350495
מאמר מצוין, תודה.

בנוגע לשאלות הפתוחות שבסוף המאמר- לדעתי, המבנה ההיררכי בדתות קיים משום שלאנשים יש צורך במענה מוחשי לבעיות שלהם.

הרבה יותר נוח למאמין לפנות לרב שייתן לו ברכה כדי שירגיש טוב מלהתפלל לאלוהים ערטילאי.
לכן, בכל הדתות יש אנשים בעלי כוחות על טבעיים ( הפרעונים במצריים, האפיפיור בנצרות שמוגדר כאחד שלא מסוגל לטעות, מקובלים שמסוגלים לרפא חולים בעזרת ברכה וכו...) שנותנים לאדם תחושה שגם אם הבעיה שלו לא ניתנת לפתרון באמצעים קונבציונלים יש מי שדואג לו כאן ועכשיו .

נקודה שלא כיסית במאמר היא תפקיד הדתות בכל מה שקשור להסבר של העולם (הדת מסבירה איך נברא העולם, איך דברים פועלים וכצ"ב). רוב הדתות המזרחיות והיהדות התפתחו במאה ה-‏6 לפנה"ס בתקופה שלפני אריסטו כשהמתודה המדעית לא הייתה בכלל קיימת ואנשים חיפשו מענה לאותן שאלות.

בהקשר הזה, מעניין לשים לב שהדתות שהתפתתחו אחרי המהפכה המדעית ( הזרמים הפרוטסטנטית בנצרות, הבאהים ודתות הניו-אייג' למיניהן) הן הרבה פחות תובעניות מהדתות העתיקות (יהדות, איסלם, בודהיזם).
כיום המדע מסביר את העולם בצורה יעילה ומדויקת בהרבה מהדתות השונות ולכן תפקיד הדתות הצטצמצם ובהתאמה גם המחיר הנדרש מהמאמינים הצטמצם.
350604
תודה על המחמאה.

מבנה הדתות והתשובות הנוספות שהן מעניקות חרגו הרבה מתוקף המנדט שהוענק לי במאמר הזה.

ובכל זאת:
הסברים: את ההסבר שמעניקות הדתות לפשר העולם וכו' אני ממיין למגירת "הענקת משמעות". הנרטיב המדויק אינו ידוע לרוב המאמינים ולמעשה אינו רלוונטי מבחינתם כהסבר מדויק. ההרגשה שלי היא שהתיאוגוניות וההסברים השונים נוצרו ונועדו לצריכת מיעוט קטן שתבע אותם (אינטלקטואלים), לא עבור ציבור המאמינים בכללו.

תובענות הדתות: ההסבר שלי להתרככות הדתות, כביכול, אני נוטה לייחס להיווצרותה של אפשרות בחירה. כל עוד אדם היה כפות למקומו ולאמונת אבותיו, ניתן היה להציב תביעות מחמירות יותר. כיום, כאשר דתות נדרשות לשכנע בני אדם לאמץ אמונה מסוימת, ואינן יכולות לכפות עליו אי-נטישה, היחס הופך רך יותר.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים