המציאות 368
המציאות היא שאין שום סיבה שהחברות האלו ירוויחו. עכשיו או אי פעם. אין שום הבדל עקרוני בין אמזון לבין כל חברה אחרת שמפיצה קטלוגים דרך רשות הדואר המקומית ומקבלת הזמנות בטלפון לבין אמזון.קום חוץ מההייפ.
אם כבר אז אתר שמספק איזשהו סוג של תוכן אמיתי (נגיד האתר הזה) יש סיכוי להרוויח יום אחד כשמישהוא ימציא שיטה טובה למיקרו-תשלומים על הרשת. עד אז... זה הכל הייפ.

-= הכותב מריץ את אחד האתרים הגדולים ביותר לילדים בעולם שמפסיד באופן קבוע כמו כל השאר... =-
עלייתן ונפילתן של חב' האינטרנט 370
אמאזון היא דווקא דוגמה רעה: זו *כן* חברה שתציג רווחים, וגבוהים. אולי לא כאלה שיצדיקו את גובה המניה, אבל זה בסדר, המניה שלהם תתרסק כמו כל השאר עם נפילת הבורסה הבאה – הקורבנות הראשונים יהיו חב' אינטרנט, ושוב בדיוק כמו בעליתן, גם בנפילתן לא יהיה כל קשר למה החברה הספציפית עושה.

ההבדל בין אמאזון לחב' קטלוגים הוא המבחר (איזו חברה תוכל לשלוח בדואר קטלוג הכולל מעל מליון פריטים!?), והאפשרות לקבל חוות-דעת בלתי אמצעית מקונים אחרים. בנוסף, אפשרות החיפוש גבוהה ללא שיעור מזו של קטלוג מודפס: איך תמצא, בקטלוג מודפס, דיסק המכיל רצועה מסויימת אותה אתה מחפש? ישנם הבדלים נוספים, אולם אלו העיקריים.

הסיבה שאמאזון לא מציגה רווחים כיום היא בעיקר השקעות לא פוסקות בהתרחבות. אם וכאשר החברה תתיצב (זה בטח יהיה בשלב בו תוכל לקנות שם גם מניות בבורסה, נדל"ן ושירותי מין) היא תוכל בהחלט להציג רווחים נאים ביותר.
עלייתן ונפילתן של חב' האינטרנט 396
אמזון היא דווקא דוגמא מצויינת. היא *כן* היתה יכולה לשלוח את הקטלוג על סידי רום, כן יכלה לנהל BBS בשביל הקונים שלה וכן יכלה למכור דרך שירותים כמו AOL או קומפיוסרב. נכון, זה הרבה יותר נוח לעשות את זה באינטרנט, אבל הקודה שלי היא שההבדל לא מאוד גדול. ואשר לרווח, אני מסכים שהחברה תרוויח בסוף, אני רק טוען שבגלל שאין הבדל מהותי במה שאמזון (כדוגמא כמובן) עושה לבין מה שחברות אחרות יכלו לעשות לפני כן (ועשו, אם כי במסגרות פחות מיופיפות על ידי התקשורת) אז אין סיבה לצפות שהרווחים שלהם יהיו כל כך גדולים מעל אילו של "סתם" חברה גדולה כמו בארנס אנד נובלס. מה שבטוח הוא שלהקים אמזון עולה הרבה כסף, ממש כמו חברת "לבנים ומלט" רגילה (אוקיי אז קצת פחות אבל אותו סדר גודל) וזה שזה קורה "על האינטרנט" לא צריך בהרכח לגרום לנו לחשוב עליו בתבניות שונות מבעבר. אמזון היא סופרמרקט גדול. זה יפה, זה נחמד, אבל זהו
עלייתן ונפילתן של חב' האינטרנט 423
זה פשוט לא נכון. לאמאזון יש הרבה פחות הוצאות (למרות שלא מעט כמו שהם ניסו להציג את זה בהתחלה, אבל יותר חשוב מזה - קל ונוח לקנות אצלם. הרי זה כל העניין! זה לא משנה שאם היה להם BBS ותקליטור זה גם היה די נוח, דרך האינטרנט זה הרבה, הרבה יותר נוח ופשוט.
הרי כל טירון בשיווק ומכירות יגיד לך שקלות הקנייה היא הדבר הכי חשוב. אם הקונה צריך להתאמץ (אפילו קצת), יש סיכוי הרבה יותר קטן שהוא יקנה. החוכמה היא לעשות את זה פשוט, זמין, מהיר ומיידי. קליק פה, קליק שם, והופה - הספרים בדרך אליך. פלא שהם הצלחה מסחררת?
לא מדובר פה בטירוף של באז-וורד אחד (אינטרנט), בניגוד לחברות אחרות. מדובר פה ברעיון מבריק - הצעד הבא קדימה בשיווק ובעסקים.
סוד ההצלחה? 464
ההצלחה של Amazon.com איננה כל כך בזכות זה שבכמה קליקים (ובשבת: או אפילו בקליק אחד) אפשר לקנות שם ספר או טלוויזיה. ההצלחה שלהם היא בעיקר בזכות שני גורמים: הקטלוג הכל-כך מקיף שלהם, שזה בהחלט עסק די מסובך להקים ולתחזק, והיכולת שלהם לספק מוצרים במהירות וביעילות באמצעות מנגנון סופר-מסובך של ניהול ההפצה מול מאות ספקים וחברות שליחים ברחבי העולם.

האתר של Amazon.com הוא למעשה רק קצה הקרחון בנכסי החברה, שעיקרם (לא כולל מאגר הלקוחות) מתבטא במערכת back-end מבוססת מיינפריים ועתירת מסלולים, שכל מטרתה לדאוג שהספר יגיע באמת בזמן שהובטח ושזה יעלה לחברת Amazon.com כמה שפחות כסף. אז נכון, הם עדיין מפסידים, אבל הם עוד ירוויחו בגדול, ולכן הם נסחרים בכזה מכפיל היסטרי.

עוד "חברת אינטרנט" שכבר הציגה רווחים אך משום מה נשארה מחוץ לדיון הזה היא eBay המצוינת, שאלמלא היה האתר שלה מוצף לגמרי בפרסומות שרק אמריקאים טמבלים מאמינים להן, היה מגיע למקימיה לדעתי פרס נובל על תרומתם לחברה.

אה, וכמעט שכחתי - סחתיין על האתר!

אסף
סוד ההצלחה? 465
יצויין כי לפני מספר ימים זכו אמאזון בפטנט על הקליק האחד... (ובשבת: לאף אחד אחר לא יהיה את זה בלי לשלם להם, או לסוללת עורכי דין).

אה, כמעט שכחתי: ברוך הבא, אסף!

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים