426708
על הקשר בין חגים פגאניים קדומים לחג החנוכה עמד כבר הרב יואל בן נון. יש לו תיאוריה מעניינת ביותר על חנוכה כ"יום ייסוד היכל ה"'.
בקיצור נמרץ- הוא מצא שחנוכה נחוג/הוזכר בצורה מסוימת כבר לפני סיפור המכבים. אחד האיזכורים הקודמים לחג בתאריך זה הוא חג שהאדם הראשון חגג לשם שמיים, ומאוחר יותר אנשים חגגוהו לצורך עבודה זרה (=חגים פגאניים). לפי הרב בן נון, חג זה חל באמצע החורף, כשהאדם הראשון שגורש מגן עדן וחווה פעם ראשונה את עונות השנה שסדרן עוד לא היה נהיר לו, ראה שהחושך הולך ומתגבר והיום הולך ומתקצר, ופחד שהימים יתקצרו עד שלא יהיה עוד אור, וזהו עונשו.
זהו חלק קטן ביותר מהתיאוריה הנועזת והכוללת של הרב בן נון על מהות חג החנוכה (הוא מסביר את חג החנוכה בעוד כמה אופנים הקשורים למעגל השנה, אירועים היסטוריים, ועבודת המקדש).
הבאתי כאן את התיאוריה שלו משתי סיבות:
א) כדי להראות שגם בממסד האורתודוקסי יש התייחסות לגורמים היסטוריים ועונתיים כאלה, ושידיעתם אינה מבטלת בהכרח את מהות החג המסורתית, אלא יכולה אפילו להתיישב איתה.
ב) כי בניגוד לסיבה הראשונה, לצערי רובה של האורתודוקסיה לא מתענייןומתמודד עם טיעונים מסוג זה, ועל רקע זה, התיאוריה הייחודית והנועזת של הרב בן נון מעניינת במיוחד.
זו אינה תיאוריה של הרב בן נון 426734
כפי שכתוב במאמר, מדובר במדרש המופיע כבר בתלמוד הבבלי.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים