המדינה, אולם
מאפשרים לאזרחים ליצור התאגדויות חברתיות.
מכאן גם ההצעה שלי למועצת גדולי-תורה.

לכל אלו שראו במסגרת כזאת רעיון אנטי-
חילוני, אני מציע לקרוא שוב את הטקסט
המקורי שלי. שם אני מקווה ניתן למצוא את
אותו מרכיב הנקרא "אירוניה," ובהקשר הזה
יכול להיקרא גם "דיאלקטיקה" או בעברית
מודרנית פשוט "הפוך על הפוך"....
לא בטוח שחז''ל חשבו שזה רעיון כל כך מוצלח 595490
עשה לך רב הוא ביטוי חז"לי סתום שפשטו לא כל כך נהיר. האם הכוונה שעליך ללמוד תורה? למנות לך פוסק אחד שלו תציית בכל עניין?
לא ברור.
לעומת זאת במקום אחר בגמרא אומרים חכמים בצורה ברורה "הלומד תורה מרב אחד אינו רואה סימן ברכה לעולם". אולי בעל המימרא הזו חולק על מי שאמר "עשה לך רב" ואולי לא. אולם ברור שהוא חושב שמינוי של רב אחד, חכם כשיהיה, למורה האחרון הוא רעיון גרוע. ואני, בעניי, מסכים.
לא בטוח שחז''ל חשבו שזה רעיון כל כך מוצלח 661000
למיטב הבנתי, כותב המאמר עשה סלט שלם וסילף כל כך הרבה מימרות מתוך מסכת אבות.
כתשובה לדבריך, הגמרא מחלקת בין רב שממנו לומדים תחום מסוים או פרק זמן מסוים, לבין "רבו מובהק". רב מובהק זה "רב הבית" שלך. זה שממנו האדם למד את רוב תורתו, או שאותו שואלים בכל עניין. חשוב ללמוד מתורתם ודעתם של רבנים נוספים על מנת להרחיב את היריעה, לעמוד על דקויות נוספות ושיטות לימוד אחרות. אבל כדי למנוע מצב שבו אדם מזגזג בין רבנים ובוחר לעצמו בכל נושא את הרב שנותן לו את המוצא הכי נוח, צריך להיות לאדם רב מובהק אחד שאותו שואלים לדעת תורה.
הווה אומר - ללמוד מרבנים שונים, לפסוק ולקיים מרב אחד.

אם אני מבין נכון, עניין "עשה לך רב" שואב מדבריו של שלמה "ואל בינתך אל תישען". האדם יכול לחשוב כיובל רבינוביץ מתגובה 3327 ש: מטרתה של מועצת גדולי התורה, שהיא גוף דתי-פוליטי, להנחות בדרכי חשיבה את אותם אנשים שאבדה להם היכולת לחשוב בכוחות עצמם, ולכן הם זקוקים להלכה כתובה כלשהי.
יש בכך התנשאות וגאווה, וגם חוסר מחשבה. האם זה שבטוח שהוא יכול להחליט בעצמו, חכם וצודק יותר מזה שמעדיף לא לסמוך על שיקול דעתו האישי, אלא להיתלות באילן גדול?

גם עניין חקירת העדים הוא סילוף מוחלט. איך קשור עניין חקירת העדים במשפט לעניין עשיית רב שקשור ללימוד תורה והנהגה יומיומית?
"ושנא את הרבנות" וודאי שאין משמעו לשנוא רבנים או את ההולכים אחריהם, אלא שאדם לא יחפש להעשות רב כדי שכולם יכבדו אותו ויפרנסו אותו, אלא ינהג בצניעות ויפרנס את עצמו. מה גם שעיסוק בצרכי הרבים מביא אחריות גדולה, ועל זה ההמשך: חכמים הזהרו בדבריכם. חבל לאדם להכניס את עצמו למצב שבו כל פאשלה שלו גורמת נזקים כבדים.
לא בטוח שחז''ל חשבו שזה רעיון כל כך מוצלח 663931
למרות שבחלק מהביקורת שלך כנראה יש משהו, המישנה, התלמודים וכו׳ מכילים מגוון דעות ולא פעם דברים והיפוכם. אפשר לרצות לחפש קו מאחד, אבל מאות השנים של דיונים ופסיקות מכילים בהכרח הבדלים של השקפות עולם.
לא בטוח שחז''ל חשבו שזה רעיון כל כך מוצלח 663970
אני מנסה לכוון ספציפית לדעה שהביעה המימרא שאותה מצטט כותב הדברים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים