ומה שאותי מטריד 37563
הוא איך יוכלו לאתר את הקופסה השחורה, אם היא נפלה לתוך הים השחור.
אל תדאג 37582
גם הים וגם הקופסה שניהם אינם באמת שחורים.
אל תדאג 37589
דב (או כל מי שיודע):
א. האם הקופסאות עשויות כך שיצופו או שישקעו?
ב. האם אכן ישנן "קופסאות שחורות" הכוללות בתוכן משדר המקל על איתורן?
אל תדאג 37590
א. למיטב ידיעתי, הקופסאות עשויות מחומר קשיח ביותר (אולי פלדה), כך שהסיכוי שיצופו הינו קלוש.
ב. במטוס רגיל (ואני לא מכיר את הדגם המסויים הזה) יש הרבה יותר מקופסה שחורה אחת. יש יותר ממאה, ליתר דיוק, המתעדות את גובה המטוס, פעולת המנועים, תפקוד המערכות וכו'. הקופסה השחורה שעליה מדברים תמיד באירועים כגון אלו היא הקופסה השחורה הנמצאת בתא הטייס, והמקליטה את דברי הטייסים / נוכחים שם. קופסה זו כוללת משדר שאמור להקל על איתורן, אם כי אני מניח כי התנאים האובייקטיבים במקרה זה (ים בעומק של כקילומטר) יקשו על מציאתה. צבע הקופסה, אגב, הוא אדום, כדי להקל על מציאתה. (זאת להבדיל מכלי תחבורה כבדים כגון משאיות ואוטובוסים, בהם הקופסה השחורה היא אכן שחורה).
אל תדאג 37591
א. גם ספינות עשויות מפלדה, אולם הן עוצבו כך שיצופו. אני משוכנע שהתשובה לשאלת ציפתו או שקיעתו של רשם-נתוני-הטיסה איננה תוצאה מקרית של עיצובו, אלא אחד מיעדי העיצוב. אני פשוט תוהה מה העדיפו המתכננים.
ב. זה נשמע לי מאד לא סביר (גם לנוכח ההתייחסויות בתקשורת, שהן בד"כ לשני מתעדים - אחד המתעד נתונים ואחד המתעד קול). איזו תכלית ואיזו הצדקה יש לרישומו של כל פרט ברשם-נתונים נפרד?
אל תדאג 37593
א. כאמור, מה שכתבתי הינו למיטב ידיעתי. ידיעתי יכולה לטעות, ואני אדבר איתה בקשר לזה.
ב. ההפרדה למספר רשמים היא מהסיבות הבאות:
1. אם רשם אחד יעלם / יהרס / יתקלקל, לא יעלמו כל הנתונים, אלא רק חלק.
2. יותר הגיוני שרישום נתוני המנועים יתבצע ליד המנועים, ולא בקוקפיט.
אל תדאג 37595
א. מסתבר שהקופסאות שוקעות. לכן הן מצויידות ב"משואה" אקוסטית המאפשרת את איתורן מתחת למים.

ב. טוב שירדת מ"מאות" ל"מספר". המספר הוא, כנראה, כפי ששיערתי מראש, 2. הנתונים, אגב, מגיעים בכל מקרה לקוקפיט.

איך אני יודע?!
אל תדאג 37747
א. אני אמסור לידיעתי שהיא צדקה למרות הכל.
ב. תיקון למה שכתבתי - אין מאה קופסאות שחורות, יש מאה סנסורים. הסנסורים ממוקמים בחלקים שונים במטוס, ונשלחים כולם לאחת משתי הקופסאות השחורות - ה- FDR וה- CVR. שתיהן, אגב, לא ממוקמות בקוקפיט אלא באחורי המטוס. (אם עקבת אחרי החדשות יכולת לשמוע שתא הטייס של ה- TU-154 נמשה כמעט בשלמותו, אולם החיפושים אחר הקופסה השחורה נמשכים).

מידע מלא, כולל שרטוטים, תוכל לראות ב:

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים